Hasičský záchranný sbor České republiky  

Přejdi na

Předcházíme rizikům


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK XVI ČÍSLO 8/2017

Rubrika POŽÁRNÍ OCHRANA rozebírá rozsáhlý požár pneumatik, který v okrese Benešov. Dozvíte se o cvičení v podzemních prostorách Peklo u Hlinska. V rubrice INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM přinášíme článek o společném cvičení báňských záchranářů v Lozornu. Dále si můžete pročíst nové pokyny chemické služby. Rubrika OCHRANY OBYVATELSTVA A KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ vás informujeme o předsednictví Estonska v Radě Evropské unie v oblasti civilní ochrany. O odborném semináři na téma „Sucho a povodně jako krizová situace. Dočtete se o činnostech a úkolech přijímacího střediska v případě evakuace osob ze zóny havarijního plánování JE Temelín. O specializačních kurzech „Technik ochrany obyvatelstva“. V informacích si dovolujeme upozornit na další příběh nadace. Dále na činnosti Záchranného útvaru HZS ČR v rámci hasičských slavností v Litoměřicích. Ze sportovních událostí informujeme například o osmém ročníku soutěže Hranická věž nebo o devátém ročníku Mezinárodního mistrovství Polska v TFA. 

Obdobně jako v letech 2010 a 2014 i letos se Záchranný útvar HZS ČR nemalou měrou podílel na zabezpečení průběhu hasičských slavností, které proběhly 9. a 10. června v Litoměřicích na výstavišti Zahrada Čech.

Prvním úkolem pro jednotky útvaru bylo přepravit do místa konání slavností veškerou potřebnou techniku, což zahrnovalo přesun 45 automobilů s 18 přívěsy a návěsy na nichž se přepravovalo deset lodí a člunů, stejný počet kontejnerů a děvět kusů pásové a zemní techniky. Už v pondělí 5. června 2017 v brzkých ranních hodinách vyrazila z Hlučína do Litoměřic skupina čítající 28 vozidel a souprav s naloženou technikou. K této skupině se pak u Jihlavy přidalo dalších šest a za Prahou osm automobilů a souprav ze záchranných rot Jihlava a Zbiroh tak, aby společně po 14. hodině dorazily před Litoměřice. Byť se nejednalo o uzavřenou kolonu, která by na cestách působila komplikace, přesun tak velkého počtu požární techniky rozhodně budil pozornost. Zbylá technika pak byla na výstaviště dopravována z jednotlivých dislokací průběžně až do čtvrtka. Kromě vlastní techniky zabezpečily jednotky útvaru i převoz tří kusů historické techniky z muzea ve Zbirohu a z Letkova u Plzně.

Ihned po příjezdu techniky na vodní cvičiště v Litoměřicích začali příslušníci s výstavbou provizorní základny s veškerým potřebným zázemím. Během několika hodin došlo k ustavení, vybavení a zprovoznění veškerých kontejnerů i nafukovacích a pevných stanů, které tvořily jádro základny. Ta v následujících dnech sloužila pro ubytování a stravování stovky příslušníků záchranného útvaru a dalších třiceti strojníků z několika krajů, kteří přijeli v rámci slavností vystavovat pořární techniku HZS ČR.

Základna byla tvořena:

  • Dvojicí kontejnerů nouzového přežití s výsuvnou konstrukcí, jež sloužily jako pracoviště velení a logistického zabezpečení jednotek útvaru. Samotné kontejnery jsou vybaveny dvěma samostatnými pracovišti, toa­letou a sprchou, kuchyňským koutem, dvěma postelemi a centrálním prostorem, v němž je umístěn stůl s židlemi. Výbavou každého kontejneru jsou rovněž dva velké nafukovací stany (42 m2), jeden menší (15 m2) a propojovací díl, který umožňuje připojení kteréhokoli ze stanů přímo ke vchodu do kontejneru. Kontejnery mají zabudovanou 110kVA elektrocentrálu pro napájení kontejneru a dalších externích zařízení, nádrže na čistou i odpadní vodu, s možností napojení na externí nádrže a zdroj elektrické energie.
  • Dvojicí sanitárních kontejnerů s výsuvnou konstrukcí, přičemž každý obsahuje čtyři sprchové kouty, šest samostatných toalet s umyvadlem a dalšími čtyřmi umyvadly a vysoušeči rukou. Kontejnery mají zabudovanou elektrocentrálu a nádrže na čistou i odpadní vodu.
  • Kontejnerovou kuchyní, která se skládá ze dvou ISO kontejnerů. Jeden slouží jako varna a druhý jako výdejna. Kontejnery jsou vybaveny kotli, fritézami, konvektomaty, sporákem, troubou a dalším moderním zařízením pro přípravu a uchovávání stravy. Kapacita kontejnerů přesahuje 200 stravních dávek.
  • Kontejnerovou elektrocentrálou o vý­konu 400 kVA, která napájela nejen výše uvedené kontejnery, ale i veškeré další elektrické příslušenství základny. Centrála je schopna dlouhodobého nepřetržitého provozu, je vybavena množstvím kabelů a spojek pro napojení na nejrůznější sítě a zařízení a její stav je možné sledovat prostřednictvím mobilního telefonu. Hlučnost centrály je přitom minimální, takže ve vzdálenosti několika metrů je prakticky neslyšitelná a její provoz neruší ani v nočních hodinách.
  • Dvanácti nafukovacími stany určenými pro ubytování příslušníků a dvěma stany s pevnou konstrukcí o rozměrech 12 × 6 m, z nichž jeden sloužil jako jídelna a druhý jako sušárna.
  • Skladovacím kontejnerem, v němž bylo uskladněno veškeré vybavení pro práci na vodě používané při výcviku.
  • Tankovacím kontejnerem se zásobou motorové nafty a benzinu, který umožňoval tankování techniky přímo na místě výcviku.

Ve středu 7. června 2017 vyrostlo na vodním cvičišti poblíž základny ZÚ HZS ČR stanové městečko pro ubytování přibližně 600 účastníků slavností z řad dobrovolných hasičů. O výstavbu se v rámci cvičení postaral HZS Ústeckého kraje a jednotky dobrovolných hasičů z okolních obcí, samotné stany poskytnulo SOZ HZS ČR. Úkolem útvaru bylo zemní technikou ještě před zahájením výstavby stanů vyrovnat do roviny prostor, kde následně probíhalo vybudování městečka.

V rámci samotných slavností, které proběhly v pátek a sobotu, bylo na výstavišti k vidění osm kusů techniky ZÚ HZS ČR, z nichž většina se návštěvníkům představila i v rámci dynamických ukázek. Největším lákadlem a novinkou se stal dálkově řízený pásový nakladač CAT 973D určený mj. pro provoz v prostředí s vysokými teplotami a vybavený doplňkovou balistickou ochrannou, díky níž je předurčen i pro práce s municí a výbušninami a v prostředí s nebezpečím exploze. Tento nakladač je nasazen prakticky nepřetržitě od jeho pořízení v říjnu 2016 při likvidaci následků výbuchu muničních skladů ve Vrběticích, odkud si „odskočil“ pouze na pár dní do Poličských strojíren, a.s., kde rovněž došlo k explozi při zpracovávání munice a na veletrh Pyros, který se konal začátkem června v Brně. Litoměřické slavnosti tak byly pro širokou veřejnost první příležitostí jak vidět tento unikátní stroj naživo.

Dalšími vystavenými zemními stroji, které se navíc představily i v činnosti během dynamických ukázek po oba dva dny slavností, byly pásové rypadlo CAT 329E a víceúčelový stroj Huddig 1260C, který je možné rovněž řídit dálkovým ovládáním. Zatímco rypadlo si díky demoličním nůžkám „pohrálo“ s osobním automobilem, jenž posloužil k ukázce práce složek IZS při dopravní nehodě, traktorbagr přivezl ve své lžíci suť pro další ojedinělý stroj – sací bagr. Jedná se o automobil určený k nasávání suchých i mokrých materiálů, jako je suť, písek, bahno, zemina, zrní apod. Jednotlivé nasávané kusy mohou přitom být až 30 kg těžké a mít průměr až 25 cm. Bagr je tak nedocenitelný pomocník při záchranných a likvidačních pracích při zavalení a zasypání osob, zřícení konstrukcí, sesuvech půdy, dopravních nehodách apod.

Posledním z vystavených zemních strojů byl univerzální dokončovací stroj UDS 214 na podvozku Tatra T815-7 doplněný o ochranu pracovního ramene proti účinkům plamenů a sálavého tepla. Vozidla určená pro ZÚ HZS ČR se stala prvními vyrobenými stroji v této konfiguraci. Využívána jsou u různorodých mimořádných událostí od povodní, přes demolice až po požáry.

K vidění byly v Litoměřicích i oba typy tanků ve službách HZS ČR, tedy vyprošťovací tank VT-72, jenž byl použit např. při vyproštění uvízlé lodi v Drážďanech počátkem loňského roku, a hasicí tank SPOT 55, který byl nasazen při požáru lesa v Bzenci, či ve Vrběticích. Své hasicí možnosti předvedl v rámci dynamické ukázky i přítomným divákům na výstavišti. Posledním typem techniky byl moderní valníkový automobil s hydraulickou nakládací rukou na podvozku Tatra T815-7 8× 8. Je určen především pro přepravu materiálu či osob a to i ve složitém terénu. Využití nachází mj. při závozu humanitární pomoci do postižených oblastí či evakuaci osob ze zaplavených území.

Vybraná technika útvaru nechyběla ani ve slavnostním průvodu, kterému vévodil tahač MAN s podvalníkem Nooteboom a naloženým pásovým nakladačem CAT 973D. Dále se na litoměřickém náměstí představily automobily na podvozku Tatra T815-7, konkrétně nosič kontejnerů, valník s hydraulickou rukou, třístranný sklápěč a univerzální dokončovací stroj.

Příslušníci útvaru pak ukázali své schopnosti i v rámci sobotního večerního programu na lodním náměstí. Nejprve při společné ukázce Policie ČR a HZS ČR při záchraně osoby z vodního toku vrtulníkem a poté v samostatné ukázce flotily plavidel ZÚ HZS ČR. Tu obstaraly tři pásové obojživelné transportéry PTS-10 a devět pevných i nafukovacích člunů, které se postupně představovaly divákům na břehu v nacvičených sestavách. Mimo ukázek na vodě zajišťoval útvar prostřednictvím kontejnerové centrály i napájení hasičské fontány a prodejního stanu elektrickou energií.

Kromě výše uvedených činností zajišťovali příslušníci ZÚ HZS ČR mj. ustavení veškeré techniky HZS ČR na výstavišti i ve slavnostním průvodu, ubytování a stravování příslušníků HZS ČR zajišťujících ukázky na výstavišti apod. Kromě úkolů spojených se zajištěním slavností pak využily jednotky útvaru týden strávený na vodním cvičišti k intenzivnímu výcviku příslušníků na tekoucí vodě. Do výcviku se zapojili všichni přítomní vůdci malých plavidel, strojníci obojživelných transportérů i příslušníci, kteří cvičili záchranu tonoucího a další práce na vodě z nafukovacích raftů.

Během celého týdne navštívilo základnu ZÚ HZS ČR na vodním cvičišti několik významných delegací politiků a čelních představitelů MV-generálního ředitelství HZS ČR, HZS jednotlivých krajů a prezídia a jednotlivých krajů HaZZ SR. Těm byla detailně představena provizorní základna, ukázána plavba s obojživelníky i čluny, popsána technika a přitom nastíněna i další činnost ZÚ HZS ČR.

V sobotu večer a neděli ráno došlo k postupnému zbourání a sbalení základny, naložení veškerých kontejnerů, člunů a části techniky a do 11 hodin vyjely jednotky útvaru zpět do svých dislokací, kam postupně dorazily v odpoledních hodinách. Velkým pozitivem byla skutečnost, že řidiči útvaru najeli s veškerou technikou celkem více než 51 500 km, během nichž nedošlo k žádné nehodě, ani závažnějšímu poškození techniky.


kpt. Ing. Ivo ADÁMEK, Záchranný útvar HZS ČR, foto archiv Záchranného útvaru HZS ČR

vytisknout  e-mailem