Hasičský záchranný sbor České republiky  

Přejdi na

Vaše důvěra je náš závazek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK VIII ČÍSLO 9/2009

V TOMTO ČÍSLE: ANALÝZA zásahu jednotek PO při požáru rekreačního zařízení v Rovensku pod Troskami spojeného s velmi složitou evakuací osob. POZNATKY z cvičení požárního zásahu v podzemní garáži s automatickým parkovacím systémem a z realizace opatření na letišti Praha-Ruzyně proti hrozbě zavlečení nového viru chřipky H1N1. PŘIPOMENUTÍ 60. výročí podepsání Ženevských úmluv o ochraně obětí válek. VÝSLEDKY studie problematiky evakuace obyvatelstva v ČR. ZKUŠENOSTI se zapojováním dobrovolníků do likvidace následků mimořádných událostí ve městě Třinci. PRAKTICKÉ RADY, jak zasílat chemické látky a přípravky. PŘÍLOHA – vzory dokladů, kterými se prokazuje splnění podmínek požární bezpečnosti staveb.  

Evakuace obyvatelstvaEvakuace obyvatelstva

Evakuace je jedním z mnoha opatření, kterým se většina států snaží mimo jiné řešit zabezpečení ochrany obyvatelstva před naturogenními i antropogenními mimořádnými událostmi nebo krizovými situacemi. Výraznou roli evakuace sehrává (a v minulosti již také nesčetněkrát sehrála) v rámci válečných konfliktů. Také Česká republika klade na toto opatření nemalý důraz a věnuje mu velkou pozornost v rámci zpracovaných havarijních plánů kraje nebo vnějších havarijních plánů.


Z oblasti řešení problematiky evakuace (zejména evakuace obyvatelstva), byly v uplynulém období ve spolupráci pracovníků odboru ochrany obyvatelstva a krizového řízení MV-generálního ředitelství HZS ČR a dále Katedry ochrany obyvatelstva a Katedry ekonometrie Univerzity obrany zpracovány tři výstupy, které se touto úzce problematikou zabývají.

 
První výstup se týkal komparace přístupů k řešení předmětné evakuace u nás a ve vybraných státech
Za účelem získání potřebných informací pro tuto komparaci byly osloveny Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej (Polská republika), Sekcia krízového manažmentu a civilnej ochrany Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, Bundesministerium für Inneres (Rakousko) a Bundesamt für Bevölkerungsschutz und Katastrophenhilfe (Spolková republika Německo).

 
Komparace byla zaměřena na následující oblasti:
  • právní normy
  • plánování
  • využití armádních (ozbrojených) složek pro evakuaci
  • možnou další podporu evakuace
  • připravenost obyvatelstva
  • existenci a využití softwarových nástrojů pro podporu plánování a realizaci evakuace.
Otázky, zaslané výše uvedeným institucím pro podporu provedení komparace byly voleny se zaměřením na oblast teoretického řešení dané problematiky i na oblast praktického naplňování zkoumané oblasti. Formulace otázek pak odrážela zvolené objekty komparace.
Pro jednotlivé oblasti komparace je tedy možné shrnout:

 
Právní normy
  • ve vztahu k nevojenským ohrožením mají všechny zmíněné státy až na Rakousko ve svých právních dokumentech (Spolková republika Německo na úrovni spolkových zemí) zakotvenu mj. i problematiku evakuace obyvatelstva, jediná Slovenská republika má dokonce samostatnou podzákonnou normu řešící podrobně předmětnou oblast;
  • ve vztahu k vojenským ohrožením mají všechny zmíněné státy ve svých právních dokumentech zakotvenu problematiku evakuace obyvatelstva (Rakousko a Spolková republika Německo v tomto případě na celostátní úrovni).

Plánování
  • všechny uvedené státy dávají přednost plánovitému řešení evakuace obyvatelstva – většinou jde o součást krizových, operačních a jiných plánů1), jak pro případ vojenských ohrožení, tak i pro případ nevojenských ohrožení, před řešením ad hoc, a to jak ve vztahu k možným antropogenním mimořádným událostem (úniky nebezpečných látek v okolí jaderně energetických zařízení, apod.), tak i ve vztahu k možným naturogenním mimořádným událostem (území ohrožená vznikem záplav, ohrožení pobřežních, resp. přímořských oblastí apod.);
  • u všech států výše uvedené plány zahrnují (nebo po dokončení budou zahrnovat) také evakuaci obyvatelstva z velkých územních celků;
  • ad hoc řeší problematiku evakuace obyvatelstva opět všechny státy, a to zejména v relaci k nenadálým hrozbám jak nevojenského charakteru (úniky nebezpečných látek, záplavy v oblastech, kde nebyly předpokládány, nehody při transportu nebezpečných látek, apod.), tak v současné mírové době paradoxně i vojenského charakteru (zejména Spolková republika Německo velmi často v relaci k nálezům zbraní a munice z období II. světové války);
  • plánování vychází vesměs z právních norem jednotlivých států.

Využití armádních (ozbrojených) složek pro evakuaci
  • u všech uvedených států je možné použít jejich armádní (ozbrojené) složky k evakuaci obyvatelstva při krizových situacích nevojenského charakteru, a to na základě standardních zákonných a podzákonných norem řešících uvedenou oblast;
  • u krizových situací vojenského charakteru je možné také jejich využití, a to vesměs podle zvláštních zákonů a podle aktuálních možností těchto složek (v Polsku absentuje v současné době právní ošetření uvedené problematiky, na Slovensku podle zákona č. 321/2002 Z.z., o ozbrojených silách Slovenskej republiky a podle Dohody medzi Ministerstvom obrany SR a Ministerstvom vnútra SR o spolupráci na úseku civilnej ochrany, Rakousko se v této problematice orientuje zejména na využití hasičů a záchranných a dobrovolnických služeb, ve Spolkové republice Německo, zejména podle zákona o ochraně obyvatelstva a podle ústavy).

Možná další podpora evakuace
  • všechny státy mají ve svých právních normách zakotvenu povinnost poskytnout osobní nebo věcnou pomoc fyzickými nebo právnickými osobami v případě potřeby;
  • dále mohou být ve všech zemích pro podporu řešení předmětného opatření v souladu s právními normami nasazeny další síly a prostředky (Polsko – všechny dostupné síly a prostředky, které jsou k dispozici vládě, samosprávě a pořádkovým institucím a organizacím, jakož i obyvatelstvu; Slovensko – zejména složky integrovaného záchranného systému, jak pro vojenská, tak i nevojenská ohrožení; Rakousko - opět zejména hasiči, záchranářské a dobrovolnické organizace – např. Rakouský červený kříž, Samaritánský svaz, Maltézská nemocniční služba, Johanitánská úrazová pomoc; ve Spolkové republice Německo pak zejména hasiči, pomocné organizace zdravotní služby – Německý červený kříž, Maltézská záchranná pomoc, Maltézská pomocná služba, Spolek dělnických samaritánů, Německá společnost záchrany života apod. a dále pak organizace THW, státní policie, policie jednotlivých spolkových zemí; v České republice základní a ostatní složky integrovaného záchranného systému, poskytující plánovanou pomoc na vyžádání).

Připravenost obyvatelstva
  • úroveň připravenosti vlastního obyvatelstva ve vztahu k jeho případné evakuaci hodnotí uvedené státy následující známkou2): Polsko – 6, Slovensko – 8, Rakousko bez vyjádření, Spolková republika Německo – 5 až 9 podle regionu, v oblastech s plánovanými opatřeními (jaderné elektrárny apod.) lepší, ve venkovsky strukturovaných oblastech horší, Česká republika – 6.

Existence a využití softwarových nástrojů pro podporu plánování a realizaci evakuace
  • žádný z uvedených států, včetně České republiky, nevyužívá plošně pro podporu řešení problematiky evakuace obyvatelstva (plánovací a realizační proces) žádné softwarové nástroje; lze ovšem spatřovat, například v České republice, snahy ve vybraných regionech (krajích) o návrhy, implementaci a používání vlastních nástrojů pro tuto podporu (EvacStat apod.).


Z výsledků komparace je možné vyvodit, že směry hlavních rysů koncepčního přístupu k řešení problematiky evakuace obyvatelstva v České republice není nutné měnit. I tak by ovšem bylo vhodné se zamyslet nad návrhem samostatné prováděcí vyhlášky (se zaměřením mimo jiné na precizaci a ujednocení pojmového aparátu), řešící problematiku evakuace. Návrh by měl být zpracován komplexně a podrobně s vymezením veškeré problematiky evakuace (nejen evakuace obyvatelstva), která je v současné době roztříštěna ve více než desítce právních norem různé právní síly – rozdělit vyhlášku k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva po jednotlivých oblastech.

 
Druhý výstup odrážel názorovou hladinu na současný stav propracovanosti a funkčnosti oblastí evakuace obyvatelstva prostřednictvím dotazníkového šetření
Toto šetření bylo realizováno u odborných pracovníků obcí s rozšířenou působností, kteří tvoří početně nejrozšířenější skupinu pracovníků veřejné správy České republiky, kteří by měli problematiku krizového řízení a ochrany obyvatelstva ovládat a tudíž by měli být v problematice evakuace obyvatelstva erudováni.

 
Oslovení těchto pracovníků bylo realizováno buď přímo, nebo prostřednictvím oddělení krizového řízení krajských úřadů popř. prostřednictvím krajských ředitelství HZS krajů. Vyplněné dotazníky byly zasílány zpět jednak přímo z obcí, nebo prostřednictvím uvedených institucí. Celkem bylo zpracováno 74 dotazníků.

 
Otázky tohoto šetření byly směřovány jak do oblasti teoretické, tak i na praktické řešení konkrétních situací, a to z úrovně obce s rozšířenou působností.
Na základě výsledků tohoto dotazníkového šetření lze pro oblast problematiky evakuace konstatovat:
  • ne všechny obce s rozšířenou působností řeší ze zákona problematiku plánování evakuačních opatření pro případ ohrožení vznikem mimořádné událostí nebo krizové situace (řeší 74 % obcí s rozšířenou působností);
  • existuje vysoký podíl odpovědných pracovníků těchto obcí, kteří nemají žádné praktické zkušenosti s řešením problematiky evakuace obyvatelstva (zkušenost nemá přibližně 60 % pracovníků);
  • výrazným způsobem absentují zahraniční zkušenosti s problematikou evakuace obyvatelstva uvedených pracovníků (má pouze 4 % pracovníků);
  • převážná část zmíněných pracovníků by přivítala jak zahraniční zkušenosti, tak i výměnné pobyty, stáže, spoluúčast na řešení evakuačních opatření při vzniku krizových situací apod. (95 %);
  • problematika evakuace obyvatelstva ve vztahu k nevojenským ohrožením je podle 46 % pracovníků řešena na průměrné úrovni, oblast by si ale zároveň zasloužila další rozpracování;
  • problematika evakuace obyvatelstva ve vztahu k vojenským ohrožením je řešena na průměrné (29 %) až nedostatečné úrovni (26 %), zároveň je nemožné pro značnou část pracovníků uvedené kategorie (41 %!) posoudit dostatečnost zákonných opatření v této věci;
  • zájem obyvatelstva o problematiku ochrany obyvatelstva a tím i jeho případné evakuace při vzniku mimořádné události nebo krizové situace je z pohledu uvedených pracovníků na průměrné (55 %) až podprůměrné úrovni (44 %) – nutno podotknout, že se jedná o subjektivní hodnocení těchto pracovníků;
  • postoj vedení obcí s rozšířenou působností k řešení problematiky ochrany obyvatelstva je vesměs na úrovni, která odpovídá požadavkům právních norem, i když podle průzkumu se v tomto směru dá téměř ve 20 % hovořit o určitých rezervách ze strany vedení obcí či dokonce až o negativním postoji k této problematice!;
  • obecní úřady, na rozdíl od požadavků zakotvených v právních normách, ve většině případů neseznamují (neorganizují školení) fyzické osoby v obci s charakterem možného ohrožení, s připraveným záchrannými a likvidačními pracemi a ochranou obyvatelstva – právnické osoby pouze zcela ojediněle; z 35 % uvedených kladných odpovědí respondentů pouze necelá polovina byla schopna doložit, jakým způsobem bylo u obcí školení zveřejněno, nebo jakou formou a v jakém časovém rozsahu bylo realizováno a zda se uchovává (archivuje) podkladová dokumentace k tomuto školení (školení ve vztahu k samotnému obyvatelstvu organizovala ovšem pouze přibližně čtvrtina obcí z uvedených 35 %, tj. přibližně pouze 12 % obcí!);
  • rozhodovací a řídící pravomoci pro oblast realizace evakuačních opatření, dané právními normami, v zásadě odpovídají potřebám praxe (69 %);
  • podle 93 % oslovených pracovníků absentují diferencované subsidiární nástroje – jednoduché metodiky, softwarové nástroje apod. – pro podporu přípravy (podporu plánovacího a realizačního procesu) evakuačních opatření.
     
Třetí výstup byl zaměřen na úroveň připravenosti obyvatelstva k řešení mimořádných událostí a krizových situaci se zaměřením na jeho evakuaci
Za účelem zjištění úrovně povědomí a informovanosti u obyvatelstva ve vztahu k problematice jeho případné evakuace bylo rovněž uskutečněno dotazníkové šetření. Otázky dotazníkového šetření byly směřovány jak do oblasti teoretické, tak i do oblasti praktického uplatnění znalostí potřebných pro realizaci tohoto opatření.

 
Cílovou skupinou tohoto šetření bylo v tomto případě obyvatelstvo dvou srovnatelně velkých obcí – obyvatelstvo jedné obce má praktické zkušenosti se vznikem mimořádné události (záplavy), obec zároveň plánuje na základě provedené analýzy opatření pro případ vzniku i jiných mimořádných událostí, druhé vybrané obci se tyto události prozatím ve větší míře vyhýbají. Šetření mělo navíc potvrdit nebo vyvrátit pracovní hypotézu o vyšším stupni připravenosti obyvatelstva v obcích, které již byly nějakou mimořádnou událostí postiženy.

 
Jako základní statistické metody pro vyhodnocení uvedeného dotazníkového šetření bylo použito klasické srovnání dvou podílů, tedy zjištění, zda se ve sledovaném ukazateli jeví obě relativní četnosti (pro jednu a druhou obec) jako statisticky významné. Podrobně byly sledovány odpovědi u věkových kategorií 15 až 21 let, 22 až 60 let a nad 60 let. Tyto kategorie byly zvoleny záměrně, protože již sedmým rokem probíhá ve všech základních a středních školách výuka problematiky „Ochrana člověka za mimořádných událostí“ v rozsahu šesti vyučovacích hodin (vztah k věkové kategorii 15 až 21 let), na věkovou kategorii obyvatel 22 až 60 let jsme schopni působit např. v rámci zaměstnání, na věkovou kategorii obyvatel nad 60 let např. besedami pro důchodce apod.

 
Vyhodnocení přineslo následující výsledky
  • průměrný počet správných odpovědí u obou obcí byl pouze okolo 50 %, zároveň výše uvedená pracovní hypotéza se nepotvrdila. Byla zjištěna mírná, i když statisticky nevýznamná převaha správných odpovědí u druhé obce (53,4 % a 46,6 %);
  • počet správných odpovědí u kategorie 15 až 21 let byl 49,0 %, u kategorie 22 až 60 let 55,2 % a u kategorie nad 60 let 52,6 %.

Z výsledků tohoto šetření lze vyvodit:
  • obyvatelstvo vykazuje jistý stupeň znalostí, vědomostí a připravenosti, který lze hodnotit ve srovnání s obyvatelstvem zemí středoevropského regionu na standardní úrovni;
  • rezervy jak v oblasti zvyšování zájmu, tak i oblasti znalostí, vědomostí a připravenosti existují, pro využití těchto rezerv se nabízí standardní nástroje, dané zejména důsledným uplatňováním předmětných právních norem a z nich vyplývajících povinností pro jednotlivé subjekty;
  • opomíjení teoretické i praktické přípravy obyvatelstva na vznik mimořádných událostí nebo krizových situací se může v konečném důsledku velmi negativně promítnout, primární zodpovědnost za tuto přípravu nesou obce;
  • zintenzivnění úsilí k přípravě obyvatelstva (nejen teoretické, ale zejména praktické, která je částečně neprávem nedoceňována) v relaci k jeho eventuální evakuaci zodpovědnými orgány tam, kde již tato příprava probíhá a zavedení této přípravy, a to i v místech, kde se evakuace na základě právních norem sice neplánuje, ale v závislosti na vyhodnocení ohrožení v regionu k ní může dojít, může být pro tuto oblast pouze přínosné.


Závěr
Do budoucna by bylo bezesporu vhodné i nadále monitorovat uvedené oblasti a na základě výsledku přijímat odpovídající opatření. Platforma, která je k dispozici a vychází zejména z platných právních norem, je postačující, i když v některých směrech se eventuální návrh na úpravu vybraných zakotvených ustanovení těchto právních norem nabízí. Zejména zde bude pochopitelně jednu z hlavních rolí sehrávat zájem odpovědných orgánů veřejné správy, orgány obcí nevyjímaje.


Literatura
1. ŠMAHOVSKÝ, R. Osobní sdělení. Sekcia krízového managementu a civilnej ochrany Ministerstva vnútra Slovenskej republiky. Drieňová 22, 826 04 Bratislava 29, Slovenská republika. 17. prosince 2007.
2. LESNIAKIEWICZ, W. Osobní sdělení. Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej, ul. Podchorążych 38, 00-463 Warszawa 133, Polska. 14. ledna 2008.
3. FUCHS, U; KARSTEN, A. Osobní sdělení. Bundesamt für Bevölkerungsschutz und Katastrophenhilfe, Provinzialstraße 93, 53127 Bonn – Lengsdorf, Deutschland. 31. ledna 2008.
4. JACHS, S. Osobní sdělení. Bundesministerium für Inneres, Abteilung II/4, Zivilschutz, Krisen - und Katastrophenschutzmanagement, Postfach 100, A-1014 Wien, Herrengasse 7, Österreich. 27. února 2008.
5. KYSELÁK, J. Přístupy vybraných států k řešení problematiky evakuace obyvatelstva. [CD-ROM]. In Sborník přednášek z 5. mezinárodní konference CM Ochrana obyvatelstva. Brno: Univerzita obrany, 2008, s. 205-213. ISBN 978-80-7231-510-9.
6. KYSELÁK, J. Rozhodovací proces a jeho možná aplikace v relaci k řešení problematiky evakuace obyvatelstva. In Sborník přednášek z konference Ochrana – Bezpečnost – Obrana. Brno: Univerzita obrany, 2008, s. 94-102. ISBN 978-80-7231-561-1.
7. KŘÍŽ, O.; KYSELÁK, J. Připravenost obyvatelstva – základní předpoklad řešení mimořádných událostí a krizových situaci. [CD-ROM]. In Sborník přednášek z II. celostátní konference Problematika řešení mimořádných událostí a krizových situací v regionech. Uherské Hradiště: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2008. ISBN 978-80-7392-046-32. Podíl 50 %.
8. KYSELÁK, J. Rozhodovací proces problematiky evakuace obyvatelstva a jeho metodika. [CD-ROM]. In Sborník přednášek z VIII. ročníku mezinárodní konference Ochrana obyvatel 2008. Ostrava: VŠB – TU Ostrava, 2009, s. 177-189. ISBN978-80-7385-059-3.
 

Ing. Jan KYSELÁK, Ph.D., RNDr. Oldřich KŘÍŽ
, Univerzita obrany Brno, foto archiv redakce


----------------------------------
1) Název plánu vychází z národních zvyklostí.
2) Hodnocení je u vybraných států subjektivní, v rámci ČR na základě vlastního provedeného průzkumu objektivní – stupnice hodnocení 0 – nejnižší, 10 - nejvyšší hodnocení.
 

 

vytisknout  e-mailem