Školní a výcvikové zařízení HZS ČR  

Přejdi na

Předcházíme rizikům


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Strojní služba

Jako součást nových prostorgaráž.jpg strojní služby byla vybudována cvičná garáž, která má dvě stání pro požární techniku. Prostor je vybaven odsáváním výfukových spalin a plynovým vytápěním. To nám umožňuje cvičit s vozidly i v uzavřené garáži. Dále nám nové prostory slouží k opravám a údržbě věcných prostředků strojní služby. K těmto účelům jsou stání vybavena  pracovními stoly se svěráky. V prostoru je instalován rozvod tlakového vzduchu pomocí kompresoru s elektrickým vysoušečem vzduchu a pracovním tlakem 13 barůistockphoto-869537742-612x612.jpg. Toto nám umožňuje dofukování pneumatik u velké a těžké požární techniky. Díky zmíněnému tlaku je rozvod efektivně využíván i pro čištění motorových pil. Nedílnou součástí nového zázemí jsou sklady materiálu, které nám pomůžou ke správnému uskladnění prostředků strojní služby a motorových pil včetně příslušenství.

V přízemí rekonstruované budovy bylo vybudováno několik specializačních3D učebna III.JPG učeben. Jednou z nich je 3D učebna, vybavena speciálním projektorem a výkonným počítačem, který nám umožňuje převádět obyčejné 2D modely (fotky) do 3D sestavy. Díky těmto moderním technologiím je možné sledovat techniku a prostředky ve 3D projekci s možností „rozebírání a istockphoto-869537742-612x612.jpgskládání“ daných modelů a tím se lépe seznamovat se širokou škálou techniky, prostředků a zařízení, které se využívají u jednotek požární ochrany. Tyto prostory slouží k interaktivní výuce nejen prostředků strojní služby, ale i ostatních služeb v PO.

Další specializační učebna je vybavena jedinečným výukovým modelem požárního čerpadla. Toto zařízení bylo vyvinuto ve spolupráci s českou firmou THT Polička s.r.o., kde z naší strany byla představena technická specifikace, a při následných konzultacích se dojednávaly jednotlivé možnosti výroby. Jelikož se jedná o jedinečnou výukovou pomůcku, která nemá u nás obdoby, bylo složité přenést požadavky výuky do technického zpracování modelu. Spolupráce s firmou THT Polička proModel čerpadla.JPGbíhala na vysoce odborné a profesionální úrovni, kde se nám podařilo skloubit technické možnosti výroby s potřebami a požadavky výuky strojní služby. Výsledkem je funkční model požárního čerpadla PAK 3000 se standartním ovládacím panelem používaným u CAS zařazených u JPO v ČR. Čerpadlo lze ovládat jednak klasickým způsobem a zároveň lze simulovat nouzové postupy, které se používají u naší požární techniky. Model je plnohodnotné čerpací zařízení, které nám umožňuje chod vysokotlakého stupně čerpadla, simulaci přimísení pěnidla, a to jak z vlastní pěnidlové nádrže, tak z externího zdroje (např. kanystr). Součástí zařízení jsou tedy vodní iistockphoto-869537742-612x612.jpg pěnidlová nádrž, které jsou opatřeny stavoznaky množství kapaliny. Čerpací modul je vyroben tak, aby bylo možno sledovat „život“ v čerpadle. To je umožněno několika průhledítky a řezy, které se nachází napříč celým zařízením. Díky těmto „vychytávkám“ se jedná o jednu z nejlepší a nejvyspělejší výukové pomůcky strojní služby v celé České Republice, ne-li v Evropě. 

V budově byly dále vybudovány dvě specializační učebny pro výuku obsluh MPŘ. Jedna Učebna strojní služby V.JPGslouží pro teoretickou část výuky a druhá pro praktickou. V této se realizují opravy, údržby i seřizování motorových pil. Prostory jsou dále vybaveny rozvody stlačeného vzduchu a elektrickými rozvody 12/24 V. Posledním získaným prostorem je kmenová učebna strojní služby. Tato disponuje velkými prostory, kdy v případě potřeby může být odstraněním elektrické zástěny rozšířena na istockphoto-869537742-612x612.jpgkonferenční sál s kapacitou cca 60 posluchačů. Toto je využíváno především pro pořádání odborných IMZů nejen z oblasti strojní služby. Výše zmíněné prostory pro nás mají veliký přínos ke zkvalitnění výuky, a to jak po odborné tak i materiální stránce.

Součástí strojní služby je především požární technika určená pro výuku i pro případnou zásahovou činnost JPO ŠVZ HZS Zbiroh. Jedná se v první řadě o cisternové automobilové stříkačky, které jsou vybaveny různými druhy požárního vybavení a typy čerpadel. Mezi starší požární techniku patří dvě velkokapacitní CAS 32 na podvozku T 815 6x6. První z nich je vybavena původním čerpadlem od firmy THT Polička, druhá je osazena starším typem čerpadla ZIEGLER. Velkokapacitní CAS jsou pro náš areál velmi důležité, jelikož nemáme dostatečný zdroj čisté užitkové vody pro realizaci výcviků v rámci naplánovaných kurzů. Dále naše výukové zařízení disponuje menšími CAS, které jsou staršího data výroby, ale pro nás jsou velice důležité. Jedná se o legendární CAS K 24 LIAZ, která nám slouží jak pro praktické výcviky v lese, tak jako záložní čerpadlo pro Zařízení simulující reálné podmínky požáru (tzv. FOK), kde využíváme jedinečné konstrukce čerpacího zařízení. Nesmíme opomenout městskou CAS 24 Dennis.JPGpožární techniku CAS 24 DENNIS, která je vybavena vysokotlakým řezacím a hasicím zařízení COBRA první generace a čerpadlem GODIVA s vodokružnou vývěvou.  CAS 15 MB Atego a TA 4 T 815 je technika, kterou si naši lektoři upravili pro potřeby konkrétní výuky. CAS 15 MB Atego je vybaveno nadstandartními prostředky na výrobu všech druhů pěn, používaných v PO. Jedná se o různé druhy a typy pěnotvorných proudnic na výrobu střední a těžké pěny. Dále se vozidlo může pyšnit třemi různými agregáty na výrobu lehké pěny, kde každý agregát používá jiný pohon (elektricky – EX, spalovací a vodní pohon), včetně různých druhů pěnotvorného příslušenství. Součástí výbavy je speciální pěnotvorné zařízení PRO/pak. Dále ve vybavení nechybí moderní „D program“ s ocelovými hřeby k obrané i útočné činnosti v uzavřených prostorech.   

HVZ Holmatro.jpg Pracoviště ŠVZ Zbiroh dále disponuje technickým automobilem TA 4 T 815, který je určen hlavně k výuce VDN (řešení dopravních nehod). Speciální automobil byl převeden z HZS Plzeňského kraje, kde sloužil především jako technický automobil předurčen k událostem s potřebou pažení budov a jištění při závalech ve výkopech. Na ŠVZ bylo vozidlo upraveno k našim potřebám. Vybavení vozidla je nadstandartní a je určeno i k výcviku VDN mimo areál ŠVZ, kdy si s sebou vezeme veškeré vybavení k vyproštění z havarovaných vozidel, včetně jejich zajištění. Do vybavení náleží HVZ (hydraulické vyprošťovací zařízení) od tří výrobců, kteří mají největší zastoupení v ČR. Jedná se o jednu sadu HOLMATRO, kde pohonnou jednotku tvoří DPU 31 PC a zajímavostí u té to sady jsou nůžky „vyosené“ o 30°. Dále je nástavba vybavena HVZ LUKAS nejvyšší řady. Nesmíme opomenout ani výrobce WEBER, kdy jsou ve vozidle umístěny dvě sady HVZ, jedna staršího data V-MATIC 22-48 + SAH 2 a novější s aku nástroji E-FORCE 2 SP 35 a RSU 180. Samozřejmostí je další vybavení potřebné k zvládnutí dopravní nehody jako celku. Jedná se o zajištění místa nehody, kdy používáme silniční kužely, vytyčovací pásky a osvětlovací systémy. Díky různým druhům hasicích přístrojů jsme vybaveni na zajištění protipožárního opatření. Nesmí chybět stabilizační prostředky (klíny,istockphoto-869537742-612x612.jpg „lego“, dřevěné trámky, stabilizační tyče a jiné). Krycí prostředky ostrých hran jsou, z důvodu dodržování BOZP, samozřejmostí. Vozidlo je dále vybaveno zdravotnickým materiálem, díky kterému jsme schopni realizovat kompletní simulace dopravních nehod, včetně co možná nejreálnějšího zásahu zachraňujících hasičů. Nesmíme zapomenout ani na dvě sady vysokotlakých zvedacích vaků. Jedna je šroubovací s nosností do 70t, druhá je modernější, od výrobce SAVA. U té je možnost sestavy 3 vaků na sebe bez jakéhokoliv šroubování.

CAS 20 Scania.JPG Mezi naše nejnovější a nejmodernější ZPA patří CAS 20 Scania od firmy WISS, která je vybavena hliníkovým čerpadlem RUBERG. Vozidlo bylo pořízeno v rámci celoročního plánu nákupu nové PT z Fondu zábran škod. Jedná se o příměstskou variantu CAS 20/4000/240 – S2T , kdy nádrž na vodu je o objemu 4000 l vody a pěnidlová o objemu 240 l. Pro naše potřeby je pěnidlová nádrž naplněna vodou a to proto, abychom mohli prakticky cvičit přimíchávání pěnidla a tvoření smáčedla s kurzy NOV HZS, ale především s novými strojníky. Ti si tak mohou prakticky přimíchat „pěnidlo“ a tím si vštípit praktické používání čerpadla v CAS. Nesmí chybět vysokotlaké zařízení, které disponuje 60m dlouhou hadicí a pracuje s tlakem 40 barů, průtok zařízení je 230 l/min. Vozidlo je vybaveno osvětlovacím stožárem, který je zapojen na 24V. Tímto zapojením jsme schopni dosáhnout kvalitního osvětlení bez použití GEP (generátoru elektrického proudu). Zásahový požární automobil je v hmotnostní třídě S, typ podvozku je smíšený a výbava je v provedení speciální technická. Dále je vozidlo vybaveno v přední části elektrickým lanovým navijákem od výrobce Ramsey. Tento je využíván především k výuce vazačů.

CAS 30 T815 – 7.jpg Dalším novým přírůstkem je CAS 30 9000/540 S3VH na podvozku Tatra 815 - 7. Toto vozidlo se svojí koncepcí řadí mezi velkoobjemové cisterny, umožňující zásah pomocí vody nebo pěny. Jedná se o speciální techniku hmotností třídy S, určenou pro provoz na všech komunikacích, včetně terénu. Vozidlo bylo realizováno a dodáno firmou THT Polička na třínápravovém podvozku TATRA. Je vybaveno kombinovaným čerpadlem PAK 3000, které umožňuje provoz v nízkotlakém a vysokotlakém režimu, popřípadě kombinovaný provoz. Čerpadlo je ovládáno nejnovějším systémem THTronic Plus, kde je součástí i odnímatelný ovládací tablet v kabině řidiče. Dále je vozidlo vybaveno pneumatickým osvětlovacím stožárem, který je připojen na elektrickou instalaci vozidla a má výkon 4 x 80W.  U tohoto typu vozidla nesmí chybět nárazníková lafeta, která se může používat při jízdě vozidla a je ovládaná dálkově z kabiny osádky. Samozřejmostí je odnímatelná lafeta typu THT 4952. Naše vozidlo je nad rámec vyhlášky dovybaveno hadicemi, které využíváme k výcviku a výuce nových hasičů. Pořízení CAS 30 9000/540 S3VH bylo důležitým krokem ke zkvalitnění výuky na pracovišti ŠVZ Zbiroh.

istockphoto-869537742-612x612.jpg

Nesmíme opomenout naší výškovou techniku. Cílem naší koncepce u této techniky bylo získání více rozdílných prostředků. Toto se nám povedlo a v současné době disponujeme čtyřmi kusy s rozdílnými technologiemi.

AP 27 - Tatra.jpg První a nejstarší výškovou technikou je PP 27-2 P na podvozku TATRA 815 (tzv. „jezevčík“). Toto vozidlo nám svojí konstrukcí (tři ramena, rozkládající se jednotlivě) pomáhá při nácviku používání vozidla, které je na obsluhu náročnější než jiná s teleskopickým systémem. Dostupná výška je 27 m s bočním dosahem 15 m, nosnost koše v hasičském provedení je 360 kg. Po celé délce ramen vede suchovod, v koši je umístěna elektronicky ovládaná lafetová proudnice. Stabilizaci vozidla při práci zajišťují čtyři V podpěry. PP 27-2 P se nejvíce používá pro nácvik hašení pomocí lafetové proudnice umístěné v koši. Další využití spočívá v práci s motorovou řezací pilou ve výškách a nad volnou hloubkou.

Další plošinou, kterou disponujeme, je AP 25 na podvozku MB 1326 F s nástavbou firmy Bumar AP PMT-25D. Tato technika nám byla převedena ze vzdělávacího zařízení SOŠ PO a VOŠ PO ve Frýdku - Místku. Následně prošla generální revizí v domovské firmě, která sídlí v Polsku. V současné době je nedílnou součástí naší flotily výškové techniky. Plošina PMT 25-D svojí konstrukcí simuluje nejmodernější stroje v této kategorie. Teleskopický systém s posledním zalamovacím ramenem se používá na nejnovější technice. Díky tomu jsem schopni předvádět rozdíly mezi starším a novějším provedení. AP 25 Bumar je vybavena suchovodem s ručně ovládanou lafetou. Pomocný žebřík, který kopíruje ramena plošiny, nám slouží k evakuaci a sebezáchraně osob nebo zasahujících hasičů. Pracovní výška plošiny je 25 m s nosností koše 270 kg.

Výcvik - AZ 40  Magirus Iveco   AZ 52 Magirus Iveco.jpg AZ DLK 52  od výrobce Iveco Magirus je náš starší automobilový žebřík a patří k nejvyšším v naší republice. Jedná se o výškovou techniku, jejíž nástavba prošla generální opravou ve firmě Magirus v Německém Ulmu. Následně byl renovován i podvozek vozidla v autorizovaném servisu IVECO. Tato speciální technika je staršího typu, bez zalamovacího ramene a pracovním košem v transportní poloze mimo žebříkovou sadu, uloženým na nástavbě vozidla. Automobilový žebřík je vybaven výtahem pro rychlou a opakovanou záchranu a odnímatelnou lafetovou proudnicí. Samozřejmostí u výškové techniky od firmy Magirus je možnost záchrany osob pomocí nosítek, které jsou umístěné na speciálním doplňkovém zařízení a připevňují se ke koši.

Poslední a nejmodernější technikou v této kategorii je AZ 42 S1Z, konkrétně ML 180 E32 od německé firmy Magirus. Automobilový žebřík má nejmodernější technické zpracování a je chloubou naší flotily požární techniky. Vozidlo je postaveno na dvounápravovém podvozku IVECO, který je vybaven robotickou převodovkou. Počet míst pro osádku je 1+2. Záchranná výška je 40 m. Žebříková sada disponuje zalamovacím ramenem, které je ukončeno odnímatelným košem o nosnosti 500kg s integrovanou, elektronicky řízenou lafetovou proudnicí. Nový typ konstrukce umožňuje záchranu pomocí zavěšení nosítek na konec poslední sady žebříku. Nedílnou součástí speciální techniky jsou četná doplňková zařízení (slaňovací nástavec, zařízení pro rychlý zásah, osvětlení místa zásahu a záchranný nástavec, který slouží k upevnění nosítek). K této technice byl pořízen speciální nástavec na evakuaci a záchranu nadměrných pacientu RL 500 (Rescue Loader). V současné době se jedná o teprve druhé zařízení v naší republice. Pomocí RL 500 můžeme simulovat složitou záchranu z oken bytů a jiných nepřístupných míst ve výškách.

istockphoto-869537742-612x612.jpg

Isuzu.JPG Součástí ŠVZ Zbiroh jsou i dopravní automobily, osobní automobily a v nedávné době pořízený velitelský automobil Isuzu D max. S připojitelným pohonem všech kol, brodivostí o hloubce až 80 cm a uzávěrkou diferenciálu zvládne každý rozmanitější terén i s plně využitou užitečnou hmotností přes 1,1 tuny.istockphoto-869537742-612x612.jpg

vytisknout  e-mailem