Řešení větrné smrště z pohledu KOPIS
Začátkem roku 2015 byla dokončena úplná centralizace operačního řízení v rámci Středočeského kraje sloučením Sektorového operačního a informačního střediska v Kolíně na Krajské operační a informační středisko HZS Středočeského kraje (dále jen „KOPIS“) se sídlem v Kladně.
V sobotu 10. 1. 2015 v souvislosti se silným západním prouděním a okluzním frontálním systémem postupujícím přes naše území od západu proběhla první „zatěžkávací“ zkouška centralizovaného řešení operačního řízení a KOPIS řešilo zvýšený počet mimořádných událostí.
Krátce po jedenácté hodině dopolední došlo k prudkému nárůstu řešených událostí kategorie "Technická pomoc". Převážně se jednalo o následky silných poryvů větru, zejména pak vyvrácené, nalomené a popadané stromy na silnice a železniční tratě.
V období mezi dvanáctou a třetí hodinou odpolední řešilo KOPIS celkem 109 mimořádných událostí, přičemž ve 103 případech spadaly tyto zásahy do kategorie Technická pomoc. V dalších hodinách již docházelo k postupnému snižování počtu řešených událostí, nicméně službu konající příslušníci KOPIS stále zpracovávali několikanásobně více mimořádných událostí než je dlouhodobý průměr (35).
Nejvíce postiženými oblastmi bylo Příbramsko, Kladensko a Benešovsko, kde navíc vítr strhával i části převážně plechových střech.
Při příjmu tísňových hovorů byl zaznamenán trend prodloužení průměrné délky tísňového hovoru téměř dvojnásobně na 1 minutu a 15 sekund na lince 150 a 36 sekund na lince 112. Standardně byli ve všech uvedených dnech trvale v režimu online připojeni 3 operátoři přijímající tísňová volání.
kpt. Ing. Radomír Stošek
metodik KOPIS
HZS Středočeského kraje