Potopený jeřáb u Mšeckých Žehrovic pomohl vytáhnout vyprošťovací tank
Dne 25. července 2016 ve 13:56 hodin bylo na tísňovou linku HZS Středočeského kraje oznámeno, že v Libeňské oboře u Mšeckých Žehrovic na Rakovnicku došlo ke sjetí stavebního jeřábu AD 20 do rybníka.
Na místo byla vyslána profesionální jednotka ze stanice Stochov dovybavena člunem a VYA 30 s velitelem čety z centrální stanice v Kladně. Po příjezdu na místo zásahu bylo průzkumem zjištěno, že se jedná o jeřáb o celkové hmotnosti 25 tun, kterému selhala ruční brzda, přejel zajišťovací klín a sjel z pětimetrového srázu do blízkého rybníka. S ohledem na lesní porost a nestabilní podloží nebylo možné běžnou technikou na místě zasahovat. Po dojezdu řídícího důstojníka územního odboru Kladno byly zváženy možnosti nasazení těžké techniky, kterou Hasičský záchranný sbor České republiky disponuje, a na místo byl cestou operačního a informačního střediska generálního ředitelství vyžádán vyprošťovací tank VT 72 B a VYA 30 ze Záchranného útvaru HZS ČR - dislokace Zbiroh.
S ohledem na hloubku potopení byla vyžádána potápěčská skupina Hasičského záchranného sboru hl. m. Prahy ze stanice Modřany. V místě potopení jeřábu došlo k úniku hydraulického oleje, proto byl na místo povolán kontejnerový automobil s ropným přívěsem s nornými stěnami ze stanice Slaný. Během zásahu bylo velitelem rozhodnuto o snížení vodní hladiny na vodním zdroji.
Po dojezdu veškeré techniky na místo byly nasazeny norné stěny, sorbční prostředky a potápěčská skupina provedla vyvázání jeřábu. Následně byl ustaven vyprošťovací tank a VYA 30 a pomocí navijáků bylo vozidlo během hodiny vyproštěno na břeh rybníka a předáno majiteli. V průběhu zásahu se na místo dostavila Policie ČR a pracovníci z Odboru životního prostředí ORP Rakovník.
npor. Ing. Martin Vondra
řídící důstojník ÚO Kladno
foto HZS SČK, www.pozary.cz
Vyprošťovací tank byl převezen na soupravě tahače Man s návěsem Nooteboom, který byl pořízen za pomoci strukturálních fondů Evropské unie v rámci projektu „Zvýšení akceschopnosti Záchranného útvaru HZS ČR pro záchranné a likvidační práce při živelných pohromách“. Projekt byl spolufinancován ze strukturálních fondů Evropské unie, konkrétně 85% způsobilých výdajů z Integrovaného operačního programu. Zbylých 15% prostředků šlo ze státního rozpočtu České republiky.