Časopis 112 ROČNÍK XXII ČÍSLO 7/2023
Na tísňovou linku HZS Kraje Vysočina byl 17. září 2022 nahlášen požár penzionu v obci Daňkovice na Žďársku. Požár způsobený vznícením hořlavých par alkoholu během vaření likvidovalo 15 jednotek hasičů. Škoda byla vyčíslena na 15 milionů korun. Požár zasáhl střechu a strop nad společenským sálem, střechu nad přístavbou penzionu a kompletně zničil elektronické zařízení včetně vzduchotechniky. V polovině prosince loňského roku proběhlo taktické cvičení jednotek PO, jehož námětem byl požár v královéhradeckém seniorcentru SeneCura v Exnárově ulici. Účastníci si vyzkoušeli záchranu a evakuaci osob se sníženou pohyblivostí i manipulaci s nemocničním lůžkem. Záchranáři si rozšířili vědomosti o specifické podmínky zásahů v objektech sociálních služeb. V únoru 2023 bylo přijato doporučení Komise o cílech Evropské unie v oblasti odolnosti vůči katastrofám. Strategický dokument jasně specifikuje pět klíčových oblastí (Předvídat, Připravit se, Upozornit, Reagovat, Zabezpečit).
Pro potřeby informační podpory v oblasti havarijního a krizového plánování využívá HZS Kraje Vysočina (HZS VYS) informační systém civilního a nouzového plánování (IS CNP). Jde o neveřejnou webovou aplikaci vyvíjenou a spravovanou vlastními silami na oddělení ochrany obyvatelstva a krizového řízení. Systém je naprogramovaný ve skriptovacím jazyce PHP freamworkem Nette a jako databázový systém se využívá MySQL. Uživatelé do IS CNP vstupují přes intranetové stránky HZS VYS.
Úvodní stránka Informačního systému civilního nouzového plánování (IS CNP)
IS CNP je rozdělen do několika modulů s názvy:
- Kontakty,
- Krizové plánování,
- Havarijní plánování,
- Strategické objekty,
- Kalendář událostí,
- Karty obcí,
- Kontroly.
Modul Kontakty tvoří databáze s kontaktními údaji na všechny starosty a místostarosty obcí (jméno, příjmení, mobilní telefon, e-mail), kontaktními údaji na členy krizových štábů (KŠ) kraje i obcí s rozšířenou působností (ORP) a všech bezpečnostních rad. Výstup databáze se využívá v havarijním plánu a krizovém plánu kraje, krizových plánech ORP, kartách obcí a kartách mimořádných událostí (MU). V IS CNP je také možné vyexportovat dokumenty ve formátu MS Excel, starostové podle ORP, KŠ podle ORP, tajemníci bezpečnostních rad, starostové v zóně havarijního plánování (ZHP) Jaderné elektrárny Dukovany. Výstupy využívá krajské operační a informační středisko.
Modul Krizové plánování obsahuje nástroj pro provedení analýzy rizik území kraje a jednotlivých ORP. Jednoduchými formuláři na základě zadaných kritérií vypočítá míru ohrožení daného území jednotlivými nebezpečími. Výstupem je kvantifikace jednotlivých identifikovaných nebezpečí na nepřijatelná, podmínečně přijatelná a přijatelná rizika. Systém provádí výpočet rizik automaticky na základě nastavených vzorců podle dokumentu „Analýza rizik pro úroveň krajů a obcí s rozšířenou působností – Metodický postup ANALÝZA“. Výstupy analýzy rizik se využívají v dalších částech IS CNP, zejména pro tvorbu havarijního plánu a krizového plánu kraje a krizových plánů ORP. Analýzu rizik lze také vygenerovat do souboru MS Excel. Další částí modulu Krizové řízení je tvorba krizového plánu kraje a krizových plánů ORP. Všechny plány se v IS CNP zobrazují jako běžné webové stránky, které je možné pomocí nástrojů uložit v podobě offline webových stránek spustitelných v jakémkoli webovém prohlížeči. Takto uložené verze se mohou předat dalším subjektům. Na intranetových stránkách krajského úřadu Kraje Vysočina jsou ke stažení například pro starosty obcí a složky IZS.
Modul Havarijní plánování slouží k tvorbě havarijního plánu kraje a vnějších havarijních plánů. Součástí tohoto modulu je také posouzení rizika vzniku závažné havárie v Kraji Vysočina u objektů s podlimitním množstvím nebezpečné látky vytvořeného na základě Pokynu generálního ředitele HZS ČR č. 35/2017 (112, 9/2018). Výstup z posouzení rizika podlimitních objektů se využívá v havarijním plánu kraje a lze jej vygenerovat do tabulky formátu pro MS Excel. Na základě posouzení rizik jsou generovány havarijní karty pro podlimitní objekty. Pro tvorbu havarijních karet se využívají údaje z posouzení rizika, modulu Kontakty a GIS. Karty jsou generovány ve formátu MS Excel. Obdobně jsou tvořeny i karty (MU), jako jsou zvláštní povodně, únik nebezpečné látky v ZHP nebo likvidace velkochovů při zasažení africkým morem prasat (AMP).
Krizové plánováníStrategické objekty jsou objekty, jejichž chod je klíčový především z hlediska ochrany života a zdraví obyvatel, udržení bezpečnosti, provozu prvků kritické infrastruktury nebo životního prostředí. Seznam strategických objektů je vytvořený na základě dokumentu Ministerstva průmyslu a obchodu „Postup pro vytvoření seznamu strategických objektů a určení jejich priorit a pro definici scénářů narušení dodávek elektrické energie velkého rozsahu“. Nástroj vytvořený pro tvorbu kategorizovaného seznamu strategických objektů obsahuje přehled všech strategických objektů. V přehledu je možné vyhledávat konkrétní objekty a filtrovat je podle priority, kategorie a územního odboru, do kterého spadají. Nástroj umožňuje jednoduchým formulářem údaje o objektech doplňovat, aktualizovat nebo vybraná data exportovat do MS Excel.
Kalendář událostí byl vytvořen jako reakce na řešení MU související s řešením epidemie covidu-19, kdy bylo potřeba sledovat nařízení pro činnost HZS VYS, usnesení vlády České republiky, příjem a předávání materiálu nebo činnost HZS ČR. Kalendář slouží k zaznamenávání vývoje a řešení MU. Jde o podporu KŠ HZS VYS. Uvedené údaje je možné zobrazovat formou kalendáře nebo tabulky. Do kalendáře mohou nahlížet a zapisovat operační skupiny územních odborů i KŠ HZS VYS.
Přehled strategických objektůKarty obcí zobrazují veškeré údaje vedené v IS CNP k jednotlivé obci. Jedná se o údaje o počtu obyvatel (údaje jsou přebírány z Českého statistického úřadu), kontakty na starostu, místostarostu obce, u ORP na bezpečností radu a krizový štáb, strategické objekty, ohrožující objekty, vodní díla, prvky kritické infrastruktury, koncové prvky varování a vyrozumění a stálé úkryty.
Modul Kontroly slouží k ukládání protokolů a zaznamenávání kontrol prováděných u obcí a práva a povinnosti právnických a podnikajících fyzických osob na základě § 33 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Závěr
IS CNP umožňuje přehledně shromažďovat a spravovat potřebná data a informace na jednom místě nebo vést přehled změn a aktualizací. Využíváním výstupů z databází vedených v IS CNP pro tvorbu plánovací dokumentace a jejich propojení je zajištěna rychlejší aktualizace a jednotnost všech údajů. Například po změně údajů na starostu obce v modulu Kontakty je tento údaj ihned přepsán v krizovém plánu kraje, krizovém plánu ORP, havarijním plánu kraje, vnějším havarijním plánu, kartě pro MU, kartě pro AMP a kartě obce. Sdílení údajů usnadňuje práci mezi dokumenty vedených na úrovni ORP a kraje.
Do IS CNP mají pro čtení přístup všechny osoby přihlášené do intranetu HZS VYS. Pro možnost vkládání dokumentů, editování dat, úpravy textů a další funkcionality je ale nutné přihlášení přímo do samotného systému IS CNP. Přihlašovací údaje jsou šifrovány hašovací funkcí MD5 a každý uživatel má přiřazená určitá práva založená na jeho územní příslušnosti.
plk. Ing. Jaroslav BÁRTA, kpt. Bc. Pavel SÝKORA, HZS Kraje Vysočina, foto archiv HZS Kraje Vysočina