Hasičský záchranný sbor České republiky  

Přejdi na

Vaše důvěra je náš závazek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK VIII ČÍSLO 11/2009

SLAVNOSTNÍ odhalení pomníku policistům a hasičům, kteří zahynuli při výkonu svého povolání. Pomník je umístěn v areálu Muzea Policie ČR v Praze. ROZBOR zásahu jednotek PO na požár provozní a skladové haly na druhotné zpracování starých pneumatik v obci Tušimice na Chomutovsku. ZÁVĚRY odborné konference požární ochrany Mosty, PŘEDSTAVENÍ nové učebny požární prevence v SOŠ PO a VOŠ PO ve Frýdku-Místku a ANALÝZA tlakových lahví dostupných na českém trhu. SEZNÁMENÍ s průběhem odborné konference Bezpečná Evropa, která se uskutečnila v září v Hradci Králové. V rámci konference byl představen projekt Národního centra pro krizovou připravenost a výcvik složek IZS, na jehož základě se začne s výstavbou budoucí Akademie HZS ČR. ZAMYŠLENÍ nad stavem v oblasti limitních koncentrací nebezpečných látek v ochraně obyvatelstva. PŘÍLOHA časopisu je věnována slavnostnímu předání medailí a plaket HZS ČR, udělených u příležitosti státního svátku – Dne vzniku samostatného československého státu. 

Jednou z oblastí činnosti Opravárenského závodu (OZ) Olo­mouc je provádění revizí vyhra­zených technických zařízení. Vyhrazená technická zařízení jsou určena na základě zákona č. 174/1968 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Ministerstvo práce a sociálních věcí vyhláškami stanovuje, která technická zařízení v působnosti orgánů a organizací státního odborného dozoru se považují za vyhrazená a zároveň určuje jejich zařazení do tříd, popř. skupin.

Revize automobilového speciáluRevize automobilového speciálu
Vyhláška č.18/1979 Sb., ve znění pozdějších předpisů, určuje vyhrazená tlaková zařízení a stanovuje některé podmínky k zajištění jejich bezpečnosti.
Organizace může provádět periodické zkoušky nádob pouze na základě oprávnění.
 
 
OZ Olomouc má pro tuto činnost oprávnění vydané Institutem pro technickou inspekci, a to na periodické zkoušky vyhrazených tlakových zařízení pro revizní místo v rozsahu:
nádoby k dopravě plynů
  • kovové tlakové nádoby – lahve na stlačený vzduch do objemu 20 l,
  • kompozitní tlakové nádoby – na stlačený vzduch do objemu 20 l.
K provádění zkoušek kompozitních lahví jsou zaměstnanci navíc proškoleni zástupcem výrobce.

 
Revizní technici vlastní dále oprávnění k revizím pro tlakové nádoby stabilní bez omezení objemu, pracovního media a přetlaku. I zde osvědčení vydává po ověření odborných znalostí a přezkoušení Institut technické inspekce jako organizace státního odborného dozoru.
 
 
K provádění měření tloušťky stěn kovových nádob vlastní revizní technik „Certifikát k měření tlouštěk ultrazvukovým tloušťkoměrem“, vydaný u APC – Association for Personnel Certification.
 
 
OZ Olomouc provádí u HZS ČR následující revize:
  1. nádob k dopravě plynů bez omezení tlaku do 20 l objemu,
  2. tlakových nádob stabilních pro všechny druhy plynů bez omezení objemu nebo přetlaku, což jsou zejména:
    • vzdušníky kompresorů, expandery kotlů topení, kanálové zdviháky, výrobníky sodové vody apod.,
    • tlakové nádoby s membránou,
    • vzduchojemy motorových vozidel a mnoho dalších.
Dále revizní technici OZ Olomouc provádějí školení obsluh tlakových nádob stabilních a pracovníků plníren tlakových lahví.

 
Revize ocelových a kompozitních lahví na přepravu plynů
Pracoviště provádí pravidelné pětileté periodické zkoušky nádob na dopravu plynu v rozsahu kovové a kompozitní lahve pro nejedovatá, nevýbušná a nežíravá média. Kromě toho musí být podrobeny pravidelným vnitřním prohlídkám po 2,5 letech tlakové lahve pro potápění.

 
Součástí vnější prohlídky je kontrola značení a údajů na nádobě - označení výrobce, výrobní číslo a rok výroby, název plynu (náplň), hmotnost nádoby, zkušební a plnicí přetlak, datum předchozí zkoušky, vnitřní objem v litrech a hmotnost nádoby udaná výrobcem. Rozdíly mezi původními a naměřenými hodnotami hmotnosti a objemu mohou indikovat úbytek tloušťky stěny. Dále se provede kontrola vnějšího a vnitřního povrchu nádoby, případně je dle potřeby provedena sanace povrchu.
 

Kontrola ventilu spočívá ve vizuální prohlídce stavu ventilu a kontrole funkce ventilu, stavu jeho připojovacího závitu. Vadné a neopravitelné ventily se vyřadí. Vnitřní prohlídka nádoby se provádí průmyslovým endoskopem, fibroskopem nebo svítilnou.

 
Tlaková zkouška se provádí za účelem ověření pevnosti. Provádí se zásadně vodou.

 
Vlastní tlaková zkouška spočívá v zatížení nádoby na zpravidla jedenapůlnásobek maximálního povoleného přetlaku dle údajů výrobce. Objeví-li se nadměrná deformace nebo trhlina, vyřazuje se nádoba z provozu a znehodnocuje se. U kompozitních lahví se navíc kontroluje dodržení maximální povolené trvalé deformace lahve, způsobené tímto nadměrným přetlakem. Následně se voda vypouští a provádí se důkladné vysušení. Namontuje se zpět lahvový ventil a provede se pneumatická zkouška těsnosti. Při pneumatické zkoušce těsnosti se revidovaná lahev natlakuje vzduchem na nejvyšší povolený plnicí přetlak. Následně se kontroluje těsnost závitového spojení a vlastního lahvového ventilu. Vzduch nesmí obsahovat stopy vlhkosti, mechanických nečistot, oleje nebo aromatických sloučenin.

 
Po ukončení revize revizní technik provádí značení lahví (přelepkou či ražením dle druhu nádoby). Značí se datum zkoušky, datum následující revize ve formátu „rok rok/měsíc měsíc“ a značka zkušebny (revizního místa). Výsledek zkoušky se zapisuje do revizní knihy, která musí být evidována a po ukončení zápisů archivována v souladu s ČSN minimálně 10 let.


Revize tlakových nádob stabilních
Zákonné revize tlakových nádob stabilních jsou prováděny dle čl. 89 až 122 ČSN 690012 a vyplývají z požadavků právních předpisů. Vždy jsou však platné dispozice k provádění revizí a prohlídek z pasportu nádoby. Tyto mohou změnit normativní ustanovení. Výrobcem může být omezena i životnost tlakové nádoby.

 
Obecně zde platí následující lhůty revizí:
  1. každá nádoba musí být v okamžiku namontování a před prvním spuštěním podrobena výchozí revizi, kterou musí provést autorizovaná osoba, zaštiťující montážní firmu, pokud tato montážní nebo dodavatelská firma není autorizovanou osobou ve smyslu právních předpisů sama,
  2. nejpozději do čtrnácti dnů od zahájení provozu musí být provedena první provozní revize,
  3. ve lhůtě ne delší než jeden rok musí být každoročně provedena tzv. provozní revize, kdy revizní technik překontroluje evidenční údaje ze štítku, vnější stav nádoby, její těsnost a zkontroluje správnou funkci a sladění bezpečnostní výstroje, tedy pojišťovacího ventilu, tlakového spínače a manometru. Zkontroluje způsob provozu, kvalitu práce pověřených a oprávněných obsluh zařízení za předchozí období, vedení stanovené dokumentace a platnost oprávnění obsluh. Vyhodnotí bezpečnost a hospodárnost celého zařízení. Zkontroluje určení osoby zodpovědné za bezpečný a hospodárný provoz na organizační jednotce,
  4. ve lhůtě ne delší pěti let musí být provedena vnitřní prohlídka, kdy revizní technik kromě činností vázaných na provozní prohlídku provede demontáž revizních otvorů, sanaci a kontrolu vnitřních stěn nádoby. V případě nálezu silně zkorodovaných či problematických míst provede měření tloušťky stěn a porovnání jejich hodnot s požadavky výrobce, uvedenými v pasportu nádoby. Po provedení kontroly a zkompletování nádoby provede zkoušku těsnosti celé sestavy,
  5. ve lhůtě ne delší než devět let musí být provedena tlaková zkouška, kdy je nádoba, stejně jako u nádob na dopravu plynů, podrobena vnitřnímu přetlaku zpravidla ve výši jedenapůlnásobku maximálního povoleného přetlaku. Sledují se deformace nádoby, rosení na povrchu, zvukové a vizuální projevy. Nesmí dojít ani k nadměrné deformaci, projevující se poklesem tlaku po dobu zkoušky. Podmínky zkoušky definuje výrobce v pasportu tlakové nádoby, což je obdoba technického průkazu motorového vozidla, jehož předložení spolu s existencí továrního štítku na nádobě je při revizi nutnou podmínkou uznání schopnosti dalšího provozu. Další kroky této tlakové zkoušky jsou shodné s vnitřní revizí a provozní prohlídkou.
Výjimku z těchto obecných pravidel tvoří revize expanzních nádob s membránou nebo vakem, známější obecně pod názvem „Expanzomaty“ a revize vzduchojemů motorových vozidel.

 
Expanzní nádoby s membránou či vakem
Lhůty a způsob provedení revizí jsou dány předpisem výrobce (zejména českými):
  • každoroční provozní prohlídka s vizuální kontrolou stavu nádoby až po nejbližší uzavírací armaturu a její těsnost. Revizní technik zkontroluje správnou funkci a sladění bezpečnostní výstroje, tedy pojišťovacího ventilu, tlakového spínače a manometru. Zkontroluje způsob provozu, kvalitu práce pověřených a oprávněných obsluh zařízení za předchozí období, vedení stanovené dokumentace a platnost oprávnění obsluh. Vyhodnotí bezpečnost a hospodárnost celého zařízení. Zkontroluje určení osoby zodpovědné za bezpečný a hospodárný provoz na organizační jednotce,
  • následuje pětiletá pravidelná zkouška těsnosti dle předpisu výrobce, spočívající v zatížení nádoby maximálními povolenými tlaky na vodní i plynové straně, které nejsou v běžném provozu využity a jejich znovunastavení na provozní tlaky stanovené projektem či provozními předpisy kotelny, ohříváku užitkové vody nebo vodárny (pokud jsou k dispozici, jinak empiricky revizním technikem).
Lhůty jsou u zahraničních výrobců stanoveny jinak:
Je nutné dodržet včetně požadavků na tlakové zkoušky jedenapůlnásobek maximálního pracovního přetlaku na vodní straně.

 
Vzduchojemy
  • jsou to tlakové nádoby stabilní, sloužící jako zásobník stlačeného vzduchu k ovládání některých zařízení motorových vozidel. Vzduchojemy smějí být uvedeny do provozu a užívány pouze, splňují-li požadavky bezpečného provozu. Technická dokumentace je uložena u výrobce. Od roku 2000 výrobce dodává k výrobkům „PASPORT“, pokud:
  • jejich stav neohrožuje bezpečnost, dále pokud u nich byly dle staré normy úspěšně provedeny předepsané zkoušky, mají dokumentaci archivovánu u výrobce a značení minimálně v rozsahu platných předpisů v době výroby nebo dovozu vozidla. Jejich bezpečnostní výstroj a příslušenství je podle dokumentace a platných norem funkční a úplné, bylo vyzkoušeno a odpovídá požadavkům vztahujícím se na ně a jsou instalovány v souladu s požadavky bezpečného provozu.
Životnost vzduchojemů byla v minulosti omezena ČSN 303507 na 15 let. Tato norma stanovovala zkoušky po uplynutí sedmi let, a to zkoušku těsnosti, revizi povrchové ochrany, neporušenosti štítku a vlastní nádoby. Zrušení této ČSN k 1. květnu 2000 znamená, že životnost vzduchojemů je nyní omezena pouze jejich technickým stavem. Na provedení silničních vozidel a jejich kontrolu v provozu se vztahuje zákon č. 56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Navíc i v zákoně č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností práce, ve znění pozdějších předpisů, je zmíněno, že z platnosti tohoto zákona jsou vyňata technická zařízení podléhající dle zvláštních předpisů dozoru orgánů na úseku Ministerstva dopravy. Předpisem stanovujícím rozsah a způsob provádění kontrol je vyhláška č. 302/2001 Sb., o technických prohlídkách a měření emisí vozidel, ve znění pozdějších předpisů, která v příloze č. 7 pod číslem kontrolního úkonu 215 stanovuje kontrolu vzduchojemů a pod číslem kontrolního úkonu 216 stanovuje kontrolu těsnosti brzdové soustavy. Jiné zkoušky nejsou předepsány.

 
Opravárenský závod Olomouc nabízí HZS ČR provedení těchto revizí:
  1. každoroční prohlídky vzduchojemů osobami oprávněnými k obsluze tlakových nádob stabilních v HZS ČR, obsahující:
    • vizuální kontrolu vnějšího povrchu – koroze pod třmeny a štítkem, promáčkliny či trhliny, stav nátěru a výrobního štítku, těsnost vlastní nádoby a celé brzdové soustavy při provozním přetlaku,
    • záznam do provozní knihy techniky.
  2. po pěti letech provozu kontrola vzduchojemů motorových vozidel revizním
    • technikem s vypracováním zápisu o revizi vzduchojemu bez demontáže vzduchojemu z vozidla.
Při revizi s periodou pěti let revizní technici OZ Olomouc postupují následovně:
  1. kontrola výrobního štítku, na kterém se kontrolují následující identifikační údaje - výrobce, výrobní číslo nádoby, měsíc a rok výroby, nejvyšší pracovní a zkušební přetlak, objem pracovního prostoru v litrech, typ tlakové nádoby,
  2. následuje demontáž např. odkalovacího šroubu, vnější a vnitřní prohlídka nádoby. Kontroluje se výskyt trhlin, deformace povrchu nádoby, vznik důlkových a plošných korozí, stav úkosů, čistota a stav stěn nádoby, stav ochranných povlaků, neporušenost míst se zvýšeným namáháním (lemy, švy, svary,..). V případě pochybností se provede ultrazvukové měření tlouštěk stěn problematických míst.
Měření síly stěny se provádí pomocí ultrazvukového tloušťkoměru. V případě vyhovujícího nálezu se nádoba uzavře, provede se pneumatická zkouška těsnosti a prohlásí za schopnou dalšího bezpečného a hospodárného provozu po dobu pěti let.
 

V případě nálezu na rozhraní bezpečných hodnot tloušťky stěn lze provést přepočet životnosti vzduchojemu - kontrolní výpočet a stanovení nové doby životnosti vzduchojemu (dovoleného počtu provozních cyklů).
 

Tlaková zkouška pomocí tlakové zkoušečky se po demontáži vzduchojemu provádí pouze ve výjimečných případech.

 
Jestliže vzduchojem vyhověl, revizní technik, který zkoušku prováděl, vystaví revizní zprávu na vozidlo patřičné registrační značky s uvedenou dobou životnosti vzduchojemů (před uplynutím této doby je nutné vzduchojemy předložit znovu k revizi). Na závěr musí revizní technik do revizní knihy zapsat výsledek revize.

 
Ing. Martin SCHOLLER, Ing. Luděk ZAJONC,Opravárenský závod Olomouc,
foto archiv autorů
 

 

vytisknout  e-mailem