Hasičský záchranný sbor České republiky  

Přejdi na

Vaše důvěra je náš závazek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Sekce integrovaného záchranného systému a operačního řízení Generálního ředitelství HZS ČR

Odbor integrovaného záchranného systému a jednotek PO, Odbor služeb, Odbor operačního řízení, Odbor komunikačních a informačních systémů, Technický ústav požární ochrany 

  • Náměstek generálního ředitele pro IZS a operační řízení
  • Odbor IZS a jednotek PO
  • Odbor služeb
  • Odbor operačního řízení
  • Odbor komunikačních a informačních systémů

Náměstek generálního ředitele pro IZS a operační řízení

Náměstek generálního ředitele: genmjr. Ing. Petr Ošlejšek, Ph.D.

Sekretariát: Veronika Najmanová


Do působnosti náměstka generálního ředitele patří kromě jednotlivých odborů i řízení Technického ústavu požární ochrany (TÚPO). Náměstek generálního ředitele je přímým nadřízeným ředitelů odborů a ředitele TÚPO.

Odbor IZS a jednotek PO

Ředitel odboru: plk. Ing. Martin Legner, MBA

telefon: +420 950 819 710
e-mail: martin.legner@hzscr.cz

Odbor se člení na:
  • oddělení IZS
  • oddělení jednotek PO
    • vedoucí oddělení: momentálně neobsazeno

MV-GŘ HZS ČR na úseku integrovaného záchranného systému zajišťuje:

  1. metodické řízení výkonu státní správy orgánů krajů a orgánů obcí ve věcech integrovaného záchranného systému (dále jen „IZS“),
  2. řízení výkonu státní správy hasičských záchranných sborů krajů ve věcech IZS, kontrola plnění úkolů a poskytování odborné metodické pomoci hasičským záchranným sborům krajů,
  3. usměrňování IZS a přípravy na mimořádné události, organizace zapojení České republiky do mezinárodních záchranných operací při mimořádných událostech v zahraničí a poskytování humanitární pomoci do zahraničí,
  4. zabezpečování ústřední koordinace záchranných a likvidačních prací, kontrola a koordinace poplachových plánů IZS krajů a zpracování ústředního poplachového plánu IZS,
  5. plnění úkolů kontaktního místa pro vyžadování pomoci při katastrofách a velkých haváriích podle mezinárodních smluv s okolními státy a s Maďarskou republikou,
  6. koordinaci při zpracování typových činností složek IZS při společném zásahu, které obsahují postup složek IZS při záchranných a likvidačních pracích.

Odbor integrovaného záchranného systému a jednotek PO odpovídá za koncepci a realizaci IZS, koordinaci záchranných prací a spolupráci složek IZS, za usměrňování, koordinaci a kontrolu činnosti jednotek PO, za organizaci, návrh početních stavů a výkon služby v HZS ČR a jednotkách PO a odbornou přípravu v této oblasti. Podílí se na zabezpečení výzkumu a vývoje v oblasti požární ochrany, soustřeďuje a vyhodnocuje informace potřebné pro zásahy jednotek požární ochrany a ústřední řízení záchranných prací.

Odbor předkládá návrh na poskytnutí dotací občanským sdružením a návrh účelové dotace pro jednotky sborů dobrovolných hasičů obcí.

V rámci integrovaného záchranného systému zajišťuje organizaci přípravy na mimořádné události IZS, usměrňování integrovaného záchranného systému. Provádí kontrolu a koordinaci poplachových plánů integrovaného záchranného systému krajů a zpracovává ústřední poplachový plán integrovaného záchranného systému. Organizuje instruktáže a školení pro přípravu složek integrovaného záchranného systému zaměřené na jejich vzájemnou součinnost, stanovuje pravidla spolupráce mezi základními složkami IZS a ostatními složkami IZS atd.

Podílí se na organizaci požární ochrany pro období stavu ohrožení státu a válečného stavu.

Oddělení IZS plní zejména tyto úkoly:

  1. zajišťuje analýzy a hodnocení ohrožení z mimořádných událostí zejména živelních pohrom a havárií, koordinuje přípravu na řešení mimořádných událostí a účastní se ústředního řízení záchranných prací,
  2. usměrňuje a kontroluje v rozsahu svěřené působnosti výkon státní správy HZS krajů,
  3. zpracovává koncepční a metodické materiály, dokumentaci IZS a koordinuje její zpracování v HZS ČR, vyjadřuje se k vnějším havarijním plánům vybraných objektů a zařízení a k dokumentům, které se svým obsahem dotýkají IZS,
  4. v oblasti strategického řízení koordinuje a vytváří podmínky pro zapojení složek IZS na všech stupních státní správy a samosprávy pro jejich společný postup při provádění záchranných a likvidačních prací, vyhodnocuje společnou činnost složek IZS na republikové úrovni,
  5. připravuje vybraná celorepubliková a mezinárodní cvičení složek IZS, spolupracuje na programech odborné přípravy vedoucích složek IZS a vybraných funkcionářů v oblasti IZS,
  6. zpracovává návrhy na materiální a finanční zabezpečení koordinace složek v IZS a jejich konkrétních úkolů,
  7. stanovuje zásady pro společnou činnost jednotek PO a složek IZS na místě mimořádné události v rámci taktického řízení v IZS a zpracovává taktiku jednotek PO pro hašení požárů, záchranné práce a ochranu obyvatelstva,
  8. organizuje a řídí výkon služby příslušníků HZS ČR v operačním řízení a v jednotkách PO a organizuje a kontroluje výkon služby v operačním řízení jednotek PO, provádí státní požární dozor na úseku jednotek PO a kontrolní činnost u HZS krajů,
  9. sleduje a vyhodnocuje dokumentaci o zásazích jednotek PO a v IZS.

Oddělení jednotek PO plní zejména tyto úkoly:

  1. organizuje a řídí výkon služby příslušníků HZS ČR v operačním řízení a v jednotkách PO, organizuje a kontroluje výkon služby jednotek PO,
  2. zpracovává věcné návrhy předpisů pro činnost jednotek PO a odbornou přípravu, provádí státní požární dozor na úseku jednotek PO a kontrolní činnost u HZS krajů,
  3. řídí odbornou přípravu jednotek PO, vydává hlavní zaměření odborné přípravy jednotek PO a HZS ČR, organizuje tělesnou přípravu příslušníků HZS ČR a požární sport v rámci HZS ČR, připravuje vybraná cvičení jednotek PO a IZS a zkoušky hašení a věcných prostředků požární ochrany,
  4. navrhuje rozsah odborných znalostí pro jednotlivé funkce v jednotkách PO a koordinuje stanovení rozsahu odborných znalostí vybraných funkcí ve složkách IZS, zpracovává a aktualizuje osnovy kurzů pro získání a ověření odborné způsobilosti a specializačních kurzů v jednotkách PO, podílí se na organizaci a výcviku lezců,
  5. zpracovává plošné rozmístění jednotek PO, navrhuje organizaci a početní stavy HZS krajů i pro válečný stav, zpracovává a vede přehled o organizaci jednotek PO,
  6. navrhuje věcné rozdělení účelových dotací pro HZS krajů, pro vybrané obce a sdružení občanů působících na úseku požární ochrany a IZS,
  7. sleduje a vyhodnocuje dokumentaci o zásazích jednotek PO a úrazovost při zásazích a odborné přípravě a navrhuje opatření ke zvýšení bezpečnosti a ochrany zdraví HZS ČR.

Odbor služeb

Ředitel odboru: plk. Ing. Pavel Nepovím, MBA

telefon: +420 950 819 670
e-mail: pavel.nepovim@hzscr.cz

Odbor se člení na:
  • pracoviště strojní služby
  • pracoviště technické služby
    • vedoucí pracoviště: mjr. Ing. Jan Ondruch
    • telefon: +420 950 819 653
    • e-mail: jan.ondruch@hzscr.cz
  • pracoviště chemické služby
    • vedoucí pracoviště: plk. Ing. Jan Kosík, DiS.
    • telefon: +420 950 819 660
    • e-mail: jan.kosik@hzscr.cz
  • pracoviště dokumentaristiky
    • vedoucí pracoviště: momentálně neobsazeno

Pracoviště strojní služby plní zejména tyto úkoly:

  1. metodicky vede po odborné stránce organizační složky a zřizovatele ostatních jednotek PO při plnění úkolů strojní služby,
  2. plní úkoly HZS kraje podle řádu ve vztahu k jednotkám generálního ředitelství,
  3. usměrňuje výkon strojní služby v jednotkách PO, organizuje a kontroluje její činnost v rámci HZS ČR,
  4. sleduje a vyhodnocuje vybavení jednotek PO prostředky,
  5. zajišťuje provádění, ověřování a osvědčování odborné přípravy k získání odborné způsobilosti a odborné přípravy k prodloužení platnosti osvědčení o odborné způsobilosti příslušníků pro plnění úkolů strojní služby, pokud tím u vybraných funkcí nepověřil jinou organizační složku,
  6. stanovuje rozsah odborných znalostí příslušníků a základní zaměření pravidelné odborné přípravy v oblasti strojní služby,
  7. podílí se na vývoji, modernizaci a zkouškách vybraných prostředků,
  8. vyjadřuje se k připravovaným projektům na výstavbu, dostavbu nebo rekonstrukci stanic z hlediska činnosti strojní služby.

Pracoviště technické služby plní zejména tyto úkoly:

  1. metodicky vede po odborné stránce organizační složky HZS ČR a zřizovatele ostatních jednotek PO při plnění úkolů technické služby,
  2. plní úkoly HZS kraje podle řádu ve vztahu k jednotkám generálního ředitelství,
  3. usměrňuje výkon technické služby v jednotkách PO, organizuje a kontroluje její činnost v rámci HZS ČR,
  4. sleduje a vyhodnocuje vybavení jednotek PO prostředky,
  5. zajišťuje provádění, ověřování a osvědčování odborné přípravy k získání odborné způsobilosti a odborné přípravy k prodloužení platnosti osvědčení o odborné způsobilosti příslušníků pro plnění úkolů technické služby,
  6. stanovuje rozsah odborných znalostí příslušníků a základní zaměření pravidelné odborné přípravy v oblasti technické služby,
  7. zpracovává návrhy technických podmínek pro pořízení prostředků,
  8. podílí se na vývoji, modernizaci a zkouškách vybraných prostředků,
  9. vyjadřuje se k připravovaným projektům na výstavbu, dostavbu nebo rekonstrukci stanic z hlediska činnosti technické služby.

Pracoviště chemické služby plní zejména tyto úkoly:

  1. metodicky vede po odborné stránce organizační složky HZS ČR a zřizovatele ostatních jednotek PO při plnění úkolů chemické služby,
  2. usměrňuje výkon chemické služby v jednotkách PO, organizuje a kontroluje její činnost v rámci HZS ČR,
  3. sleduje a vyhodnocuje vybavení jednotek PO příslušnou požární technikou a věcnými prostředky chemické služby,
  4. zpracovává návrhy technických podmínek požární techniky a věcných prostředků chemické služby, 
  5. podílí se na vývoji, modernizaci a zkouškách vybrané požární techniky a věcných prostředků chemické služby, 
  6. posuzuje vhodnost využití nových hasebních médií, osobních ochranných prostředků, výzbroje a výstroje hasiče, 
  7. podílí se na vyhodnocení výběrových řízení,
  8. stanovuje rozsah odborných znalostí příslušníků HZS ČR na úseku chemické služby a základní zaměření pravidelné odborné přípravy v oblasti chemické služby,
  9. spolupracuje na odborné přípravě v oblasti chemické služby, vzdělávání a výcviku; formou specializační kurzů a instrukčně metodických zaměstnání připravuje jednotky PO pro jejich činnost v oblasti havárií s úniky nebezpečných látek se zaměřením na záchranné a likvidační práce a ochranu obyvatelstva, zejména taktiku zásahu, detekci, dekontaminaci a informační podporu; podílí se na organizaci výcviku potápěčů,
  10. zajišťuje provádění, ověřování a vydávání osvědčení odborné přípravy k získání odborné způsobilosti a odborné přípravy k prodloužení platnosti osvědčení o odborné způsobilosti příslušníků pro plnění úkolů chemické služby,
  11. vyjadřuje se k připravovaným projektům na výstavbu, dostavbu nebo rekonstrukci stanic z hlediska činnosti chemické služby, 
  12. usměrňuje činnost chemických laboratoří HZS ČR v oblasti chemické služby.

Odbor operačního řízení

Ředitel odboru: plk. Ing. Roman Bilý, MBA

telefon: +420 950 819 720
e-mail: roman.bily@hzscr.cz

Odbor se člení na:
  • oddělení národního operačního a informačního střediska (NOPIS)
  • oddělení statistiky a humanitární pomoci
  • pracoviště podpory operačního řízení


Odbor OPŘ zabezpečuje zejména funkci NOPIS MV-generálního ředitelství HZS ČR a současně celostátního OPIS IZS, prostřednictvím kterého jsou zajišťovány úkoly v operačním řízení a při ústřední koordinaci záchranných prací. Výkon služby na NOPIS je zabezpečován nepřetržitě ve čtyřiadvacetihodinových službách operačními důstojníky a operačními techniky. Mezi úkoly NOPIS patří také zajišťování připravenosti prostorů pro krizový štáb generálního ředitele HZS ČR, krizový štáb ministra vnitra a Ústřední krizový štáb.

Úkoly v operačním řízení jsou zajišťovány při velkých mimořádných událostech v ČR i v zahraničí. Proto také NOPIS neustále získává a vyhodnocuje informace o závažných mimořádných událostech a zajišťuje reakci na ně. V této souvislosti je NOPIS MV-generálního ředitelství HZS ČR partnerem řady operačních středisek a stálých služeb v ČR, např. operačního střediska Policejního prezidia Policie ČR, Situačního centra MV, Společného operačního centra MO, Styčného místa SÚJB, stálé služby Českého hydrometeorologického ústavu, diplomatické služby Ministerstva zahraničních věcí atd. Mezi přímé partnery v zahraničí patří: kontaktní místa v sousedních státech a v Maďarsku podle bilaterálních mezinárodních smluv, Monitorovací a informační středisko EU, Euroatlantické koordinační středisko pro katastrofy, kontaktní body v rámci Úmluvy o přeshraničních účincích průmyslových havárií, národní varovací body v systému Mezinárodní agentury atomové energie, kontaktní body v rámci systému civilní ochrany EU, OSN-OCHA.

NOPIS mimo jiné zajišťuje také úkoly v oblasti vyrozumění příslušných orgánů a varování obyvatelstva. Je vybaveno technologií pro celostátní spuštění varovacího systému. Zajišťuje distribuci upozornění, výstrah a informačních zpráv Českého hydrometeorologického ústavu.

V metodické oblasti zajišťuje odbor OPŘ usměrňování činnosti operačních středisek HZS ČR a spolupráce s ostatními operačními středisky. Odbor koordinuje způsob příjmu, směrování a odbavování jednotného evropského čísla tísňového volání 112 a národního tísňového čísla 150 v ČR.

Odbor OPŘ plní úkoly v oblasti analýz a statistiky mimořádných událostí. Zejména je vytvořen a neustále modernizován celostátně provozovaný informační systém „Statistické sledování událostí“, který eviduje veškerou činnost jednotek PO a údaje, získané při zjišťování příčin požárů. Tyto údaje jsou pak využívány zejména tvorbu analýz k podpoře rozhodovacích procesů v operačním řízení a dále pro potřebu vysokých škol, výzkumných ústavů apod. Každoročně je z údajů tvořena Statistická ročenka, která je k dispozici prostřednictvím časopisu „112 nebo na internetových stránkách: www.hzscr.cz

Mezi hlavní úkoly odboru OPŘ v současné době patří:

  • Zajištění udržitelnosti technologií informačního systému operačního řízení,
  • Zavedení zpřesněné lokalizace volajícího a komunikace osob se zdravotním postižením,
  • Realizace evropského projektu EU-CHEM-REACT 2.
  • Zajištění trvalé připravenosti na:
    • zahájení a realizaci ústřední koordinace záchranných a likvidačních prací včetně aktivace štábu generálního ředitele HZS ČR,
    • realizaci humanitární pomoci do zahraničí nebo na zapojení do mezinárodních záchranných operací,
    • realizaci zasedání krizových štábů.

Odbor komunikačních a informačních systémů

Ředitel odboru: plk. Ing. Jan Brothánek

telefon: +420 950 819 655
e-mail: jan.brothanek@hzscr.cz

Odbor se člení na:
  • oddělení rozvoje a projektového řízení
  • oddělení provozu a technické podpory

Informační a komunikační systémy jsou jedním z klíčových podpůrných systémů pro všechny obory činnosti HZS ČR a IZS. Tak jak  se zvyšuje závislost celé společnosti na těchto systémech, stává se společnost více zranitelnější. Z uvedeného důvodu je třeba věnovat problematice zvýšenou pozornost a dbát na udržování provozu a nové budování těchto systémů. Pro případ nefunkčnosti těchto systémů je velmi důležité mít stanovené a pevně dané záložní postupy

Zároveň je třeba budovat tyto systémy odpovědně, s rozvahou a koncepčně tak, aby člověka osvobodily od namáhavé a rutinní práce a nepředstavovaly další komplikaci a zbytečnou zátěž a byly efektivním nástrojem pro podporu výkonu činností HZS ČR v uvedené oblasti.

Je zapotřebí vytvořit jednotný informační prostor, ve kterém uživatel rychle najde správná a správně dokumentovaná data. Při tvorbě informačního prostoru je třeba aktivně sledovat současný stav vědeckotechnického poznání a budovat tento prostor v návaznosti na současné trendy v oboru. Je zapotřebí se přitom vyhnout jak zavádění nových technologií za každou cenu, tak konzervatismu v podobě obhajování technologií, které neposkytují požadované služby. Při identifikování nových příležitostí je třeba vycházet ze zkušeností a při samotném výběru nového projektu dbát na jeho efektivnost.

Předmětem činnosti v oblasti provozu a rozvoje ICT je především následujících 15 oblastí, které jsou z hlediska jejich rozsahu nasazení a nákladů na zajištění provozu a personálního zabezpečení u HZS ČR, jako dominantní:

  1. Datová síť HZS ČR IP VPN (WAN a LAN) a datová síť ITS NGN
  2. Radiokomunikační systém PEGAS
  3. Analogová rádiová síť
  4. Geografické informační systémy
  5. Jednotný systém varování a vyrozumění
  6. Jednotný informační systém požární prevence
  7. Elektronická spisová služba
  8. Elektronická pošta, e-mailové řešení
  9. Fixní telefonie
  10. Mobilní telefonie
  11. Příjem tísňového volání
  12. Informační systém operačního řízení
  13. Informační systémy pro utajené spojení Vydra, Dudek, Beta
  14. Videokonference
  15. Ekonomický informační systém MV
     

Veškeré výše uvedené projekty jsou aktuálně nejvýznamnějšími oblastmi, kterými se odbor a oddělení KIS zabývají. Výsledky této práce jsou ve výsledku využívány v podstatě všemi součástmi HZS ČR. S ohledem na komplexnost a koordinaci činnosti je také důležitá součinnost s celým HZS ČR a Ministerstvem vnitra ČR. Nejvyšší efektivity lze dosáhnout pouze na základě spolupráce všech zúčastněných, a to i včetně spolupráce s externím prostředím, neméně pak dodavateli v této oblasti na základě sjednaných smluvních vztahů. Výběrová řízení na dodání služeb jsou realizována ve spolupráci s oddělením veřejných zakázek dle zákona 137/2005 Sb., o Zadávání veřejných zakázek. Příprava podkladů pro uvedená výběrová řízení je rovněž velmi důležitou oblastí plnění úkolů a výkonu činnosti, která je prostřednictvím KIS realizována.

vytisknout  e-mailem