Rok od železničního neštěstí ve Studénce
Dne 8. srpna loňského roku ( 2008) došlo ve Studénce na Novojičínsku k jednomu z největších železničních neštěstí v novodobé historii našeho státu. Do dráhy mezinárodního rychlíku EuroCity Comenius se zřítil rekonstrukcí procházející silniční most. Náraz soupravy do zřícené mostní konstrukce si mezi cestujícími vyžádal sedm obětí na lidských životech a na sedmdesát zraněných.
Na místě nehody pracovaly kynologické skupiny se psy s atestem pro vyhledávání osob v sutinách. Při likvidačních pracích byla využita technika 157. záchranného praporu Armády ČR Hlučín - vyprošťovacího tanku.
V centru tísňového volání byly zřízeny dvě speciální telefonní linky pro poskytování informací, které obsluhovali vyškolení interventi Krizového centra Ostrava Policie České republiky (za 24 hodin činnosti obsloužili přibližně 700 hovorů).
Vlakové neštěstí si vyžádalo perfektní koordinaci všech zúčastněných složek. Celková doba potřebná pro vyproštění všech živých osob, jejich bezprostřední ošetření včetně transportu na třídící stanoviště, kde byli okamžitě v péči lékařů a zdravotníků, byla 1.06 hodin od příjezdu prvních povolaných sil složek Integrovaného záchranného systému (IZS), osádka Rychlé zdravotnické služby Studénka, na místo mimořádné události, tedy přibližně 1.15 hodin po vzniku nehody (nárazu vlaku do mostní konstrukce).
Jednalo se o zásah extrémně náročný na nasazení sil a prostředků složek IZS ve vztahu k samotnému charakteru události, počtu postižených (cestujících, zraněných, mrtvých a jejich příbuzných), organizaci místa zásahu, koordinaci řízení záchranných prací a ostatních opatření mimo místo zásahu.
Činnost jednotlivých složek IZS, dodržení taktických zásad pro postup při události tohoto charakteru, plnění úkolů stanovených velitelem zásahu a jeho štábem je hodnocena jako vysoce profesionální.
Poprvé při takovémto rozsahu mimořádné události byl použit nově zpracovaný manuál typové činnosti složek Integrovaného záchranného systému – Třídění raněných metodou START - (Snadné Třídění A Rychlá Terapie).
Touto metodou se provádí u mimořádných událostí s velkým počtem raněných a obětí pokud počet postižených překročí možnosti lékařského třídění přímo v terénu (výrazný nepoměr mezi počtem postižených a lékařů) a všude tam, kde nelze provádět lékařské třídění s ohledem na velikost vyznačené zóny zásahu či nepřístupnost místa hromadného neštěstí, nebo kdy jsou postižení nepřístupní bez speciálního vybavení. Prioritou v těchto případech je, aby se k lékařském přetřídění a ošetření dostali přednostně nejzávažnější stavy.
O tom, které to jsou rozhodují proškolení příslušníci HZS s využitím laického třídění metodikou START – rozhodují o pořadí pacientů odsunovaných k lékařskému přetřídění.
Prokázala se důležitost organizování cvičení složek. Výborná koordinace, profesionální velení a připravenost na různé mimořádné události zkracuje čas na záchranu životů a zdraví osob, i majetku a ochrany životního prostředí.
V roce 2008 bylo uskutečněno 1 278 prověřovacích a taktických cvičení Hasičských záchranných sborů krajů a Integrovaného záchranného systému.
V roce 2008 došlo na železnici k 610 dopravním nehodám, při kterých bylo zraněno 290 osob, 180 osob bylo usmrceno a 250 osob hasiči při těchto nehodách zachránili.
E-mail: ivana.svitakova@grh.izscr.cz