Časopis 112 ROČNÍK XVIII ČÍSLO 9/2019
V rubrice POŽÁRNÍ OCHRANA se dočtete o dopravní nehodě na D1. Příslušníci zjišťování příčin vzniku požárů HZS ČR navštívili USA. Probíhá pátá série kontrol HAD 2019. Dočtete se o vývoji v oblasti pěnových koncentrátů u nás i ve světě. I letos pokračuje podpora Lesů ČR pro jednotky SDH obcí. Znáte historii a současnost profesionálních hasičů v Brně? V rubrice INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM se dozvíte o tvorbě typové činnosti STČ 16B/IZS. V rubrice OCHRANA OBYVATELSTVA A KRIZOVÉ ŘÍZENÍ informujeme o současném cíli finského předsednictví v oblasti CO. Aktualizace Vnějšího havarijního plánu JE Temelín. Jaká je připravenost managementu SVO v zónách ohrožení? Od ledna 2019 IOO disponuje RTG kabinovým systémem. Co přinesla analýza rizik obcí v Královéhradeckém kraji? Zástupci IOO se zúčastnili radiačního cvičení v Německu. V rubrice INFORMACE si přečtete, že reprezentace HZS ČR v TFA přivezla z Číny 10 medailí. Český tým bodoval na Championships Fie Fit 2019. I Zlínský dvojboj zná vítěze.
- OBSAH č. 9/2019 ROČNÍKU XVIII
- Požár po dopravní nehodě na dálnici D1
- Vyšetřovatelé požárů v USA v roce 2019
- HAD 2019 – I. etapa
- Únikové hry
- Vývoj v oblasti pěnových koncentrátů u HZS ČR a ve světě
- Podpora Lesů ČR pro jednotky SDH obcí pokračuje i v roce 2019
- Historie a současnost profesionálních hasičů v Brně
- Typová činnost STČ 16B/IZS Mimořádná událost s podezřením na výskyt vysoce nakažlivé nemoci na palubě letadla s přistáním na letišti Praha/Ruzyně
- Cíle současného finského předsednictví v oblasti civilní ochrany
- Aktualizace Vnějšího havarijního plánu Jaderné elektrárny Temelín
- Společensky významné objekty v zónách
- Využití RTG záření pro účely požárně technické expertizy
- Analýza rizik obcí v Královéhradeckém kraji
- Radiační cvičení německé kriminální policie
Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ukládá obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, respektive HZS kraje, úkol seznamovat ostatní obce, právnické a fyzické osoby ve svém správním obvodu s charakterem možného ohrožení obyvatel. Povinnost seznamovat s charakterem možného ohrožení má též obecní úřad obce. Povinnosti v této oblasti jsou tedy dané. Otázkou zůstává: „Jaké nástroje lze vytvořit pro jejich efektivní plnění?“
Plán činnosti orgánů obce při vzniku mimořádné události
V Královéhradeckém kraji je v této oblasti dlouhodobě využívána dokumentace „Plán činnosti orgánů obce při vzniku mimořádné události“, konkrétně je problematika řešena v kapitole „Analýza možného vzniku mimořádné události ve správním obvodu obce“. Obcím Královéhradeckého kraje bylo doporučeno dokumentaci rozpracovat a udržovat v aktuální podobě. Ovšem HZS Královéhradeckého kraje eviduje obce, které nemají dokumentaci zpracovanou nebo ji zpracovanou mají, ale neprovádějí její aktualizaci. Tedy lze konstatovat, že tento stav zdaleka nenaplňuje definici efektivního plnění daného úkolu – zpracovat analýzu rizik obce a informovat o charakteru možného ohrožení.
Analýza rizik obce
Z uvedených důvodů vznikla u HZS Královéhradeckého kraje myšlenka zpracovat pro obec jednostránkový dokument (formát A4), u kterého by byl kladen důraz na důležitost a stručnost podaných informací. Jako vhodné se ukázalo navázat na zpracovanou multikriteriální analýzu pro území obcí s rozšířenou působností v Královéhradeckém kraji. V multikriteriální analýze je řešena úroveň rizika u 50 typů nebezpečí (počet a rozdělení typů nebezpečí vychází ze závěrečné zprávy „Analýza hrozeb pro ČR“). Uvedených 50 typů nebezpečí je seřazeno v tabulce podle hodnoty úrovně rizika od nejnižší k nejvyšší. Typy nebezpečí, u kterých není hodnota úrovně rizika stanovena, jsou uvedeny na začátku tabulky. Poté se aplikuje Paretovo pravidlo nebo též pravidlo 80/20. Podle Paretova pravidla je možné říct, že 20 % typů nebezpečí má za následek 80 % všech negativních dopadů na chráněné zájmy státu. Převedeno do konkrétních čísel: v tabulce je uvedeno 50 typů nebezpečí, to znamená, že pravděpodobně deset typů nebezpečí s nejvyšší hodnotou úrovně rizika má za následek 80 % všech negativních dopadů na chráněné zájmy státu (na zdraví a životy lidí, majetek, životní prostředí atd.). Pro eliminaci chyb a nejistot je do konečného přehledu zapracován jedenáctý typ nebezpečí v pořadí. Těchto 11 významných typů nebezpečí identifikovaných ve správním obvodu obce s rozšířenou působností je zapracováno do dokumentu KARTA OBCE.
KARTA OBCE
KARTA OBCE je jednostránkový dokument formátu A4 vytvořený v Microsoft Office Excel. Dokument neobsahuje grafickou část, protože by rozlišení mapového podkladu nebylo na formátu A4 dostatečné. Chybějící mapový podklad částečně řeší odkazy na veřejně dostupné mapové podklady a také možnost požádat HZS Královéhradeckého kraje o podrobnější informace (viz informace ve spodní části dokumentu). Dokument je po zpracování laminován.
KARTA OBCE obsahuje:
- označení karty (identifikační číslo obce) a datum poslední aktualizace,
- základní informace o obci, Údaje byly zvolené podle účelu karty: název obce, adresa obecního úřadu, stav obyvatel, výměra a druhy pozemků.
- poskytování informací o mimořádné události, Informace o tom, koho v obci vyrozumívá krajské operační a informační středisko HZS Královéhradeckého kraje v případě hrozící či nastalé mimořádné události doplněná o požadavek poskytnout aktuální kontaktní údaje.
- tísňové linky,
- přehled významných zdrojů možného ohrožení obce (11 typů nebezpečí) rozdělený do dvou skupin:
- stacionární a geograficky definovatelné zdroje možného ohrožení
V této skupině je konkretizován jak zdroj ohrožení, tak rozsah ohrožení v dané obci a uveřejněn odkaz na volně dostupné mapové podklady. - ostatní významné zdroje možného ohrožení
Údaje uvedené k jednotlivým typům nebezpečí mají obecný charakter, nejsou konkretizované. Obecně je zde popsán zdroj ohrožení a rozsah ohrožení. Pokud existuje veřejně dostupný zdroj dalších informací, je uveden formou odkazu.
Dále je zde připojena informace, které typy nebezpečí budou nově rozpracovány v operativní části Krizového plánu obce s rozšířenou působností a Krizového plánu Královéhradeckého kraje. - doplňující informace a volné řádky určené k možnému rozšíření vrchních kolonek.
Závěr
Už od počátečního plánu zpracovat návrh šablony KARTY OBCE a vytvořit tak nový nástroj pro efektivní plnění povinností z oblasti analýzy rizik obce a analýzy možného ohrožení obce bylo zřejmé, že pokud má být dokument uveden do praxe, musí být kompletně zpracován vlastními silami HZS Královéhradeckého kraje. To v číselném vyjádření znamená zpracovat dokument pro 448 obcí v kraji s tím, že u větších obcí se počítá s kartami na jednotlivé městské části. Z důvodu značné časové náročnosti byla problematika zpracování KARET OBCÍ konzultována s dotčenými stranami. Následně bylo rozhodnuto, že KARTA OBCE se zachová, ale bude rozšířena o opatření ochrany obyvatelstva. Tímto krokem se vytvoří tzv. „KRIZOVÁ KARTA OBCE“, s jejíž realizací a distribucí se počítá v roce 2020.
por. Bc. Ondřej SLEZÁK, HZS Královéhradeckého kraje