Časopis 112 ROČNÍK XIX ČÍSLO 6/2020
V rubrice POŽÁRNÍ OCHRANA nabízíme rozbor požáru v Kladně. Dále se dočtete, jaké využití mají termokamery pro účely zjišťování příčin vzniku požárů. Ve Chrudimi mají nový vyšetřovací automobil. Informujeme vás o využití CFD simulací při vyšetřování kriminálních činů. Smrtící bílý prášek fentanyl, co vše o něm (ne)víme? V rubrice INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM přinášíme informace z mezinárodní konference v Kalifornii. V rubrice OCHRANA OBYVATELSTVA A KRIZOVÉ ŘÍZENÍ si přečtete o tom, že HZS ČR převzal darem 130 000 speciálních nanofiltrů do textilních roušek. Co nám přinese dohoda o automatizované výměně dat? Dále si přečtete, jaká byla přijata opatření proti pandemii Covid-19 v Evropě i ve světě. ERCC řešilo repatriace občanů EU ze třetích zemí a pomoc státům s cyklónem v Oceánii. V rubrice INFORMACE vás pod titulkem „Hasí celá rodina“ budeme seznamovat s rodinami hasičů. V Příloze časopisu vychází Poválečný vývoj profesionální požární ochrany a vznik HZS ČR
- OBSAH č. 6/2020 ROČNÍKU XIX
- Požár v kladenském panelovém domě
- Využití termokamery pro účely zjišťování příčiny vzniku požárů
- Vyšetřovací automobil Volkswagen Transporter 6.0 kombi L1Z
- CFD simulace jako nástroj pro bližší studii možného výbuchu zemního plynu při maskování stop vraždy
- Smrtící bílý prášek fentanyl
- Mezinárodní konference leteckého hašení v Kalifornii
- Nečekaný dar pro HZS ČR – 130 000 nanofiltrů do textilních roušek
- Automatizovaná výměna dat
- Opatření přijatá proti pandemii Covid-19 v Evropě a v dalších zemích ve světě
- Mimořádné události řešené na úrovni EU
- Hasí celá rodina
Počátkem roku 2020 příslušníci zjišťování příčin vzniku požárů (vyšetřovatelé požárů) HZS Pardubického kraje, Územního odboru (ÚO) Chrudim obdrželi automobil Volkswagen Transporter 6.0 kombi L1Z, který má zlepšit a zjednodušit jejich činnost.
Požární automobil je určen pro vyšetřovatele požárů. Po deseti letech služby nahradil Nissan X Trail, který byl následně předán do užívání veliteli stanice Hlinsko, ÚO Chrudim.
Celkové rozměry
Délka vozidla je 5 304 mm, šířka 1 904 mm, výška bez rampy zvláštního výstražného světelného zařízení 1 970 mm a celková hmotnost nepřesahuje 3 500 kg. Výrobce uvádí maximální rychlost 179 km/h. Jde o karoserii s nízkou střechou a dlouhým rozvorem.
Podvozek
Automobil je vybaven systémem pohonu všech kol 4Matic a světlá výška pod nápravami lehce přesahuje 200 mm. Podvozek má rozvor náprav 3 400 mm. Kola pohání naftový motor o zdvihovém objemu 1 968 cm3 a maximálním výkonu 110 kW při 3 250 otáčkách a splňuje emisní normu Euro 6. Převodovka je manuální šestistupňová. Dále je vozidlo opatřeno tažným zařízením A50-X.
Kabina
Podle zadávací dokumentace veřejné zakázky muselo být vozidlo dodané jako osmimístné, aby se mohla vyjmout prostřední řada sedadel, a tím jako u automobilů dopravní policie vznikl konferenční prostor. Dopravní policie má s touto úpravou interiéru letité zkušenosti a na místech událostí tráví stejně jako vyšetřovatelé požárů mnoho času. Znamenalo to vytvořit během přestavby vozidla pevnou přepážku na oddělení kabiny od nákladového prostoru.
![]() |
![]() |
---|
Sedadlo řidiče je polohovatelné. Sedadlo spolujezdce je otočné o 180° proti směru jízdy. Standardní výbavou vozidla je klimatizace, tempomat, přední a zadní senzory, přední mlhová světla, elektrické ovládání předních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, monitorování tlaku v pneumatikách a autorádio s dotykovým panelem. Nadstandardní výbavou je pro chladné zimní měsíce vzduchové nezávislé topení, tmavá zadní skla a alternátor s vyšším výkonem. Do budoucna se uvažuje o pořízení couvací kamery. V prostoru řidiče a spolujezdce se stalo problematickým umístění tabletu a mobilní radiostanice. Vzhledem k otočnému sedadlu a airbagu spolujezdce byl výběr místa velmi zúžený. Po vyrobené konstrukci se zachycením do palubní desky se tablet umístil do jejího středu. Stal se manipulovatelný a při jízdě ho může mít vyšetřovatel požárů před autorádiem, kde je na něj dobře vidět. Mobilní radiostanice byla umístěna do mezery mezi přihrádku v palubní desce a airbag spolujezdce.
Po vyjmutí prostřední řady sedadel vznikl prostor pro umístění konferenčního stolku. Tento prostor je zcela vhodný pro potřebné podání vysvětlení osob. Najednou mohou vysvětlení podávat až tři osoby a lze s nimi mít zároveň oční kontakt. Praktický pevný stolek slouží pro sepisování veškeré dokumentace, kterou vyšetřovatel požárů má k dispozici včetně úředního záznamu o podání vysvětlení. Dokumentaci může sepisovat buď ručně, nebo použít notebook.
Vestavba
Vestavbu vyrobila společnost KOBIT – THZ CZ, s.r.o., ve Slatiňanech, ve které se v modulu pracoviště (konferenčním prostoru) nachází stolek, který je upraven tak, aby co nejvíce vyhovoval osobám jak menšího, tak většího vzrůstu. Úpravou vozidla v něm vzniklo i místo pro případné převléknutí. Do nákladového prostoru byl umístěn hliníkový skelet, do kterého byly zabudovány dvě hliníkové zásuvky a jeden vertikální výsuv. Nákladový prostor je přístupný zezadu dvoukřídlými dveřmi.
Výbava automobilu
Vozidlo je vybaveno podle technických podmínek již zvláštním výstražným světelným zařízením modré a červené barvy s doplňkovými svítilnami za čelním sklem, v přední masce vozidla a na bocích v přední části vozidla. Při zatažení ruční brzdy se rozblikají oranžová výstražná světla v oknech zadních dveří. Okna v prostřední a zadní části jsou zakryta černou folií. O dobíjení a konzervaci akumulátorů se stará zásuvka CEE na levé straně vozu, kde se nachází i zásuvka na 12 V. Součástí modulu pracoviště jsou dva konzervátory autobaterií, trakční baterie 12 V 110 Ah a měnič napětí na 230 V.
Na stolku jsou připevněny dva nabíjecí úchyty s ručními svítilnami Survivor, které jsou neustále dobíjeny. Ve stolku je umístěn notebook, tiskárna, minilednička, případně cokoli, co se může připojit do dvou zásuvek 230 V či šesti zásuvek 12 V, které jsou rozmístěny pod pracovní deskou stolku. Ten je dále vybaven dvěma výsuvnými zásuvkami, kde se nachází psací potřeby, notebook, tiskopisy, gumové rukavice a číselné terčíky k označení stop. Zásuvky jsou opatřeny zámkem kvůli případnému vysouvání za jízdy. Minilednička se nachází v zadním výklenku stolku za zásuvkami. Mezi pracovní deskou a zásuvkami vznikl ohraničený prostor pro tiskárnu a fotoaparát. Celý prostor je osvětlený přidaným světlem nad stolkem ve dvou intenzitách svícení.
Na hliníkovém skeletu v nákladovém prostoru je umístěný teleskopický žebřík. V pravé spodní části skeletu se nachází hliníková vana o šířce 420 mm, délce 990 mm a hloubce 330 mm pro převoz vzorků (např. mikrovlnná trouba, fritovací hrnec) k provedení požárně technické expertizy. Nad hliníkovou vanou je vertikální výsuv se zavěšeným vzduchovým dýchacím přístrojem, hasicím přístrojem PHP PG6, pákovými nůžkami a polní lopatkou. V levé straně nákladového prostoru jsou umístěné dvě zásuvky o rozměrech 670 × 770 × 100 mm. V horní polici nalezneme termokameru FLIR, lehkou přilbu Dräger, obalový materiál na vzorky (Al folie, smršťovací folie, papírové a igelitové pytle), výstražnou vestu s nápisem „Vyšetřovatel požárů“ a pracovní rukavice. Ve spodní polici je umístěno přenosné LED světlo s baterií zn. PELI, kufr s nářadím a čtyři přepravky s vybavením pro odběry vzorků, kde se mimo jiné nachází i měřidla, laserový teploměr, jednorázové obleky, mycí a čisticí prostředky, roušky a respirátory, řezací potřeby a mnoho dalšího. Ve spodní části vznikl prostor pro teleskopický stožár pro LED světlo značky PELI, zásahový oděv, přilbu a obuv vyšetřovatele požárů. Celý prostor se samostatným vypínačem v nákladovém prostoru je osvětlený a je v něm dostatek místa pro případně zakoupený dron.
Závěr
Působiště chrudimských vyšetřovatelů požárů o rozloze téměř 1 000 km2 je velice rozmanité. V nejsevernějším místě se v Polabské nížině nachází největší město Chrudim, které leží v nadmořské výšce 240 m n. m., a naopak nejjižněji v nadmořské výšce 582 m n. m. na Českomoravské vrchovině se nachází druhé největší město okresu Hlinsko. Nejvíce je rozdílnost nadmořských výšek patrná v zimě. Zatímco v Chrudimi nesněží, v Hlinsku může napadat až 20 cm sněhu. Dalším těžce přístupným územím v okrese jsou Železné hory v okolí měst Třemošnice a Seč. V tomto území se nachází nejvíce lesních cest. Z důvodu specifické geografické polohy Pardubického kraje vyšetřovatelé požárů při výběru vyšetřovacího automobilu volili kompromis mezi silničním a terénním vozidlem.
Transporter si již během tří měsíců vyzkoušeli všichni chrudimští vyšetřovatelé požárů a k zásahům najezdili stovky kilometrů. Oproti předchozímu Nissanu X Trail jde o vozidlo větších rozměrů a všichni se shodli na tom, že se jedná o skvělé vozidlo vhodné pro zjišťování příčin vzniku požárů, protože má vynikající jízdní vlastnosti a podání vysvětlení svědků a zapisování do protokolů je mnohem jednodušší. Také uspořádání nákladového prostoru je přehlednější a vyšetřovatelé požárů tak mají vše po ruce. Celková cena vozidla s přestavbou činila 1 608 288 Kč včetně DPH.
mjr. Mgr. Martin VOJTA, foto nprap. Michal MRÁZEK, HZS Pardubického kraje