Brno - 3.3. – 4.4.2014 - taktické řízení v novém kabátě
Ve dnech 3.3. – 4.4.2014 proběhl ve Školním a výcvikovém zařízení kurz taktického řízení pro budoucí velitele.
Ve spolupráci s HZS krajů dochází na základě požadavků výkonu služby k postupné proměně všech kurzů. Jedním z kurzů, který pociťuje změnu přístupu nejvíce, je právě kurz Taktického řízení. Kurz je přesouván z učeben do praxe a je omezována suchá teorie.
Výuka rozhodovacího procesu velitele zásahu se rozšířila o tzv. modelové situace, a to jak na učebně, tak ve venkovních trenažérech, kterými areál ŠVZ disponuje. Na učebně jsou posluchači pomocí fotografií, videí, mapových podkladů a případně výsledků prvotního průzkumu na místě zásahu uvedeni do situace a jejich úkolem je navrhnout postup na místě události z taktického hlediska.
Poté uplatňují informace získané na učebně v praxi. Praktický výcvik se nezaměřuje jen na zdolávání požárů, nýbrž na širokou škálu zásahů, které na velitele v realitě čekají. Není zacílen na výuku základních dovedností, ale na rozhodovací proces velitele zásahu. Postupně se tak velitelé setkávají mimo jiné s řízením zásahu u komplikované dopravní nehody s velkým množstvím zraněných osob, se záchranou osob z výšky, zásahem na nebezpečnou látku a samozřejmě i s požáry.
Do výuky jsou začleňovány rozbory skutečných událostí. Tyto rozbory vedou velitelé čet z centrálních požárních stanic, kteří předávají posluchačům své praktické zkušenosti a poznatky.
Novinkou, kterou využíváme při výuce v kurzech taktického řízení, je výcvik rozhodovacího procesu na počítačovém simulátoru. Ten nám umožňuje nácvik situací, na něž nám síly a prostředky, kterými učiliště disponuje, nestačí.
V oblasti prevence bylo ustoupeno od rozebírání předpisů a norem a je kladen důraz především na orientaci v dokumentaci zdolávání požáru, účel a funkci požárně-bezpečnostních zařízení a problematiku zjišťování příčin požáru.
Závěrečná zkouška je postavena na normě znalostí VD a v případě opakovacích kurzů je jejím stěžejním bodem rozbor (případová studie) skutečného zásahu.
I díky hodnocení zpětné vazby (dotazníků) od posluchačů a na základě reakcí krajů doufáme, že jsou tyto změny správným krokem a že povedou k větší využitelnosti informací získaných v kurzu TŘ v praxi.