Sníh, led, nízké teploty a zamrzlé auto. Nejčastější příčinou vzniku požárů v zimě je technická závada na elektroinstalaci
K požárům vozidel v těchto mrazivých dnech hasiči vyjíždějí častěji. Jen za první měsíc roku 2021 zasahovali hasiči u 10 požárů vozidel. Hořely osobní automobily, ale po jednom případu i autobus a nákladní automobil. V loňském roce za stejné období hasiči vyjížděli k 5 požárům vozidel. Nejčastější příčinou vzniku požáru je technická závada na elektroinstalaci vozu.
(1.12. 2019 až 31.1.2020 13 požárů, od 1.12.2020 do 31. 1. 2021 21 požárů)
Při mrazech pravděpodobně dochází k většímu zatížení elektroniky vozu, která se více zahřívá.
Zvýšený odběr elektrické energie v zimě vyžaduje vyšší výkon alternátoru, který je tak zatěžován poněkud více než v letních měsících. Každý zapnutý spotřebič ve vozidle zaznamená jednotka řízení elektrické energie (battery managementu) a dojde ke zvýšení dodávky proudu alternátorem. Pokud motor běží na volnoběh, zvýší se mírně volnoběžné otáčky, k čemuž stačí zapnout třeba vyhřívání sedadel.
Spouštění energeticky náročných spotřebičů komfortní výbavy je právě v zimě mnohem častější, neboť si rádi zapneme vyhřívání sedadel, pro zajištění výhledu zapínáme vyhřívání zrcátek či zadního nebo i čelního skla. Navíc moderní vznětové motory jsou velmi často vybaveny také elektrickým přihřívačem, který po nastartování motoru dodatečně elektricky ohřívá chladicí kapalinu. Aby vám auto rychleji topilo a zároveň mělo nižší emise škodlivin. Toto všechno ale klade na baterii a elektroniku zvýšené nároky.*
Hasiči doporučují vozit s sebou hasicí přístroj nebo hasicí sprej. Ten sice není v Česku povinný, ale k ruce si ho raději vezměte. Při požáru motoru neotvírejte kapotu, ale stříkejte přípravek spodem – mírně pootevřít – nadzvednout kapotu jen tak, aby se do mezery vešel proud hasební látky, při otevírání kapoty si chraňte ruce...Pokud je požár v takovém rozsahu, že by vás ohrožoval na zdraví a na životě nehaste a počkejte do příjezdu hasičů. Pamatujte, že zdraví máme jen jedno.
V případě, že nemáte po ruce hasicí přístroj neváhejte požádat o pomoc – pokud je poblíž obchod, zajděte do něj, nebo do provozovny, kde vám v rámci věcné pomoci zapůjčí hasicí přístroj nebo vám pomohou s hašením požáru.
„Pokud zjistíte, že vám světlo občas nesvítí a samo se opět rozsvítí, ventilátor je hlučný, nebo často praskají žárovky nechte si vozidlo prohlédnou u odborníka. V motorovém prostoru věnujte pozornost, zda vám neuniká olej nebo palivo, popřípadě, jestli vám neopadává tepelně hluková izolace. Zvláště pak nad výfukovým potrubím a nad motorem,“ radí vyšetřovatel hasičů por. Aleš Janda, DiS.
V případě požáru vozu volejte ihned tísňovou linku 112 nebo 150.
por. Bc. Vendula Horáková, tisková mluvčí
*informace čerpány z www.auto.cz