Dnes slavíme den Evropské linky 112
Den Evropské linky 112 je dnem, kdy si Evropané připomínají existenci tísňové linky 112. Příznačně je stanoven právě na 11. 2. a o jeho vznik se v roce 2009 zasloužila právě Česká republika.
Den Evropské linky 112 je dnem, kdy si Evropané připomínají existenci tísňové linky 112. Příznačně je stanoven právě na 11. 2. a o jeho vznik se v roce 2009 zasloužila právě Česká republika.
V tento den se po celé Evropě konají různé akce a události s cílem propagovat výhody jednotného evropského čísla tísňového volání. Snahou je, aby se linka 112 dostala co nejvíce do povědomí veřejnosti.
V České republice získala linka 112 oblibu ihned po jejím uvedení do provozu, což je patrné z grafu níže.
V roce 2021 operační střediska Hasičského záchranného sboru České republiky zaznamenala celkem 2 056 967 volání na linku tísňovou 112. Oproti tomu na linku 150 bylo hlášeno celkem 262 753 událostí.
V Karlovarském kraji je Telefonické centrum tísňové linky 112 (TCTV 112) součástí Krajského operačního a informačního střediska HZS Karlovarského kraje. Operátoři tísňové linky zde přijímají tísňová volání jak na mezinárodním čísle 112, tak i na národním čísle 150, tedy volání určená hasičům. V průběhu roku 2021 přijalo TCTV 112 v Karlových Varech celkem 80 0047 hovorů. To znamená 219 hovorů denně, tedy 9 hovorů každou hodinu.
Co je linka 112?
- 112 je tísňová linka, která funguje ve všech státech Evropské unie, ve Švýcarsku a Velké Británii.
- Je v provozu nepřetržitě, 365 dní v roce, dvacet čtyři hodiny denně.
- Naši operátoři a operátorky jsou schopni odbavovat hovory na lince 112 v češtině, angličtině a němčině. V případě potřeby mají k dispozici softwarovou podporu i v dalších světových jazycích.
Kdy vznikla?
-
Vznikla na základě rozhodnutí Rady Evropských společenství č. 91/396/EEC ze dne 29. července 1991 o zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání.
-
Důvodem bylo usnadnit komunikaci lidí, kteří potřebují pomoc, s tísňovými službami na území Evropské unie. Vzhledem k tomu, že došlo k výraznému nárůstu soukromých i služebních cest v rámci Evropy a čím dál častěji se stávalo, že si cizinci nebyli schopni díky jazykové bariéře a neznalosti čísel tísňových linek navštívené země, zavolat si o pomoc v nouzové situaci, stanovila Rada Evropských společenství číslo 112 pro tísňová volání a zároveň závazným předpisem stanovila členským státům EU povinnost zavést toto číslo nejpozději do 31. prosince 1996.
-
Nechala však na rozhodnutí každého státu, zda bude 112 jediným tísňovým číslem dané země nebo si ponechají i svá dosavadní čísla tísňových linek.
Jak to bylo v České republice?
- Jednotné evropské číslo tísňového volání bylo v České republice zavedeno na základě usnesení vlády č. 391/2000 ze dne 19. dubna 2000, ve znění usnesení vlády č. 350/2002 ze dne 3. dubna 2002.
- Číslo 112 bylo pro účel vzniku nové tísňové linky uvolněno na základě rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu. Do roku 1998 na něm byla provozována služba informace o přesném čase.
- K příjmu tísňového volání na lince 112 byl určen Hasičský záchranný sbor České republiky. Bylo vybudováno 14 center tísňového volání umístěných v sídlech hasičských záchranných sborů krajů, jejichž testovací provoz byl ukončen v červnu 2004. Tato centra jsou v rámci České republiky hlasově i datově propojena a jsou vzájemně zastupitelná. V případě přetížení nebo výpadku v jednom kraji jsou hovory automaticky přesměrovány na další telefonní centra tísňového volání 112, takže se nestane, že by se člověk, který potřebuje pomoc, nedovolal.
Jaké jsou její výhody?
- Linka 112 je univerzální, to znamená, že nemusíte přemýšlet, jestli potřebujete volat hasiče, policii či zdravotnickou záchrannou službu. Operátor vás přepojí na tu složku IZS, kterou v dané situaci potřebujete.
- Volání je zdarma, a to jak z pevné linky, tak z mobilního telefonu
- Lze se dovolat bez SIM karty, bez kreditu, bez zadání PIN kódu
- Stačí být v dostupnosti alespoň jedné sítě GSM a mít nabitou baterii u telefonního přístroje.
- Od počátku letošního roku přibyla možnost zasílání tísňových SMS. Zasílání SMS zpráv na tísňová čísla je určeno primárně pro osoby se zdravotním postižením a sníženými či narušenými komunikačními schopnostmi.
- Díky moderním technologiím, které využívají operátoři tísňových linek, je možné přibližně lokalizovat místo, odkud volající telefonuje.
Jak volat na tísňové linky?
- Snažte se zachovat klid.
- Najděte si bezpečné místo, odkud můžete nerušeně telefonovat.
- Poté, co se vám ozve operátor, sdělte mu:
- co se stalo,
- kde se to stalo (město, ulice, případně záchytný bod),
- jestli se na místě události nachází zraněný člověk,
- své jméno a telefonní číslo, ze kterého voláte.
- Zůstaňte v kontaktu s operátorem a postupujte dle jeho pokynů.
- Nikdy nezavěšujte jako první. Buďte připraveni odpovědět operátorovi tísňové linky na jeho případné doplňující dotazy.
- Po ukončení hovoru si nechejte telefonní přístroj u sebe pro případný další zpětný hovor operátora.
Čísla tísňového volání v České republice:
112 Jednotné evropské číslo tísňového volání
150 Hasičský záchranný sbor České republiky
155 Zdravotnická záchranná služba
158 Policie České republiky
156 Obecní (městská) policie
Video zdroj:
HZS Olomouckého kraje
https://www.hzscr.cz/clanek/hasici-radi-den-112-jak-spravne-volat-na-tisnovou-linku.aspx
Na našem oficiálním FB profilu jsme připravili také malou soutěžní anketu k tématu linky 112 v KV kraji. Můžete si tipnout a vyhrát hasičský nástěnný kalendář. Náš FB zde: https://www.facebook.com/hzskvk