Hasičský záchranný sbor České republiky  

Přejdi na

Předcházíme rizikům


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK XXII ČÍSLO 9/2023

V časopisu se dočtete o rozboru požáru ve firmě na zpracování dřeva v Čelákovicích v okrese Praha-východ. Postupně byl vyhlášen až 3. stupeň požárního poplachu. Škoda byla stanovena na 2 miliony korun. Počátkem tohoto roku byla zahájena spolupráce příslušníků HZS Středočeského kraje, Územního odboru Kolín s kolegy z vojenské hasičské jednotky 21. základny taktického letectva v Čáslavi. Při prvním společném zaměstnání se hasiči seznámili s bezpečnostními zásadami při případném zásahu u nehody různých typů letounů. HZS Plzeňského kraje dlouhodobě spolupracuje s řadou subjektů v rámci inovací. Nová mobilní aplikace Technik HZS je určena technikům chemické a technické služby. Přináší zjednodušení přenosu dat a nezávislost na nepřenosném počítači. Během českého předsednictví v Radě EU došlo v rámci Pracovní skupiny pro civilní ochranu – směrnice CER ke schválení dvou důležitých dokumentů zvyšujících odolnost kritické infrastruktury. 

S globálním trendem snižování ekologické zátěže planety Země širokou škálou způsobů produkce skleníkových plynů přichází v posledních letech silná poptávka po hledání alternativních zdrojů energie pro uspokojení poptávky obyvatelstva. Jedním z hlavních technologických směrů v oblasti mobility, kterým se současní výrobci všech možných dopravních prostředků vydávají, je elektrický pohon.

Nejedná se však pouze o osobní vozidla, nýbrž také o nákladní vozidla, vozidla hromadné dopravy nebo rozličné lehké dopravní prostředky typu koloběžek, jízdních kol, čtyřkolek, dvoukolek atd. 

Z pohledu požární ochrany (PO) se v současné době jeví jako nejvíce problematická rizika spojená s provozem osobních a nákladních vozidel či vozidel hromadné dopravy, a to z důvodu jejich počínající masivní produkce a souvisejících možných škod na zdraví a životech osob, majetku při jejich iniciaci v rámci běžného provozu i během procesu dobíjení v prostorách budov, hromadných garáží nebo dobíjecích stanic a také problematické manipulace a hašení trakčních baterií o velké hmotnosti a špatné přístupnosti pro aplikaci hasiva. 

Silniční vozidla s elektrickým pohonem využívají buď čistě elektřinu, nebo její kombinaci se spalovacím motorem, tedy hybridní pohon. Trakční baterie jsou v současné době nejčastěji tvořeny z lithiových článků. K jejich poškození může dojít nejčastěji mechanickým, elektrickým či tepelným namáháním. 

Trakční baterie, elektrické systémy pohonu a nabíjení vozidel, pracují s životně nebezpečným napětím, které se obvykle pohybuje v rozmezí od 400 do 800 V. 
 

Trakční baterieTrakční baterie

Díky galvanickému oddělení je ale potenciál proti zemi nulový, tedy lze hasit jako zařízení bez napětí. Jinak je tomu v případě, kdy je vozidlo připojené k nabíječce. Zde je potřeba počítat s vyšším rizikem úrazu elektrickým proudem vzhledem k dokonalému uzemnění vozidla. 

Pro potřebu požárního zásahu lze vozidla s elektrickým pohonem identifikovat mnoha způsoby. Na operační úrovni řízení je klíčové dostatečné vytěžení volajícího, využití dat ze systému eCall nebo lustrací podle registrační značky. V místě zásahu pak mohou hasiči dohledat na vozidle různé typy továrního značení, piktogramy nebo speciální registrační značku s písmeny „EL“. Dále je možná identifikace elektromobilu podle specifických konstrukčních prvků vozidel, typicky se jedná o nabíjecí konektor, chybějící výfuk, v motorové části pak jde zpravidla o přítomnost oranžových kabelů nebo informačních štítků a v interiéru vozidla o specifické nápisy, ukazatele apod.

Nedílnou součástí každého zásahu jednotek PO na vozidlo s elektrickým pohonem je problematika bezpečného odpojení vysokonapěťové části vozidla a zajištění bezpečného provedení zásahu. Odpojení je nezbytné zejména v případě vážnější dopravní nehody nebo požáru, kdy hrozí nežádoucí samozahřívání a následný požár trakční baterie. Postupů pro odpojení je mnoho a vždy záleží na konkrétní situaci a možnostech vzhledem ke stavu vozidla, jeho poloze, hrozícím nebezpečím apod. Vysokonapěťová část vozidla může být odpojena automaticky například po vystřelení airbagů, zasunutím bezpečnostní zástrčky, vypnutím zapalování a odpojením 12V baterie, servisních konektorů, označených pojistek v pojistkové skříni vozidla nebo přestřižením označených smyček.

Vzhledem k možnému vznícení poškozené trakční baterie vozidla je prioritou takovou závadu zjistit, zabezpečit vozidlo a jeho okolí, případně provést jeho transport z vnitřních prostor objektů na volné prostranství nebo prostor k tomu určených, a vyloučit tím vznik dalších škod. K transportu osobních vozidel z podzemních garáží lze využít také sadu vozíků vyvinutou pro manipulaci s vozidly do 3 500 kg a jejich přesun z prostor s omezeným přístupem těžké techniky (podzemní garáže, parkovací domy apod.), kde není možné efektivně užít odtahové vozidlo. Výhodou použití sady vozíků je přesun nepojízdného vozidla bez rizika jeho sekundárního poškození, tj.  přesunovat i uzamčená a nepojízdná vozidla. Kola vozidla se popruhy upevní na vozíky. 

Trakční baterie jsou u osobních elektrických vozidel umístěny nejčastěji v podvozkové části pod podlahou vozidla a v prostoru centrálního tunelu. U hybridů v prostoru pod nebo za zadními sedačkami pod zavazadlovým prostorem či v podvozkové části u zadní nápravy. U autobusu je častým místem uložení baterií střecha. U nákladních vozidel je to podvozková část a prostor za kabinou. Někteří výrobci ve snaze zjednodušit práci hasičům vydávají tzv. záchranné karty, na nichž je rozložení jednotlivých částí pohonného systému zřetelně zobrazeno. 

Nežádoucí stav trakční baterie se může projevovat různými způsoby, např. prostým mechanickým poškozením, slyšitelným syčením, praskáním, výtokem kapalin, zahříváním nebo vývinem kouře. Při zahřívání trakční baterie na 80 °C (na krytu) a více se již jedná o bezprostřední ohrožení a je nutné zahájit její stabilizaci chlazením. Cílem je ochladit baterii na teplotu okolí tak, že vodu opakovaně aplikujeme dovnitř baterie nebo na její kovový kryt po dobu 10 minut, s přestávkami pět minut pro monitoring baterie. K tomuto účelu je vhodné využívat termokameru nebo bezkontaktní teploměr. Požár vozidla připojeného k nabíječce hasíme jako zařízení pod napětím až do jeho odpojení. Pokud není připojeno k nabíječce, volíme hasiva podle potřeby. Chladit vozidlo je možné vodním proudem nebo jeho ponořením do vodní lázně. Místo zásahu lze předat pouze, pokud je trakční baterie ve stabilizovaném stavu, tj. prokazatelně již nedochází k samozahřívání, vývinu kouře apod. 

V rámci předání místa zásahu je vhodné nařídit opatření, které směřuje k odstranění nebezpečí opětovného vzniku požáru stanovením bezpečné vzdálenosti od okolních budov (min. 5 m) nebo zajištěním nepřetržitého dohledu. Jakákoli manipulace s vozidlem by neměla znamenat poškození či mechanické namáhání vysokonapěťové soustavy vozidla. Problematická je také prokazatelná vysoká toxicita a hořlavost zplodin tepelného rozkladu článků trakčních baterií. Proto se důrazně doporučuje, zejména v případě jejich požáru nebo přehřívání, používat izolační dýchací přístroje a taktické postupy pro zásah s přítomností hořlavých plynů a par. 

I když budou hasiči vycvičeni a vybaveni pro zásahy u mimořádných událostí (MU) spojených s přítomností vozidel na elektrický nebo hybridní pohon, vždy musí počítat s některými specifickými riziky a zvláštnostmi těchto zásahů. Můžou se setkat s tím, že vozidlo nebude řádně označené z hlediska pohonu či se může dát samovolně do pohybu, bezpečnostní prvky vysokonapěťové soustavy mohou selhat nebo být špatně přístupné pro manuální aktivaci, může docházet k prudkému neočekávanému nárůstu teploty trakční baterie, intenzivnímu vývinu toxických zplodin, opakovanému samozahřívání trakční baterie a jiným jevům spojených s přítomností vysokého napětí. 

Kontejner na vodní lázeň - zvedání z transportních vozíkůKontejner na vodní lázeň - zvedání z transportních vozíků

Pro hasiče bude do budoucna velmi zásadní, jakým směrem se bude ubírat technologický vývoj v oblasti bezpečnostních prvků elektrických vozidel a s tím související četnost výskytu negativních jevů vyžadujících zásah jednotek PO. 

Pro zájemce o danou tematiku lze doporučit využití informační podpory Ministerstva životního prostředí, zejména každoroční výstupy z konference Čistá mobilita, dostupné formou prezentací na webovém portálu https://www.mzp.cz/cz/cista_mobilita_prezentace_devaty_rocnik. 

Dostupné prezentace se zabývají problematikou čisté mobility na všech úrovních, od legislativy, finanční podpory z pohledu Evropské unie, přes aktivitu českých státních i nestátních institucí, až po představení aktuální nabídky elektrovozidel v produkci jednotlivých výrobců. Není zde však zastoupena pouze tematika elektromobility, nýbrž mnoho jiných aktuálních alternativních paliv, mezi kterými rozhodně do budoucna nebude chybět vodík jako velmi perspektivní médium pro přenos a uchování energie.

Pro potřebu statistického pohledu se zaměříme na problematiku četnosti dopravních nehod s účastí vozidel s různým typem pohonu, včetně elektrického. Pro tento účel  lze využít webový portál https://nehody.cdv.cz/statistics.php, kde můžeme po nastavení vhodných filtrů získat data například o počtu dopravních nehod vozidel na elektrický pohon ve vybraném časovém období.

Typické uložení trakčních bateriíTypické uložení trakčních baterií



Snižování globálních emisí skleníkových plynů není jen výzvou pro politiky, podnikatele, technology, vědce a civilní obyvatelstvo. Je to také velká výzva pro bezpečnostní složky, které musí prakticky denně řešit MU související s provozem vozidel a zařízení pomáhajících v boji s globálním oteplováním využíváním alternativních tzv. čistých pohonů. Proto i hasiči musí být stále ve střehu a připraveni reagovat na vývoj v oblasti technologií a na jimi vyvolané MU umět bezpečně, rychle a účinně zasahovat. K tomu jim slouží odborné školicí materiály, mezi které brzy přibude také nový list Bojového řádu jednotek PO s názvem Silniční vozidla s elektrickým pohonem. Ten bude tradičně, jako u jiných alternativních pohonů, zařazen do kapitoly D, tedy k dopravním nehodám, ovšem pro úplnost bude obsahovat také problematiku hašení.

kpt. Ing. et Ing. Jan PECL, MBA, MV-generální ředitelství HZS ČR, foto archiv HZS ČR

vytisknout  e-mailem