Brno 17.-20.2.2020 Zahraniční vzdělávací výcvik
Zástupci Školního a výcvikového zařízení HZS ČR, ze střediska Brno a pracoviště Zbiroh, byli vysláni do Holmatro Rescue Xperience Centra na intenzivní vzdělávací výcvik ve dnech 17.–20. února 2020.
Cílem instruktorů zajišťujících výuku problematiky vyprošťování u dopravních nehod (VDN) bylo obohatit vzdělávání posluchačů o nové mezinárodní trendy v této problematice. Tento výcvik navazoval na předchozí exkurzi zástupců ŠVZ HZS ČR v holandské firmě Holmatro, kde byla dojednána jeho náplň.
Každý den byl rozdělen na teoretickou přípravu a praktický výcvik. První den začal přivítáním účastníků výcviku zástupcem organizátora Martijnem van der Horstem. Instruktoři se seznámili s vyučujícími lektory, výrobním programem, novinkami a dalšími produkty firmy Holmatro. Byly představeny nejen prostředky pro hasiče, ale i pro ostatní bezpečnostní složky.
Úvodní přednáška byla zaměřena na týmovou spolupráci a konkrétní taktické postupy při řešení dopravních nehod. Z pohledu instruktorů Holmatra jsou založeny na sedmi základních činnostech: vyhodnocování možných rizik, potřeba stabilizací vzhledem k přístupu, řešení skel, možné přístupové cesty, prostor pro vyproštění, imobilizace a samotné vyprošťování. Při podrobném srovnávání a závěrečné diskuzi jsme vyhodnotili, že zvyklosti v ČR jsou na vysoké světové úrovni.
Tématem druhé přednášky byly konstrukce bezpečnostních systémů a prvků pasivní ochrany, a to nejen v moderních vozidlech. Zopakovali jsme si historii a vývoj airbagových systémů, jejich možné umístění v sériově vyráběných vozidlech předních světových výrobců a na konkrétních případech prodiskutovali možnosti, jakým způsobem je uvést do bezpečného stavu vzhledem k posádce i zasahujícím hasičům. Zajímavé byly informace k novým systémům, se kterými se budeme v blízké budoucnosti potýkat i v běžné praxi.
První den odpoledne byl pro výcvik k dispozici vrak vozidla staršího data výroby, na kterém jsme si vyzkoušeli běžné postupy vyprošťování s důrazem na hodnocení pevnosti materiálů použitých v konstrukčních prvcích vozidla. Druhá část výcviku se zabývala stabilizací nákladních automobilů při vyprošťování nebo jejich zvedání pomocí vysokotlakých zvedacích vaků. Na jednom z nich jsme si pomocí prostředků firmy Holmatro vše prakticky vyzkoušeli.
Druhý den dopoledne proběhla exkurze ve výrobních prostorách. Tady jsme měli možnost si vše do detailu prohlédnout a pochopit, jak jednotlivé prostředky fungují. Následovaly prezentace týkající se konstrukcí a materiálů moderních vozidel a prezentace alternativních pohonů.
V odpoledních hodinách proběhly další praktické výcviky. Pro první z nich byl k dispozici skelet zánovního vozidla. Při jeho stříhání či trhání jsme hodnotili pevnostní vlastnosti vybraných částí konstrukce a výkony vyprošťovacích prostředků, jež jsme měli možnost prakticky otestovat.
Jako vyvrcholení celého výcviku si pro nás instruktoři připravili modelovou situaci dopravní nehody tří vozidel. Na cvičné silnici, osazené svodidly, jsme zužitkovali nově nabyté informace a své zkušenosti pro efektivní vyřešení situace a úspěšně zakončili tento poučný kurz.