Postavení a úkoly obce při přípravě na mimořádné události a při provádění záchranných a likvidačních prací
Postavení a úkoly orgánů obce s rozšířenou působností a obcí při přípravě na mimořádné události a při provádění záchranných a likvidačních prací, stanovuje zákon č.239/2000 Sb. o integrovaném záchranném systému (dále jen „zákon o IZS“).
Působnost obecního úřadu obce s rozšířenou působností
Obecní úřad obce s rozšířenou působností při výkonu státní správy zajišťuje připravenost správního obvodu obecního úřadu obce s rozšířenou působností na mimořádné události, provádění záchranných a likvidačních prací a ochranu obyvatelstva. Plní také úkoly jako orgány obce.
Starosta obce s rozšířenou působností
- Koordinuje záchranné a likvidační práce při řešení mimořádné události vzniklé ve správním obvodu obecního úřadu obce s rozšířenou působností, pokud jej velitel zásahu o koordinaci požádal.
- Pro koordinaci záchranných a likvidačních prací může starosta obce s rozšířenou působností použít krizový štáb své obce.
- Při své koordinaci záchranných a likvidačních prací je povinen předávat Ministerstvu vnitra zprávy o jejich průběhu prostřednictvím operačních a informačních středisek integrovaného záchranného systému.
- Schvaluje vnější havarijní plány, pokud jeho zpracování vyplývá ze zvláštního právního předpisu (zákon 59/2006 Sb., o prevenci mimořádných událostí ) a zóna havarijního plánování nepřesahuje správní obvod obecního úřadu obce s rozšířenou působností.
- Vyžaduje pomoc podle příslušného poplachového plánu integrovaného záchranného systému. Tuto i další pomoc vyžaduje prostřednictvím operačního a informačního střediska integrovaného záchranného systému kraje.
Působnost orgánů obce při mimořádných událostech
Orgány obce, dle zákona o IZS, zajišťují připravenost obce na mimořádné události a podílejí se na provádění záchranných a likvidačních prací a na ochraně obyvatelstva. Zákon v této souvislosti ukládá úkoly zejména obecnímu úřadu a starostovi obce, kteří je vykonávají jako výkon státní správy v přenesené působnosti.
Příprava obce na mimořádné události
Obecní úřad při přípravě na mimořádné události:
- Poskytuje hasičskému záchrannému sboru kraje podklady a informace potřebné ke zpracování havarijního plánu kraje nebo vnějšího havarijního plánu, jedná se především o:
- charakteristiku území obce ( geografické, demografické a klimatické informace, popis infrastruktury ),
- podklady do plánů konkrétních činností havarijních a povodňových a krizových plánů, písemné dohody sjednané starostou obce o způsobu a rozsahu osobní nebo věcné pomoci pro potřebu záchranných a likvidačních prací,
- možnosti k poskytnutí plánované pomoci na vyžádání.
- Seznamuje právnické a fyzické osoby v obci s charakterem možného ohrožení, s připravenými záchrannými a likvidačními pracemi a ochranou obyvatelstva. Při tom vychází z analýzy možného ohrožení ( výpis z havarijního plánu kraje, vnějšího havarijního plánu ) a využívá k tomu různých forem jako např. školení, besedy, tiskoviny a další.
- K plnění výše uvedených úkolů je obec oprávněna zřizovat zařízení civilní ochrany
Obec při řešení mimořádných událostí
Obecní úřad v rámci přenesené působnosti při řešení mimořádných událostí:
- podílí se na provádění záchranných a likvidačních prací s integrovaným záchranným systémem,
- zajišťuje ochranu obyvatelstva (viz. Úkoly obcí v oblasti ochrany obyvatelstva)
Úkoly obecního úřadu a starosty obce vztahující se k záchranným a likvidačním pracím
Zákon o IZS stanoví orgánům obce také úkol podílet se na provádění záchranných a likvidačních prací s integrovaným záchranným systémem. Starosta obce je ze zákona o IZS oprávněn vyzvat právnické a fyzické osoby k poskytnutí osobní nebo věcné pomoci. Při výzvě k poskytnutí věcné pomoci postupuje při evidenci poskytnutého věcného prostředku podle zvláštního právního předpisu (Zákon 240/2000 Sb., o krizovém řízení).
- Osobní pomocí se rozumí činnost nebo služba při provádění záchranných a likvidačních prací a při cvičení.
- Věcnou pomocí se rozumí pak poskytnutí věcných prostředků při provádění záchranných a likvidačních a při cvičení. Osobní i věcnou pomocí se rozumí také pomoc poskytnutá dobrovolně bez výzvy, ale se souhlasem nebo vědomím velitele zásahu, hejtmana kraje nebo starosty obce.
- Věcným prostředkem se rozumí movité a nemovité věci ve vlastnictví státu, územních samosprávných celků a právnických a fyzických osob nebo jimi poskytované služby, které lze využít při řešení krizových situací.
Starosta obce při provádění záchranných a likvidačních prací:
- zajišťuje varování osob nacházejících se na území obce před hrozícím nebezpečím,
- organizuje v dohodě s velitelem zásahu nebo se starostou obce s rozšířenou působností evakuaci osob z ohroženého území obce,
- organizuje činnost obce v podmínkách nouzového přežití obyvatel obce,
- je oprávněn vyzvat právnické a fyzické osoby k poskytnutí osobní nebo věcné pomoci.
o při výzvě k poskytnutí věcné pomoci postupuje při evidenci poskytnutého věcného prostředku podle zvláštního právního předpisu ( zákon 240/2000 Sb., o krizovém řízení)
o jde-li o poskytnutí věcné pomoci na základě výzvy velitele zásahu, zaznamenává velitel zásahu tuto skutečnost do dokumentace o vedení zásahu. Obsah záznamu tvoří údaje o osobě, která věcný prostředek poskytla, identifikační údaje tohoto prostředku a údaje o době a účelu využití vyžádaného prostředku.