HZS Plzeňského kraje  

Přejdi na

Chráníme vaše životy, zdraví a majetek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Výkon státního požárního dozoru

Výkon státního požárního dozoru (SPD) v Plzeňském kraji

Na území Plzeňského kraje vykonává SPD úsek prevence a CNP krajského ředitelství HZS PLK a jednotlivá pracoviště na čtyřech Územních odborech: Domažlice, Klatovy, Rokycany a Tachov. Úsek prevence a CNP krajského ředitelství provádí praktický výkon SPD v oblasti, kde má územní působnost Územní odbor Plzeň, tj. na území obcí s rozšířenou působností (ORP): Plzeň, Blovice, Kralovice, Nepomuk, Nýřany, Přeštice a Stod.

Územní odbory vykonávají SPD ve správním území ORP následovně:

  • ÚO Domažlice: Domažlice, Horšovský Týn,
  • ÚO Klatovy: Klatovy, Horažďovice, Sušice,
  • ÚO Rokycany: Rokycany,
  • ÚO Tachov: Tachov, Stříbro.

Úkolem státního požárního dozoru na úseku kontrolní činnosti je zejména

  • kontrola dodržování povinností stanovených předpisy o požární ochraně,
  • schvalování posouzení požárního nebezpečí činností a schvalování dokumentace zdolávání požárů,
  • kontrola připravenosti a akceschopnosti jednotek požární ochrany (§ 65 odst. 1 písm. b) až d),
  • ukládání opatření k odstranění zjištěných nedostatků a kontrola plnění těchto opatření.

Požární kontroly

Při kontrolní činnosti se vychází zejména z ustanovení zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o požární ochraně") a prováděcí vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci), ve znění vyhlášky č. 221/2014 Sb., předpisů vydaných na základě zákona o požární ochraně nebo z jiných předpisů upravujících povinnosti na úseku požární ochrany.

Požární kontrolou se zjišťuje skutečný stav věci a porovnává se se stavem žádoucím, který vyplývá z příslušných ustanovení zákona o požární ochraně a předpisů na jeho základě vydaných. Kontrolní orgán může provádět před zahájením kontroly „Úkony předcházející kontrole“, jejichž účelem je opatření podkladů pro posouzení, zda zahájit kontrolu či nikoliv.

Kontroly se rozdělují do tří kategorií:

  • komplexní kontroly, kterými se prověřuje celkový stav organizačního zabezpečení, plnění povinností a dodržování podmínek požární bezpečnosti vyplývajících z předpisů o požární ochraně (§ 45 odst. 2 vyhlášky o požární prevenci),
  • tematické kontroly, kterými se prověřuje stav zabezpečení požární ochrany předem vymezené oblasti,
  • kontrolní dohlídky, kterými se prověřuje plnění uložených opatření při tematických nebo komplexních požárních kontrolách

Požární kontroly se provádějí

  • u právnických a podnikajících fyzických osob, které mají povinnosti vymezeny především v § 5, 6, 6a, 6b zákona o požární ochraně, přičemž rozsah těchto povinností určuje kontrolované osobě začlenění své provozované činnosti dle míry požárního nebezpečí v souladu s § 4 zákona o požární ochraně,
  • u fyzických osob se SPD formou kontroly vykonává pouze pokud jsou vlastníky prostor, v nichž provozuje činnost více právnických osob nebo podnikajících fyzických osob (povinnost stanovená § 2 odst. 2 zákona o požární ochraně), nebo jsou vlastníky či uživateli zdrojů vody pro hašení požárů, lesů v souvislých lesních porostech o celk672ové výměře vyšší než 50 hektarů nebo nástupních ploch pro požární techniku (povinnost stanovená § 7 zákona o požární ochraně).

Průběh kontroly

Průběh kontroly je procesně upraven zákonem č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), ve znějí pozdějších předpisů. Provedení kontroly není orgán státního požární dozoru povinen oznamovat předem. Z provedené kontroly se vyhotoví protokol, kde je popsán zjištěný stav a jsou uvedeny případně zjištěné nedostatky. Dále je zde uvedena povinnost kontrolované osoby podat písemnou zprávu o odstranění nedostatků zjištěných při kontrole ve stanoveném termínu. Proti kontrolním zjištěním může kontrolovaná osoba podat námitky.

Nedodržení stanovených povinností a sankce

Jestliže při výkonu státního požárního dozoru dojde ke zjištění neplnění povinností vyplývajících z předpisů o požární ochraně, může HZS Plzeňského kraje uložit pokutu právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě. Fyzické osobě lze uložit pokutu za spáchaný přestupek. Výše jednotlivých postihů právnických osob a podnikajících fyzických osob je řešena v § 76 zákona o požární ochraně, u přestupků fyzických osob je řešen postih v § 78 zákona o požární ochraně. Při stanovení výše pokuty se přihlíží zejména k závažnosti a době trvání protiprávního jednání a k rozsahu způsobené škody. Uložené pokuty jsou příjmem státního rozpočtu.

Fotodokumentace častých závad zjištěných v rámci požárních kontrol při výkonu státního požárního dozoru

IMG_20211011_083832599.jpgIMG_7507.JPGP1160015.jpgP1150430.jpgP5063730.JPG


 

vytisknout  e-mailem