Hasičský záchranný sbor České republiky  

Přejdi na

Předcházíme rizikům


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Hasičští studenti při zkoušce státních maturit uspěli

SOŠ PO a VOŠ PO ve Frýdku – Místku je školou odbornou a zájem studentů je orientován hlavně na studium odborných předmětů, které tvoří více než polovinu školních osnov. Obor Požární ochrana je však oborem maturitním a naši žáci skládají kromě maturity z odborných předmětů i maturitu z jazyka českého a literatury, dále si volí mezi matematikou a jazykem anglickým. Abychom měli srovnání úrovně našich studentů s úrovní studentů jiných škol, zúčastňujeme se pravidelně testování svých žáků ve znalostech všeobecně vzdělávacích předmětů.  

Srovnání na úrovni Moravskoslezského kraje
 
V minulých letech jsme tedy přivítali projekt „Testování žáků 3. ročníků oborů vzdělávání poskytujících střední vzdělávání s maturitní zkouškou“. Tento projekt zpracovávalo Metodické a evaluační centrum Ostrava jako zakázku pro Moravskoslezský kraj. Zúčastnila se ho většina škol našeho kraje a celý projekt sloužil k jejich srovnání.
 
Studenti letošního maturitního ročníku se při svém nástupu do prvního ročníku naší školy podrobili testům z českého jazyka, matematiky, anglického jazyka a testu obecných studijních předpokladů. Ze stejných předmětů byli testováni i na začátku čtvrtého ročníku a byl vypočten přírůstek znalostí za tříleté období studia na naší škole. U žáků byla v testovaných předmětech hodnocena jejich úspěšnost, tj. projev dovednostních a obsahových znalostí. Zároveň byly výsledky žáků vyhodnoceny z pohledu míry rozvoje těchto znalostí a dovedností formou relativního přírůstku znalostí žáků.
 
 
Zpráva obsahuje tyto údaje:
 
  • Ú / % /: Úspěšnost školy v dané dovednosti, předmětu ( tzn. kolik procent škola získala v dané dovednosti, kde minimální úspěšnost je 0 % a maximální 100 % ).
  • P (c): Percentil testované školy vzhledem ke všem ostatním školám, které se Projektu zúčastnily.
  • P (o3): Percentil testované školy vzhledem k ostatním školám s obory technického zaměření / Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, Strojírenství a strojírenská výroba, Hornictví, hutnictví a slévárenství, Polygrafie, Stavebnictví a geodézie… /.
  • R (o3): Stupeň relativního přírůstku znalostí školy. Jedná se o čtyřstupňovou škálu, kde první stupeň znamená, že žáci školy v daném oboru testování mají za sebou velmi pozitivní změnu v přístupu ke studiu. Celkově žáci školy vykazují nadprůměrné hodnoty relativního přírůstku ve srovnání se žáky, kteří měli v prvním ročníku stejné výsledky jako oni. Škola je z pohledu výsledků relativního přírůstku znalostí pro daný obor vzdělávání v horním kvartilu. Vzhledem k tomu, že jiný než první stupeň ve všech testovaných předmětech škola nedosahovala, je zbytečné další tři stupně popisovat.
 Je třeba ještě vysvětlit tyto pojmy:
 
Dovednost - způsobilost člověka provádět určité činnosti. Dovednost si žák osvojuje záměrným učením, ale také spontánně. Je podmíněna do jisté míry vrozenými předpoklady, ale hlavně je osvojována učením a výcvikem. Osvojování určitých dovedností je základem školního vzdělávání, a proto jsou dovednosti vymezovány jako vzdělávací cíle v různých vzdělávacích programech.
 
Percentilke každému dosaženému počtu bodů je přiřazeno tzv. percentilové pořadí, které udává kolik procent žáků ve vzorku dosáhlo horšího výkonu. To umožňuje posoudit, jaké je postavení žáka ve skupině, např. percentil 95 znamená, že 95 % testovaných žáků dané skupiny bylo horších a pouhých 5 % žáků lepších.
 
 
Jak tedy dopadly celkové výsledky školy?
 
 
Ú / % /   
P (c)  
P(o3)
R(o3)
   Český jazyk                      
63
65
93
   1.stupeň 
   Matematika
61
82
89
   1.stupeň 
   Anglický jazyk
51
43
63
   1.stupeň 
   Obecné studijní předpoklady
85
47
70
 
 
Úspěšnost vykazuje i následující graf:
  
 
 
 
 
„Generálka“ státní maturity
 
Tento projekt nebyl jediným srovnáním našich studentů se studenty jiných škol. Ve dnech 11. až 12. října 20010 proběhla na všech středních školách generálka na tolik diskutovanou státní maturitu. Studenti si mohli volit ze dvou úrovní testů a ve skladbě předmětů vybírali si mezi matematikou a anglickým jazykem. Zkouška z jazyka českého a literatury byla povinná pro všechny. Zkouška z českého i anglického jazyka se skládala ze dvou částí – didaktického testu a písemné práce, zkouška z matematiky probíhala didaktickým testem. Matematiku ve vyšší úrovni obtížnosti si dokonce zvolili dva studenti a oba ji úspěšně zvládli. Centrem byly ovšem zpracovány jen výsledky pro jednotlivé žáky a nebyly poskytnuty výsledky za školu. Pro potřebu tohoto článku, jsme tedy jednotlivé výsledky zprůměrovali, čímž došlo sice k určitému zkreslení, ale zase si můžeme udělat orientační představu o výsledcích školy.
 
Celkové výsledky školy
 
 
Zkušební předmět a jeho úroveň
 
Úspěšnost žáka v %
 
Percentilové umístění
Matematika - základní úroveň
58,9
76,6
Matematika – vyšší úroveň
48,0
64,9
Český jazyk - základní úroveň
56,6
44,7
Český jazyk- didaktický test
70,5
62,3
Anglický jazyk- základní úroveň
75,3
72,3
Anglický jazyk - didaktický test
79,1
74,8
Anglický jazyk- písemná práce
67,8
59,7
 
 
Na důkaz toho, že na každé škole jsou žáci lepší a horší a také pro lepší objektivitu výsledků uvádíme ještě individuální výsledky nejhoršího studenta a studenta nejlepšího.
Za výsledky našeho nejlepšího studenta by se nemuselo stydět ani některé prestižní gymnázium. Nás ještě těší, že ostatní žáci se svými výsledky blížili tomu nejlepšímu a ty špatné výsledky zůstaly spíše osamocené.
 
Nejhorší výsledek žáka školy
 
 
Zkušební předmět a jeho úroveň
 
Úspěšnost žáka v %
 
Percentilové umístění
Matematika - základní úroveň
32,0
47,9
Matematika – vyšší úroveň
-
-
Český jazyk - základní úroveň
38,0
14,4
Český jazyk- didaktický test
42,6
6,5
Anglický jazyk- základní úroveň
-
-
Anglický jazyk - didaktický test
-
-
Anglický jazyk- písemná práce
-
-
 
Nejlepší výsledek žáka školy
 
                                                                                                                
 
Zkušební předmět a jeho úroveň
 
Úspěšnost žáka v %
 
Percentilové umístění
Matematika - základní úroveň
86,0
96,9
Matematika – vyšší úroveň
 -
-
Český jazyk - základní úroveň
91,9
91,8
Český jazyk- didaktický test
83,8
91,8
Český jazyk- písemná práce
100,0
97,8
Anglický jazyk- základní úroveň
92,1
96,2
Anglický jazyk - didaktický test
93,7
97,2
Anglický jazyk- písemná práce
88,9
84,4
 
 
Pro všechny školy zúčastněné na generálce státní maturity platí, že konečný výsledek ovlivnilo také to, že zatím nebyla probrána většina učiva 4. ročníku, to ovlivňuje zejména hodnotu úspěšnosti žáka.
Co říci na závěr. Lze si jen přát, aby podobné úrovně znalostí dosáhli naši posluchači i v odborných předmětech a hlavně nabyté dovednosti dokázali dobře uplatnit, jak ve svém profesním životě, tak v životě osobním.
 
plk. Ing. Radim Paloch
Vrchní rada
ředitel školy SOŠ PO a VOŠ PO ve Frýdku-Místku       

vytisknout  e-mailem