Mimořádné události spojené se zimním obdobím
Nástup zimního období přináší kromě radosti milovníkům zimy a vyznavačům zimních sportů také řadu starostí a nepříjemných událostí spojených s poklesem teplot, vytápěním objektů či vznikem námraz a přívaly sněhu.
Výjezdy hasičů v tomto období souvisejí převážně s požáry spojenými s provozem kotlů centrálního vytápění a dopravními nehodami.
Zastavme se nejdříve u problematiky topné sezóny a připomeňme si v této souvislosti alespoň několik základních pravidel.
Je-li před znovuuvedením zařízení do provozu po klimaticky teplém období zanedbána pravidelná údržba (čištění u zařízení na tuhá a kapalná paliva minimálně 3x ročně, u plynových zařízení 1x ročně) a kontrola (1x ročně), hrozí jeho uživateli kromě nebezpečí požáru i možnost otravy oxidem uhelnatým. Ta může nastat jak v případě špatně průchodného komínového tělesa, tak i poruchou samotného tepelného zdroje. Pro zvýšení bezpečnosti při užívaní těchto zařízení doporučujeme instalaci detektorů oxidu uhelnatého. Podrobně rozpracovává danou problematiku nařízení vlády číslo 91/2010 Sb., o podmínkách požární bezpečnosti při provozu komínů, kouřovodů a spotřebičů paliv.
Také pro snížení možnosti vzniku dopravní nehody v zimním období je důležité dodržování určitých pravidel. Na co bychom tedy neměli zapomínat? Např. na to, že malé průzory v čelním skle nejsou pro bezpečný výhled z vozu zdaleka dostačující. Obětování minuty navíc a odstranění sněhu nebo námrazy ze všech oken po celé jejich ploše se jistě vyplatí. Nezapomeňme také na novelu zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, zákon č. 133/2011 Sb., v souvislosti s povinností používat v období od 1. listopadu do 31. března zimní pneumatiky. A také na to, že pro jízdu na sněhu bychom je měli hustit o ca 20 kPa více než v létě. S tvorbou náledí je třeba nejčastěji počítat na mostech, v lesních úsecích a ve vyjetých podélných stopách. Odstup mezi vozidly je důležité udržovat větší než na suché vozovce. Minimálně tolik metrů, kolik činí polovina naší rychlosti v km. Mějme také na paměti, že vytápění vozu a vytvářené teplo přispívá k větší únavě a ospalosti, proto je nutný pravidelný přísun čerstvého vzduchu.
A jak se zachovat, pokud k dopravní nehodě přece jen dojde? Vždy se nejdříve snažte uklidnit sebe i zúčastněné osoby. Zhodnoťte situaci. Při všech následných krocích dbejte na vlastní bezpečnost. Vypněte motor havarovaného vozu a zajistěte ho proti pohybu ruční brzdou či zablokováním kol. Označte místo nehody výstražným trojúhelníkem a zajistěte dostatečnou signalizaci (výstražné osvětlení vozu, reflexní vesty apod.). Zjistěte, kolik je na místě zraněných. Orientačně posuďte stav zraněných v tomto pořadí: 1. stav vědomí, 2. dýchání, 3. rozsah krvácení a další poranění.Zajistěte zavolání odborné lékařské pomoci na telefonní lince 155 a řiďte se pokyny operátora. Pokud je to možné, pomozte účastníkům opustit místo nehody a dostat se na bezpečné místo.