Hasičský záchranný sbor České republiky  

Přejdi na

Chráníme vaše životy, zdraví a majetek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK XXII ČÍSLO 1/2023

V lednovém čísle časopisu se můžete dočíst o dopravní nehodě několika vozidel na dálnici D5 na 33. kilometru ve směru z Plzně do Prahy. Dále se dozvíte, co bylo příčinou výbuchu ve společnosti Recycling – kovové odpady, a. s. Výroční konference IROP ve Velkém Poříčí představila dosažené výsledky a ukázala výhled do nového období 2021–2027. Evropa směřuje k urychlenému omezování a úplnému zákazu fluorovaných pěnidel. Tedy pěnidel obsahujících perfluorované a polyfluorované sloučeniny, které se souhrnně označují zkratkou PFAS. To je tématem dalšího z článků 

Okolo jedenácté hodiny 20. ledna loňského roku došlo k nenadálému zhoršení počasí a poměrně intenzivnímu sněžení v západní části Středočeského kraje. V důsledku toho nastal meteorologický jev, tzv. bílá tma. V 11.14 hodin přijala tísňová linka 112 Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy (HZS hl. m. Prahy) informaci od centrály asistenční služby ve Spolkové republice Německo o dopravní nehodě několika vozidel na dálnici D5 na 33. kilometru ve směru z Plzně do Prahy. Hlášení bylo přepojeno na místně příslušné krajské operační a informační středisko HZS Středočeského kraje (KOPIS).


Prvotní informace udávala dopravní nehodu asi sedmi vozidel, další hlášení již udávala hromadnou nehodu minimálně deseti vozidel, předběžně pěti zraněných, některých zaklíněných osob ve vozidlech. KOPIS k události vyslalo jednotky HZS Středočeského kraje (SČK) ze stanice Hořovice (RZA-L2 s osádkou 1+2, CAS 20/4000/240-S2T s osádkou 1+3) a stanice Beroun (RZA-L2Z s osádkou 1+2, VEA-L2 s osádkou 1+0) a dále jednotku Sboru dobrovolných hasičů (SDH) města Zdice (CAS 10/1700/M1R s osádkou 1+2), předurčenou na dopravní nehody (DN). Vyslání sil a prostředků (SaP) bylo komplikováno dalšími třemi souběžně řešenými mimořádnými událostmi (MU). V návaznosti na informace o těžce zraněných osobách vyslalo operační středisko Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje (ZZS SČK) na místo události mimo pozemních posádek také vrtulník Letecké záchranné služby Praha (LZS).

Průběh zásahu v časové ose
11.24 hodin – na místo události jako první dojela jednotka za stanice Hořovice. Velitel jednotky předběžným průzkumem zjistil, že jde o hromadnou dopravní nehodu asi 10 nákladních a 15 osobních vozidel s minimálně třemi zraněnými osobami. Protože bylo zřejmé, že SaP na místě události vzhledem k jejímu rozsahu, nejsou dostatečné, požádal velitel zásahu (VZ) o vyslání dalších jednotek. 
KOPIS vyslalo jednotky SDH obcí Králův Dvůr, Komárov (předurčené pro zásah u DN) a v rámci mezikrajské pomoci požádalo o jednotku HZS Plzeňského kraje ze stanice Rokycany a jednotku SDH města Zbiroh. Byl vyhlášen 2. stupeň poplachu. Byl informován územní a krajský řídící důstojník (ŘD). Operačním důstojníkem na základě hlášení z místa zásahu přes NOPIS byly vyžádány SaP Záchranného útvaru (ZÚ)  HZS ČR, následně vyslání vyprošťovací techniky (OA, AJ 20 T-815, VYA 30 T-815).
11.37 hodin – velitel čety ze stanice Beroun převzal velení zásahu od velitele družstva ze stanice Hořovice. V tuto chvíli na místě zásahu nadále probíhal komplexní průzkum s cílem zjistit rozsah nehody, stanovit počty zraněných a zaklíněných osob. Účastníci nehody byli informováni o dalším postupu záchranných prací, také byli poučeni, jak se bezpečně pohybovat v místě zásahu. Postupně se dostavily další SaP: stanice Rokycany (s technikou RZA-L2 s osádkou 1+1, CAS 20/4000/240-S2T s osádkou 1+3, VEA-L2 s osádkou 1+0), jednotka SDH města Zdice a jednotka SDH města Zbiroh (s technikou RZA-L1R s osádkou 1+2). Na místo zásahu se dostavil ŘD ÚO Beroun a další VYA 20-S2Z (T815-7) ze stanice Beroun. 
11.42 hodin – z důvodu zajištění hasebního obvodu stanice Beroun byla vytvořena záloha jednotkou SDH obce Chyňava.
11.52 hodin – velení zásahu převzal územní ŘD (velitel stanice Beroun). Ve spolupráci s ředitelem  ZZS SČK byl upřesněn počet zraněných osob (čtyři lehce, dvě těžce), nadále probíhalo jejich ošetřování a transport k sanitním vozidlům a vrtulníku LZS Praha. Na místo události bylo vyžadováno Středisko správy a údržby dálnic s větším množstvím zásoby sorbentu. Systematicky se postupovalo se zajišťováním protipožárních opatření a zamezení masivních úniků pohonných hmot (PHM). Zajištěná a zabezpečená vozidla byla barevně označována (křížkem na předním kole). Byl rovněž stanoven počet havarovaných vozidel. Účastníky nehody bylo 14 nákladních a 20 osobních automobilů a dvě dodávková vozidla.  
11.56 hodin – VZ na místo zásahu cestou KOPIS vyžádal evakuační autobus ze stanice Slaný a týlový kontejner jednotky SDH města Králův Dvůr pro vytvoření zázemí a zajištění tepelného komfortu účastníků DN a zasahujících složek integrovaného záchranného systému (IZS). Na místě zasahovaly posádky ZZS SČK z výjezdových stanovišť Hořovice (RZP+RLP), Zdice (RZP) a ZZS Plzeňského kraje ze stanoviště Rokycany (RZP) a vrtulník LZS Praha. Jednotka SDH města Žebrák (na cestě od jiné události) byla cestou KOPIS požádána o uzavření nájezdu na 28. km směr Plzeň. Ve spolupráci s Policií ČR (PČR) bylo řešeno nezbytné uzavření dálnice ve směru na Plzeň. Vrtulník LS PČR monitoroval místo nehody. Na místo události byl VZ povolán místně příslušný velitel stanice Hořovice, který místo pro přehlednost rozdělil na tři úseky. Úsek „východ“ – velitelem úseku velitel čety stanice Beroun, úsek „západ“ – velitelem úseku velitel stanice Hořovice, úsek „týl“ – velitelem úseku velitel jednotky SDH města Zdice. Velitelům úseků byla přidělena technika a jednotky pro nasazení v příslušných úsecích.  
12.33 hodin – na místo události dojela technika ZÚ HZS ČR Zbiroh, která byla ponechána v záloze pro další nasazení v rámci likvidačních a vyprošťovacích prací.
12.36 hodin – situace na místě zásahu byla zásahem složek IZS stabilizována, všichni zranění byli již v péči ZZS, jedna těžce zraněná osoba čekala na opětovný přílet vrtulníku LZS Praha, na většině vozidel bylo provedeno protipožární opatření. Probíhala evakuace nezraněných osob do týlového úseku. ZZS prováděla odsun zraněných do spádových nemocnic. Z dálnice byl usměrňován odjezd nehavarovaných vozidel pro uvolnění odsunu zraněných a umožnění příjezdu vyprošťovací techniky.
12.38 hodin – na místo zásahu přijel evakuační autobus, do kterého bylo postupně umístěno 16 osob z havarovaných vozidel. Po dojezdu týlového kontejneru bylo vytvořeno zázemí pro zasahující i pro účastníky DN.  
12.45 hodin – na místě zásahu byl ŘD kraje a vedoucí oddělení IZS HZS SČK. VZ jim předal informace o situaci, přijatých opatřeních a dalším postupu. Po dohodě s VZ přebral ŘD kraje komunikaci s vedením MV-generálního ředitelství 
HZS ČR, vedením HZS SČK a zástupci medií.
12.49 hodin – probíhala redukce SaP, na základnu byla odeslána jednotka HZS PLK ze stanice Rokycany. LZS Praha přepravila poslední zraněnou osobu. 
12.59 hodin – vrtulník LS PČR prováděl širší monitoring objízdných tras. Postupně dojížděly další SaP PČR pro potřeby šetření a dokumentace. Probíhalo šetření DN, odsun nepoškozených vozidel, na místo události přijela první technika nasmlouvaných odtahových a vyprošťovacích služeb. 
13.12 hodin – došlo k další redukci SaP, na základnu byla odeslána jednotka SDH města Zbiroh. PČR dokumentovala místo události dronem. Z důvodu úniku velkého množství PHM z havarovaných nákladních vozidel, zejména nafty, byl na místo zásahu vyžádán zástupce odboru životního prostředí z obce s rozšířenou působností (ORP) Hořovice. 
14.23 hodin – započaly likvidační práce. Přeskupila se vyprošťovací technika HZS ČR do úseků východ (VYA30 T-815 ZÚ HZS ČR) a západ (VYA20-S2Z T815-7 stanice Beroun), AJ20 T-815 ponechán v záloze. Na příkaz VZ začalo postupné „oddělování“ havarovaných nákladních automobilů. 
16.00 hodin – byl zprovozněn jeden jízdní pruh ve směru na Plzeň, proběhla další redukce SaP včetně střídání zasahujících. Velení zásahu bylo předáno veliteli družstva ze stanice Beroun, na místě zásahu zůstalo týlové zázemí (autobus a ANK+KTY), dvě CAS pro požární asistenci odtahovým a vyprošťovacím službám. Nadále probíhala intenzivní činnost odtahových služeb, VZ monitoroval situaci a reagoval na případné požadavky PČR, asistenčních služeb a spolupracoval se zástupcem odboru životního prostředí ORP v nastavení opatření ohledně ohrožení vodních zdrojů. Byla zrušena záloha stanice Beroun.
17.23 hodin – na místě byly ještě čtyři osobní vozidla a devět nákladních automobilů, které zbývalo odtáhnout.
18.27 hodin – byla plně zprůjezdněna dálnice ve směru na Plzeň.
19.21 hodin – došlo k prudkému zhoršení počasí v místě zásahu, musel být vyžádán sypač k odklizení sněhu a posypu vozovky. Na místě zásahu bylo zrušeno týlové zázemí. 
21.41 hodin – z dálnice byl odtažen poslední havarovaný nákladní automobil a postupně odstraněny poslední části z havarovaných vozidel. Z místa události odjela zbývající technika HZS SČK. 
22.20 hodin –  všechna vozidla byla odtažena, dálnice zprůjezdněna, provoz plně obnoven.



Specifika zásahu

Pozitiva

  • nedošlo k žádnému smrtelnému zranění,
  • nedošlo k havárii vozidla s nebezpečnou látkou ani k požáru,
  • relativně nízký počet zraněných vzhledem k počtu havarovaných vozidel,
  • žádná zaklíněná osoba s potřebou vyproštění hydraulickým vyprošťovacím nářadím,
  • únik PHM účinně zachycen v retenčních nádržích,
  • ukázněnost a spolupráce účastníků DN,
  • rychlé vytvoření dostatečného zázemí pro účastníky i zasahující složky IZS,
  • výborná spolupráce s předurčenými jednotkami SDH obcí.

Negativa

  • nedostatečné informace o rozsahu nehody v počátku zásahu – zprostředkovaně přes zahraniční centrálu v SRN,
  • souběžně řešené události v rámci hasebních obvodů dotčených stanic HZS ČR před vznikem MU – jedna dopravní nehoda a dvě technické pomoci, 
  • nepříznivé meteorologické podmínky – obtížná cesta na místo zásahu (vítr, kluzká vozovka, intenzivní sněžení),
  • poměrně rychlé zahlcení objízdných tras, obtížná cesta na místo zásahu pro vozidla odtahových služeb.

Závěr
Popisovaná dopravní nehoda se svým rozsahem řadí mezi největší dopravní nehody na dálnici D5. Naštěstí se obešla bez obětí na životech a s poměrně nízkým počtem zraněných. Při nehodě nedošlo k požáru ani úniku přepravovaných nebezpečných látek. Činnost složek IZS se v úvodní části zásahu soustředila na záchranné a vyprošťovací práce. V další části zásahu jednotky PO poskytovaly týlové zázemí a tepelný komfort pro účastníky DN a zasahující složky IZS, dále probíhalo odklonění a odsun nepostižených účastníků DN. Poslední etapou zásahu bylo odstranění havarovaných vozidel, asistence odtahovým službám a spolupráce s PČR při vyšetřování dopravních nehod. 
Konečná čísla hovoří o 14 havarovaných nákladních automobilech, 20 osobních automobilech a 2 dodávkových vozidlech. Dopravní nehoda si vyžádala čtyři lehce zraněné osoby, které byly transportovány pozemní cestou a dvě těžce zraněné osoby transportované LZS Praha.
a likvidaci následků se přímo podílelo 56 hasičů z 11 jednotek PO s celkem 23 vozidly a jedním kontejnerem. Zásluhu na bezproblémovém průběhu zásahu měla i sloužící směna KOPIS, která aktivně spolupracovala s VZ a všemi dotčenými služebními funkcionáři. 
Ze strany PČR bylo nasazeno celkem 30 příslušníků PČR. ZZS na místě nasadila celkem čtyři pozemní posádky. LS PČR byl vyslán 2× vrtulník (1× LZS Praha, 1× LS PČR).

mjr. Ing. Pavel ŠIMEK, npor. Zdeněk LAUBE, DiS., HZS Středočeského kraje, foto David MALÍK a archiv Policie ČR

vytisknout  e-mailem