Hasičský záchranný sbor České republiky  

Přejdi na

Předcházíme rizikům


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK XV ČÍSLO 3/2016

V části zaměřené na POŽÁRNÍ OCHRANU analyzujeme zásah na požár ethylenové jednotky v podniku Unipetrol RPA v Záluží u Litvínova, přinášíme výsledky kontrol požární bezpečnosti v zařízeních sociálních služeb, seznamujeme se změnami evidence příčin vzniku požárů a s novelou zákona o požární ochraně ve vztahu k čištění, kontrole a revizi spalinové cesty. Zkušenosti s nasazením nové verze simulátoru pro výcvik operačního řízení u HZS ČR naleznete v části časopisu zaměřené na oblast IZS. V bloku orientovaném na oblast OCHRANY OBYVATELSTVA A KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ informujeme o výsledcích prověřování připravenosti složek IZS a území v systému chemického monitoringu v Moravskoslezském kraji, přinášíme závěry XV. ročníku mezinárodní konference Ochrana obyvatelstva, seznamujeme s přípravou krizových štábů obcí s rozšířenou působností v Jihočeském kraji a se soutěží „Mladý záchranář – hasičem v akci“ pořádanou pro žáky základních škol.  

Chceme­ li dosáhnout maximální připravenosti na předcházení mimořádným událostem a na jejich zvládání, nesmíme zapomenout na podstatnou část společnosti, tj. obyvatelstvo. Kromě vzdělávání odborníků, budování systému a pořizování techniky je nutné se zaměřit také na jeho vzdělávání.

Rozdíly v úrovni výuky

Příprava obyvatelstva k získávání znalostí a dovedností vedoucích k prevenci a zvládání mimořádných událostí, k ochraně vlastního zdraví a života přispěje významnou měrou ke zvýšení připravenosti celé společnosti. To představuje nastavení funkčního systému výchovy a vzdělávání obyvatelstva, jehož základem by měl být standardní vzdělávací proces doplněný a rozvíjený o další projekty a akce.
Pravidelné vzdělávání je totiž jediná forma přípravy, při které se informace předávají postupně, lze je opakovat, utvrzovat, procvičovat a tím získávat dovednosti, což v konečném důsledku přispívá i ke změně postojů k otázce vlastní bezpečnosti. Ale hlavně takto získané znalosti si dokáže jedinec v kritické situaci snadněji vybavit a jednat „automaticky“. Jednorázová informace nikdy nesplní tento účel.

V systému pravidelného vzdělávání došlo k řadě změn a úprav, které specifikovaly výuku ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí v mateřských, základních a středních školách. V roce 2012 provedlo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy revizi Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (dále jen „RVP ZV“), což je závazný kurikulární dokument, ze kterého základní školy musejí vycházet při tvorbě svých školních vzdělávacích programů. Jednou z oblastí, ve které došlo k zapracování většího rozsahu, je i problematika ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí. Revizi této oblasti zajišťovala mezirezortní pracovní skupina pod vedením MV­-generálního ředitelství HZS ČR, jejímiž členy byli zástupci pedagogické a odborné veřejnosti a odborných organizací.

Na základě úpravy RVP ZV navržené touto pracovní skupinou, byla v uvedeném dokumentu výrazně rozšířena problematika ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí, ale i dalších témat „bezpečnosti“. Tento upravený RVP ZV platí od školního rok 2013/2014 a je pro školy závazný.

Pedagogická veřejnost uvítala především témata týkající se chování při mimořádných událostech. Posíleny byly oblasti týkající se prevence úrazů, poskytování první pomoci, nácviku chování při úrazech, přivolání pomoci složek integrovaného záchranného systému, způsobů komunikace s operátory tísňových linek, poznávání a upevňování preventivního chování, účelného rozhodování a jednání v různých situacích ohrožení vlastního zdraví a bezpečnosti i zdraví a bezpečnosti druhých, včetně chování při mimořádných událostech. Obdobně jsou řešeny problematiky příprava občanů k obraně státu (gesce Ministerstvo obrany), zdravotní příprava (gesce Ministerstvo zdravotnictví), bezpečnost silničního provozu (gesce Ministerstvo dopravy), veřejného pořádku (gesce Policejní prezidium) a terorismu (gesce Ministerstvo vnitra). I přes tyto změny je však problematika ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí pojata průřezově, a to prostřednictvím několika vzdělávacích oblastí a oborů. To přináší značné rozdíly jak v kvalitě výuky, tak v jejím rozsahu. Takto nastavená výuka nepřináší požadovaný efekt. Navíc mnohdy dochází k dublování nebo překrývání jednotlivých témat, což zbytečně přináší do výuky komplikace.

Snaha o optimalizaci

Výše uvedené rezorty proto spojily síly a společně s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, Českou školní inspekcí a zástupci vysokých škol připravujících budoucí pedagogy zahájili činnosti vedoucí k optimalizaci výuky. Tomuto úkolu je věnována pozornost i v „Koncepci ochrany obyvatelstva do roku 2020 s výhledem do roku 2030“ (schválena usnesením vlády č. 805 ze dne 23. října 2014), a následně je rozpracován ve „Zprávě o stavu ochrany obyvatelstva v České republice 2015“ (schválena usnesením vlády č. 977 ze dne 2. prosince 2015).

K optimalizaci výuky vznikla pod vedením MV­-generálního ředitelství HZS ČR mezirezortní pracovní skupina složená ze zástupců uvedených rezortů. Jejím úkolem je zmapovat stávající situaci vzdělávání ve školách v oblasti bezpečnosti a navrhnout systémové změny a opatření k odstranění stávajících nedostatků a následně inovovaný systém legislativně ukotvit.

Skupina stanovila tři okruhy sledování:

- inspekční zjišťování a hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání v oblasti bezpečnostních témat v mateřských, základních a středních školách (provede Česká školní inspekce),
- analýza podpory výuky „bezpečnosti“ ze strany zainteresovaných rezortů (provedou jednotlivé rezorty),
- šetření zaměřené na stávající pojetí výchovy a vzdělávání v oblasti bezpečnosti na základních školách v ČR prostřednictvím analýzy školních vzdělávacích programů (provedou zástupci vysokých škol připravující budoucí pedagogy ve spolupráci s Českou školní inspekcí).
V současné době se pod vedením České školní inspekce pro školní rok 2015/2016 zjišťují a hodnotí podmínky, průběh a výsledky vzdělávání v oblasti bezpečnostních témat. Realizace tohoto specifického úkolu se skládá ze dvou částí:

- z inspekčního elektronického zjišťování prováděného plošně ve všech mateřských, základních a středních školách,
- z prezenční inspekční činnosti realizované na vzorku uvedených druhů škol.

Na přípravě této inspekční činnosti a vymezení sledovaných oblastí zástupci výše uvedených rezortů a institucí úzce spolupracovali.

Elektronické šetření probíhalo v listopadu a prosinci 2015 a zaměřovalo se na způsob a zařazení jednotlivých témat do vzdělávání (včetně školních vzdělávacích programů). Naproti tomu prezenční inspekční činnost na místě, která se bude provádět do konce února 2016, se kromě hospitací, zaměřuje také na rozhovory s učiteli, v jejichž předmětech nebo vyučovaných vzdělávacích oblastech jsou bezpečnostní tematiky ve větší míře zahrnuty. Zjišťuje se celá řada skutečností, namátkou lze vybrat například jakou formou byli pedagogové na vysokých školách seznamováni s výukou bezpečnostní problematiky, zda se domnívají, že žáci vnímají vzdělávání v bezpečnostních tématech jako užitečné, a zda je podle nich v jejich škole věnována těmto tématům dostatečná pozornost.

Závěr

Výsledky ze všech výše uvedených oblastí budou sloužit jako podklad pro návrh opatření směřujících k optimalizaci výuky bezpečnostních témat v počátečním vzdělávání, který bude předložen cestou Výboru pro civilní nouzové plánování ke schválení Bezpečnostní radě státu.

Věříme, že společnými silami se nám podaří optimalizovat systém vzdělávání v oblasti bezpečnosti tak, aby přinášel požadované výsledky, tj. aby se žáci a studenti naučili, jak předcházet mimořádným událostem a řešit je a byli schopni ochránit sebe i ostatní.

Poděkování za spolupráci patří všem členům pracovní skupiny, ale především představitelům České školní inspekce, bez jejichž značného nasazení by nebylo možné učinit tak komplexní šetření.

pplk. Mgr. Jaromír ŠIMAN, MV­-generální ředitelství HZS ČR
 

vytisknout  e-mailem