Časopis 112 ROČNÍK XIV ČÍSLO 2/2015
V úvodu přinášíme základní statistické údaje o činnosti HZS ČR v uplynulém roce a prioritách pro rok 2015. V bloku POŽÁRNÍ OCHRANA analyzujeme zásah na požár v areálu bývalé pily ve Valašském Meziříčí, informujeme o výsledcích kontrol zaměřených na stav požární ochrany památkových objektů a zabýváme se také možnostmi prevence otrav oxidem uhelnatým. V bloku IZS přinášíme pátý díl seriálu o záchranářské kynologii, hodnotíme taktické cvičení MERO 2014 a seznamujeme s průběhem odborné přípravy jednotek PO k poskytování první pomoci. Zásadní dokumenty projednávané na zasedáních Výboru pro civilní a nouzové plánování v roce 2014 a hlavní cíle vzdělávání starostů obcí v roce 2015 v oblasti přípravy na MU a krizové situace a jejich řešení jsou hlavními tématy části časopisu zaměřené na oblast OCHRANY OBYVATELSTVA a KŘ. V závěrečné části přinášíme ohlédnutí za pěti lety činnosti Katedry ochrany obyvatelstva VŠB-TU Ostrava a seznamujeme s vývojem a současným pojetím krizové legislativy.
Dne 18. listopadu 2014 došlo k požáru v prostorách bývalé Křižanovy pily v centru Valašského Meziříčí. Na likvidaci požáru se podílelo celkem 23 profesionálních a dobrovolných jednotek PO ze Zlínského a v rámci mezikrajské pomoci také z Moravskoslezského kraje. Celkem u požáru zasahovalo 165 hasičů.
Popis objektu
Pila Křižan byla založena továrníkem a majitelem lesů Janem Křižanem v roce 1914. Byla to jedna z prvních a zároveň největších parních pil na Moravě. Zpočátku na pile pracovalo 20 dělníků, v roce 1924 již 150 až 200 dělníků. Po znárodnění v roce 1946 byla součástí národního podniku Českomoravské pily se sídlem v Jihlavě a od roku 1962 národního podniku Severomoravské dřevařské závody. Kromě výroby řeziva produkoval závod do roku 1974 dřevěné bedny a od roku 1974 obytné buňky.
Nachází se bezprostředně u železniční stanice v centru města Valašské Meziříčí, ke které byla vybudována železniční vlečka. V současnosti celý objektový komplex pily chátrá a je využívána pouze část areálu pro zcela jiné účely, než byl původní záměr.
Objekt pily sestává z několika navazujících budov různé konstrukce i charakteru.
Požár vznikl v jednopodlažním halovém objektu, dispozičně rozděleném na tři části. Nosná konstrukce byla tvořena nosnými dřevěnými sloupy obezděnými plnou pálenou cihlou. Zdivo obvodové konstrukce budovy bylo rovněž z plných pálených cihel. Střechu tvořila dřevěná oblouková příhradová konstrukce (vazník), která byla pokryta falcovanými šablonami z pozinkovaného plechu. Na tuto budovu bezprostředně navazovaly další haly a objekty různého charakteru.
Halový objekt byl rozdělen na tři části – autodílnu a dva sklady, přičemž v jednom z nich bylo uskladněno přibližně 63 tun plastového granulátu. Požár vznikl v prostoru autodílny při opravách osobního automobilu, postupně se rozšířil na sklady a přilehlé střešní konstrukce dalších budov, většinou šířením mezi stropními prostory.
Průběh zásahu
Dne 18. listopadu 2014 v 16.36 hodin byl na operační středisko HZS Zlínského kraje (dále jen „KOPIS“) nahlášen požár vozidla v autodílně v prostorách objektu bývalé pily Křižan.
Na místo požáru KOPIS vyslalo jednotky PO zařazené v I. stupni poplachového plánu, a to jednotku stanice Valašské Meziříčí s CAS 24 a CAS 30, společně s jednotkami SDH obcí (dále jen „JSDHO“) Poličná s CAS 24, Hrachovec s DA8, Jablůnka s CAS 24 a Zašová s CAS 32.
Vznikající požár se pokoušeli uhasit dva zaměstnanci autodílny hasicími přístroji, přičemž u nich došlo k lehkému popálení na rukou. V době příjezdu první jednotky PO se na místě zásahu již tyto osoby nenacházely a informace o jejich zranění byla upřesněna později. Cestou k zásahu bylo hlášeno prostřednictvím KOPIS několik protichůdných informací o přítomnosti tlakových nádob a zraněných osob, což samo o sobě naznačovalo vážnost a rozsah požáru.
Evakuace materiálu
Jako první se na místo zásahu dostavila v 16.42 hodin jednotka HZS Zlínského kraje (HZS ZLK) ze stanice Valašské Meziříčí s CAS 24. Na místě bylo od přítomných osob zjištěno, že v autodílně se již nikdo nenachází. Požár v dílně byl plně rozvinutý, nacházel se ve III. fázi. Vzhledem k rozsáhlosti celého prostoru a pro silné zakouření nebylo možné přesně zjistit velikost zasažené dílny, ani velikost požárem zasaženého prostoru. Hasiči v izolačních dýchacích přístrojích (dále jen „IDP“) rozvinuli dopravní vedení 1 B s rozdělovačem a dva proudy C 52 k hašení a zabránění rozšíření požáru na sousední prostory, kde se nacházela svařovna, sociální zařízení, sklady a chovatelské prostory s velkým množstvím drobných hlodavců. Tyto prostory se podařilo uchránit, nedošlo ani k úhynu chovaných hlodavců.
V 16.43 hodin se na místo požáru dostavila JSDHO Poličná, která byla velitelem zásahu (dále jen „VZ“) vyslána na protější stranu halového komplexu. Hasiči vytvořili dva proudy C 52 a začali s hašením od zámečnické dílny, vynesli tlakovou láhev s CO2 a odtáhli několik vozidel z vnitřku budovy i bezprostředního okolí (do vozidel bylo vniknuto násilně).
V 16.51 hodin došlo k závadě na CAS 30 (samovolné zastavení motoru a nemožnost nastartování, později zprovozněno), která doplňovala vodu. Proto VZ povolal náhradní jednotku HZS podniku DEZA, a.s., s CAS 32.
V 16.51 hodin se na místo zásahu dostavily JSDHO Jablůnka a Ratiboř, které vytvořily další dva útočné proudy C 52 a v IDP zahájily hašení z boční strany ve směru od vlakového nádraží. Ze sousedních požárem nezasažených prostor objektu vynesli zasahující hasiči v IDP tlakové láhve s acetylenem, propan butanem a další materiál, včetně akumulační nádoby. V průběhu zásahu se z prostoru autodílny a skladů ozvalo několik tlumených detonací, způsobených zřejmě vznícením uskladněných ropných produktů, především olejů v sudech.
Zásobování hasební vodou
V 16.52 hodin přijela JSDHO Zašová s CAS 32 a začala s doplňováním vody CAS 24 a CAS 30 HZS stanice Valašské Meziříčí a CAS 24 JSDHO Jablůnka.
V 16.57 hodin se na místo zásahu dostavila jednotka HZS podniku Deza, a.s., s CAS 32, která byla doplňována z podzemního hydrantu. Byla vyslána k zámečnické dílně, kde nasadila jeden proud C 52 a současně zahájila doplňování zasahující CAS 24 JSDHO Poličná. Dodávku vody z hydrantu zajistila JSDHO Hrachovec, která poté rovněž vytvořila jeden proud C 52 na hašení skladu.
V 16.59 hodin si VZ vyžádal výškovou techniku. Požár se dřevěnou stropní konstrukcí rychle rozšířil i na sousední sklady, kde bylo uskladněno velké množství plastového granulátu, o jehož druhu a množství nebyly v danou dobu dostupné informace.
S ohledem na další vývoj požáru vyhlásil VZ prostřednictvím KOPIS II. stupeň poplachového plánu a vyžádal si vyslání dalších jednotek PO s CAS.
V 17.13 hodin byl vyhlášen III. stupeň poplachového plánu.
V 17.24 hodin přijela na místo JSDHO Rožnov pod Radhoštěm s CAS 32 a bylo zahájeno hašení již z velké části propadlé střechy budovy z AZ 30 ze stanice Valašské Meziříčí. Doplňování vody pro AZ 30 bylo zajištěno kyvadlovou dopravou, na které se podílely JSDHO Rožnov pod Radhoštěm, Kelč, Zašová, Lešná, Kunovice a jednotky stanice Zlín s CAS 30. Odběrné místo bylo zřízeno v areálu podniku DEZA, a.s.
V témže čase přijela na místo JSDHO Jarcová, která ve spolupráci s ostatními jednotkami vytvořila dálkovou dopravu vody ha
icemi B od podzemního hydrantu a byl napojen na CAS 30 jednotky stanice Valašské Meziříčí. Pro nedostatečný tlak musela být CAS 30 doplňována dalšími CAS ostatních jednotek PO, které prováděly kyvadlovou dopravu. K tomuto účelu byly v rámci mezikrajské pomoci povolány JSDHO Mořkov a Hodslavice.
Štáb velitele zásahu
V 17.50 hodin VZ požádal KOPIS o zajištění náhradních tlakových lahví k IDP. KOPIS vyslal ze stanice Valašské Meziříčí dopravní automobil s náhradními IDP a tlakovými lahvemi k IDP a ze stanice Uherské Hradiště byl vyslán automobil s protiplynovým kontejnerem. Plnění lahví k IDP pro JSDHO Poličná bylo zajištěno u HZS podniku DEZA, a.s. Pro velkou spotřebu vzduchu bylo následně v 21.45 hodin ze stanice Vsetín přivezeno dalších 15 kompozitních tlakových lahví k IDP.
V 18.00 hodin se na místo zásahu dostavil velicí důstojník směny (dále jen „VDS“) ze stanice Zlín HZS ZLK, přebral velení a zřídil štáb velitele zásahu (dále jen „ŠVZ“), který začal ihned spolupracovat s vedením města.
Místo zásahu bylo Policií ČR a Městskou policií Valašské Meziříčí uzavřeno před vstupem nepovolaných osob. Rozsáhlý areál byl z části opuštěný a předpokládalo se, že se v něm vyskytují osoby bez domova.
Místo zásahu bylo rozděleno na tři úseky a z řad zasahujících jednotek byli jmenováni velitelé. Protože docházelo k šíření požáru ve střešní konstrukci, byla na místo zásahu povolána další výšková technika.
V 18.21 hodin VZ požádal KOPIS o varování obyvatelstva. KOPIS vyhlásil všeobecnou výstrahu pro obyvatele města, která byla později doplněna hlášením městské policie.
V 18.23 hodin se na místo zásahu dostavila jednotka ze stanice Vsetín s AZ 30, která byla nasazena na severozápadní straně objektu. V době nejvyššího nasazení byla hasební voda dodávána celkem 11 C 52 proudy a jedním B 75 proudem přes monitor z AZ 30.
Šíření požáru mezistřešími prostory
Požárem byla zasažena plocha o rozměrech přibližně 37 x 53 m. K šíření požáru docházelo skrytými mezistropními prostory na střechy sousedních objektů (bývalá jídelna s kuchyní, šatny na jihozápadní straně, uprostřed komplexu budov kotelna s elektrickou rozvodnou a přiléhající hala bývalé pilnice).
Výšková technika mohla být ustavena jen na několika málo místech, což značně komplikovalo hasební zásah. Hasiči pracovali na střechách v IDP a s lezeckým vybavením. K lokalizaci požáru a následné likvidaci jednotlivých ohnisek požáru museli hasiči do střešní krytiny, kterou tvořily většinou falcované šablony z plechu, postupně vyřezat otvory. K tomuto účelu použili rozbrušovací a motorové pily, bourací sekyry a páčidla. Veškerá činnost byla ve večerních a nočních hodinách komplikována hustým kouřem. Jednotlivé výrobní budovy na sebe navazovaly a tvořily soustavu nesourodých objektů. Před vstupem do budov byl neudržovaný terén, kde se vyskytovala různorodá, špatně prostupná vegetace. Ze zadní strany zasažených budov byl skladován bioodpad. Zásah uvnitř objektu bývalé pilnice komplikovala chybějící a z části prohnilá podlaha, na níž hrozilo přímé propadnutí do prostoru podpilí. Tento prostor v té době zřejmě sloužil jako úložiště nepotřebného materiálu (pneumatiky, sudy, plasty atd.).
Likvidace požáru
Od 19.23 hodin byla průběžně zajištěna strava a nápoje pro zasahující. Ve 22.35 hodin byl požár lokalizován a bylo zahájeno postupné odesílání jednotek PO na své základny. K vystřídání stávajících a již notně vyčerpaných JSDHO byly povolány další jednotky HZS ZLK ze stanic Zlín a Vsetín a JSDHO Vizovice.
V noci hasiči termokamerou vyhledávali skrytá ohniska požáru a dohašovali je.
V 07.26 hodin následujícího dne byla vystřídána směna jednotky stanice Valašské Meziříčí a byly odeslány na své základny zbývající jednotky PO. Povolány k dohašování byly znovu JSDHO Poličná a Zubří. Velitel nově nastupující směny stanice Valašské Meziříčí přebral velení od VDS.
Nadále byla postupně odkrývána a dohašována skrytá ohniska požáru a místo zásahu bylo kontrolováno termokamerou. Probíhala spolupráce s příslušníkem pro zjišťování příčin vzniku požáru (dále jen „ZPP“) při zajišťování stop. Místo bylo ohraničeno vytyčovací páskou a hlídáno Policií ČR a městskou policií. V odpoledních hodinách byly znovu vystřídány JSDHO, na místo se dostavila JSDHO Lhota u Choryně. Ve večerních hodinách bylo místo zásahu předáno Policii ČR.
Příčina vzniku požáru
Samotné šetření příčiny vzniku požáru na místě zásahu probíhalo od 18. do 20. listopadu 2014 ve spolupráci s Policií ČR. Bylo zjištěno, že došlo k zapálení par hořlavé kapaliny (provozní náplně motorového vozidla) při opravě osobního automobilu vyzdviženého na montážním stojanu, a to v prostoru jedné z hal zasažených požárem, která byla pronajata a sloužila jako autodílna.
V současné době je událost stále ve společném šetření HZS ZLK a Policie ČR.
Následky požáru
Vzniklým požárem došlo k úplné destrukci střešních konstrukcí a k degradaci ostatních stavebních konstrukcí obou víceúčelových hal. Vlivem požáru došlo ke zničení uskladněného materiálu v těchto halách, včetně garážovaných automobilů v části autodílny. Předběžná škoda způsobená požárem byla odhadnuta na přibližně 15 milionů korun. Uchráněné hodnoty nebyly prozatím vyčísleny.
Specifika zásahu
Pozitiva
→ při zásahu nedošlo ke zranění zasahujících hasičů,
→ podařilo se zabránit rozšíření požáru na objekty, kde by hrozily další značné materiální škody a úhyn zvířat,
→ byla zajištěna stálá dodávka hasební vody,
→ v době zásahu byly dobré rozptylové podmínky a příznivý směr větru,
→ vysoké nasazení zasahujících složek.
Negativa
→ silné zakouření a sálavé teplo a nebezpečí toxických zplodin z hoření plastového granulátu,
→ rozsáhlý, členitý, nepřehledný a špatně přístupný komplex chátrajících budov,
→ nebezpečí výbuchu tlakových lahví, chemikálií a ropných produktů v prostoru autodílny,
→ dvě lehká zranění osob z autoservisu,
→ budovy nebyly rozděleny do požárních úseků,
→ chybějící informace o druhu a množství uskladněného materiálu,
→ zásah ve výšce, značné stáří budovy a chybějící výdřeva v podlahách hrozících propadnutím,
→ nefunkční hydrantová síť v areálu,
→ chybějící nebo nevyhovující nástupní plochy,
→ blízkost obytného sídliště a enormní zájem přihlížejících občanů,
→ blízkost vlakového nádraží.
mjr. Ing. Pavel KVASNICA, por. Ing. Bogdan BOCEK, kpt. Mgr. Jiří OVESNÝ, nprap. Jiří LOUBAL, HZS Zlínského kraje, foto archiv HZS Zlínského kraje