CAS 24/2500/400 – S2Z
( LIAZ 101.860 a LIAZ 18.29 XA)
CAS – cisternová automobilová stříkačka na podvozku LIAZ byla vyvinuta počátkem 80. let jako náhrada za dosluhující Š 706. Základem posloužila prodloužená kabina trambusovitého typu používaná u tehdejších autobusů řady 730. Kabina je konstruovaná pro přepravu požárního družstva 1+8 (velitel a 8 hasičů) a dodnes patří k nejprostornějším kabinám používaných na požární technice.
Hmotnostně se tato CAS řadí mezi těžké cisterny. Podvozek je konstruován pro provoz i mimo zpevněné komunikace, tzn. v lehkém terénu.
Nástavba je svařenec ocelových profilů s pevně nastojato vestavěnou nádrží a 7 skříněmi pro uložení materiálu a požárního příslušenství. V zadní skříni je uloženo odstředivé kombinované čerpadlo K 25, které umožňuje hasební zásah vodou nebo pěnou z vlastního i vnějšího zdroje. Čerpadlo je schopno pracovat ve 2 provozech – v paralelním provozu (nízkotlak) a v sériovém provozu (zvýšený tlak). Čerpadlo K 25 se vyznačuje vysokou spolehlivostí a bezporuchovostí.
V autoparku ŠVZ Brno jsou 3 ks těchto CAS, které jsou využívány zejména pro výcviky v ohňových trenažérech.
výrobce nástavby: THT, s.r.o., Polička
výrobce podvozku: LIAZ, Liberec