Operační a informační středisko
Operační a informační středisko je neodmyslitelně spjato s pojmem operačního řízení. Pod ním si lze představit soustavnou a komplexní činnost zahrnující celou škálu dílčích oprávnění a povinností, jako je přijímání tísňových zpráv a jejich zhodnocení, vysílání a řízení jednotek, vyžadování pomoci od jiných orgánů a osob, poskytování informační podpory veliteli zásahu nebo předávání informací dalším dotčeným subjektům.
A právě sál operačního řízení je místem, kde všechny tyto činnosti vykonávají operační důstojníci a technici. Operační důstojník odpovídá za řešení mimořádné události, přičemž mu v jednotlivých úkonech napomáhají operační technici, a to zejména při řízení radioprovozu a vedení dokumentace. Součástí operačního střediska je také telefonní centrum tísňového volání, kde probíhá příjem tísňových volání od občanů na linkách 112 a 150, přičemž operátoři jsou schopni přijímat tísňové hovory nejenom v anglickém a německém jazyce.
V některých případech je však praktičtější přenést operační řízení blíže k místu události. K tomuto účelu příslušníci využívají mobilní operační pracoviště umístěné ve výjezdovém vozidle. I zde jsou technologické prostředky potřebné ke komunikaci a pořizování dokumentace v průběhu mimořádné události.
Řízením zásahů však činnost operačního střediska nekončí, neboť samo o sobě zajišťuje i sběr, zpracování a vyhodnocení získaných údajů. Všechny tyto informace se pro veřejnost následně objevují ve statistické ročence, která přináší podrobný přehled událostí a zásahů za uplynulý rok.