Hasičský záchranný sbor České republiky  

Přejdi na

Vaše důvěra je náš závazek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK XVII ČÍSLO 8/2018

V rubrice POŽÁRNÍ OCHRANA se dočtete o požáru lesního porostu u obce Kájov. Přinášíme poznatky k vyšetřování příčin vzniku požárů v rámci návštěvy dánského vyšetřovatele požárů. V rubrice INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM věnujeme pozornost rozsáhlé pátrací a záchranné misi po uvězněných chlapcích v jeskyni v Thajsku. Dále rozebíráme zkušenosti ze cvičení v Karlovarském kraji při železniční nehodě s hromadným postižením osob. V Rubrice OCHRANY OBYVATELSTVA A KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ jsme připravili článek pojednávající o obměně jodové profylaxe v zónách havarijního plánování jaderných elektráren. V INFORMACÍCH vás seznámíme s programem a činnostmi Nadace policistů a hasičů v roce 2017. Ze sportovních událostí měsíce srpna stojí za zmínku Mistrovství České republiky profesionálních a dobrovolných hasičů v požárním sportu v Liberci. 

Každého čtvrt roku bánští záchranáři absolvují cvičení se speciální požární technikou. Už tradičně se jedno z těchto cvičení pořádá nedaleko slovenské obce Lozorno. Na zdejším speciálním polygonu se ve čtvrtek 14. června 2018 sešli záchranáři z obvodu působnosti Hlavní báňské záchranné stanice Hodonín, Závodní báňské záchranné stanice Lobodice a Hlavní báňské záchranné stanice Malacky.

Na společnou přípravu byli přizváni jako pozorovatelé také zástupci MV­ generálního ředitelství HZS ČR, zástupci HZS krajů i další zainteresovaní příslušníci, a to nejen z Česka a Slovenska, ale také z Rakouska. Tématem cvičení bylo řešení erupce způsobené vrtným nářadím s následným požárem, ke kterému došlo při tažení nářadí během hloubení vrtu. Cílem cvičení byl především nácvik komunikace a koordinace zasahujících záchranářů ve ztížených podmínkách doprovázejících únik plynu – hluku a sálavému teplu hasební vody. To vše probíhalo za rizika, že vznikne požár nebo dojde k výbuchu zemního plynu. V letošním roce se cvičení zúčastnil speciální požární automobil na hašení plynových vrtů. Ten navzdory sálavému žáru dokáže horkými plyny smíšenými s vodou „odříznout“ plamen od proudu plynu a postupně ochlazovat místo požáru a umožnit tak další práce. Speciální požární automobil je na podvozku vozidla TATRA 148, která se vyráběla v 80. letech minulého století. Na jeho nástavbě je umístěn proudový motor M06 z letadla MIG 15. Motor je uchycen k otočné desce a je možné ho vychýlit nejen ve směru nahoru a dolů, ale také do stran. Na horní části motoru jsou upevněny tři proudnice s průměrem 32 mm, které stříkají hasební vodu do proudu plynů vycházejících z proudového motoru. Rychlost, s jakou plyny ústí z turbíny motoru, je 2 160 km/hod.

Celý postup zásahu byl rozdělen do čtyř fází:
1. průzkum pracoviště a okolí

  • ohraničení prostoru místa havárie,
  • stanovení hlídky a detekce unikajícího plynu,
  • zvlhčování postiženého pracoviště a okolí.

2. uhašení požáru speciálním požárním automobilem

3. příprava speciálních prostředků na provrtání a zmáčknutí vrtné tyče

  • vytvoření vysokotlakého potrubí k umrtvení vrtu,
  • práce na první pracovní plošině vrtu.

4. navrtání a zmáčknutí vrtné tyče

  • montáž zařízení na provrtání a zmáčknutí tyče,
  • provrtání vrtné tyče,
  • zmáčknutí vrtné tyče,
  • napojení agregátu na místo provrtání vrtné tyče,
  • začerpání těsnicího materiálu do místa zmáčknutí vrtné tyče.

Na celkem pěti stanovištích se vytvořily základny s materiálním a technickým zabezpečením – od čelisťového preventru, který slouží k uzavření vrtné tyče, přes detekční techniku nebo ochranné obleky proti sálavému teplu a vodě až po defibrilátor pro obnovení správné činnosti srdce na stanovišti první pomoci. Jednotlivé fáze zásahu dopadly úspěšně, v konečné fázi se vrt uzavřel a cvičení skončilo. Bylo koncipováno tak, aby plněné úkoly záchranářů zlepšily orientaci a koordinaci zasahujících čet při skutečné havárii. Z důvodu nebezpečí během havárií doprovázených erupcí a požárem jsou takováto cvičení více než opodstatněná.


pplk. Ing. Jiří ROSENKRANZ, kpt. Mgr. Ing. Barbora HONZEJKOVÁ, MV­-generální ředitelství HZS ČR, foto autoři

vytisknout  e-mailem