HZS Kraje Vysočina  

Přejdi na

Předcházíme rizikům


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Stavební prevence

V souladu s § 26 odst. 2 písm. b) zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, (dále jen „zákon o požární ochraně“) ve znění pozdějších předpisů je Hasičský záchranný sbor Kraje Vysočina dotčeným orgánem státní správy na úseku požární ochrany a v tomto oboru také vykonává státní požární dozor.

1. prosince 2021 vstoupila v účinnost novela zákona o požární ochraně (zákon č. 415/2021Sb.), která, kromě jiného, upravuje výkon státního požárního dozoru v oblasti posuzování  stavební nebo územně plánovací dokumentace, zavádí kategorizaci staveb z hlediska požární ochrany a ochrany obyvatelstva, dále zavádí  povinnost vybavit zařízení sociálních služeb elektrickou požární signalizací, případně zařízením autonomní detekce a signalizace, a to s ohledem na ubytovací kapacitu tohoto zařízení.

   Posuzování stavební nebo územně plánovací dokumentace, a to:

  1. regulačního  plánu,   nahrazuje-li  územní  rozhodnutí  vztahující se  k  umístění  stavby,
  2. podkladů  k územnímu  souhlasu  nebo  dokumentace pro  vydání územního  rozhodnutí,  vztahujících se k umístění stavby,
  3. projektové dokumentace stavby, nebo dokumentace pro ohlášení stavby, v těch případech, kdy se podle stavebního zákona nevyžaduje pro ohlášení stavby projektová dokumentace, nebo
  4. dokumentace ke změně v užívání stavby.  

Posouzení se provede v rozsahu požárně bezpečnostního řešení podle  zvláštního právního předpisu nebo v rozsahu obdobného dokumentu, který je dostatečný pro posouzení požární bezpečnosti stavby, a to pouze u staveb, u kterých je vykonáván státní požární dozor.

Kategorizace staveb z hlediska požární ochrany a ochrany obyvatelstva

Kategorizace staveb z hlediska požární ochrany a ochrany obyvatelstva má značné dopady jak do oblasti zpracovávání požárně bezpečnostních řešení, tak i do oblasti výkonu státního požárního dozoru ze strany Hasičského záchranného sboru ČR. Zásadním způsobem byl změněn rozsah staveb, které podléhají výkonu státního požárního dozoru v oblasti stavební prevence. Stavby jsou členěny do čtyř kategorií – 0, I, II a III (blíže viz níže). U každé z těchto kategorií jsou stanoveny požadavky a oprávnění s ohledem na obsah projektové dokumentace. Zmíněná oprávnění se vztahují nejen ke zpracování požárně bezpečnostního řešení (PBŘ), ale také k výkonu státního požárního dozoru (SPD).

Kategorie staveb z hlediska požární bezpečnosti a ochrany obyvatelstva:

  • stavby kategorie 0, nepředstavující zvláštní nebezpečí – pro tyto stavby není povinnost zpracovat PBŘ a ani nepodléhají výkonu SPD,
  • stavby kategorie I, představující mírné nebezpečí – pro tyto stavby se zpracovává PBŘ ale nepodléhají výkonu SPD,
  • stavby kategorie II, představující vyšší nebezpečí – zpracovává se PBŘ a stavby podléhají výkonu SPD,
  • stavby kategorie III, představující vysoké nebezpečí – zpracovává se PBŘ  a stavby podléhají výkonu SPD.

V souborech ke stažení naleznete:

Nadále platí, že:

- státní požární dozor se vykonává též ověřováním, zda byly dodrženy podmínky požární bezpečnosti staveb vyplývající z posouzených podkladů a dokumentace, včetně podmínek vyplývajících z vydaných stanovisek.

- podklady, dokumentaci a projektovou dokumentaci předkládá orgánu vykonávajícímu státní požární dozor stavebník v listinném vyhotovení.

-výsledkem posuzování podkladů, dokumentace a ověřování splnění stanovených požadavků je závazné stanovisko podle stavebního zákona.

Vzory žádostí o stanovisko k projektové dokumentaci a k užívání stavby je možné ke stažení zde.

vytisknout  e-mailem