Školní a výcvikové zařízení HZS ČR  

Přejdi na

Chráníme vaše životy, zdraví a majetek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Zbiroh - 18. 11. 2019 - Žehnání hasičské technice

Školní a výcvikové zařízení HZS ČR ve Zbirohu získalo v letošním roce zbrusu nový vůz CAS 20/4000/240 – S 2 T Scania s nástavbou od firmy WISS. 

K této technice přibyl ještě nový automobilový žebřík AZ 40 – S 1 Z Iveco Magirus.
V duchu tradic proběhlo v našem areálu ve Zbirohu dne 18. 11. 2019 symbolické žehnání této nové technice páterem magistrem Pavlem Rostislavem Novotným, pověřeným duchovní službou uniformovaných složek IZS. Slavnostního aktu se osobně zúčastnili generální ředitel Hasičského záchranného sboru České republiky, genpor. Ing. Drahoslav Ryba, dále náměstek generálního ředitele HZS ČR pro ekonomiku, brig. gen. Mgr. Slavomír Bell, MSc. MBA., náměstek generálního ředitele HZS ČR pro řízení lidských zdrojů, plk. doc. František Vavera, Ph.D., LL.M., a zástupci všech ostatních složek HZS ČR dislokovaných v areálu ve Zbirohu.
Úvodního slova se ujal ředitel ŠVZ HZS ČR plk. Mgr. Martin Oujezský, který zahájil samotný akt žehnání. Zmínil dosavadní obsazení pracoviště technikou, kdy z počátku byly k dispozici CAS 25 Liaz a CAS 32, následovala technika od HZS krajů. Získáním těchto nových vozidel jsme schopni provádět výuku a výcviky na technice, která je shodná s technikou u HZS krajů a podniků. Následoval proslov generálního ředitele HZS ČR genpor. Ing. Drahoslava Ryby, který popřál příslušníkům a pracovníkům ŠVZ ve Zbirohu, aby jim nová technika sloužila co nejlépe, a prakticky tím ocenil jejich dosavadní činnost.
Následoval samotný akt žehnání, který, jak je zmíněno výše, je dlouhodobou tradicí, neboť v duchu hesla „bohu ke cti, bližnímu ku pomoci“ jsou hasiči obecně s vírou spojeni.
Tomu, že bude technika opravdu maximálně používána, nasvědčuje i její bezprostřední nasazení při nočním výcviku kurzu NOV HZS, který následoval téhož dne ve večerních hodinách.

CAS 20/4000/240 S2T Scania – „příměstská verze“
Podvozek

Pro cisternovou automobilovou stříkačku je použit podvozek Scania B4X4 HA o celkovém rozvoru 4 350 mm. Podvozek disponuje připojitelným předním náhonem a uzávěrkou diferenciálu přední i zadní nápravy. Na podvozek byla použita nová kabina Crew Cab CP 28L s místem pro posádku 1+5.
O pohon vozidla se stará řadový přeplňovaný šestiválec DC13 152 o objemu 12 742 cm³ a výkonu 279 kW (380 HP) při 1 900 ot./min, který splňuje emisní normu EURO 5.
Řazení rychlostních stupňů zajišťuje plně automatická převodovka Allison GA866R s hydrodynamickým měničem, který umožňuje řazení bez přerušení točivého momentu. Součástí převodovky je vícestupňový hydrodynamický retardér s ovládáním v dosahu volantu a přes brzdový pedál.
Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm. Pro provoz v silných mrazech je vybaven ohřevem paliva. O dobíjení a konzervaci akumulátorů, spolu s doplňováním tlakového vzduchu, se stará zásuvka Rettbox-Air (230 V). Ta se po nastartování samočinně odpojí.
CAS vykazuje zvýšenou odolnost proti účinkům sálavého tepla na rozvodech tlakového vzduchu, na elektrických vodičích a na rozvodu paliva v místech, kde nejsou chráněny podvozkovou částí. Pro zvýšení odolnosti jsou použity ochranné návleky, které dlouhodobě odolávají teplotě 200 °C a po dobu 15 minut odolávají teplotě až 1 000 °C.
cas.jpg
Čtyřdveřová kabina CrewCab CP28L je vybavena klimatizací a nezávislým naftovým topením Webasto Air Top 2000 STC. Pro spojení jsou k dispozici analogová Mototrbo DM4600M i digitální TPM 700 vozidlové radiostanice s druhým obslužným místem analogu u ovládacího panelu čerpadla. V opěradlech zadní řady sedadel a na místě velitele jsou integrovány vzduchové dýchací přístroje Dräger. Poslední dýchací přístroj je umístěn mezi velitelem a strojníkem, 3 náhradní lahve pro dýchací přístroje jsou umístěny v zadní řadě sedadel mezi opěrkami. V šestici dobíjecích úchytů jsou ruční svítilny Survivor SML 90565 a příprava na dobíjení ručních radiostanic Motorola.
Vnější přední část kabiny osádky je v prostoru rámu podvozku vybavena elektrickým lanovým navijákem Ramsey RE 50,7. Ten má robustní, vysoce kvalitní šnekovou převodovku, mechanické jištění proti přetížení, spínač „emergency stop“ a dosahuje max. tažné síly 5 070 kg.

Nástavba
Nástavbu realizovala firma WISS CZECH s.r.o. a je vybavena dle platné vyhlášky č. 35/2007 Sb., ve znění vyhlášky č. 53/2010 Sb. v provedení T – technické vybavení.
Nádrže účelové nástavby jsou vyrobeny z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Nádrže jsou na 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla. Z každé strany jsou tři uzamykatelné rolety a v zadní časti je čerpadlová skříň s výklopnými dveřmi. Na horní ploše pochozí nástavby jsou dvě hliníkové bedny a přípojný prvek pro lafetovou proudnici.
Osvětlovací stožár je vysouván pneumaticky do výše 5 m, umístěn je mezi kabinou a nástavbou. Hlavice disponuje čtyřmi 24 V LED světlomety o celkovém světelném toku 24 000 lumenů. Disponuje funkcí automatického složení do přepravní polohy po uvolnění parkovací brzdy. Naklápění a ovládání světlometů je řešeno dálkovým ovládáním, které je umístěno v čerpadlové skříni s pětimetrovým kabelem.
Hygienické prostředky – tekuté mýdlo v zásobníku, ubrousky a ofukovací tryska – jsou uloženy na výsuvném prvku v pravé zadní skříni vozu.
Čerpací zařízení Ruberg EH40 R-OPZ (1,41) je vyhřívané a disponuje výkonem 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a 3 m sací výšky. Vysokotlaký stupeň má průtok 250 l/min. při tlaku 40 barů. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno automaticky nastavitelnou regulací v závislosti na průtoku.
budiky.jpg
CAS je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus s následujícími funkcemi:

  • záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
  • diagnostika, uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
  • monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle (tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem),
  • signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné oranžové rampy na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
  • automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
  • automatické ukončení odvodnění požárního čerpadla,
  • zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin,
  • zobrazení otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
  • zobrazení stavu nabití akumulátorových baterií,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
  • zapnutí a vypnutí předních doplňkových výstražných modrých světel,
  • automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,
  • upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací,
  • systém plánované údržby v účelové nástavbě CAS.

V kabině vozidla je umístěn druhý obslužný panel řízení nástavby. Zadní část vozu je vybavena kamerou pro sledování prostoru za vozidlem na 5" displeji z místa řidiče.

Základní technické parametry          
 
Délka vozidla: 8 365 mm
 Šířka vozidla: 2 550 mm
 Výška vozidla: 3 130 mm

CAS je kromě základních technických prostředků vybavena tímto příslušenstvím:

  • elektrocentrálou Fogo FH 9540 o výkonu 5,8 kVA,
  • sadou aku nářadí Milwaukee (vrtačka, světlo, úhlová bruska, kotoučová pila, rázový utahovák, mečová pila),
  • přetlakovým ventilátorem PH-VP450 GP,
  • elektrickým kalovým čerpadlem HCP typ 80ASN23,7 400V,
  • plovoucím čerpadlem PH – Cyklon 1,
  • motorovou řetězovou pilou Husqvarna 365,
  • rozbrušovací pilou Husqvarna K770,
  • vyprošťovací sadou HOLMATRO,
  • osvětlovacím systémem 2 x AKU LED A50W-1,
  • vysokotlakými pneumatickými vaky SAWA SFB K7/17.

AZ 40 – S 1 Z Iveco Magirus
Podvozek

Pro automobilový žebřík je použit podvozek Iveco Euro Cargo ML180E32 s uspořádáním náprav 4x2 o celkovém rozvoru 5 670 mm. Vůz je na obou nápravách osazen kotoučovými brzdami s vnitřní ventilací a plovoucími třmeny. Zadní náprava je vybavena uzávěrkou diferenciálu.
Vozidlo pohání vodou chlazený řadový šestiválec o výkonu 235 kW, splňující emisní normu EURO 6. Řazení rychlostních stupňů zajištuje 12stupňová robotická převodovka Iveco.
Kabina je krátká s místem pro posádku 1+2, uzamykatelná na dálkové ovládání.

Nástavba
Konstrukce nástavby je vyrobena z uzavřených podélných nosníků a příčníků z vysoce pevnostní konstrukční oceli. Nástavbu tvoří čtveřice schrán pro příslušenství na každém boku automobilu a jedna schrána na horní plošině. Samozřejmostí je vnitřní LED osvětlení a signalizace otevření v kabině vozu.
Zadní část vozu je vybavena kamerou pro sledování prostoru za vozidlem na 5" displeji z místa řidiče.
O činnost hydraulického systému se stará hydraulické čerpadlo s proměnným výkonem, které je vestavěné v rámu podvozku a je poháněno vedlejším pomocným pohonem od motoru. Hydraulické čerpadlo je napojeno na hydraulickou nádrž o objemu 140 litrů. Hydraulický systém je vybaven ovládacími šoupátky s jemnou regulací pro plynulou regulaci pohybů.
Nouzový provoz hydraulického systému v případě výpadku motoru zajišťuje elektrické čerpadlo. Z toho důvodu jsou také žebříky vybaveny elektrocentrálou o výkonu 9 kVA.
Žebříky jsou dále vybaveny podpěrami typu „Vario“ s bezpečnostním systémem „ASS“ a hydraulicky ovládaným lanovým zajištěním pružin zadní nápravy. Systém „Vario“ umožňuje práci při jakémkoliv vysunutí stabilizačních podpěr variabilně od šíře vysunutí 2 800 mm až do šíře 5 200 mm. Stabilizační podpěry mohou být vysunovány v páru nebo jednotlivě, takže je možné ustavení podpěr podle prostorových podmínek v okolí vozu.žebřík.jpg

Žebříková sada
Řízení pohybů žebříkové sady je umožněno z centrálního řídícího stanoviště umístěného na točnici a také z pracovního koše. Vůz používá filosofii ovládání, kdy má hlavní ovládací stanoviště vždy přednost před ovládáním z pracovního koše.
Žebříková sada je pětidílná. První díl je vybaven sklopným ramenem o délce 4,7 metru s rozsahem sklápění až 75°. Příčle jsou obložené protiskluzovým a tepelněizolačním obložením.
Záchranný koš RC500 má nosnost 500 kg a integrovanou sklopnou lafetu. Ovládací prvky v koši jsou shodné se stanovištěm obsluhy na točnici.
Pohyby sady řídí elektronika, všechny provozní stavy jsou zobrazovány jak na pracovišti strojníka na točnici, tak v záchranném koši. Software se rovněž stará o eliminaci či odpružení vibrací a záchvěvů.
Sada také disponuje nivelačním regulačním systémem, který je plně automatický a zajišťuje neustálé vyrovnávání vodorovné pozice žebříkové sady (příčlí). Vyrovnávání probíhá mezi spodní otočnou částí točnice a horní částí se žebříkovou sadou.
Zároveň je také vyrovnáváno hlavní ovládací stanoviště se sedadlem obsluhy a pro usnadnění práce se přizpůsobuje sedadlo společně s pedálem „mrtvého muže“ úhlu zdvihu žebříkové sady.
Softwarové možnosti automobilového žebříku jsou funkce záchrany z šachet a studní, automatické složení žebříkové sady a paměťové řízení.

Základní technické parametry
Délka vozidla včetně koše: 11 009 mm.
Šířka vozidla: 2 500 mm. Výška vozidla: 3 470 mm.
Provozní hmotnost: 16 400 kg.


mjr. Ing Josef Daníček, nprap. Jaroslav Svejkovský, foto: kpt. Mgr. Jaroslav Tuček + archiv ŠVZ

Odkazy do noveho okna

Zbiroh_18.11.2019_obrázek 2

Zbiroh_18.11.2019_obrázek 2 

Detailní náhled

Zbiroh_18.11.2019_obrázek 3

Zbiroh_18.11.2019_obrázek 3 

Detailní náhled

Zbiroh_18.11.2019_obrázek 4

Zbiroh_18.11.2019_obrázek 4 

Detailní náhled

Zbiroh_18.11.2019_obrázek 5

Zbiroh_18.11.2019_obrázek 5 

Detailní náhled

Zbiroh_18.11.2019_obrázek 6

Zbiroh_18.11.2019_obrázek 6 

Detailní náhled

Zbiroh_18.11.2019_obrázek 7

Zbiroh_18.11.2019_obrázek 7 

Detailní náhled
Uložit vše jako ZIP soubor

vytisknout  e-mailem