Časopis 112 ROČNÍK XXI ČÍSLO 5/2022
V květnovém čísle měsíčníku 112 si můžete přečíst o složitém zásahu při úniku kyseliny chlorovodíkové z porušeného cisternového návěsu u Nového Jičína, který trval bezmála deset hodin. Kyselina unikala z cisterny po dobu jízdy v délce 15 kilometrů a zasáhla i místní vodní tok. Kromě zastavení úniku museli hasiči také evakuovat obyvatele ze zóny ohrožení, přečerpat obsah cisterny do náhradní soupravy nebo zkrápět tvořící se oblak. O postupu při záchraně osoby z těžko dostupných míst skalního města v Adršpašsko-teplických skalách se dočtete v článku, který popisuje průběh výcviku jednotek HZS Královéhradeckého kraje i jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí z okresu Náchod. Přiblížíme vám projekt „Svět záchranářů“, který má nesmírný přínos pro složky integrovaného záchranného systému. Jeho výstavba v Karlovarském kraji byla správnou cestou k pochopení významu prevence, přípravy, sebeochrany a vzájemné pomoci obyvatelstva a k nalezení cest záchranářů k mnoha cílovým skupinám.
- OBSAH č. 5/2022 ROČNÍKU XXI
- ÚNIK KYSELINY CHLOROVODÍKOVÉ Z PORUŠENÉHO CISTERNOVÉHO NÁVĚSU
- SVĚT ZÁCHRANÁŘŮ – „PROJEKT, KTERÝ POMÁHÁ VŠEM, I ZÁCHRANÁŘŮM“
- PŘIPRAVOVANÁ NOVELA VYHLÁŠKY Č. 23/2008 SB., O TECHNICKÝCH PODMÍNKÁCH POŽÁRNÍ OCHRANY STAVEB, VE ZNĚNÍ VYHLÁŠKY Č. 268/2011 SB.
- NOVÝ SOUBOR TYPOVÉ ČINNOSTI SLOŽEK IZS PŘI SPOLEČNÉM ZÁSAHU V PŘÍPADĚ NÁLEZU NELEGÁLNÍ DROGOVÉ LABORATOŘE 17A/IZS
- PSYCHOLOGICKÁ VYŠETŘENÍ U HZS ČR
MV-generální ředitelství HZS ČR zpracovalo na základě zmocnění uvedeného v § 24 odst. 3 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění zákona č.186/2006 Sb., návrh novely vyhlášky č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb, ve znění vyhlášky č. 268/2011 Sb. (vyhláška č. 23/2008 Sb.).
Návrh novely stanovuje technické podmínky požární ochrany pro navrhování, provádění a užívání stavby v souvislosti s přijetím zákona č. 329/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony. V souvislosti s doplněním směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/94/EU z 22. října 2014, o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, a navazující novelizací vyhlášky č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby, ve znění pozdějších předpisů (vyhláška o technických požadavcích na stavby), kterou došlo ve vztahu k uvedené směrnici k transpozici dotýkající se zajištění instalace dobíjecích stanic a kabelovodů do budov s konkrétně vymezeným počtem parkovacích míst. To vše vyvolalo potřebu nové právní úpravy ve vztahu ke garážím a stavbám, ve kterých bude poskytována péče o dítě v dětské skupině.
Nařízení Evropského parlamentu a Rady EU č. 305/2011 z 9. března 2011, kterým se stanoví harmonizované podmínky pro uvádění stavebních výrobků na trh a kterým se zrušuje směrnice Rady 89/106/EHS, ve vztahu k požární bezpečnosti stanovuje základní požadavky na stavby, které musí jako celek i jejich jednotlivé části vyhovovat zamýšlenému použití, zejména s přihlédnutím k bezpečnosti a ochraně zdraví osob v průběhu celého životního cyklu staveb. Po dobu ekonomicky přiměřené životnosti musí stavby při běžné údržbě plnit základní požadavky a z hlediska požární bezpečnosti musí být navrženy a provedeny takovým způsobem, aby v případě požáru byla po určenou dobu zachována nosnost konstrukce, byl uvnitř stavby omezen vznik a šíření ohně a kouře, bylo omezeno šíření požáru na sousední stavby, obyvatelé mohli stavbu opustit, nebo aby mohli být jinými prostředky zachráněni a aby byla brána v úvahu bezpečnost záchranných jednotek.
Se zohledněním všech uvedených právních předpisů MV-generální ředitelství HZS ČR připravilo novelu vyhlášky č. 23/2008 Sb., kterou reaguje na nová specifika využívání staveb nebo jejich částí pro provoz dětských skupin a využívání prostor staveb pro parkování vozidel s pohony na alternativní paliva a vozidel s elektrickým pohonem včetně jejich dobíjení. Úprava technických podmínek požární ochrany pro navrhování, výstavbu a užívání staveb za účelem omezení rozvoje a šíření ohně a kouře ve stavbě, omezení šíření požáru na sousední stavby, evakuace osob a zvířat v případě ohrožení stavby požárem nebo při požáru a umožnění účinného a bezpečného zásahu jednotky požární ochrany, jsou základními předpoklady pro zabránění ztrát na životech a zdraví osob a ztrát na majetku.
Garáže
Navržené úpravy reflektují potřebu a požadavky na snižování emisí v silniční dopravě a rozšiřující se trend využívání vozidel s pohonem na alternativní paliva, tedy vozidel s pohonem na plynná paliva (CNG, LPG, vodík atd.), vozidel s elektrickým pohonem a vozidel kombinujících elektrický pohon s pohonem na kapalné nebo plynné palivo, včetně dobíjení vozidel s elektrickým pohonem, a to v souladu s požadavky vyplývajícími z Národního akčního plánu čisté mobility a vyhlášky o technických požadavcích na stavby, kterou se implementují směrnice EU a kterou se stanovují požadavky na vybavování staveb dobíjecími stanicemi pro elektrická vozidla.
Návrh stanovuje adekvátní technické požadavky na garáže z hlediska zajištění požární bezpečnosti tak, aby do nových garáží při splnění požadovaných technických podmínek mohla vjíždět vozidla s jakýmkoli pohonem bez omezení. Mimořádná rizika z hlediska požární bezpečnosti byla identifikována v hromadných garážích. Pro jednotlivé a řadové garáže se dosavadní požadavky mění jen minimálně. Je třeba uvažovat, že hromadné garáže budou primárně sloužit pro vozidla s alternativními druhy pohonů z důvodu útlumu výroby vozidel s pohonem na konvenční paliva (benzín, nafta). Je tedy nutné vytvořit odpovídající podmínky požární bezpečnosti garáží, aby v budoucnu nedošlo k omezování naplnění požadavků EU. Z důvodu snadné aplikovatelnosti jsou navrhované podmínky a požadavky na garáže vztaženy k celkové kapacitě garáže, nikoli ke kapacitě požárního úseku. Návrh nové normy ČSN 73 0838 – Požární bezpečnost staveb – Garáže, která bude stanovovat podrobnější požadavky požární bezpečnosti pro stavby garáží, je v současnosti již v procesu schvalování v rámci tvorby českých technických norem.
Dětské skupiny
Z důvodu rozšiřování zákonných možností týkajících se způsobů organizované péče o děti ve věku před zahájením povinné školní docházky (dětské skupiny, péče v denním režimu atd.), reálně dochází k shromažďování většího počtu dětí ve stavbách nebo jejich částech, jejichž úroveň preventivních opatření pro zamezení vzniku požáru neodpovídá standardům kladeným v současnosti právními předpisy na obdobná účelová zařízení (mateřské školy). Tyto stavby současně s ohledem na jejich stavebně-konstrukční řešení mnohdy neumožňují rychlý, efektivní a bezpečný zásah jednotek požární ochrany, a zvyšují tak míru rizika zranění nebo úmrtí osob (dětí) v důsledku vzniku požáru. S ohledem na primární potřebu zajistit odpovídající, shodnou úroveň ochrany dětí před rizikem vzniku požáru se přistupuje k novelizaci předmětné vyhlášky. Nově se sjednocují pravidla na úseku technických podmínek pro navrhování staveb, jejichž skutečným způsobem užívání má být provozování zařízení péče o děti před zahájením povinné školní docházky. Podrobnosti budou řešeny v normě ČSN 73 0802 Požární bezpečnost staveb – Nevýrobní objekty v samostatné příloze, jejíž návrh je připraven k předložení do schvalovacího procesu v rámci tvorby českých technických norem.
Legislativní proces
Návrh novely vyhlášky č. 23/2008 Sb. prošel vnitroresortním připomínkovým řízením, v rámci kterého vznesly připomínky Ministerstvo vnitra, Hasičský záchranný sbor hl. m. Prahy a hasičské záchranné sbory krajů. Veškeré připomínky byly řádně vypořádány a návrh novely byl 28. března 2022 předložen na odbor bezpečnostní politiky Ministerstva vnitra k zajištění meziresortního připomínkového řízení. Po vypořádání případných připomínek v tomto řízení, kterého se účastní všechny resorty a jehož účelem je sjednotit postupy a požadavky ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy v souladu s legislativními pravidly vlády, přičemž vyhlášku neprojednává vláda, je ji nutno notifikovat v EU. Technické podmínky uvedené ve vyhlášce, která by byla přijata v rozporu s oznamovací povinností, tedy bez notifikace v EU, by byly nepoužitelné a nevymahatelné. Notifikační povinnost se vztahuje na všechny návrhy technických předpisů, a to bez ohledu na jejich právní sílu, může tedy jít o předpisy v podobě zákona, podzákonné právní předpisy (nařízení vlády či vyhlášky ministerstev), ale také různé technické normy či standardy, které obsahují technické specifikace nad rámec harmonizace. Podstatou notifikace technických předpisů, jak ji upravuje směrnice (EU) 2015/1535, je stanovení povinnosti vnitrostátním orgánům členských států EU, aby informovaly Evropskou komisi a ostatní členské státy o všech návrzích národních technických předpisů před jejich přijetím do vnitrostátního práva. Cílem notifikace je zabránit vytvoření nových překážek obchodu na jednotném vnitřním trhu EU.
Předmětná směrnice je do českého právního řádu zavedena zákonem č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a na tento zákon navazujícím nařízením vlády č. 339/2002 Sb., o postupech při poskytování informací v oblasti technických předpisů, technických dokumentů a technických norem, ve znění pozdějších předpisů.
Předpokládaná účinnost novely vyhlášky č. 23/2008 Sb. je 1. ledna 2023, vše však bude silně závislé na rozsahu připomínek v rámci meziresortního připomínkového řízení a následné notifikaci v EU.
Závěrem lze tedy konstatovat, že v uvedených případech budou stanoveny a zezávazněny technické podmínky požární ochrany staveb dříve, než bude tato potřeba vyvolána mimořádnou událostí v podobě tragického požáru, jak tomu bylo například po požáru ve Vejprtech. Tamní požár objektu sociální péče v roce 2020 si vyžádal osm obětí a inicioval zákonnou povinnost instalace elektrické požární signalizace do vybraných objektů, ve kterých je poskytována sociální péče.
plk. Ing. Kateřina KOSÍKOVÁ, MV-generální ředitelství HZS ČR
Použité zdroje
Legislativní rámec notifikace technických předpisů podle směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/1535, Mgr. Alžběta Vazačová, vedoucí oddělení notifikací technických předpisů Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví (ÚNMZ), kontaktní místo pro směrnici EU 2015/1535; Legislativní pravidla vlády, JUDr. Jan Kněžínek, Ph.D.
Ilustrační obrázky použity ze Studie proveditelnosti – Centrum energetických a environmentálních technologií, Doc. Dr. Ing. Tadeáš Ochodek, ředitel centra VEC, VŠB-TU Ostrava a CEET, 30. 12. 2019.