11. února oslavíme další Evropský den tísňové linky 112
Ve středu 11. února si opět připomeneme Evropský den tísňové linky 112. V tento den byla v Bruselu v roce 2009 zástupci Evropské komise, Evropského parlamentu a Rady EU slavnostně podepsána trojstranná deklarace, ve které byl 11. únor ustanoven jako významný den - „Evropský den linky 112“.
V České republice se počátky budování linky 112 datují do roku 1996. Od 1. ledna 2003 funguje provoz linky 112 ve všech telefonních sítích na území České republiky (do této doby byla linka funkční pouze v mobilních sítích). V roce 2004 zahájilo provoz 12 krajských telefonních center tísňového volání, v roce 2005 se přidala dvě zbývající centra, a to v Hradci Králové a v Ostravě.
Základní přínosy technologie linky 112
V ČR v současnosti funguje 14 telefonních center linky 112, která jsou v rámci celé republiky navzájem hlasově i datově propojena. Tato telefonní centra tísňového volání (dále TCTV) jsou vzájemně zastupitelná, tj. v případě přetížení nebo výpadku centra v jednom kraji jsou hovory na linku 112 automaticky přesměrovány na další telefonní centra tísňového volání 112 a to tak, aniž by volající toto přesměrování zpozoroval na rychlosti nebo kvalitě odbavení. Je zde tak garance, že se občan vždy dovolá, a to jak z pevných linek, tak mobilních telefonů.
Na 112 se lze jako na jedinou tísňovou linku dovolat bez SIM karty a bez kreditu. K dovolání postačí, když je na místě, odkud je voláno, signál alespoň jednoho mobilního operátora.
Systém TCTV 112 umožňuje identifikaci adresy volajícího z pevné telefonní stanice, identifikaci telefonního operátora, identifikaci polohy mobilního telefonu, zobrazování místa události a polohy telefonu volajícího na mapě geografického informačního systému, vzájemné zálohování technologií, nezávislé telefonní spojení, jazykovou podporu, přepojováníhlasových kanálů včetně předávání datové věty na příslušné místo řešené události. Datová věta obsahuje všechny potřebné místopisné údaje a údaje o typu události, včetně možnosti přístupu k hlasovému záznamu.
Operátoři linky 112 jsou schopni odbavovat tísňové hovory nejen v češtině, ale i angličtině a němčině, v případě potřeby mají k dispozici softwarovou podporu i v dalších světových jazycích.
Technologie telefonních center tísňového volání 112 také propojuje základní složky integrovaného záchranného systému: Hasičský záchranný sbor ČR, Policii ČR a zdravotnickou záchrannou službu. Propojení prostřednictvím datových vět i případného hlasového předání umožňuje rychlé vyhodnocení vzniklé situace a okamžitou reakci záchranných složek.
Kdy volat linku 112?
- Pokud potřebujete pomoc hasičů, v případě rozsáhlejších mimořádných událostí, kdy je nutná spolupráce dvou a více záchranných složek.
- Při cestách do zahraničí.
- Pokud si v krizi nedokážete vzpomenout na jiná tísňová čísla nebo si nejste jisti.
- Linku 112 mohou využít osoby nehovořící česky.
- Linka 112 je v ČR universální tísňovou linkou, jejímž prostřednictvím se lze dovolat pomoci i policie či zdravotnické záchranné služby.
Jak volat na linku 112?
Pro operátory a operátorky tísňové linky je velmi důležité, aby získali základní údaje o události, kterou chcete ohlásit. Při ohlašování prosím zachovejte rozvahu a klid. Operátorům sdělte, co se stalo, kde se událost stala, nahlaste své jméno a číslo telefonu, ze kterého voláte. Dále klidně odpovězte na doplňující otázky operátorů. Jsou nezbytné proto, aby mohli co nejlépe vyhodnotit vaši situaci a co nejrychleji a nejefektivněji vám pomoci.
Telefonní centrum tísňového volání HZS Jihočeského kraje
Statistiky HZS České republiky uvádějí, že v celé republice všechna telefonní centra přijala za rok 2014 celkem 3 632 585 tísňových volání (489 030 na linku 150 a 3 143 555 na linku 112).
Operátoři a operátorky Operačního a informačního střediska HZS Jihočeského kraje přijali v průběhu loňského roku na tísňové linky 112 a 150 celkem 262 203 volání (na linku 112 to bylo 235 185 hovorů a na linku 150 27 018 volání). Z tohoto počtu založili 15 tisíc datových vět, které rozeslali na operační střediska HZS krajů, Policie ČR a dispečinky Zdravotnických záchranných služeb.
Zhodnocení více než desetiletého fungování telefonního centra tísňového volání v Jihočeském kraji a vyhlídky do let nejbližších popsal ředitel HZS Jihočeského kraje plk. Ing. Lubomír Bureš:
„Tísňová linka 112, její technologie a princip fungování se řadí mezi nejvyspělejší v Evropě. Deset let fungování systém prověřilo při mnoha událostech a systém se plně osvědčil. Jsme pyšní na to, jak se nám daří používat vyspělé technologie, jsme pyšní na naše operátory, jejichž práce je velmi náročná a zodpovědná. V současné době prochází operační řízení základních složek IZS rozsáhlou obměnou a modernizací. Tento projekt, spolufinancovaný Evropskou unií, bude dokončen v roce 2015 a na jeho konci očekáváme ještě vyšší efektivitu společného řízení mimořádných událostí.“
vytisknout
e-mailem
Facebook