Hasičský záchranný sbor České republiky  

Přejdi na

Chráníme vaše životy, zdraví a majetek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK XIII ČÍSLO 3/2014

V části POŽÁRNÍ OCHRANA analyzujeme zásah na požár v zemědělském areálu v obci Šumná, který svým rozsahem a počtem zasahujících jednotek PO byl největším požárem na Znojemsku v loňském roce. Dále v tomto bloku naleznete základní informace a doporučení, jak zajistit požární a provozní bezpečnosti komínů, kouřovodů a spotřebičů paliv a také výsledky laboratorního zkoumání sirných knotů jako iniciátoru vzniku požáru. V bloku IZS analyzujeme zásah na dopravní nehodu kamionu na dálnici D1, při níž došlo k rozsáhlému úniku kyseliny chlorovodíkové, informujeme o zásadních změnách v odborné přípravě jednotek PO a také o novelizaci typových činností složek IZS při společném zásahu. Závěry konference Ochrana obyvatelstva 2014 a rozbor nejznámějších kybernetických útoků ve světě i v ČR jsou tématy části věnované OCHRANĚ OBYVATELSTVA a KRIZOVÉMU ŘÍZENÍ. V závěrečném bloku informujeme o průběhu humanitární pomoci Slovinsku a otevření Centra integrovaného záchranného systému v obci Frymburk. 

Účelem článku není výčet právních předpisů a technických norem, nýbrž základní informace o tom, jak zajistit požární a provozní bezpečnost komínů a kouřovodů, tj. spalinových cest (dutina určená k odvodu spalin do volného ovzduší) a spotřebičů paliv.

Historie

Zadehtovaný komín - důsledek zanedbaného pravidelného čištění a kontrolyZadehtovaný komín - důsledek zanedbaného pravidelného čištění a kontrolyČeská společnost se začala zajímat o požární bezpečnost v souvislosti s provozem komínů, kouřovodů a spotřebičů paliv v šestnáctém století. Kominické řemeslo, tedy pravidelná údržba komínů a kouřovodů, která zajišťovala lidem teplo a bezpečí domova, se rozvíjelo v návaznosti na obrovské škody na majetku a ztráty na lidských životech způsobené požáry. Na péči o zabezpečení komínů působil také silný italský vliv. Kominíkům se v tehdejších dobách říkalo „mestkomínové“.

Jak to tak bývá, s vědeckým pokrokem došlo, podobně jako v jiných odvětvích lidské činnosti, i k vývoji kominického řemesla. Od poloviny devatenáctého století se s poznáním vlastností oxidu uhelnatého a rozvojem spotřebičů paliv a způsobu spalování začalo dbát i na to, aby komíny a kouřovody zajišťovaly nejen požární, ale i provozní bezpečnost. Nezbytně tedy musel následovat i vývoj v oblasti odvodů spalin a přisávání spalovacího vzduchu. Zároveň se zvýšily požadavky na znalosti při údržbě spalinových cest (komínů a kouřovodů).

Bezpečnost spalinových cest a právní předpisy

V zájmu bezpečnosti obyvatel se u nás údržba a kontrola spalinových cest, stejně jako v celé střední Evropě, vždy řídila a řídí právními předpisy. V současnosti je takovým předpisem nařízení vlády č. 91/2010 Sb., o podmínkách požární bezpečnosti při provozu komínů, kouřovodů a spotřebičů paliv (dále jen „nařízení“) a vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby, ve znění vyhlášky č. 20/2012 Sb. (dále jen „vyhláška“). Tyto předpisy platí pro spalinové cesty od spotřebičů na všechny druhy paliv. Avšak pravidla pro navrhování, provádění a provozování spalinových cest najdeme nejen v těchto dvou právních předpisech.

Vyhláška (§ 24 odstavec 1)

Komíny a kouřovody musí být navrženy a provedeny tak, aby za všech provozních podmínek připojených spotřebičů paliv byl zajištěn bezpečný odvod a rozptyl spalin do volného ovzduší, aby nenastalo jejich hromadění, nebyly překročeny emisní limity stanovené jiným právním předpisem vztažené k předmětnému zdroji znečištění i k okolní zástavbě a nedošlo k ohrožení bezpečnosti a zdraví osob nebo zvířat. Bezpečnost spalinové cesty instalovaného spotřebiče musí být potvrzena revizní zprávou obsahující údaje o výsledku její kontroly vymezené normovými hodnotami.

V dalších sedmi odstavcích tohoto paragrafu jsou uvedeny odkazy na normové hodnoty, které je u spalinových cest nutné dodržovat.

Nařízení vlády

Každý si musí počínat tak, aby při provozu spalinové cesty a spotřebiče paliv nedocházelo ke vzniku požáru. Provoz se považuje za vyhovující z hlediska požární bezpečnosti, jestliže se kontrola, čištění a revize spalinové cesty, čištění spotřebiče paliv a vypalování komína provádí způsobem a ve lhůtách stanovených nařízením a pokud nejsou při jejich čištění, kontrole nebo revizi shledány závady.

V nařízení jsou dále uvedeny nejen personální požadavky na vzdělání nebo kvalifikaci odborně způsobilé osoby, ale i další požadavky, které se musejí při provádění kontroly a revize spalinových cest dodržovat.

Pokud odborně způsobilá osoba při kontrole, čištění nebo revizi spalinové cesty zjistí nedostatky, které bezprostředně ohrožují požární bezpečnost, zdraví, život nebo majetek osob a které nelze odstranit na místě, neprodleně oznámí tuto skutečnost písemnou cestou, v případě nedostatků způsobených nedodržením technických požadavků na stavbu, příslušnému stavebnímu úřadu a v případě nedostatků týkajících se nedodržení požadavků na požární bezpečnost, orgánu státního požárního dozoru.

Požadavky na spalinové cesty

Nános hořlavého prachu a nečistot v komínové vložce pro spotřebič na zemní plyn Nános hořlavého prachu a nečistot v komínové vložce pro spotřebič na zemní plyn Z výše uvedeného tedy vyplývá, že spalinové cesty je nutné navrhovat, provádět, uvádět do provozu a udržovat tak, aby byla dodržena požární bezpečnost stavby, ve které jsou instalovány, a aby nebyla ohrožena bezpečnost a zdraví osob nebo zvířat.

Požární bezpečnost spalinových cest

Prostudováním českých právních předpisů a českých technických norem lze zjistit, že požární bezpečnost spalinových cest je nutné zajistit ve dvou směrech.

Působení z vnitřku ven

Požár vzniká vlivem teploty spalin a následným přenosem tepla konstrukcí spalinové cesty na přilehlou hořlavou (např. dřevěnou) konstrukci stavby nebo na nesprávně uskladněný hořlavý materiál. Je nutné vycházet především z tzv. požárně-technických charakteristik materiálů, tzn. z míry sklonu k tepelnému samovznícení a hodnotě teploty, při které dochází k tepelnému samovznícení. Uvádíme příklad:

Suché borovicové dřevo
Hustota 414-510 kg.m-3, výhřevnost 18.500 – 21.000 kJ.kg-1.
Vlhkost 9 % hm., bod hoření 255 °C, teplota vznícení 399 °C, teplota žhnutí 295 °C.
POZOR – sklon k tepelnému samovznícení!
Teplota samovznícení 80 °C.
Při skladování je tedy zapotřebí borovicové dřevo chránit před zdrojem tepla s teplotou vyšší než 80 °C.
(převzato z
http://www.tlakinfo.cz/t.py?t=2&i=1367)

Požadavek na požární bezpečnost spalinové cesty tohoto typu najdeme např. v ČSN EN 1443 Komíny – Všeobecné požadavky. Tato norma určuje, že teplota přilehlých dřevěných konstrukcí nesmí při provozu spalinové cesty překročit 85 °C.

U spalinových cest pro spotřebiče na pevná paliva je navíc v této normě uvedeno, že jejich konstrukce musí být odolná proti vyhoření sazí. Při vyhoření sazí se teplota uvnitř spalinové cesty pohybuje kolem hodnoty 1000 oC. Jako odolné proti vyhoření sazí jsou podle této normy označovány i komínové vložky z korozivzdorného materiálu odolného maximálním teplotám 650 oC. Z toho lze dovodit, že tato vlastnost může být pouze dočasná. Vlastnosti komínové vložky jsou dány krystalickou mřížkou kovového materiálu, ze kterého jsou vyrobeny. Pokud na komínové vložky z korozivzdorného materiálu působí teplota vyšší, než určuje jejich dodavatel, dojde k narušení krystalické mřížky, a tím i ztrátě vlastností (např. korozivzdornosti) materiálu. Proto je nutné po komínovém požáru takové komínové vložky vyměnit.

Působení z vnějšku ven

V tomto případě nejde o nic jiného, než o požární bezpečnost jednotlivých požárních úseků při šíření požáru stavbou.

Požadavek na požární bezpečnost spalinové cesty tohoto typu najdeme opět mimo jiné v ČSN EN 1443 Komíny – Všeobecné požadavky. V článku „reakce na oheň“ (čl. 6.3.4) se uvádí, že u komínů s plastovou komínovou vložkou je výrobce povinen deklarovat třídu reakce na oheň vnitřní komínové vložky. V praxi to znamená, že i když se teplota spalin u kondenzačních spotřebičů paliv (pomineme-li možnost poruchy) pohybuje do 120 oC, musí být i spalinová cesta z plastu nainstalována tak, aby splňovala limitní požadavky také na požární odolnost pro šachty a vedení.

Požární bezpečnost závěrem

Požár střešní konstrukce - nesprávně provedený svislý kouřovod s funkcí komínaPožár střešní konstrukce - nesprávně provedený svislý kouřovod s funkcí komínaZ výše uvedeného vyplývá, že požadavky na požární bezpečnost staveb v souvislosti s provozem spotřebičů a spalinových cest musí být uplatněny pro celou škálu druhů paliv a způsobů spalování, samozřejmě pokaždé s jinými technickými parametry. Ani spotřebiče a spalinové cesty s nižší teplotou spalin než 300 °C, 200 °C nebo 100 °C nelze z hlediska požární bezpečnosti označit automaticky za bezpečné a z toho vyvodit, že se na ně předmětné nařízení a ostatní předpisy nevztahují.

Nelze například prohlásit, že u spotřebičů na plynná paliva je požární bezpečnost automaticky dodržena, protože pro odvod spalin od těchto spotřebičů není v normě uveden požadavek na jejich odolnost proti vyhoření sazí, a proto je není nutné z tohoto pohledu ani čistit, kontrolovat, případně revidovat. Opak je pravdou.

Provozní bezpečnost

S provozem spotřebičů paliv a spalinových cest je spojeno nejen riziko požáru, ale také otravy oxidem uhelnatým, který při spalování vzniká. Pokud není zabezpečena řádná funkce odvodu spalin od spotřebiče do volného ovzduší, dochází k jejich úniku a následnému hromadění oxidu uhelnatého v obytných prostorách, kde se nacházejí osoby nebo zvířata. Smrt v důsledku otravy oxidem uhelnatým potom může přijít přibližně do 20 minut, nenávratné poškození mozku kvůli nedostatku kyslíku hrozí již po několika minutách.

Proto je nutné pravidelně odstraňovat usazené pevné zbytky spalin a nasávané nečistoty (např. u spotřebičů na zemní plyn se nasávají nečistoty přerušovačem tahu) z vnitřní části spalinových cest a kontrolovat její těsnost a dostatečnou funkci. Kromě toho může zkorodovat vnitřní omítka komína, což vede k ucpání spalinové cesty, a to zcela běžně i v případech, kdy je komín dodatečně vyvložkován.

Příklady z praxe, aneb výjimky potvrzující pravidlo

Komín pro spotřebič na zemní plyn - deformace komínových vložek po požáru nečistot v komíněKomín pro spotřebič na zemní plyn - deformace komínových vložek po požáru nečistot v komíněTolik právní předpisy a technické normy. Ale jak se říká – šedivá je teorie, ale zelený strom života. V praxi se setkáváme i s následujícími případy.

1) Podle ČSN EN 1443 není nutné, aby spalinová cesta sloužící pro odvod spalin od spotřebiče na zemní plyn byla odolná proti vyhoření sazí. Přesto nejsou výjimkou případy, kdy nečistoty (např. mastnota z vaření, saze) usazené na vnitřním povrchu hliníkových komínových vložek vzplály a komínové vložky se vlivem vysoké teploty roztavily.

2) Při poruše spotřebiče na zemní plyn došlo k „prošlehávání“ plamene až do kouřovodu z pozinkovaného plechu. Vysoká teplota roztavila letované spoje v jeho úhybech a plameny začaly pronikat až do stropní dřevěné konstrukce.

3) Porucha kondenzačního kotle na zemní plyn vedla k požáru, při němž shořelo nejen vnitřní vybavení spotřebiče, ale byla roztavena i plastová spalinová cesta.

Pozor na neodborné výklady právních předpisů

Závěrem upozorňujeme na jeden rozmáhající se nešvar. Zástupci jisté zájmové skupiny v posledních letech zpochybňují platnost nařízení, vyhlášky i norem, o kterých se výše zmiňujeme. Argumenty, které ve svých „odborných nezávazných stanoviscích“ uvádějí, jsou pochopitelně poplatné jejich záměru a vycházejí z neznalosti problematiky požární a provozní bezpečnosti spalinových cest.

Při navrhování, provádění, přejímce a následné údržbě spalinových cest musí každý kominík a revizní technik spalinových cest dbát na to, aby provozem spalinové cesty nebyla ohrožena požární bezpečnost stavby a aby spalinová cesta bezpečně odváděla spaliny do volného ovzduší. Pokud tak neučiní a kvůli jeho špatně odvedené práci dojde k požáru stavby nebo otravě osob nebo zvířat, nese za to plnou odpovědnost.

Těžko si představit, jak bude u soudu svou chybu úspěšně obhajovat tím, že na jednom „odborném portálu“ četl názor jedné právnické osoby o tom, že pro spotřebiče a spalinové cesty na plynná paliva nařízení vlády č. 91/2010 Sb. neplatí. To samé platí i pro všechny další dotčené osoby. Mohou to být například revizní technici tlakových zařízení, majitelé nebo uživatelé spalinové cesty, servisní technici plynových spotřebičů, kamnáři apod.

Ing. Jaroslav SCHÖN, soudní znalec v oboru stavebnictví, specializace kominictví, foto Pavel DĚDIČ, Zbigniew Ondřej ADAMUS, Jaroslav FIALA
 

vytisknout  e-mailem