V Bruselu schválen Evropský den 112
11. 2. 2009 (Petr Kopáček) - Evropané si poprvé připomměli Evropský den 112 jako oficilání významný den Evropské unie. V Bruselu dnes reprezentanti Evropské komise, Evropského parlamentu a Rady EU v Bruselu slavnostně podepsali trojstrannou deklaraci, kterou oficiálně schválili zavedení „Evropského dne linky 112“. Ten se má každoročně slavit dne 11. února
Snímky z tiskové konference k deklaraci a z předávání ceny
|
---|
Za Českou republiku jako předsednickou zemi Rady EU deklaraci v sídle Evropského parlamentu podepsal generální ředitel Hasičského záchranného sboru ČR genmjr. Ing. Miroslav Štěpán. Svůj podpis také připojila evropská komisařka Viviane Reding a místopředseda Evropského parlamentu Alejo Vidal - Quadras Roca.
„Věřím, že tento den přispěje k větší informovanosti občanů EU o fungování linky 112. Tento evropský projekt jednotného čísla tísňového volání totiž považuji za jedinečný, nesmírně užitečný, chránící životy a usnadňující vzájemné kontakty mezi občany jednotlivých zemí EU. Linka 112 je dostupná ve všech členských státech EU a díky ní jsou lépe chráněny životy, zdraví a majetky téměř půl miliardy občanů EU.
Vlevo Luděk Prudil s cenou a Jan Urbánek u mikrofonu. Vpravo uprostřed Jiří Chalupa, předseda PS PROCIV
|
---|
Již včera (10.2.) se Hasičský záchranný sbor ČR, který v ČR obsluhuje jednotné evropské číslo tísňového volání 112, dočkal v Bruselu velkého ocenění. V předvečer Evropského dne linky 112 obdržel „112 Award“ (Cenu 112). Asociace evropského čísla tísňového volání (EENA) tímto slavnostním aktem vyzdvihla špičkové systémové a technologické řešení jednotného evropského čísla tísňového volání v ČR a implementaci progresivních směrů v oblasti eCall (automatizované tísňové volání z vozidel). Slavnostní ceremoniál, při kterém zazněla také „hymna linky 112,“ proběhl v Palais d'Egmont, sídle belgického ministerstva zahraničí.
„Toto významné evropské ocenění nás samozřejmě velice těší. Zúročuje se nám naše dlouhodobá práce, ukazuje se, že jsme se před více než deseti lety při zavádění linky 112 v ČR vydali správnou cestou. Je to pro nás potvrzení toho, že české technické a organizační zajištění v oblasti tísňového volání je v Evropě vysoce oceňováno a může sloužit jako dobrý příklad pro jiné státy. Naše statistiky dokládají, že čeští občané již znají výhody linky 112 a plně ji využívají. Potvrzují to tisíce tísňových hovorů, které operátoři linky 112 každý týden úspěšně odbavíLuděk Prudil, ředitel odboru operačního řízení MV-generálního ředitelství HZS ČR, který slavnostní plaketu spolu s kolegy převzal z rukou polského europoslance Jacka Saryusze-Wolského. „V následujících letech budeme realizovat projekty s využitím fondů EU, které více propojí a sjednotí operační střediska jednotlivých záchranných složek a zkrátí dobu mezi tísňovým voláním a vysláním záchranářů na místo mimořádné události, doplňuje plk. Prudil. , dokladem je i to, že systém linky 112 v ČR bez problémů zvládá nápor tísňových volání i při rozsáhlých kalamitách, jako byl např. orkán Kyrill.“ říká plk. Ing.
„Číslo 112 pomáhá překlenovat bariéry v Evropě,“ uvedla Milena Vicenová, velvyslankyně České republiky při Evropské unii. „Práce českého Hasičského sboru je příkladem pro ostatní členské země, které tolik nepokročily v zavádění evropského čísla tísňového volání.“
Význam linky 112 pro občany zdůrazňuje zajímavý program, který se dne 11.2. v Bruselu koná pod záštitou českého předsednictví EU a za účasti svých nejvyšších představitelů organizuje Evropská komise, Evropský parlament a Asociace evropského čísla tísňového volání (EENA). Program je dostupný na http://ec.europa.eu/information_society/activities/112/docs/112dayagenda.pdf
Kromě Bruselu proběhnou při této příležitosti akce také v dalších členských zemích EU včetně České republiky.
Informace o lince 112 v ČR naleznete nawww.hzscr.cz/tisnovavolani.cz
----------------------------------------------------------
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
CELKEM v letech 2005 - 2008
|
---|---|---|---|---|---|
Počet volání na linku 112
|
4 832 466
|
5 052 836
|
3 923 652
|
3 756 298
|
12 512 416
|
Počet volání na linku 150 odbavených v technologii linky 112
|
594 150
|
576 301
|
570 486
|
493 121
|
2 234 058
|
- Technologie linky 112 fungující v ČR je na špičkové evropské úrovni a obsluhují ji důkladně vyškolení operátoři. Ti mohou mj. identifikovat adresu volajícího z pevné sítě, automaticky určit polohu mobilního telefonu při tísňovém volání, využít pravidelně aktualizované elektronické mapové podklady, zjistit identifikační kód mobilního přístroje nebo určit mobilního operátora volajícího.
- Operátoři linky 112 jsou schopni odbavovat tísňové hovory nejen v češtině, ale i angličtině a němčině, v případě potřeby mají k dispozici softwarovou podporu i v dalších světových jazycích.
2007 – projekty vědy a výzkumu v oblasti eCall automatizované tísňové volání
Ve většině států včetně ČR funguje číslo 112 společně s dříve zavedenými národními čísly tísňového volání, pouze v Dánsku, Estonsku, Finsku, Litvě, Lucembursku, Nizozemsku, Portugalsku, Rumunsku, Slovinsku, Švédsku a na Islandu, Kypru a Maltě je číslo 112 jediným tísňovým číslem. Hovory jsou přijímány typicky policií nebo hasičským sborem, v některých státech orgány civilní ochrany (Lucembursko, Slovensko), speciální státní organizací (Finsko, Rumunsko, Bulharsko) nebo speciálními call centry telekomunikačních operátorů (Irsko, Řecko, Švédsko, Spojené království).