Evropský den linky 112 je o reálné pomoci napříč Evropou
(9. 2. 2016) Důležitost myšlenky vzniku jednotného evropského čísla tísňového volání a jeho následná realizace v roce 2005 se každým rokem jeví jako více a více významná. Jen v České republice bylo přes tuto linku přijato v loňském roce 3 302 487 hovorů. To znamená, že operátoři odbavili hovor každých 9 sekund (HZS Zlínského kraje přijal v roce 2016 celkem 134 599 hovorů z toho 117 024 na linku 112 a 17 575 na linku 150).
Operátoři tísňové linky 112 musí denně řešit desítky komplikovaných i leckdy kuriózních případů. Kromě poskytování pomoci v rámci České republiky roste v posledním roce i počet případů, kdy volají rodinní příslušníci českých občanů, kteří se dostali do kritické situace v zahraničí.
S pomocí v zahraničí mají své zkušenosti i operátoři tísňové linky 112 zlínských profesionálních hasičů:
Odbavení události v Itálii. 20.6.2016 ve 14:59 hodin se na tísňovou linku TCTV 112 Zlín obrátila s žádostí o pomoc dispečerka jedné otrokovické firmy provozující mezinárodní kamionovou dopravu. Operátorce na tísňové lince sdělila, že jejich řidič kamionu byl postižen psychickými problémy a je mu nutno zabránit v další jízdě. Řidič se s kamionem nacházel v Itálii ve městě Castel San Giovanni asi 50 km od Milána. Dispečerce firmy se podařilo přes spřátelenou německou firmu vyslat na místo italskou policii a záchrannou službu. Bohužel kvůli jazykové bariéře ani policisti ani záchranáři neshledali na postiženém žádný problém a nechali řidiče pokračovat v činnosti. S tímto se dispečerka firmy nespokojila a obrátila se na tísňovou linku TCTV 112 v České republice. Operátorka na TCTV 112 Zlín událost převzala s tím, že situaci vyřeší. Protože Česká republika nemá s Itálií uzavřen Systém spolupráce tísňových linek TCTV 112 (PSAP), a proto nebylo možné se s italskou tísňovou linkou spojit přímo, sloužící operační důstojník rozhodl, že se spojí s Italskou ambasádou v Praze a pokusí se vyřešit událost touto cestou. Na Italské ambasádě mu bylo sděleno, že pro vyřešení problému musí kontaktovat Českou ambasádu v Itálii v Římě. To se následně podařilo a pracovníci naší ambasády si řešení celé události převzali.
Řidič kamionu ve Francii 30.7.2016. V nočních hodinách oznámila na tísňovou linku 112 manželka řidiče kamionu, který se nacházel v té době na benzinové pumpě ve Francii, že je mu nevolno a neví jak si přivolat pomoc. Operátorce poskytla telefonní číslo a ta následně kontaktovala přímo řidiče, který uvedl informaci o svém stavu a místě, kde se nachází. Vzhledem k tomu, že operátorka neměla k dispozici kontakt na francouzskou tísňovou linku a postižený se nacházel na benzinové pumpě s obsluhou, vyzvala ho, aby jim předal svůj telefon a požádala o přivolání pomoci zaměstnance pumpy. Po příjezdu lékařské pomoci na místo ještě tlumočila zdravotní problémy přímo lékaři.
Řidič kamionu v Německu 4.8.2016. Zástupce spediční firmy oznámil na tísňovou linku, že jejich pracovník utrpěl úraz na hlavě v Německu. Poskytl také telefon na postiženého a informace o místě, kde se zraněný řidič nachází. Operátorka tísňové linky kontaktovala nejbližší call centrum tísňového volání v Německu a zprostředkovala vyslání pomoci.
(Autor: por. Bc. Libor Netopil, tiskový mluvčí HZS Zlínského kraje)
Život se na operačním a informačním středisku hasičů odehrává po telefonu.
Operátoři tísňové linky musí během své směny odbavit desítky hovorů. Jejich práce ale zdaleka není jen o tom umět správně do systému zadat celou událost nebo umět odbavit hovor v cizím jazyce. Operátor musí poznat a uvědomit si v jaké jsou situaci lidé na druhé straně telefonního hovoru. Většinou jsou to lidé ve stresu, vystrašení a zcela bezmocní. Často ani nedokáží říct, kde přesně se nacházejí. Ke správnému zvládnutí situace pomáhají operátorům jednak jejich zkušenosti, ale především také technologie linky 112, která se neustále zlepšuje.
V prosinci roku 2015 byl spuštěn tzv. Národní informační systém integrovaného záchranného systému. Systém, který umožňuje dokonalejší příjem tísňových volání, efektivní vysílání sil a prostředků a hlavně koordinaci a rychlou komunikace mezi jednotlivými složkami integrovaného záchranného systému.
V letošním roce se do systému implementují další novinky, které ulehčí občanům situaci, pokud se ocitnou v tísni. Těmi hlavními bude služba spuštěná v červnu a bude se týkat schopnosti přijímat tzv. „lokalizační zprávy“ z mobilního telefonu. V praxi to znamená, že pokud si někdo zavolá pomoc na tísňovou linku 112, jeho mobilní telefon automaticky vyšle tuto zprávu, která bude obsahovat GPS souřadnice místa, ze kterého volá. Velmi často se totiž stává, že volající buď přesně neví, kde se nachází, nebo je prostě v takovém stresu, že tuto informaci není schopen operátorovi sdělit. Na operačním středisku v takovém případě dokáží lokalizovat volajícího jen pomocí předpokládané oblasti pokrytí vysílače mobilní sítě, přes který komunikace prochází. Určení polohy přes lokalizační zprávu bude velmi přesné, služba nevyžaduje instalaci žádné speciální aplikace ani registraci uživatele. Díky tomu dojde k významnému zkrácení času potřebného k poskytnutí účinné pomoci.
Druhým systémem, který bude spuštěný v září letošního roku, je již delší dobu zmiňovaný eCall. Systém eCall je elektronický bezpečnostní systém, který v případě vážné dopravní nehody automaticky zavolá operátora tísňové linky. I když bude posádka vozu v bezvědomí, systém bude okamžitě informovat záchranáře, kde se nehoda přesně stala. Kromě zajištění vyslání pomoci na místo předává centrum linky 112 informaci o nehodě do jednotného systému dopravních informací a tím snižuje riziko vzniku následných nehod a kolon.
Všechny členské státy EU musí mít v centrech tísňových volání naimplementovánu technologii eCall do 30. 9. 2017. Od března 2018 musí pak mít eCall zabudována ta nově schvalovaná osobní a lehká nákladní auta (dodávky), která budou uváděna na trh.
Každoročně vyjíždějí hasiči k více než 100 000 událostem, z nich pak 1/3 tvoří dopravní nehody. Nedokáží při nich sice zachránit všechny životy, ale každým rokem jim nová technika a nové technologie umožňují být na místě události dřív, být na ni lépe vybaveni a tím jí i lépe zvládnout.
Autor: kpt. Mgr. Nicole Zaoralová, tisková mluvčí MV-generální ředitelství HZS ČR