HZS hlavního města Prahy  

Přejdi na

Chráníme vaše životy, zdraví a majetek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

V Česku se začal testovat eCall v motocyklech, první testy proběhly u pražských hasičů

Česká republika, která je průkopníkem v testování a zavádění projektu eCall, začala testovat tuto technologii i v motocyklech společně se společností KTM. Testování proběhlo 22. září 2020 na hasičské stanici Modřany, kde je dislokováno Krajské operační a informační středisko Hasičského záchranného sboru hl. m. Prahy včetně tísňové linky 112, která volání eCall přijímá. 
 

87652B7B-5DE1-482F-A6EC-723AC85D532B.jpeg

Jde o první testy, jejichž cílem je hledat společně vhodnou technologii, která by vedla k větší bezpečnosti motorkářů a dalších účastníků silničního provozu. První testování bylo zaměřeno na komunikaci s operačním střediskem, respektive operátorkou tísňové linky 112. Test se zaměřil na kvalitu zvuku a rychlost aktivace hovoru. Komunikace s řidičem motorky bezprostředně po nehodě je klíčová a musí být nedílnou součástí této technologie, která se osvědčila u automobilů. 

Česká republika má špičkovou technologii pro přijímání dat a volání eCall, Česko bylo vybráno pro pilotní projekt eCall v rámci EU i v minulosti. 

V případě dopravní nehody zahájí palubní zařízení eCall ve vozidle tísňové volání, prostřednictvím kterého dojde ke spojení s telefonním centrem linky 112 – přenos dat a hlasu. Spojení se uskuteční buď automaticky po aktivaci senzorů, nebo manuálně po stisku nouzového tlačítka ve vozidle. Manuální aktivace je určena také pro případy, kdy vozidlo vybavené palubní jednotkou dojede k místu havárie jiných vozidel nebo se posádka vozu ocitne v jiném ohrožení. Garantem Integrovaného záchranného systému, pod který spadá linka 112, je Hasičský záchranný sbor ČR. Ten přijímá informace ze systému eCall už od září 2017. 

Technologie eCall v motocyklech je na svém začátku jak na legislativní, tak hlavně na technické úrovni. Očekává se, že do projektu testování se postupně zapojí všichni výrobci motocyklů. Hasičský záchranný sbor také musí vyhodnotit, zda zvolená technologie eCall pro motocykly je přínosná a technicky vhodná. 

V případě dalších dotazů mohu zprostředkovat rozhovor s ředitelem pražských hasičů, plk. Luďkem Prudilem, který se během svého působení na GŘ HZS ČR systémem eCall zabýval a vedl projekt zavedení této technologie v rámci EU. 

Odkazy do noveho okna

9EEA5B7B-CCD4-4CE0-AC1A-4FD6ACB83F97

9EEA5B7B-CCD4-4CE0-AC1A-4FD6ACB83F97 

Detailní náhled

91625A4B-2CAD-48A1-9453-6FDCA0EBB17C

91625A4B-2CAD-48A1-9453-6FDCA0EBB17C 

Detailní náhled

B5057708-2D95-46D0-A176-B9218E02B028

B5057708-2D95-46D0-A176-B9218E02B028 

Detailní náhled

A63AFB83-9C52-4CFA-8512-71B76393D2C1

A63AFB83-9C52-4CFA-8512-71B76393D2C1 

Detailní náhled

88FDDA4A-6E04-45EF-B3C2-9D77CEC7419D

88FDDA4A-6E04-45EF-B3C2-9D77CEC7419D 

Detailní náhled

B6910B7C-01B0-455E-9D4F-FE5B0DA7242D

B6910B7C-01B0-455E-9D4F-FE5B0DA7242D 

Detailní náhled
Uložit vše jako ZIP soubor

vytisknout  e-mailem