Nový vyprošťovací automobil má za sebou první výjezd
Už to finišuje, už se zapojuje. Nevíte kdo? Náš nový vyprošťovací automobil na podvozku Tatra T 158 – 8P6R46.268.8x8.2 R (Tatra Phoenix), kterého máme od prosince 2022 na hasičské stanici Ústí nad Orlicí. Hasiči na jednotlivých směnách se s vozem pečlivě seznamují, trénují, a hlavně se ho učí ovládat.
Proč mají hasiči vyprošťovací automobil? Tento speciál slouží u jednotek požární ochrany pro manipulační, vyprošťovací a odtahové práce. Nenahraditelná je tato technika především při odstraňování následků živelních pohrom a kalamitních stavů.
Svůj první zásah má za sebou ve čtvrtek 26. dubna, kdy jsme ve Skuhrově pomocí vyprošťovacího automobilu pomohli řidiči návěsu, se kterým zůstal doslova viset nad betonovým mostkem.
„Nový vyprošťovací automobil je za kabinou vybaven plně hydraulickým nakládacím jeřábem FASSI F820RA.2.28 xhe-dynamic se zdvihovým momentem 69tm. Tento jeřáb umožňuje nosnost 21500 kg při vyložení 2,8m a při maximálním možném dosahu 20,6m vyložení úctyhodných 2740 kg. Úhel otáčení výložníku je 360°s možností nekonečného otáčení. Hydraulický nakládací jeřáb je vybaven vlastním navijákem o výkonu 3 000 daN. Ten má automatické odvíjení lana, které zabezpečuje konstantní vzdálenost mezi kladkou a hákem na konci lana, bez ohledu na délku vyložení. Součástí dodávky je dálkové proporcionální radiové ovládání s možností dobíjení,“ vyjmenovává přednosti vozu kpt. Ing. Jan Badalec z HZS Pardubického kraje.
Od nás už víte, že vyprošťovací automobil je v zadní části vybaven teleskopickým vyprošťovacím zařízením s možností odtahu nepojízdných nákladních vozidel za nápravu (tzv. odtahové brýle). Konkrétně se jedná o vyprošťovací nástavbu EMPL EH/W 200 – KIT. Vyprošťovací nástavba je určena pro vyprošťování, odtah porouchaných a havarovaných vozidel, jako osobní auta, dodávky, nákladní automobily, autobusy, tahače návěsů, návěsy, přívěsy atd. Celý systém je plně hydraulicky ovládaný.
V prostoru předního nárazníku je vybaven hydraulickým lanovým navijákem ComeUP-winch HV 15000. Součástí vyprošťovací nástavby jsou 2 hydraulické navijáky s vyvedením lana v zadní části hlavního ramene, tažná síla každého navijáku je 200 kN při nejmenším navinutí lana a 130 kN při plném navinutí lana. Lana mají pracovní délku 50 m.
O pohon vozidla se stará motor PACCAR MX ‐13 390 EURO III s manuální převodovkou ZF 16S2531TO a intarderem.
Příslušníci HZS Ústí nad Orlicí mají radost, oproti původnímu vozidlu je prostě super: „Větší nosnost ruky proti starému skvělá, místo jednoho navijáku tu jsou dva a jejich tažná síla, vybavení „vyprošťováku“ – kladky, adaptéry na odtažení, vázací prostředky atd.,“ vyjmenovává kvality nového automobilu jeden ze strojníků pprap. Bc. Roman Leicht.
por. Bc. Vendula Horáková, tisková mluvčí