PRO UČITELE
PODKLADY A UČEBNICEPro podporu výuky problematiky ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí HZS ČR připravil řadu pomůcek a materiálů, které naleznete v této rubrice (z velké části jsou volně ke stažení). |
|
KURZY PRO UČITELEVzhledem k tomu, že jsou jednotlivá témata problematiky Ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí rozložena do několika vzdělávacích oblastí, může být koncepční příprava výuky pro učitele náročnější. HZS ČR jako garant této problematiky, si situaci velice dobře uvědomuje a v maximální možné míře podporuje výuku na všech stupních našeho školského vzdělávacího systému. Jednou z těchto aktivit je pořádání akreditovaných kurzů, které jsou zařazeny do systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Dalším akreditovaným kurzem je kurz Příprava škol a školských zařízení na mimořádné události, který je určen pro ředitele škol, management a další pedagogické pracovníky, kteří se podílejí nebo se budou podílet na zvládání mimořádných událostí či krizových situací ve školské praxi. Více informací o nabízených kurzech naleznete v této rubrice.
|
|
PROJEKTY K PODPOŘE VÝUKY NA ŠKOLÁCHV uvedené rubrice je uveden přehled programů a projektů v oblasti ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí, které se konají za účasti či podpory Hasičského záchranného sboru ČR. |
|
PODPORA VÝUKY ZE STRANY HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČRHZS ČR dlouhodobě podporuje výuku ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí na základních a středních školách. Více informací o těchto činnostech naleznete v této rubrice. |
|
ODKAZYV této části naleznete výběr odkazů na související webové portály, které se také věnují problematice bezpečnosti. |
|
Česká školní inspekce - vzdělávání v bezpečnostních tematechV současné době bylo ukončeno pod vedením České školní inspekce pro školní rok 2015/2016 zjišťování a hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání v oblasti bezpečnostních témat. Realizace tohoto specifického úkolu se skládala z inspekčního elektronického zjišťování prováděného plošně ve všech mateřských, základních a středních školách v České republice a z prezenční inspekční činnosti realizované na vzorku uvedených druhů škol. Výsledky poslouží jako podklad pro návrh opatření směřující k optimalizaci výuky bezpečnostních témat (ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí, dopravní výchova, příprava občanů k obraně státu, ochrana zdraví). V rámci této inspekční činnosti Česká školní inspekce zjišťovala, v jakých bezpečnostních tématech školy žáky vzdělávají, jakým způsobem je vzdělávání v jednotlivých tématech v rámci jednotlivých školních vzdělávacích programů organizováno, do kterých předmětů nebo vzdělávacích oblastí a jakým způsobem jsou daná bezpečnostní témata zařazována, jaké jsou aprobace pedagogů, kteří se ve větší míře podílejí na vzdělávání v příslušných tématech, jaké tematicky zaměřené vzdělávací programy a kurzy pedagogové absolvovali, jaké pomůcky a materiály zpracované externími dodavateli, jako je např. Hasičský záchranný sbor ČR, učitelé při výuce používají, jestli si pro výuku připravují nebo zajišťují nějaké odborné materiály sami, s jakými subjekty na vzdělávání spolupracují, jaké metody a formy jsou při výuce užívány, jaké druhy akcí a praktických cvičení školy při vzdělávání v příslušných tématech organizují, jakým způsobem jsou ověřovány znalosti dětí a žáků v daných oblastech nebo do jaké míry si děti a žáci znalosti a dovednosti v jednotlivých bezpečnostních tématech osvojují. |
|
Zpráva navazuje na dokument Tematická zpráva České školní inspekce: Vzdělávání v bezpečnostních tématech zveřejněný v roce 2016 Českou školní inspekcí, a volněji také na předchozí tematickou zprávu České školní inspekce ke sledovaným tématům (Tematická zpráva: Kontrola bezpečnosti a ochrany zdraví ve školách a školských zařízeních v období od 1. 9. 2013 do 31. 12. 2014). Klade si za cíl doplnit poznatky v těchto zprávách o informace týkající se zpracování sledovaných témat ve školních vzdělávacích programech jako kurikulárních dokumentech školní úrovně. |