Výzkum společnosti STEM: Občanům se líbí kampaň Bezpečné cestování
Preventivní informační projekt Hasičského záchranného sboru ČR „Bezpečné cestování“ hodnotí lidé velice pozitivně. Ukázal to rozsáhlý výzkum veřejného mínění, který na přelomu května a června uskutečnila společnost STEM.
Evakuační zavazadlo Respondentům byly ukázány dva vizuály použité v kampani, které
informují o chování v mimořádných situacích (co dělat při požáru a co by mělo být v evakuačním zavazadle-tyto plakáty jsou v příloze). Plných 93 % respondentů si myslí, že tyto plakáty přinášejí občanům užitečné informace. Celkem 85 % respondentů pak uvedlo, že vizuály kampaně jsou dobře výtvarně zpracovány.
Na kladném hodnocení kampaně Bezpečné cestování se shodnou prakticky všechny skupiny obyvatelstva – tj. jak muži, tak ženy, více vzdělaní i méně vzdělaní, starší i mladší.
Podle výzkumu informační plakáty použité v kampani dosud zaznamenala téměř jedna třetina občanů ČR. Nadprůměrně si kampaně všimli muži (32 %), lidé mladšího věku (do 44 let – 32 %), se středoškolským vzděláním s maturitou (33 %) a s vysokoškolským vzděláním (36 %).
Od zbytku republiky se v této otázce jasně odlišují obyvatelé Prahy, kde kampaň běží již třetím rokem. Testované plakáty kampaně si vybavilo plných 65 % Pražanů. Častěji plakáty zaznamenali ještě obyvatelé Středočeského kraje (38 %).
Z uvedeného výzkumu vyplynulo, že lidem do značné míry chybí informace o tom, jak se mají zachovat při mimořádné události. Plná polovina respondentů uvedla, že se v tomto necítí být dostatečně informována. To jen potvrzuje smysluplnost této kampaně, která má za cíl zvýšit míru informovanosti obyvatelstva.
Co dělat při požáru Preventivní informační kampaň „Bezpečné cestování“ byla odstartována v roce 2006 v Praze a ve středních Čechách. Tento původní projekt
MV-generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, Českých drah, a.s. a Dopravního podniku hl.m. Prahy, a.s. má za cíl zvýšit informovanost občanů cestujících v prostředcích hromadné dopravy a prohloubit jejich povědomí o možných nebezpečích a správném jednání v případě hrozící nebo již vzniklé mimořádné události. Sdělované informace jsou zveřejňovány formou informačních samolepek velikosti A4 v hromadných dopravních prostředcích (autobusech, tramvajích, metru, ve vlacích) a v prostorách vlakových nádraží Českých drah, a.s. a čekárnách městské hromadné dopravy.
Kampaň Bezpečné cestování již v současnosti běží na území většiny krajů - cestující se s ní v současnosti mohou setkat kromě Prahy a středních Čech také v krajích Jihočeském, Moravskoslezském, Královehradeckém, Libereckém, Karlovarském, Zlínském a v kraji Vysočina, kampaň proběhla také v Jihomoravském a Pardubickém kraji.
Dosud v kampani použité letáky občany informují o:
- varovném signálu „Všeobecná výstraha“, jeho smyslu, radí veřejnosti, co dělat po jeho zaznění
- doporučeném chování a jednání při nařízené evakuaci
- možném obsahu evakuačního zavazadla
- správném používání linek tísňového volání,
- zásadách chování v případě vzniku mimořádné události,
- postupech při nálezu podezřelého zavazadla v metru a ve vlaku
- tom, co dělat v případě požáru
- ochraně dýchacích cest v případě požáru nebo hustého kouře
Více informací o projektu Bezpečné cestování najdete na
kpt. PhDr. Petr Kopáček
tiskový mluvčí
MV-generální ředitelství
Hasičského záchranného sboru ČR
Tel.: 974 819 944
Mobil: 602 215 142
E-mail:petr.kopacek@grh.izscr.cz
vytisknout
e-mailem
Facebook