Hasičský záchranný sbor České republiky  

Přejdi na

Vaše důvěra je náš závazek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Výzkum společnosti STEM: Občanům se líbí kampaň Bezpečné cestování

Preventivní informační projekt Hasičského záchranného sboru ČR „Bezpečné cestování“ hodnotí lidé velice pozitivně. Ukázal to rozsáhlý výzkum veřejného mínění, který na přelomu května a června uskutečnila společnost STEM.  

 

Evakuační zavazadloEvakuační zavazadlo
Respondentům byly ukázány dva vizuály použité v kampani, které informují o chování v mimořádných situacích (co dělat při požáru a co by mělo být v evakuačním zavazadle-tyto plakáty jsou v příloze). Plných 93 % respondentů si myslí, že tyto plakáty přinášejí občanům užitečné informace. Celkem 85 % respondentů pak uvedlo, že vizuály kampaně jsou dobře výtvarně zpracovány. 
 
Na kladném hodnocení kampaně Bezpečné cestování se shodnou prakticky všechny skupiny obyvatelstva – tj. jak muži, tak ženy, více vzdělaní i méně vzdělaní, starší i mladší.
 
Podle výzkumu informační plakáty použité v kampani dosud zaznamenala téměř jedna třetina občanů ČR. Nadprůměrně si kampaně všimli muži (32 %), lidé mladšího věku (do 44 let – 32 %), se středoškolským vzděláním s maturitou (33 %) a s vysokoškolským vzděláním (36 %).
Od zbytku republiky se v této otázce jasně odlišují obyvatelé Prahy, kde kampaň běží již třetím rokem. Testované plakáty kampaně si vybavilo plných 65 % Pražanů. Častěji plakáty zaznamenali ještě obyvatelé Středočeského kraje (38 %).
 
Z uvedeného výzkumu vyplynulo, že lidem do značné míry chybí informace o tom, jak se mají zachovat při mimořádné události. Plná polovina respondentů uvedla, že se v tomto necítí být dostatečně informována. To jen potvrzuje smysluplnost této kampaně, která má za cíl zvýšit míru informovanosti obyvatelstva.
 
Co dělat při požáruCo dělat při požáru
Preventivní informační kampaň „Bezpečné cestování“
 byla odstartována v roce 2006 v Praze a ve středních Čechách. Tento původní projekt MV-generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, Českých drah, a.s. a Dopravního podniku hl.m. Prahy, a.s. má za cíl zvýšit informovanost občanů cestujících v prostředcích hromadné dopravy a prohloubit jejich povědomí o možných nebezpečích a správném jednání v případě hrozící nebo již vzniklé mimořádné události. Sdělované informace jsou zveřejňovány formou informačních samolepek velikosti A4 v hromadných dopravních prostředcích (autobusech, tramvajích, metru, ve vlacích) a v prostorách vlakových nádraží Českých drah, a.s. a čekárnách městské hromadné dopravy.
Kampaň Bezpečné cestování již v současnosti běží na území většiny krajů - cestující se s ní v současnosti mohou setkat kromě Prahy a středních Čech také v krajích Jihočeském, Moravskoslezském, Královehradeckém, Libereckém, Karlovarském, Zlínském   a v kraji Vysočina, kampaň proběhla také v Jihomoravském a Pardubickém kraji.
 
Dosud v kampani použité letáky občany informují o:
-         varovném signálu „Všeobecná výstraha“, jeho smyslu, radí veřejnosti, co dělat po jeho zaznění
-          doporučeném chování a jednání při nařízené evakuaci
-          možném obsahu evakuačního zavazadla
-         správném používání linek tísňového volání,
-          zásadách chování v případě vzniku mimořádné události,
-         postupech při nálezu podezřelého zavazadla v metru a ve vlaku
-         tom, co dělat v případě požáru
-         ochraně dýchacích cest v případě požáru nebo hustého kouře
 
Více informací o projektu Bezpečné cestování najdete na
 
 
Více informací k výsledkům citovaného výzkumu veřejného mínění naleznete na www.hzscr.cz/clanek/hasicskemu-zachrannemu-sboru-cr-duveruje-98-procent-obyvatelstva.aspx
 
 
kpt. PhDr. Petr Kopáček
tiskový mluvčí
MV-generální ředitelství
Hasičského záchranného sboru ČR
Tel.: 974 819 944
Mobil: 602 215 142
E-mail:petr.kopacek@grh.izscr.cz

vytisknout  e-mailem