HZS Kraje Vysočina  

Přejdi na

Předcházíme rizikům


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Na tísňové linky HZS Kraje Vysočina směřovalo v roce 2012 téměř 149 tisíc hovorů

V průběhu roku 2012 směřovalo na linky tísňového volání 112 a 150 Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina 148 241 volání. Ve srovnání s rokem 2011 došlo k mírnému poklesu, a to o 298 hovorů. Bohužel téměř 93% všech volání bylo vyhodnoceno jako „zlomyslná volání“, tedy volání zlomyslná, nechtěná nebo omyly.  

Vytížená byla především linka 112
 
Velmi vytížená byla vloni především linka tísňového volání 112. Operátoři na ní odbavili 130 687 volání, což je nejvyšší počet volání od roku 2008, kdy byla tato v linka zavedena. O poznání klidněji bylo na národní lince tísňového volání 150. V loňském roce na ní operátoři přijali 17 554 volání, což je o 1 035 volání méně než v roce 2011.
 
Největší nápor na tísňové linky v pátek večer a o víkendu
 
Jako každý rok, tak také vloni, jsme zažili největší příjem volání v pátečních podvečerních hodinách a také o víkendech. Opět se v tyto dny ukázalo, že stačí pár skleniček alkoholu a lidé ztrácí soudnost. Někteří se voláním na tísňové linky doslova  opravdu bavili. Vymýšleli si různé historky, které se nestaly, ale také v některých případech velmi vulgárně uráželi operátory tísňových linek,“ uvedl kpt. Ing. Martin Totek, koordinátor Krajského operačního a informačního střediska Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina.
 
Nikdo není anonymní
 
Při volání na linky tísňového volání však není nikdo anonymní.  Technologická vyspělost těchto linek umožňuje operátorům lokalizaci volajícího, což v praxi znamená, že se operátorovi na monitoru počítače objeví odkud daný člověk volá a to v případě pevné sítě zcela přesně, z mobilního telefonu v rozmezí pár metrů. Už z tohoto se dá velmi rychle v mnoha případech posoudit, zda k ohlašované události opravdu došlo nebo zda si volající pouze vymýšlí.
 
V mnoha případech potom stačí, aby operátoři  upozornili volajícího, že na monitoru počítače vidí místo, ze kterého volá a také na skutečnost, že je hovor nahráván. Spousta „vtipálků“ si potom hovor hodně rychle rozmyslí. Zažili jsme ale také případy, že i přes upozornění nám někteří lidé volali třeba celou noc“, uvedl Totek.
 
Na linku tísňového volání 112 se dovoláte bez SIM karty i bez kreditu
 
Na linku tísňového volání 112 se jako na jedinou dovoláte bez SIM karty, ale také bez kreditu. Na jedné straně výhoda pro volajícího, na straně druhé noční můra pro operátory. „Velmi často totiž na tísňovou linku volají také malé děti. Rodiče jim v dobré víře věnují mobilní telefon, o kterém si myslí, že již nefunguje a dítě velmi snadno vytočí 112,“ doplnil Totek.
 
Linka tísňového volání 112 není informační linkou
 
Na linku tísňového volání často volají starší lidé, pletou si ji s informační linkou či s linkou svého mobilního operátora. „Hlavně lidé dříve narození si tísňovou linku 112 pletou s linkou inormační nebo linkou svého mobilního operátora. Úkolem operátora je v těchto případech upozornit volajícího na vzniklý omyl,“ uvedl Totek.
 
Postih za zlomyslné volání
Po novelizaci provedené zákonem č. 468/2011 Sb. s účinností od 1. ledna 2012 je možno fyzické osobě, která uskutečňuje zlomyslná volání na číslo tísňového volání, uložit v souladu s ustanovením § 119 odst. 7 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, pokutu do výše 200 000 Kč.
 

 

vytisknout  e-mailem