Co dělat při požáru vozidla
Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje eviduje ročně kolem 100 ohlášených požárů dopravních prostředků. Mezi hlavní příčiny těchto požárů patří technické závady, nejčastěji na elektroinstalaci a výfukovém potrubí, nebo úmyslné zapálení. Protože se u podobné události můžeme ocitnout všichni, zopakujme si několik základních pravidel, jak správně postupovat.
Začne-li se kouřit za jízdy z motorového prostoru vozidla nebo ucítíme-li zápach spáleniny, je třeba okamžitě zastavit, vyndat klíče ze zapalování a rychle auto opustit.Než vystoupíme z vozidla, oblékneme si reflexní vestu. Nezapomeneme z vozu pomoci dětem, starším a nepohyblivým osobám, případně zvířatům. Zůstaneme v dostatečné vzdálenosti mimo vozovku, pokud možno za svodidly. Pokud to situace umožňuje, nezastavujeme poblíž míst, kde by požár mohl způsobit další škody, například v blízkosti jiných vozidel, budov, benzínových čerpacích stanic, plastových kontejnerů a popelnic nebo v tunelech. Je nutno si uvědomit, že i při zatažené ruční brzdě může dojít k jejímu přehoření a samovolnému rozjetí vozidla z kopce. Z tohoto důvodu je vhodné u hořícího vozidla nechat zařazen rychlostní stupeň. Poté ihned zavoláme hasiče na čísle 150 nebo 112.
V případě, že to situace umožňuje a rozhodneme se požár hasit hasicím přístrojem z výbavy vozidla, je třeba postupovat velmi opatrně. Hasicí přístroj můžeme použít pouze na začínající požár. K hořícímu vozidlu přistupujeme ze směru po větru. Hasicím přístrojem je třeba hasit pouze přes mezeru mírně otevřené kapoty i z důvodu větší účinnosti hasebního prášku. Při otevření kapoty motorového prostoru by došlo k rychlému přístupu vzduchu, který by podpořil hoření. Pozor na popáleniny od rozpálené kapoty.
Pokud už z vozu šlehají plameny a nenacházejí se v něm žádné osoby, tak se k vozu nepřibližujeme. Mohlo by dojít ke zranění. Hašení většího požáru přenecháme hasičům, kteří jsou vybaveni vhodnou technikou a především ochrannými pomůckami.
Nejvhodnější hasicí přístroj pro osobní vozidla je práškový, který můžeme zakoupit ve většině prodejen s autodíly a autodoplňky. Postačí malý kilový nebo dvoukilový. V některých zemích EU tvoří povinnou výbavu vozidla. Hasicí přístroj umístíme ve voze co nejblíže řidiči, tak aby v případě dopravní nehody nemohl zranit osádku vozidla. Nejlepší je uchycení v dosahu pro rychlé použití, k podlaze pod jedním z předních sedadel, případně ve schránce před spolujezdcem. Kromě hasicího přístroje je vhodné mít ve svém vozidle také řezač pásů, který umožní v případě potřeby přeřezat zapnuté bezpečnostní pásy a dostat se tak rychleji z vozidla.
Autor: por. Mgr. Iva Michalíčková