Ježíšek přiletěl k hasičům o pár dní dříve
Nový vyprošťovací automobil na podvozku Tatra T 158 – 8P6R46.268.8x8.2 R (Tatra Phoenix) slavnostně zaparkoval v tento čas na požární stanici Ústí nad Orlicí.
„Tento vůz nahradil původní, 33 let starý vyprošťovací automobil na podvozku Tatra 815 P18 6×6 těžké váhové kategorie se smíšeným podvozkem a výložníkem s nosností 14 tun. Původní vyprošťovací automobil byl vybaven v zadní části navijákem o tažné síle 10 tun a délkou lana 70 metrů, v přední části navijákem s tažnou silou 7 tun a délkou lana 40 metrů. Dosud sloužící vyprošťovací automobil byl vyroben v roce 1989, v roce 2011 prošel rekonstrukcí,“ říká kpt. Ing. Jan Badalec z oddělení IZS a služeb HZS Pardubického kraje.
Proč mají hasiči vyprošťovací automobil? Tento speciál slouží u jednotek požární ochrany pro manipulační, vyprošťovací a odtahové práce. Nenahraditelná je tato technika především při odstraňování následků živelních pohrom a kalamitních stavů.
„Nový vyprošťovací automobil je za kabinou vybaven plně hydraulickým nakládacím jeřábem FASSI F820RA.2.28 xhe-dynamic se zdvihovým momentem 69tm. Tento jeřáb umožňuje nosnost 21500 kg při vyložení 2,8m a při maximálním možném dosahu 20,6m vyložení úctyhodných 2740 kg. Úhel otáčení výložníku je 360°s možností nekonečného otáčení. Hydraulický nakládací jeřáb je vybaven vlastním navijákem o výkonu 3 000 daN. Ten má automatické odvíjení lana, které zabezpečuje konstantní vzdálenost mezi kladkou a hákem na konci lana, bez ohledu na délku vyložení. Součástí dodávky je dálkové proporcionální radiové ovládání s možností dobíjení,“ vyjmenovává přednosti vozu Jan Badalec.
Vyprošťovací automobil je v zadní části vybaven teleskopickým vyprošťovacím zařízením s možností odtahu nepojízdných nákladních vozidel za nápravu (tzv. odtahové brýle). Konkrétně se jedná o vyprošťovací nástavbu EMPL EH/W 200 – KIT. Vyprošťovací nástavba je určena pro vyprošťování, odtah porouchaných a havarovaných vozidel, jako osobní auta, dodávky, nákladní automobily, autobusy, tahače návěsů, návěsy, přívěsy atd. Celý systém je plně hydraulicky ovládaný.
V prostoru předního nárazníku je vybaven hydraulickým lanovým navijákem ComeUP-winch HV 15000. Součástí vyprošťovací nástavby jsou 2 hydraulické navijáky s vyvedením lana v zadní části hlavního ramene, tažná síla každého navijáku je 200 kN při nejmenším navinutí lana a 130 kN při plném navinutí lana. Lana mají pracovní délku 50 m.
O pohon vozidla se stará motor PACCAR MX‐13 390 EURO III s manuální převodovkou ZF 16S2531TO a intarderem.
Vyprošťovací automobil samozřejmě musí projít standardním kolečkem před zařazením do výjezdu, nevyjímaje toho, že se s ním ústečtí strojníci musí naučit dokonale pracovat.
Obdobná vozidla již využívají při své záchranné činnosti kolegové v hlavním městě Praha, Plzeňském a Ústeckém kraji.
Vyprošťovací automobil dodala firma Kobit, s.r.o. Náklady 16 758 500Kč včetně DPH nesla Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod.
por. Bc. Vendula Horáková, tisková mluvčí