Časopis 112 ROČNÍK VIII ČÍSLO 11/2009
SLAVNOSTNÍ odhalení pomníku policistům a hasičům, kteří zahynuli při výkonu svého povolání. Pomník je umístěn v areálu Muzea Policie ČR v Praze. ROZBOR zásahu jednotek PO na požár provozní a skladové haly na druhotné zpracování starých pneumatik v obci Tušimice na Chomutovsku. ZÁVĚRY odborné konference požární ochrany Mosty, PŘEDSTAVENÍ nové učebny požární prevence v SOŠ PO a VOŠ PO ve Frýdku-Místku a ANALÝZA tlakových lahví dostupných na českém trhu. SEZNÁMENÍ s průběhem odborné konference Bezpečná Evropa, která se uskutečnila v září v Hradci Králové. V rámci konference byl představen projekt Národního centra pro krizovou připravenost a výcvik složek IZS, na jehož základě se začne s výstavbou budoucí Akademie HZS ČR. ZAMYŠLENÍ nad stavem v oblasti limitních koncentrací nebezpečných látek v ochraně obyvatelstva. PŘÍLOHA časopisu je věnována slavnostnímu předání medailí a plaket HZS ČR, udělených u příležitosti státního svátku – Dne vzniku samostatného československého státu.
- Otevřená srdce
- Oheň zničil drticí mlýny na pneumatiky
- Analýza tlakových lahví na českém trhu
- Bezpečná Evropa
- Vzdělávací projekt pro Gruzii
- Periodické zkoušky vyhrazených tlakových zařízení
Otevřená srdce
Poprvé v dějinách záchranných a bezpečnostních sborů byl 13. října 2009 v areálu Muzea Policie ČR odhalen pomník policistům a hasičům, kteří zahynuli při výkonu svého povolání. Pietní akt se uskutečnil za přítomnosti pozůstalých rodin, nejvyšších představitelů Ministerstva vnitra, Policie ČR, HZS ČR, Nadace policistů a hasičů – vzájemná pomoc v tísni, odborových svazů a dalších hostů.
Socha „padlého bojovníka“ byla vytvořena z šumavského dioritu akademickým sochařem prof. Kurtem Gebauerem a jména všech policistů a hasičů, kteří položili své životy při výkonu služby od roku 1918, budou ručně vepsána do pamětní knihy Muzea Policie ČR.
„Práce policistů a hasičů není jen povolání, ale také poslání, které bohužel může skončit tragicky, a ti, kteří se rozhodli pomáhat a zachraňovat životy druhých, přicházejí o svůj život. Tímto pomníkem vznikla možnost poklonit se a poděkovat za jejich činy a každý, kdo k pomníku přijde, aby pocítil hrdost na ty, kteří se obětovali,“ řekl MUDr. Mgr. Ivan Langer, předseda správní rady Nadace policistů a hasičů.
Jménem vdov a sirotků vystoupily Ivana Jahelková a Ivana Klimešová, aby poděkovaly všem, kteří nejsou lhostejní k neštěstí druhých. Vždyť nikdo z nás neví, co ho potká a kdy bude potřebovat pochopení. Vyzdvihly význam Nadace policistů a hasičů - vzájemná pomoc v tísni, která zprostředkovává solidaritu a spoluúčast společnosti s osudy pozůstalých rodin a poskytuje jim psychickou i finanční podporu a pomoc. Za doprovodu smutečních tónů Hudby Hradní stráže a Policie ČR byly poté k pomníku položeny věnce a zazněly čestné salvy. Po pietním ceremoniálu byl program ukončen služebním slibem třiceti nových příslušníků Policie ČR.
Vyvrcholením slavnostního dne byl večerní koncert Lucie Bílé, poslední ze sedmi z jejího turné (v Olomouci, Ostravě, Brně, Hradci Králové, Plzni, Českých Budějovicích a Zlíně), kterými podpořila Nadaci policistů a hasičů. „Příběhy nadačních rodin jsou velmi bolestné, snad budou pro ně mé koncerty pohlazením a pro ostatní důležitým poznáním,“ uvedla zpěvačka v ateliérech TV Barrandov, kde se tentokrát neveřejný koncert konal a při něm předala Lucie Bílá symbolický šek na 140 000 Kč.
Na setkání nadačních rodin se členy správní a dozorčí rady nadace, které se konalo 14. října 2009, byli poprvé pozváni také policisté a hasiči těžce tělesně postižení následkem zranění utrpěného v přímé souvislosti s výkonem služebních povinností. Ředitel nadace PhDr. Vladimír Šutera, CSc., je přivítal v „rodinném nadačním společenství“, do něhož byli přijati a oznámil, že také jim nadace bude podle individuálních potřeb pomáhat.
Hosty tohoto setkání byli i přátelé z polské nadace obdobného zaměření, kteří se loni v létě starali o naše nadační rodiny rekreující se v Polsku.
Mgr. Zuzana CIKHARTOVÁ, foto autorka a Milan VÁVRŮ
Oheň zničil drticí mlýny na pneumatiky
Dne 6. září 2009 byl v 09.08 hodin na krajské operační a informační středisko HZS Ústeckého kraje (KOPIS) nahlášen požár provozní a skladové haly na druhotné zpracování starých pneumatik v obci Tušimice, okres Chomutov. Škoda vzniklá požárem byla stanovena na 30 milionů korun. Na zásahu se podílelo šest jednotek PO a celkem 31 hasičů.
Požár drtících mlýnůPopis objektu
Jedná se o objekt provozní haly a technologického zařízení na druhotné zpracování starých pneumatik v Tušimicích. Celá stavba je provedena jako trojlodní hala nepravidelného půdorysu. Střední loď slouží jako expedice a ve východní lodi je vybudováno zázemí, kanceláře a inspekční pokoje.
Skladová a provozní hala: původně samostatně stojící objekt byl po přestavbě upraven na rozměry 30 m x 15,5 m (výška 6,5 m) a obestavěn dvěmi novými loděmi. Obvodový plášť tvoří z vnějšku profilový trapézový plech, z vnitřku plastová fólie se skelným pletivem. Mezivrstvu tvoří tepelná izolace z minerální vlny. Střešní plášť se skládá z kovových I nosníků a trapézového plechu. Podlaha je z betonového potěru. Ze severozápadní strany plynule navazuje přístřešek sloužící jako mezisklad gumových polotovarů a přípravna na zásobování mlecích strojů v hale, v tomto prostoru se nachází vstupní dveře do haly. Další vstup do haly tvoří sekční vrata v jihovýchodní stěně. Prostor celé haly zaplňuje strojní a dopravníková technologie na zpracování použitých pneumatik.
Stručný popis výrobního procesu: ve venkovním manipulačním prostoru dochází k prvotnímu očištění a rozřezání pneumatik. Skladování a nakládání na pásový dopravník probíhá pod přístřeškem na severozápadní straně haly. Po pásovém dopravníku je polotovar dopravován do dvou drticích mlýnů typového označení ELDAN MPR200T (rok výroby 2008). Za výstupy z těchto strojů dochází na soustavě pásových přepravníků k oddělení gumového granulátu od kovového odpadu (ocelová výplň pneumatik) a chemlonového prachu a vlákna. Gumový granulát je plněn do velkoobjemových vaků. Kovový odpad je lisován do válcových puků, chemlonový prach a vlákno jsou odsávány ventilátory a filtry a shromažďovány v pytlích.
Průběh zásahu
Po ohlášení požáru na KOPIS vyhlásil operační důstojník v 09.09 hodin poplach pro jednotku HZS podniku (HZSP) ČEZ, a.s., Elektrárny Tušimice. Dále byl v 09.10 hodin vyhlášen poplach pro jednotku HZS Ústeckého kraje stanice Klášterec nad Ohří, jednotku SDH obce Kadaň a HZSP Severočeské doly, a.s., Tušimice DNT (jednotka DNT). V průběhu zásahu byly postupně na místo povolány další jednotky, jednotka SDH obce Klášterec nad Ohří a jednotka HZS Ústeckého kraje ze stanice Chomutov.
V 09.11 hodin se na místo požáru dostavila jako první jednotka HZSP ČEZ, a.s., Elektrárny Tušimice s požární technikou CAS 25 a CAS 32. Evakuace zaměstnanců proběhla samovolně, ještě před příjezdem jednotky. Přesto velitel jednotky požadoval od směnového mistra zjištění početního stavu zaměstnanců a potvrzení, že jsou všichni mimo budovu. Jednotka PO začala provádět průzkum s jedním zavodněným proudem C 52 od CAS 32. Druhým proudem od CAS 25 byl prováděn hasební zásah na severozápadní straně budovy přes přístřešek vzduchové filtrace. V 09.20 hodin se na místo události dostavila jednotka SDH obce Kadaň s technikou CAS 24 a jednotka HZSP Severočeské doly s požární technikou CAS 40 a CAS 32.
Bylo vytvořeno přívodní vedení od nadzemního hydrantu k CAS 40 a dále rozvinuto dopravní vedení jeden B 75 rozdělovač a dva útočné proudy C 52. Od CAS 24 bylo prováděno ochlazování budovy v proluce oddělující budovu expedice. V 09.23 hodin se na místo události dostavila jednotka HZS Ústeckého kraje stanice Klášterec nad Ohří s požární technikou CAS 15 a CAS 32. Velitel jednotky ze stanice Klášterec nad Ohří rozhodl o provedení průzkumu v dýchacích přístrojích. Od CAS 32 bylo vytvořeno dopravní vedení B 75 rozdělovač a jeden útočný proud C 52 do prostoru haly přes dvoje garážová vrata na jihovýchodní straně objektu a nasazení přetlakové ventilace. V 09.25 hodin převzal velitel jednotky ze stanice Klášterec nad Ohří po dohodě s velitelem jednotky HZSP stanice Elektrárny Tušimice velení na místě zásahu. V 09.35 hodin se na místo události dostavila jednotka SDH Klášterec nad Ohří s technikou CAS 24, CAS 32 a AP 20. Jednotky DNT s CAS 32, CAS 40 a jednotku SDH Klášterec nad Ohří s CAS 32 určil velitel zásahu (VZ) ke kyvadlové dopravě vody. Jednotka SDH Klášterec nad Ohří dostala od VZ za úkol vytvořit v dýchacích přístrojích dva útočné proudy C 52 od CAS 32 jednotky stanice Klášterec nad Ohří také do prostoru haly přes dvoje garážová vrata. PP 20 byla ustavena přibližně v polovině haly na jihozápadní straně a měla za úkol ochlazování střechy, přívodní vedení bylo od CAS 32 stanice Klášterec nad Ohří. V této době byl na místě zásahu dostatek sil a prostředků. VZ z důvodu větší přehlednosti a optimálního nasazení sil a prostředků rozdělil místo požáru na dva úseky. Úsek č. 1 byl zřízen z jihovýchodní strany vstupem přes garážová vrata a jeho úkolem byla likvidace požáru pásového dopravníku a násypky gumové drtě. Úsek č. 2 byl zřízen na severozápadní straně objektu a jeho úkolem byla likvidace požáru drtičů pneumatik a dalšího technologického zařízení. V úseku č. 1 byly nasazeny celkem tři proudy C 52, v úseku č. 2 tři proudy C 52 a jeden proud B 75.
Lokalizace a likvidace požáru
Nasazenými proudy postupně došlo ke snížení intenzity hoření a požár byl v 11.00 hodin lokalizován. Nadále bylo prováděno hašení všech zbylých ohnisek požáru, např. izolace a prachu z drcení pneumatik mezi střechou a stropem. Dále probíhalo vyhledávání a likvidace skrytých ohnisek v sendvičové stěně objektu. Tato činnost probíhala až do 15.00 hodin, kdy bylo rozhodnuto některé jednotky PO odeslat zpět na základny. Celý den 6. září 2009 až do druhého dne do 06.47 hodin, kdy byla hlášena likvidace požáru, probíhaly dohašovací práce, a to jednotkami SDH Kadaň, SDH Klášterec nad Ohří a HZS Ústeckého kraje stanice Klášterec nad Ohří. V 07.00 hodin bylo místo zásahu písemně předáno zástupci provozovatele k dalšímu střežení vlastními silami.
Místo požáru bylo ještě v průběhu celého 7. září 2009 monitorováno a byly prováděny dohašovací práce. Celkem bylo při zásahu použito 95 000 litrů vody a 50 litrů pěnidla.
Následky požáru
- zničena kompletní technologie drticích mlýnů,
- zničena vzduchotechnika,
- zničena elektroinstalace,
- poškozeny elektrické rozvaděče,
- poškozen střešní plášť.
Příčina vzniku požáru
Příčina vzniku požáru je doposud v šetření. Na expertizní činnosti v souvislosti se zjišťováním příčiny vzniku požáru se podílí Technický ústav požární ochrany Praha. V souvislosti s dosud známými údaji lze předpokládat, že jednou z nejpravděpodobnějších možných příčin vzniku požáru je technická závada.
Specifika zásahu
Negativa:
- zásah probíhal v silně zakouřeném objektu,
- omezený nástupní prostor pro zasahující požární techniku,
- velké množství hořlavého materiálu uskladněného v objektu i mimo něj.
Pozitiva:
- přes náročnost hasebního zásahu nedošlo k žádnému zranění,
- akceschopnost jednotek SDH,
- dobrá spolupráce s pracovníky firmy.
nprap. Bc. František MOULIS, HZS Ústeckého kraje, foto archiv HZS Ústeckého kraje
Analýza tlakových lahví na českém trhu
V polovině 90. let se začaly u HZS ČR zavádět kompozitní tlakové lahve určené pro izolační dýchací přístroje vzduchové. Kompozitní tlakové lahve se staly velkým hitem, protože ve srovnání s klasickými ocelovými tlakovými lahvemi měly výrazně nižší hmotnost, čímž se hasičům zásadně ulehčila práce. Kompozitní tlakové lahve jsou oproti klasickým ocelovým tlakovým lahvím o 6 kg lehčí. V současnosti začíná období, kdy HZS krajů budou muset řešit náhradu kompozitních tlakových lahví, jimž končí životnost (15 let), tlakovými lahvemi novými. Pro rozhodnutí, zda si pořídit klasické ocelové, lehčené ocelové nebo kompozitní tlakové lahve, může posloužit následující krátká analýza stavu tlakových lahví na českém trhu a u HZS ČR. | Z průzkumu u HZS krajů vyplývá, že celkový počet tlakových lahví určených pro izolační dýchací přístroje vzduchové je přibližně 12 400, z toho je 5700 ocelových (46 %) a 6700 kompozitních (54 %). |
---|
Tlakové lahve s životností 15 let musí bez poškození odolat 3750 cyklům a lahve s životností 30 let dokonce 7500 cyklům. Při výrobě kompozitních tlakových lahví s životností 20 let - typ L65C, které jsou na českém trhu již několik let, se použil liner z hliníkové slitiny s lepšími fyzikálními vlastnostmi a s vyšší hustotou, než byly hodnoty původního lineru, a větší množství karbonových a skelných vláken. Aby se nezvýšila hmotnost nově vyráběných tlakových lahví, byla vyvinuta nová vlákna s menší hustotou, tzv. superlight vlákna.
Vodní objem
|
5 l
|
6 l
|
7 l
|
8 l
|
9 l
|
---|---|---|---|---|---|
provozní tlak
|
300 bar
|
300 bar
|
300 bar
|
300 bar
|
300 bar
|
zkušební tlak
|
450 bar
|
450 bar
|
450 bar
|
450 bar
|
450 bar
|
vnitřní průměr
|
140 mm
|
140 mm
|
140 mm
|
140 mm
|
140 mm
|
délka
|
475 mm
|
550 mm
|
625 mm
|
700 mm
|
775 mm
|
hmotnost prázdné TL bez lahvového ventilu
|
7,8 kg
|
8,8 kg
|
9,8 kg
|
10,8 kg
|
11,8 kg
|
Typ
|
L19C
|
L29C
|
L45D
|
L65C
|
L65F
|
L65E
|
L65B
|
L87A
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
vodní objem
|
2 l
|
3 l
|
4,7 l
|
6,8 L
|
6,9 L
|
6,9 L
|
6,8 L
|
9 L
|
specifikace
|
CE
|
CE
|
CE
|
CE
|
CE
|
CE
|
CE
|
CE
|
provozní tlak
|
300 bar
|
300 bar
|
300 bar
|
300 bar
|
300 bar
|
300 bar
|
300 bar
|
300 bar
|
zkušební tlak
|
450 bar
|
450 bar
|
450 bar
|
450 bar
|
450 bar
|
450 bar
|
450 bar
|
450 bar
|
průměr
|
103 mm
|
114 mm
|
137 mm
|
157 mm
|
156 mm
|
161 mm
|
161 mm
|
178 mm
|
délka
|
376 mm
|
442 mm
|
490 mm
|
525 mm
|
522 mm
|
523 mm
|
525 mm
|
554 mm
|
hmotnost prázdné TL bez lahvového ventilu
|
1,2 kg
|
1,9 kg
|
3,4 kg
|
4 kg
|
3,5 kg
|
4,09 kg
|
4,4 max.
|
4,8 kg
|
životnost
|
15 let
|
15 let
|
15 let
|
15 let
|
15 let
|
20 let
|
30 let
|
15 let
|
vnitřní závit
|
M18x1,5 ISO
|
M18x1,5 ISO
|
M18x1,5 ISO
|
M18x1,5 ISO
|
M18x1,5 ISO
|
M18x1,5 ISO
|
M18x1,5 ISO
|
M18x1,5 ISO
|
Tlaková lahev
|
Životnost
|
Vodní objem 6 l
|
Vodní objem 7 l
|
Vodní objem 9 l
|
---|---|---|---|---|
ocelová
|
40 let nebo NLL*
|
8 200
|
8 500
|
9 000
|
lehčená ocelová
|
40 let nebo NLL*
|
6 000–8 100
|
-
|
-
|
kompozitní
|
15 let
|
-
|
12 000–15 000
|
16 200–20 500
|
20 let
|
-
|
12 100–17 100
|
-
|
|
30 let
|
-
|
15 000**–24 200
|
19 000–28 400
|
|
NLL*
|
-
|
> 25 000
|
-
|
Výrobci (mimo Interspira) začnou tlakové lahve prodávat od ledna 2010 a tvrdí, že cena bude v průměru jako u tlakových lahví s životností 20 let.
Parametr
|
Ocelové tlakové lahve
|
Kompozitní tlakové lahve
|
|||
---|---|---|---|---|---|
klasické
|
lehčené
|
životnost 15 let
|
životnost 30 let
|
životnost neomezená
|
|
hmotnost a rozměry
|
--
|
+
|
++
|
++
|
++
|
cena
|
++
|
++
|
-
|
-
|
--
|
životnost
|
++
|
++
|
--
|
+
|
++
|
pevnost
|
-
|
-
|
+
|
+
|
+
|
odolnost proti mechanickému poškození
|
+
|
+
|
-
|
-
|
-
|
odolnost proti korozi
|
-
|
-
|
+
|
+
|
+
|
periodická kontrola a zkoušení
|
+
|
+
|
N
|
N
|
N
|
pružnost
|
N
|
N
|
+
|
+
|
+
|
ekologická likvidace
|
+
|
+
|
-
|
-
|
-
|
vyjádření HZS krajů
|
--
|
N
|
++
|
++
|
++
|
Poměr +/-
|
7/6
|
8/2
|
7/5
|
8/3
|
9/4
|
Bezpečná Evropa
Hlavní představitelé konference
foto autorka
Vzdělávací projekt pro Gruzii
V letech 2008-2009 se v rámci Programu transformační spolupráce Ministerstva zahraničních věcí ČR uskutečnil v Gruzii vzdělávací projekt pro pracovníky tamních samospráv a neziskových organizací. Realizátorem bylo Vzdělávací centrum pro veřejnou správu ČR, o.p.s. (dále jen „VCVS ČR“).
Ruská invaze do Gruzie v srpnu 2008 a její následky ukázaly v praxi naléhavou potřebu vzdělávání místní správy a dalších institucí v oblasti řešení mimořádných situací a přípravy na ně. Do projektu proto bylo dodatečně zařazeno vzdělávání na témata krizové řízení a havarijní plánování.
Kurz proběhl v listopadu 2008 v hlavním městě Gruzie Tbilisi. Hlavním tématem bylo objasnění základů problematiky krizového a havarijního plánování a principů integrovaného záchranného systému v České republice. Úloha jednotlivých složek a jejich spolupráce v integrovaném záchranném systému byla účastníkům demonstrována i na příkladech skutečných událostí a na řešení případových studií.
Kurz byl účastníky hodnocen velmi pozitivně; přinesl jim řadu nových a cenných informací a znalostí. V následujícím období se ukázalo, že byl pro ně velmi inspirativní a motivoval je k dalším aktivitám, ale zároveň se ukázala potřeba dalšího vzdělávání a získání praktických zkušeností z fungujícího systému v této oblasti.
VCVS ČR proto ve spolupráci s Českou asociací hasičských důstojníků, o.s., a Hasičským záchranným sborem Olomouckého kraje připravilo další projekt – studijní pobyt deseti představitelů a pracovníků veřejné správy z Gruzie v České republice, Na realizaci projektu se podařilo získat finanční prostředky od nadace Open Society Fund.
Stáž se uskutečnila v září 2009. Ve skupině byli, kromě představitelů měst a kraje Guria, také zástupci partnerské gruzínské vzdělávací organizace Civitas Georgica, gruzínský hasič a novinář. Cílem studijní cesty bylo v praxi představit integrovaný záchranný systém v podmínkách České republiky a ukázat jeho úrovně, složky, jejich úlohy a vzájemnou spolupráci včetně komunikace s obyvatelstvem. Celá stáž byla postavena na posloupnosti: stát -> kraj-> obec s rozšířenou působností -> obec.
Účastníci stáže navštívili pracoviště operačního a informačního střediska MV-generálního ředitelství HZS ČR. Přítomní byli seznámeni s úlohou jednotek PO, postavením MV-generálního ředitelství HZS ČR a státoprávním uspořádáním České republiky v souvislosti s přípravou a řešením mimořádných událostí. Současně byl také objasněn význam tohoto národního koordinačního centra pro mimořádné události včetně spolupráce s orgány Evropské unie a Severoatlantické aliance. Samostatná část byla věnována objasnění účelnosti a organizaci tísňové linky 112 včetně jejího softwarového vybavení a ukázce organizace, prostorů a podmínek práce krizových štábů pro koordinaci řešení vnitrostátních i mezinárodních mimořádných událostí.
Další částí odborné stáže byla návštěva Základny logistiky Olomouc, skladu Drahanovice a Základny civilní ochrany Luže v Šumperku, Skladu materiální humanitární pomoci v Hamrech (patřící k HZS Olomouckého kraje), skladů a hasičských zbrojnic sborů dobrovolných hasičů obcí Hanušovice, Vrahovice nebo jedné z nejnovějších hasičských zbrojnic v Brodku u Prostějova. Zde byli přítomní seznámeni s úlohou jednotlivých subjektů v krizovém řízení, připraveností a organizací práce krizového štábu včetně nezbytné dokumentace. Stážisté si také prohlédli připravené podmínky pro nouzové ubytování a nezbytné materiální vybavení.
Samostatný blok stáže tvořilo seznámení s připraveností na mimořádné události z úrovně spolupráce územního odboru HZS Olomouckého kraje a města Prostějov. Při ukázce pracoviště krizového řízení obce se přítomní seznámili s jeho úlohou a určením, a dále se zkušenostmi z konkrétního řešení mimořádných situací.
Neméně zajímavá přednáška hlavního psychologa HZS ČR uzavřela odbornou část stáže. Zahraničním účastníkům byla přednesena úloha psychologické služby včetně poskytování psychosociální pomoci na území zasaženém mimořádnou událostí a zkušenosti z posttraumatických týmů.
Nejdůležitější a nejužitečnější však pro ně bylo praktické seznámení s fungováním složek integrovaného záchranného systému, zejména HZS ČR, kde oceňovali především propracovaný profesionální způsob fungování a pozornost, která je věnována odbornému vzdělávání a výcviku. Velmi obdivovali vybavenost a technické zázemí profesionálních jednotek PO, včetně spolupráce s dobrovolnými hasiči.
Ing. Martin ŽAITLIK,
Česká asociace hasičských důstojníků, o.s.,
HZS Olomouckého kraje, foto autor
Periodické zkoušky vyhrazených tlakových zařízení
- kovové tlakové nádoby – lahve na stlačený vzduch do objemu 20 l,
- kompozitní tlakové nádoby – na stlačený vzduch do objemu 20 l.
- nádob k dopravě plynů bez omezení tlaku do 20 l objemu,
- tlakových nádob stabilních pro všechny druhy plynů bez omezení objemu nebo přetlaku, což jsou zejména:
- vzdušníky kompresorů, expandery kotlů topení, kanálové zdviháky, výrobníky sodové vody apod.,
- tlakové nádoby s membránou,
- vzduchojemy motorových vozidel a mnoho dalších.
Kontrola ventilu spočívá ve vizuální prohlídce stavu ventilu a kontrole funkce ventilu, stavu jeho připojovacího závitu. Vadné a neopravitelné ventily se vyřadí. Vnitřní prohlídka nádoby se provádí průmyslovým endoskopem, fibroskopem nebo svítilnou.
Revize tlakových nádob stabilních
- každá nádoba musí být v okamžiku namontování a před prvním spuštěním podrobena výchozí revizi, kterou musí provést autorizovaná osoba, zaštiťující montážní firmu, pokud tato montážní nebo dodavatelská firma není autorizovanou osobou ve smyslu právních předpisů sama,
- nejpozději do čtrnácti dnů od zahájení provozu musí být provedena první provozní revize,
- ve lhůtě ne delší než jeden rok musí být každoročně provedena tzv. provozní revize, kdy revizní technik překontroluje evidenční údaje ze štítku, vnější stav nádoby, její těsnost a zkontroluje správnou funkci a sladění bezpečnostní výstroje, tedy pojišťovacího ventilu, tlakového spínače a manometru. Zkontroluje způsob provozu, kvalitu práce pověřených a oprávněných obsluh zařízení za předchozí období, vedení stanovené dokumentace a platnost oprávnění obsluh. Vyhodnotí bezpečnost a hospodárnost celého zařízení. Zkontroluje určení osoby zodpovědné za bezpečný a hospodárný provoz na organizační jednotce,
- ve lhůtě ne delší pěti let musí být provedena vnitřní prohlídka, kdy revizní technik kromě činností vázaných na provozní prohlídku provede demontáž revizních otvorů, sanaci a kontrolu vnitřních stěn nádoby. V případě nálezu silně zkorodovaných či problematických míst provede měření tloušťky stěn a porovnání jejich hodnot s požadavky výrobce, uvedenými v pasportu nádoby. Po provedení kontroly a zkompletování nádoby provede zkoušku těsnosti celé sestavy,
- ve lhůtě ne delší než devět let musí být provedena tlaková zkouška, kdy je nádoba, stejně jako u nádob na dopravu plynů, podrobena vnitřnímu přetlaku zpravidla ve výši jedenapůlnásobku maximálního povoleného přetlaku. Sledují se deformace nádoby, rosení na povrchu, zvukové a vizuální projevy. Nesmí dojít ani k nadměrné deformaci, projevující se poklesem tlaku po dobu zkoušky. Podmínky zkoušky definuje výrobce v pasportu tlakové nádoby, což je obdoba technického průkazu motorového vozidla, jehož předložení spolu s existencí továrního štítku na nádobě je při revizi nutnou podmínkou uznání schopnosti dalšího provozu. Další kroky této tlakové zkoušky jsou shodné s vnitřní revizí a provozní prohlídkou.
- každoroční provozní prohlídka s vizuální kontrolou stavu nádoby až po nejbližší uzavírací armaturu a její těsnost. Revizní technik zkontroluje správnou funkci a sladění bezpečnostní výstroje, tedy pojišťovacího ventilu, tlakového spínače a manometru. Zkontroluje způsob provozu, kvalitu práce pověřených a oprávněných obsluh zařízení za předchozí období, vedení stanovené dokumentace a platnost oprávnění obsluh. Vyhodnotí bezpečnost a hospodárnost celého zařízení. Zkontroluje určení osoby zodpovědné za bezpečný a hospodárný provoz na organizační jednotce,
- následuje pětiletá pravidelná zkouška těsnosti dle předpisu výrobce, spočívající v zatížení nádoby maximálními povolenými tlaky na vodní i plynové straně, které nejsou v běžném provozu využity a jejich znovunastavení na provozní tlaky stanovené projektem či provozními předpisy kotelny, ohříváku užitkové vody nebo vodárny (pokud jsou k dispozici, jinak empiricky revizním technikem).
- jsou to tlakové nádoby stabilní, sloužící jako zásobník stlačeného vzduchu k ovládání některých zařízení motorových vozidel. Vzduchojemy smějí být uvedeny do provozu a užívány pouze, splňují-li požadavky bezpečného provozu. Technická dokumentace je uložena u výrobce. Od roku 2000 výrobce dodává k výrobkům „PASPORT“, pokud:
- jejich stav neohrožuje bezpečnost, dále pokud u nich byly dle staré normy úspěšně provedeny předepsané zkoušky, mají dokumentaci archivovánu u výrobce a značení minimálně v rozsahu platných předpisů v době výroby nebo dovozu vozidla. Jejich bezpečnostní výstroj a příslušenství je podle dokumentace a platných norem funkční a úplné, bylo vyzkoušeno a odpovídá požadavkům vztahujícím se na ně a jsou instalovány v souladu s požadavky bezpečného provozu.
- každoroční prohlídky vzduchojemů osobami oprávněnými k obsluze tlakových nádob stabilních v HZS ČR, obsahující:
- vizuální kontrolu vnějšího povrchu – koroze pod třmeny a štítkem, promáčkliny či trhliny, stav nátěru a výrobního štítku, těsnost vlastní nádoby a celé brzdové soustavy při provozním přetlaku,
- záznam do provozní knihy techniky.
- po pěti letech provozu kontrola vzduchojemů motorových vozidel revizním
- technikem s vypracováním zápisu o revizi vzduchojemu bez demontáže vzduchojemu z vozidla.
- kontrola výrobního štítku, na kterém se kontrolují následující identifikační údaje - výrobce, výrobní číslo nádoby, měsíc a rok výroby, nejvyšší pracovní a zkušební přetlak, objem pracovního prostoru v litrech, typ tlakové nádoby,
- následuje demontáž např. odkalovacího šroubu, vnější a vnitřní prohlídka nádoby. Kontroluje se výskyt trhlin, deformace povrchu nádoby, vznik důlkových a plošných korozí, stav úkosů, čistota a stav stěn nádoby, stav ochranných povlaků, neporušenost míst se zvýšeným namáháním (lemy, švy, svary,..). V případě pochybností se provede ultrazvukové měření tlouštěk stěn problematických míst.
V případě nálezu na rozhraní bezpečných hodnot tloušťky stěn lze provést přepočet životnosti vzduchojemu - kontrolní výpočet a stanovení nové doby životnosti vzduchojemu (dovoleného počtu provozních cyklů).
Tlaková zkouška pomocí tlakové zkoušečky se po demontáži vzduchojemu provádí pouze ve výjimečných případech.