Hasičský záchranný sbor České republiky  

Přejdi na

Předcházíme rizikům


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK XVIII ČÍSLO 10/2019

V rubrice POŽÁRNÍ OCHRANA se dočtete o požáru výrobní haly v Blansku. HZS ČR opět podpořil zakarpatské kolegy. Představíme HZS podniku BOSCH DIESEL Jihlava. V Ostravě se konala konference Požární ochrana 2019. V rubrice INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM se dozvíte o modulu CZERT MUSAR a cvičení EU MODEX 2019 na Sicílii. Pražští potápěči obstáli na Mezinárodním mistrovství záchranářů a potápěčů. Elita kynologů se předvedla na mistrovství u Mimoně. V areálu ŠVZ středisku Brno se konalo zaměstnání ve vyprošťování s názvem „Rescue meeting Brno 2019“. V rubrice OCHRANA OBYVATELSTVA A KRIZOVÉ ŘÍZENÍ informujeme o cvičení ZÓNA 2019. Představíme nová kontejnerová energocentra pro HZS ČR. Znáte bezpečnostní desatero pro obyvatele obcí ČR? Evropu i Amazonii letos postihly lesní požáry. Ve Vídni proběhla konference NCT Europe 2019. V rubrice INFORMACE si přečtete, že v Ústí nad Labem padly národní rekordy. V Plzni se konalo IX. mistrovství ČR v TFA. Nominace Ankety Dobrovolní hasiči na rok 2019. 

Ve dnech 27. a 28. srpna se uskutečnilo v areálu Školního a výcvikového zařízení (ŠVZ) středisku Brno instrukčně metodické zaměstnání (IMZ) ve vyprošťování pod názvem „Rescue meeting Brno 2019“. Akce byla pořádána MV­-generálním ředitelstvím HZS ČR a byla určena především pro instruktory ve vyprošťování u dopravních nehod (VDN).

Úvod
Kromě příslušníků HZS ČR zařazených jako instruktoři VDN se akce účastnilo i několik zaměstnanců HZS podniků, a to konkrétně ŠKODA auto, a.s., AERO Vodochody AEROSPACE, a.s., Letiště Praha, a.s., Správa železniční dopravní cesty, s.o. Celkový počet školených příslušníků HZS ČR a zaměstnanců HZS podniků byl devadesát. Na realizaci prvního ročníku Rescue meetingu se podílelo přibližně dvacet příslušníků HZS ČR především z řad hlavních instruktorů VDN a členů pracovní skupiny „Vyprošťování“. Jestliže bylo řečeno, že šlo o první ročník, je tedy zřejmé, že je úmyslem tuto akci pořádat pravidelně každý rok. Cílem je v pětiletém cyklu proškolit všechny instruktory VDN, kterých je v celé republice přes 430. Počet vyslaných příslušníků na Rescue meeting je závislý na počtu územních odborů v daném kraji a tím i počtu instruktorů VDN.

Letošní první ročník byl koncipován tak, že se účastníci střídali na deseti stanovištích s různou tématikou. Skupin bylo rovněž deset a v každé bylo zařazeno devět hasičů. Původně mělo být ve skupině pouze osm účastníků, ale pro velký zájem se stavy navýšily o jedno místo v každé skupině. Větší počet školených příslušníků již nebyl žádoucí, vzhledem ke snaze zapojit kaž­dého z účastníků plně do zaměstnání na stanovišti. Celá akce byla zahájena organizačními pokyny a přednáškovým blokem na téma elektromobility, kterou přednesli zaměstnanci koncernu Volkswagen. Po přednáškovém bloku byl zahájen praktický výcvik na jednotlivých stanovištích. Jak již bylo zmíněno, skupiny se střídaly na stanovištích, a to v hodinových intervalech.

Jednotlivá stanoviště
Elektromobilita – stanoviště měl na starost nprap. Ing. Jan Pluhař společně se zástupci firem, které zapůjčily vozy. Stanoviště navazovalo na teoretickou přednášku, která proběhla první den v dopoledních hodinách. Ke zhlédnutí byla čtyři elektrifikovaná vozidla různých výrobců a koncepcí. Plugin Hybridy byly v provedení VW Passat GTE a Mercedes­ Benz třídy E. Zmíněné vozy vycházejí z konvenčních automobilů a od tohoto se odvíjí umístění baterie a další navazující systémy. Vozidla na čistě elektrický pohon byla na stanovišti zastoupena Teslou Model S a Audi E­ Tron. Účastníci se seznámili u všech předváděných automobilů s jejich konstrukcí a základními postupy pro případ zásahu ať už při požáru nebo dopravní nehodě. Dále mohli porovnávat různé přístupy k bezpečnosti elektrifikovaných vozidel jednotlivých automobilek. Na stanovišti se rovněž hovořilo o Listech pro záchranáře, Bezpečnostních listech, čtení QR kódů, o postupech uvedení do beznapěťového stavu u vozidel dalších výrobců (Toyota, Lexus, Honda apod.) odpojovacím konektorem atd. V neposlední řadě byly představeny varianty nabíjení a způsoby odpojení vozidel od veřejných nabíjecích stanic a domácích nabíječek pro případ nutnosti manipulace s vozidlem.

Vyprošťování – stanoviště zajišťovali npor. Zdeněk Laube, DiS., pprap. Ing. Jan Sýkora a figurantka por. Ing. Tereza Fliegerová. Na stanovišti byla simulována situace při dopravní nehodě, kdy je do vozidla znemožněn přístup předními a zadními dveřmi z obou stran a lze se do něj dostat pouze pátými dveřmi, které byly v tomto případě ještě zdeformovány. Zraněná osoba se nacházela na sedadle řidiče. Úkolem zasahujících hasičů bylo osobu za pomoci vyprošťovacího zařízení a páteřní desky z vozidla vyprostit.

Věž JENGA – stanoviště měli na starost ppor. Petr Jindra a kpt. Bc. Jiří Tomeš. Stanoviště bylo spíše odpočinkovou záležitostí a účastníci měli možnost si vyzkoušet svou zručnost při práci s vyprošťovacím zařízením. Skupina byla rozdělena na dva soupeřící týmy. Na začátku byla postavena pravidelná věž ze čtyřiceti dřevěných hranolů v deseti patrech. Týmy se pak střídaly v jednotlivých tazích, při kterých braly hydraulickým rozpínákem ze spodní části věže vždy jeden hranol a kladly ho na její vrchol tak, aby neporušily stabilitu celé konstrukce. Souboj končil ve chvíli, kdy se věž zhroutila.

Konstrukce vozidel – stanoviště obsluhovali kpt. Ing. Pavel Findeis, ppor. Martin Pajurek a nstržm. Petr Vabroušek. Účastníci měli možnost se na stanovišti seznámit s konstrukcí automobilu Škoda Rapid, který byl pro účely výcviku zapůjčen z podniku ŠKODA auto, a.s., a rovněž s konstrukcí vozu Hyundai i30, který byl zapůjčen ze stanice Nošovice. Oba vozy byly upraveny tak, aby bylo možné se detailně seznámit s konstrukcí a bezpečnostními prvky pasivní i aktivní bezpečnosti. Konstrukční díly byly na vozech barevně odlišeny a určovaly tak různou tuhost použitého materiálu, a to od vysoce pevných částí s minimální deformovatelností, až po části, které mají za úkol absorbovat maximální energii. Dále bylo na vozidlech možno spatřit všechny důležité prvky skladby karoserie, včetně prahu, střechy, A­ sloupku a B­ sloupku. Odkryté byly rovněž pozice jednotlivých typů airbagů, včetně pyropatron a dále senzory nárazu po obvodu vozidla a asistenční systémy. V řezu byla provedena rovněž i sedadla, na kterých bylo možné spatřit mechanismus ovládání.

Těžké vyprošťování – stanoviště měli na starost npor. Bc. Zbyšek Zuber, pprap. Bc. Radim Nagy a nprap. David Krátký. Stanoviště bylo patrně nejnáročnější na přípravu scénáře. Pro hladký průběh byl stále k dispozici univerzální dokončovací stroj UDS - 214/114 zapůjčený ze Záchranného útvaru HZS ČR v Hlučíně, kterým byly vraky deformovány a umisťovány do konečné polohy určené pro výcvik. Na stanovišti byla simulována dopravní nehoda, při které bylo vozidlo umístěno na střeše šikmo přes překážku a střecha vozidla byla silně zdeformována. Hasiči měli za úkol vozidlo dostatečně stabilizovat proti sesunutí a za pomoci vyprošťovacího zařízení vyprostit figurínu z místa řidiče.

Úlevové polohy – stanoviště zajišťovali npor. Ing. Jiří Horník, DiS., a pprap. Bc. Zbyněk Voříšek, DiS. Na stanovišti byla simulována dopravní nehoda vozidla, které bylo převráceno na pravý bok. Byla zde nacvičována metoda vyprošťování zraněné osoby z místa řidiče, při které je použita požární hadice B. Hadice se rozvine a nechá se přeložená na stejně dlouhé díly. Ve své polovině se hadice převleče přes levé přední kolo tak, aby byla zachycena za nápravu. Následně se oba konce provlečou okénkem u řidiče pod vyprošťovanou osobu a vyvedou se zadním okénkem opět ven. Konce hadice se dostatečně napnou a následně se odstraní bezpečnostní pás. Postupným uvolňováním hadice se osoba zvolna přemístí na páteřní desku, která je umístěna pod hadicí v místě středového tunelu vozidla. Úkolem hasičů bylo vozidlo dostatečně stabilizovat, osobě visící v pásech poskytnout dostatečnou úlevu pomocí hadice a poté ji vyprostit z místa řidiče na páteřní desce. Dále na stanovišti proběhla teoretická část, při které byla probírána první pomoc včetně instruktáže v přikládání krčního límce.

Stabilizace vozidel – stanoviště měli na starost mjr. Ing. Pavel Kvasnica a kpt. Bc. Michael Gabriška. Na stanovišti byla umístěna vozidla v poloze na střeše, na boku a předními koly na svodidlech. Účastníci si vyzkoušeli stabilizaci vozidel ve všech třech situacích s prostředky určenými pro stabilizaci od různých výrobců a měli tak možnost porovnat jejich technické provedení.

Nákladní automobily – stanoviště obsluhovali por. Mgr. Miloš Němec a ppor. Ing. Pavel Thin. Účastníci se na stanovišti nejprve věnovali teoretické části, při které byly prezentovány některé nehody nákladních vozidel, které nejsou zcela běžné, včetně popisu zvolených postupů pro vyproštění osob z kabin. Následovala praktická část, při které měli hasiči za úkol vyprostit z kabiny nákladního vozu za pomoci vyprošťovacího zařízení figuranta. Na tomto stanovišti měli účastníci rovněž možnost vyzkoušet si vyprošťovací sady od výrobců Weber, Holmatro, Lukas a TNT.

Zvedací vaky – stanoviště měli na starost ppor. Ing. Ivo Jirásek a mjr. Ing. Jaroslav Čermák. Zde bylo úkolem vyprostit figurínu umístěnou pod betonovými pražci. Pražce byly umístěny tak, že je bylo nutné zvedat na třech místech zároveň. Provedení bylo ztíženo ještě tím, že na pražcích byly umístěny štafle, na kterých stál kbelík naplněný vodou. Úkolem bylo nejen vyprostit figurínu, ale rovněž nerozlít vodu nalitou v kbelíku. Hasiči proto museli postupovat koordinovaně. Obdobným způsobem bez rozlití vody museli postupovat i při dávání pražců do původní polohy.

Navijáky – stanoviště zajišťovali kpt. Ing. Jan Sotolář a pprap. Michal Vodička. Na tomto stanovišti bylo vozidlo umístěno na levý bok. Úkolem bylo za pomoci elektrického navijáku umístěného na cisternové automobilové stříkačce přes kladku dostat vozidlo zpět na kola tak, aby při jeho přetáčení byl způsoben co nejmenší náraz. Účastníci měli k dispozici různé přípravky pro vazačské práce a měli tedy možnost si vyzkoušet, jaký přípravek je optimální pro tento úkol. Rovněž byl kladen důraz na používání ochranných dek na ocelové lano, které tlumí v případě jeho přetržení švih a rovněž slouží k vizuálnímu zdůraznění lana jako překážky.

Závěrečné zhodnocení
První ročník Rescue meetingu měl velice hladký průběh, a to nejen díky dobře připraveným stanovištím, ale také i disciplinovaným přístupem všech účastníků. Výhodou byl taktéž výběr místa konání akce v ŠVZ HZS ČR středisku Brno, kde mají k pořádání takových akcí patřičné zázemí a bohaté zkušenosti. Akce by se rovněž nemohla uskutečnit bez spolupráce HZS krajů, které pro akci poskytly potřebné vybavení na vyprošťování a stabilizaci. Dále je pak třeba poděkovat HZS Jihomoravského kraje, který pro akci zapůjčil kolový nakladač Bobcat S560 s obsluhou, Záchrannému útvaru HZS ČR v Hlučíně, který zapůjčil univerzální dokončovací stroje UDS - 214/114 s obsluhou, a HZS Moravskoslezského kraje, který poskytl vozidlo ­Hyundai v řezu ze stanice Nošovice. Rovněž je důležité vyslovit poděkování soukromým subjektům, které mají na uskutečnění akce velký podíl. Konkrétně jsou to Autovrakoviště Kotvrdovice a Metalšrot Tlumačov, a.s., provoz Brno, jmenovitě Petr Sigmund, od kterých byly poskytnuty vraky vozidel, bez nichž by většina stanovišť nemohla být vůbec realizována. Rovněž je třeba poděkovat zástupcům firem PORSCHE Česká republika, s.r.o., Romanovi Ludvíkovi, za poskytnutí předváděných vozidel a úvodní prezentaci, dále firmě Mercedes­ Benz Česká republika, s.r.o., Martinovi Štekerovi, za poskytnutí předváděného vozu, dále firmě E.ON Česká republika, s.r.o., Mgr. Miroslavovi Berkovi, a firmě ŠKODA auto, a.s., rovněž za poskytnutí předváděných vozů.

Věřím, že se první ročník Rescue ­meeting Brno 2019 všem účastníkům líbil a byl přínosný pro jejich profesi a že zkušenosti a poznatky, které si z akce odnesli, předají v rámci pravidelné odborné přípravy dále.


kpt. Mgr. Ondřej WERICH, MV­-generální ředitelství HZS ČR, foto autor
 

vytisknout  e-mailem