Časopis 112 ROČNÍK XIX ČÍSLO 12/2020
V rubrice POŽÁRNÍ OCHRANA informujeme o reálném nebezpečí prskavek jako vánoční dekorace. Následuje rozbor požáru, kde od svíček vyhořela celá koupelna. Hasiči i nadále pokračují v činnostech souvisejících s covidem-19. Byl ukončen zásah ve Vrběticích. Jak náročný byl zásah u požáru plastů ve Stráži pod Ralske. V rubrice INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM si můžete přečíst o průběhu kurzu bezpečné jízdy složek IZS v Mostě. Následuje článek o vlastnostech nového vyprošťovacího automobilu AV 30.1. V rubrice OCHRANA OBYVATELSTVA A KRIZOVÉ ŘÍZENÍ si přečtete o mimořádných událostech řešených na úrovni EU. A jaká je vize Centrálního datového skladu HZS ČR v letech 2020-2025? Co je hlavním účelem krizové karty obce a jaké informace musí obsahovat, se dozvíte dále. V rubrice INFORMACE přinášíme příklady nadační pomoci v životní tísni určené policistům a hasičům ve služebním poměru. Hasičská rodina, kterou představíme, je tentokrát z Pardubického kraje. Následují anotace vysokoškolských prací.
- OBSAH č. 12/2020 ROČNÍKU XIX
- Reálné nebezpečí prskavek jako vánoční dekorace
- Od svíček vyhořela celá koupelna
- Hasiči kromě standardních zásahů pokračují v činnostech souvisejících s covidem-19
- Hasiči ukončili po dlouhých letech zásah ve Vrběticích
- Požár plastů ve Stráži pod Ralskem
- Požár skladové ocelové haly
- Kurz bezpečné jízdy složek IZS
- Vyprošťovací automobil AV 30.1
- Mimořádné události řešené na úrovni Evropské unie
- Vize Centrálního datového skladu HZS ČR 2020–2025
- Krizová karta obce
- Nadační pomoc v životní tísni určená policistům a hasičům ve služebním poměru
- Hasí celá rodina
V pondělí 5. října 2020 proběhnul na Autodromu Most kurz bezpečné jízdy složek IZS. Tento výcvik je určen hlavně řidičům služebních vozidel kategorie M1G a N1G, což jsou víceúčelová terénní vozidla do 3,5 t určená pro přepravu maximálně osmi osob.
Jednodenní kurz proběhl na základě rozkazu generálního ředitele HZS ČR č. 20/2019 ze dne 20. května 2019 k přípravě, organizaci a realizaci společného projektu Policie České republiky a Hasičského záchranného sboru České republiky – Záchranného útvaru HZS ČR ve výcviku v kurzech bezpečné jízdy pro řidiče složek integrovaného záchranného systému na období 2019 až 2021, realizovaného zdokonalovacími kurzy bezpečné jízdy služebními dopravními prostředky.
„Každoročně tímto základním kurzem projde 192 příslušníků HZS ČR a se stejným počtem účastníků počítá i následný výcvik pokročilých řidičů, kteří již základním kurzem prošli. Během roku se tedy vystřídá 384 řidičů. Výcvik probíhá na šesti polygonech, a to v Ostravě, Vysokém Mýtě, Hradci Králové, Sosnové, Mostu a Příbrami,“ upřesňuje Vladislav Gera ze Záchranného útvaru HZS ČR, který tento projekt zaštiťuje. „Kromě toho běží i kurzy pro řidiče skupiny C v Ostravě, kterými ročně projde dalších 160 příslušníků v základních a 800 řidičů v pokročilých úrovních.“
A jak vlastně kurz probíhal? Byl rozdělen do dvou částí, které se skládaly jak z teoretické přípravy, tak z praktického výcviku pod vedením profesionálních instruktorů.
Celé dopoledne účastníci trénovali zvládání vozidla v extrémních situacích na silnici, jako jsou náhlé změny směru při vyhýbání se překážkám, nouzové intenzivní brždění, aquaplaning nebo zvládání smyku přední či zadní nápravy. To vše probíhalo na cvičném polygonu mosteckého autodromu, který je pro podobné manévrování vybaven různými typy povrchů od drsného asfaltu až po velejemný beton, který při nakropení připomíná ledovou vrstvu.
Odpolední výcvik byl zaměřen na ovládání vozidel v terénu. V offroadové sekci autodromu si všichni řidiči vyzkoušeli ovládání svých vozidel na rozblácených cestách, náročné výjezdy a sjezdy nebo jízdu po nakloněném svahu. Velice náročné bylo také brodění a průjezdy hlubokých kolejí. Pomyslnou třešničkou na dortu byl sjezd uklouzaného kopce za využití všech moderních elektronických asistenčních prvků ve vozidlech.
Na závěr kurzu všichni zúčastnění řidiči obdrželi certifikát o úspěšném zvládnutí výcviku, při němž si mohli bezpečně vyzkoušet všechny možné situace, do kterých by se v reálném provozu se svým vozidlem raději ani nechtěli dostat.
Karel ŠVÉDA, foto autor