Evropský den tísňové linky 112
Hlavním tématem letošního připomenutí významného dne pro jednotnou tísňovou linku jsou falešná volání. Dlouhodobě tvoří více než 70 procent všech volání na tuto linku.
Něco málo z historie linky 112:
- zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání - 112 ve všech členských státech EU rozhodla již v roce 1991 Rada Evropských společenství.
- Linka se postupně zavádí vedle národních tísňových linek.
- Linky ve členských státech musí fungovat do roku 1996.
- května 2004 vstupuje ČR do Evropské unie.
- Přípravy na zavedení linky 112 v ČR už od roku 1996.
- Až do roku 1998 byl na lince 112 přesný čas.
- Od roku 2003 ve všech telefonních sítích.
- Ostrý provoz od dubna 2004 v Praze při mistrovství světa v ledním hokeji.
- Funguje od začátku společně s linkou 150
- Jednotné evropské číslo tísňového volání 112 v současnosti slouží nejen téměř půlmiliardě občanů ze všech 27 členských států Evropské unie, ale je zavedeno také v Chorvatsku, Lichtenštejnsku, Norsku, Švýcarsku, Turecku a na Islandu.
- V Andoře je číslo 112 tísňovou linkou horské služby.
- Linka 112 není v Evropě zavedena v Albánii, Bělorusku, Bosně a Hercegovině, Černé Hoře, Makedonii, Moldavsku, Rusku a Srbsku.
|
Jen 41% evropských občanů zcela jednoznačně preferuje linku 112 jako číslo pro volání v případě nouze kdekoliv v EU a 70% stále nemá dostatek informací o evropském čísle tísňového volání 112 ve své zemi. S rostoucím počtem Evropanů cestuje po celé EU stále více lidí, povědomí o společné evropské lince tísňového volání je potřebnější než kdy jindy.
Od roku 2009 je vždy 11. února (tedy 11.2.) stanoveno jako Evropský den linky 112, den věnovaný zvyšování prestiže linky 112, šíření poselství a zvyšování povědomí. Nejrůznější aktivity k propagaci linky se organizují každý rok na místní, regionální, národní i evropské úrovni.
V letošním roce hlavním tématem připomenutí linky zdůraznění problematiky falešných hovorů. Falešná volání jsou kritický problém pro všechny tísňové linky, práce operátorů je kvůli falešným hovorům těžší, méně efektivní i dražší, přičemž tato volání mohou výrazně přispět k ohrožení života ostatních občanů.
Falešné volání jsou taková volání na čísla tísňových linek, které nejsou o skutečné mimořádné události a představují velký problém pro záchranné složky všude v Evropě. Tato volání mohou zaneprázdnit záchranné složky daleko od lidí, kteří mohou být v život ohrožující situaci a potřebují naléhavou pomoc. Kromě toho, aby bylo zajištěno nepřetížení operátorů tísňových linek, je třeba stále posilovat počty lidí obsluhujících tísňové linky, což provoz těchto linek prodražuje. Gary Machado, výkonný ředitel EENA (European Association tísňového volání), k této problematice poznamenává: "Evropský den linky 112 je skvělá příležitost k šíření poselství evropského čísla tísňového volání 112 a zvýšit povědomí o jeho problémech. Falešná volání představují vážnou hrozbu pro účinné vytěžování tísňových hovorů a osvěta je klíčovým prvkem k řešení. Velmi často se stává, že bezpečnost a blaho našich spoluobčanů je ohroženo falešným voláním a to je nepřijatelné. Pojďme všichni tak jak je v našich silách informovat své přátele a rodinu, a tím možná můžeme přispět k záchraně životů mnoha dalších lidí."
Tím, že si sami uvědomíme problém falešných hovorů a budeme působit na svou rodinu a přátele o nebezpečí falešných hovorů, můžeme stejně jako při správném používání čísel tísňového volání pomoct mnohým občanům, kteří se dostanou do nouzové situace.
Nejčastější falešná volání:
- Volání z kapsy – telefony umí i při zamčené klávesnici či displeji zvolením kombinace 112 zahájit tísňový hovor. Operátoři tak často při přijetí hovoru slyší pouze kroky či vzdálený hovor bez další reakce. Často dochází i k opakovanému ´volání z kapsy´
- Žádost o informace – tísňovou linku se lidé snaží využívat i jako informační zdroj pro jiná telefonní čísla, například na různé pohotovosti, ale i na řešení technických problémů s telefonem. Ke zjištění jiných kontaktů funguje v ČR služba informace o telefonní číslech 1180 či 1188. Na rozdíl do linky 112 jsou ale tato volání zpoplatněna.
- Dětská hra – jeden z nejpalčivějších problémů. Na tísňovou linku 112 lze totiž zavolat i z telefonu, ze kterého je vyndaná SIM karta. Malé děti často dostávají telefonní přístroje bez SIM karty na hraní a při hře se jim podaří aktivovat linku 112 (tato služba je na telefonu bez SIM karty nabízena jako prioritní). Dochází tak k opakovaným hovorům, kdy operátor není schopen efektivně vysvětlit malému dítěti, aby si přestalo hrát s telefonem a neblokovalo tak tísňovou linku. Telefony jako hračka dětem do ruky nepatří!
- Hovory osob s mentálním postižením – podobný problém jako u dětské hry. Zdravotně postižené osoby si nedokáží uvědomit, že nechtěnými hovory zatěžují a blokují tísňové linky.
- Protiprávní hovory – myšleno hovory, kdy volající úmyslně poskytuje falešné informace o mimořádných událostech, které se ve skutečnosti nestaly.
- Ihned zavěsit – takzvaní ´prozváněči´. Nechají linku pouze jednou prozvonit a ihned zavěsí. Velmi často toto své jednání opakují i v desítkách hovorů za sebou.
Kdy tedy použít linku 112:
- pokud potřebujete pomoc hasičů, policie nebo ZZS,
- při cestách do zahraničí,
- pokud si v krizi nedokážete vzpomenout na jiná tísňová čísla nebo si nejste jisti,
- linka 112 je v ČR universální tísňovou linkou, na jako jedinou lze volat bez SIM karty, bez kreditu a pokud je na místě signál alespoň jednoho mobilního operátora.
V Karlovarském kraji přijali operátoři tísňové linky 112 v roce 2014 celkem 135 439 hovorů. Z toho 88% procent na linku 112 a 12% na linku 150. To znamená, že v průměru denně přijali 371 hovorů, to je 15 hovorů každou hodinu, tedy každé čtyři minuty jeden hovor.
vytisknout
e-mailem
Facebook