Evropský den linky 112
Datum 11.2. již tradičně znamená, že si připomínáme mezinárodní tísňovou linku
1 plus 1 se rovná 2. Touto naprosto základní matematickou úlohou je možné se naučit a zapamatovat, které číslo nám slouží jako mezinárodní tísňová linka. Úloha slouží především pro nejmenší děti, kterým již od útlého věku chtějí hasiči vštípit důležitost tohoto tísňového volání. Ve své jednoduchosti ale může být dobrým pomocníkem i všem ostatním. Volání na tísňovou linku je totiž spjato s vypjatou situací, kdy někdo potřebuje pomoc a volající je tak velmi často ve velkém stresu. Linka 112 slouží pro přivolání pomoci od všech základních složek IZS a v České republice je využívána od roku 2004.
Něco z historie
O zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání 112 ve všech členských státech EU rozhodla již v roce 1991 Rada Evropských společenství. Linka se postupně zavádí vedle národních tísňových linek a ve členských státech musí fungovat do roku 1996. Česká republika 1. května 2004 vstupuje ČR do Evropské unie. Přípravy na zavedení linky 112 u nás začali už od roku 1996. Zajímavostí je, že až do roku 1998 byl na lince 112 přesný čas. Ostrý provoz nově zavedené linky 112 byl spuštění od dubna 2004 v Praze při mistrovství světa v ledním hokeji. Linka funguje od začátku společně s linkou 150, což je národní tísňová linka Hasičského záchranného sboru České republiky. Od počátku bylo rozhodnuto, že linku 112 budou obsluhovat právě hasiči a je tomu tak doposud. Telefonická centra tísňového volání 112 jsou součástí Krajských operačních a informačních středisek HZS ČR a obsluha linky garantuje nepřetržitý provoz, propojení všech center v republice a odbavení tísňového hovoru v německém či anglickém jazyce. Jednotné evropské číslo tísňového volání 112 v současnosti slouží nejen téměř půlmiliardě občanů ze všech 27 členských států Evropské unie, ale je zavedeno také v Chorvatsku, Lichtenštejnsku, Norsku, Švýcarsku, Turecku a na Islandu.
Volání na linku 112 v loňském roce
V průběhu roku 2022 přijalo TCTV 112 v Karlových Varech celkem 89 497 hovorů. V porovnání s předchozím rokem to je o téměř deset tisíc volání více. Po několika letech mírného meziročního poklesu počtu přijatých hovorů tak přišlo navýšení. Přijatých téměř devadesát tisíc telefonátů znamená 245 hovorů denně, tedy 10 hovorů každou hodinu. V podrobnější statistiky je pak možné vyčíst, že nejvíce hovorů přijali operátoři v Karlových Varech v dubnu, květnu a prosinci.
Proč linka 112?
- Tísňová linka, pomocí které se dovoláte pomoci záchranářů ve všech členských státech EU.
- Je dostupná jak z pevných linek, tak z mobilních telefonů.
- Je zdarma na celém území EU.
- Umožňuje určení polohy volajícího.
Kdy volat linku 112:
- pokud potřebujete pomoc hasičů, policie nebo ZZS,
- při cestách do zahraničí,
- pokud si v krizi nedokážete vzpomenout na jiná tísňová čísla nebo si nejste jisti,
- linka 112 je v ČR universální tísňovou linkou, na jako jedinou lze volat bez SIM karty, bez kreditu a pokud je na místě signál alespoň jednoho mobilního operátora.
Nevolejte na tísňovou linku:
- abyste ohlásili smyšlenou neexistující událost,
- abyste zjistili, zda tísňové volání funguje,
- s dotazem na přesný čas,
- s dotazem na telefonní čísla,
- s dotazem na jízdní řády,
- v případě technických problémů s telefonem.
Zneužití linek tísňového volání je trestné!!!
Správné volání na linku 112:
Stručně a jasně popište situaci, ve které se nacházíte. Zejména uveďte:
- co se stalo, kde přesně se to stalo,
- kdy se událost stala, nebo zda se právě děje,
- kolik osob potřebuje pomoc
- vaše jméno a příjmení,
- číslo telefonu, ze kterého voláte.
Podle požadavku dispečera uveďte další potřebné údaje. Stručně a jasně odpovězte na všechny jeho otázky.
Nejdůležitější zásady
- Pamatujte si ale, že nejlepším ochráncem sebe i druhých jste vy sami!
- Buďte všímaví.
- Nebuďte neteční.
- Žádný výjezd záchranářů není zbytečný!
Pracoviště TCTV 112 v Karlových Varech