Hasičský záchranný sbor České republiky  

Přejdi na

Vaše důvěra je náš závazek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK IX ČÍSLO 1/2010

V tomto čísle se vracíme ke slavnostnímu předání nové požární techniky HZS České republiky, které se uskutečnilo v prosinci v Českých Budějovicích. V části POŽÁRNÍ OCHRANA analyzujeme komplikovaný zásah na požár opravárenské haly v Táboře, který způsobil škodu ve výši téměř 70 mil. korun. V bloku věnovaném IZS se zabýváme problémem zvýšeného počtu výjezdu hasičů k likvidaci nebezpečného odpadu. Představení nového evakuačního centra v Opavě, poznatky ze cvičení orgánů krizového řízení a složek IZS obce s rozšířenou působností Prostějov „Příval 2009“ a seznámení s programem španělského předsednictví v Radě EU v oblasti civilní ochrany tvoří hlavní náplň bloků OCHRANA OBVATELSTVA a KRIZOVÉ ŘÍZENÍ. Dále informujeme o budování nové expozice požární ochrany a ochrany obyvatelstva ve Zbirohu. Vložená PŘÍLOHA obsahuje kalendářní přehled nejvýznamnějších domácích i zahraničních oborových veletrhů a výstav pořádaných v roce 2010.  

  • Nová požární technika pod Černou věží
  • Požár se šířil vysokou rychlostí
  • Nálezy sudů s neznámými látkami jsou stále četnější
  • Město Opava má zřízeno evakuační centrum pro nouzové přežití obyvatelstva
  • Prostějov čelil přívalovým dešťům
  • Program španělského předsednictví v Radě EU v oblasti civilní ochrany
  • Ve Zbirohu se buduje expozice požární ochrany a ochrany obyvatelstva

Nová požární technika pod Černou věží

 

 

 

 

Slavnostní nástup Slavnostní nástup

 

Novou techniku pokřtil českobudějovický biskup Jiří PaďourNovou techniku pokřtil českobudějovický biskup Jiří Paďour

Ministr vnitra Martin Pecina předává klíče od nové technikyMinistr vnitra Martin Pecina předává klíče od nové techniky

Odjezd požární techniky z českobudějovického náměstíOdjezd požární techniky z českobudějovického náměstí

V Českých Budějovicích se 10. prosince 2009 uskutečnilo oficiální předání nové požární techniky HZS České republiky. Stalo se tak za účasti ministra vnitra Ing. Martina Peciny, generálního ředitele HZS ČR genmjr. Ing. Miroslava Štěpána a dalších představitelů sboru. Slavnostnímu aktu byli dále přítomni českobudějovický biskup Mons. Jiří Paďour, hejtman Jihočeského kraje Mgr. Jiří Zimola a primátor města České Budějovice Mgr. Juraj Thoma.


Slavnostní předávání nové požární techniky HZS ČR se již stalo tradicí. Po Praze a Olomouci se tato akce konala v Českých Budějovicích.
Celkem devětačtyřicet nových požárních automobilů stálo ve čtvrtek 10. prosince 2009 dopoledne seřazeno na českobudějovickém náměstí Přemysla Otakara II. Klíče od nové požární techniky zde z rukou ministra vnitra Martina Peciny oficiálně převzalo čtrnáct ředitelů HZS krajů, dále velitel Záchranného útvaru HZS ČR, ředitel Odborného učiliště požární ochrany Borovany a ředitel Institutu ochrany obyvatelstva Lázně Bohdaneč. Ministr vnitra ve svém krátkém projevu zmínil význam této akce jako důležité součásti komunikace mezi HZS ČR a občany. „Chtěl bych všem hasičům popřát, aby s novou technikou měli co nejméně starostí a aby jim co nejlépe sloužila. Na druhou stranu přeji nejenom jim, ale i nám všem, aby ji využívali co možná nejméně a měli co nejméně důvodů zasahovat při požárech a dalších katastrofách,“ popřál Martin Pecina.


Dále nové požární technice požehnal českobudějovický biskup Mons. Jiří Paďour a závěrečné slovo patřilo generálnímu řediteli HZS ČR genmjr. Ing. Miroslavu Štěpánovi, který biskupu Mons. Paďourovi poděkoval za akt požehnání požární technice: „Nikdy nevíme, co je mezi nebem a zemí, nikdy nevíme, co se může stát, a proto je dobré, když technika a hasiči takovéto požehnání mají – aby se vrátili živi a zdrávi ke svým rodinám, aby vždy pomohli tam, kde pomoci mohou a aby jejich pomoc byla účinná,“ řekl úvodem a vyslovil naději, že tento slavnostní akt snad není poslední: „Doufám, že v příštím roce dostaneme další novou techniku, která nám pomůže udržovat akceschopnost Hasičského záchranného sboru České republiky na co nejvyšší úrovni a starší techniku budeme moci předat našim kolegům v dobrovolných sborech, bez kterých se záchranný systém neobejde.“


Pravidelné hromadné nákupy nové požární techniky jsou součástí zvláštního rozpočtového programu Ministerstva vnitra „Periodická obnova základní požární techniky jednotek zařazených do plošného pokrytí“. Díky tomuto programu získá HZS ČR v letech 2007 až 2011 přibližně dvě stě nových cisternových automobilových stříkaček (CAS), které nahradí starší požární techniku.


V tomto roce HZS ČR převzal celkem devětačtyřicet nových požárních automobilů na podvozcích Mercedes Benz, MAN, Iveco a Tatra. Většinu z nich – celkem čtyřicet kusů – tvořily CAS 15/2200/135-M2Z, které byly financovány z výše uvedeného programu Ministerstva vnitra, jež za ně zaplatilo přibližně 200 milionů korun. Další tři CAS 30/9000/540-S3LP na podvozcích Tatra 815-7, pět chemických automobilů TACH-P a čtyři automobilové žebříky AZ-30 resp. AZ-37 byly financovány z rozpočtů jednotlivých HZS krajů nebo finančních zdrojů měst.


Na českobudějovickém náměstí byly středem zájmu odborníků již zmíněné CAS 30/9000/540-S3LP, které jsou uzpůsobeny pro hašení lesních požárů. Jako první je dostanou HZS Pardubického a Karlovarského kraje.


Luboš CHOTT, foto Milan VÁVRŮ

 

Požár se šířil vysokou rychlostí

Dne 18. září 2009 v 00.17 hodin přijalo sektorové operační a informační středisko HZS Jihočeského kraje v Táboře (dále jen „SOPIS“) z pracoviště linky tísňového volání 112 zprávu o požáru v areálu společnosti Comett Plus, s r.o., v Táboře. Během rozhodující části zásahu se na likvidaci požáru podílelo 61 hasičů z osmi jednotek PO s dvanácti požárními automobily.


Noční požárNoční požár v TábořePopis objektu
Stavba opravárenské haly byla dokončena v roce 1948 (dále jen „hala“). Hala se nacházela v průmyslové zóně ve východní části města Tábora. Zmíněný objekt od počátku sloužil k opravám a údržbě vozového parku, později pak byla část haly pronajata firmě, která zde instalovala technologii na výrobu papírových lepenek.


Celková délka objektu byla 70,5 m, šířka 40,65 m. Světlá výška haly se pohybovala v závislosti na sklonu střechy od 7,2 do 8,7 m. Hala prakticky tvořila dva požární úseky, a to sklad hořlavých kapalin a ostatní části haly. V jižní části haly se nacházel v podélné dispozici servis nákladních automobilů, stanice technické kontroly a prostory společnosti, která zde měla výrobu papírových plenek. V severní části se nacházela dílna pneuservisu, odstavná a najížděcí plocha pro servis a STK a dále provozní vestavba o dvou nadzemních podlažích přístupných z galerie. Nosná konstrukce haly byla ocelová hangárového typu na ocelových sloupech zakotvených do obvodového cihelného zdiva. Střešní plášť haly byl dřevěný, sendvičové konstrukce, uložený na ocelových nosnících, které vynášely dřevěné krokve opláštěné ze spodní a vrchní strany prkny. Prostor mezi prkny tvořil vzduchovou mezeru probíhající ve směru krokví v celé šíři haly. Vrchní část střešního pláště byla postupně opatřena několika vrstvami asfaltových pásů v celkové tloušťce přibližně 16 mm. Tato vrstva byla překryta v celé ploše střešního pláště pozinkovaným plechem.


Průběh zásahu
SOPIS postupně na místo zásahu vyslalo dvě družstva HZS Jihočeského kraje (dále jen „HZS JčK“) ze stanice Tábor se třemi CAS a AP 32, dále jednotku SDH obce Tábor se třemi CAS a dopravním automobilem a jednotku SDH obce Chotoviny s CAS. Po vyhlášení II. stupně požárního poplachu pak jednotky HZS JčK stanice Soběslav s CAS a HZS JčK stanice České Budějovice s kontejnerovým nákladním automobilem, dále jednotku SDH obce Chýnov s CAS a dopravním automobilem, jednotku SDH obce Planá nad Lužnicí s CAS a DA a jednotku SDH obce Bechyně se dvěma CAS.


Po příjezdu jednotky HZS JčK ze stanice Tábor na místo zásahu bylo průzkumem zjištěno, že z bočních světlíků servisu vycházejí plameny a velké množství kouře. Vstupní vrata do dílny byla uzamčena a plastové výplně byly zdeformovány teplem. Velitel zásahu (dále jen „VZ“) požádal pracovníky ostrahy areálu o informaci, co se za uzamčenými vraty dílny a v dalších částech areálu nachází. Pracovníci ostrahy však nebyli schopni požadované informace podat ani zajistit odemčení dveří haly. Z tohoto důvodu byly jednotlivé vstupy násilně otevřeny za použití pákových nůžek a motorových kotoučových rozbrušovacích pil.


Jako prvotní opatření nařídil VZ zřídit od CAS 20 vysokotlaký proud do prostoru za prohořívajícími vraty servisu. Dále nechal za pomoci nastavovacího žebříku zřídit od CAS 32 útočný proud C 52 z východní strany do prostoru prosvětlovacích pásů.


Požární zásah ztěžovaly autobusy, nákladní a osobní automobily zaparkované v prostoru kolem haly, které byly ohrožovány sálavým teplem. Plně rozvinutý požár se velkou rychlostí šířil po celé ploše haly, zejména s přispěním sendvičové konstrukce střešního pláště spojující jednotlivé části haly a silné vrstvy živičných lepenek na dřevěném záklopu střechy. Hořící asfalt odkapával ze střešního pláště a zapaloval již silně zahřáté hořlavé materiály, které se nacházely v prostoru jednotlivých částí haly. Vrstvy lepenky byly překryté plechem, který bránil efektivnímu hašení zvenku a zároveň zamezoval odvodu tepla z místa požáru.


VZ povolal na místo požáru AP 32 a umístil ji, vzhledem ke směru větru, společně s CAS 32 stanice Tábor na severní stranu haly s cílem ochlazovat střešní plášť. Jednotku SDH obce Tábor VZ nasadil na východní stranu objektu s hlavním úkolem zabránit rozšíření požáru na objekt logistického skladu a čerpací stanici pohonných hmot (dále jen „PHM“). Dále nařídil zajišťovat kyvadlovou dopravu vody, společně s jednotkou SDH obce Chotoviny.
Na místo požáru se v 01.37 hodin dostavil řídicí důstojník HZS JčK s ředitelem HZS JčK, dále ředitel územního odboru Tábor a velitel stanice Tábor. O požáru byla informována také ¬místostarostka města Tábor a pracovníci čističky odpadních vod (vzhledem k předpokládanému velkému množství odtékající požární vody a pěnidla). Na místě požáru VZ spolupracoval s Policií ČR a Městskou policií Tábor, především při řízení silničního provozu na trase kyvadlové dopravy vody.


Exploze lahví s LPG
Po zhodnocení situace v 01.54 hodin rozhodl VZ o vyhlášení II. stupně požárního poplachu. Na místo se postupně dostavily jednotky HZS JčK stanice Soběslav, dále jednotky SDH obcí Chýnov, Planá nad Lužnicí a Bechyně. Jednotky PO byly postupně nasazovány po obvodu požáru a dále zajišťovaly kyvadlovou dopravu vody na místo zásahu.


Z důvodu nízkého tlaku vody v hydrantové síti v okolí areálu byla zřízena čerpací stanoviště v Chýnovské ulici, v ulici Mládežnická a v ulici Kosova. Během neustále probíhajícího průzkumu bylo zjištěno, že se v hale nachází sklad pneumatik, papírových obalů a papíru v rolích a zejména tlakové lahve s LPG, O2, C2H2, CO2 a N2. Z prostoru haly byly jednotkou SDH obce Tábor evakuovány čtyři tlakové lahve s acetylenem, které byly na volném prostranství následně ochlazeny. V části haly na výrobu papírových plenek postupně explodovalo deset kusů desetikilogramových lahví s LPG, což mělo za následek rychlé rozšíření požáru do míst dosud nezasažených a statické narušení obvodových konstrukcí s následným zřícením střešních ocelových vazníků. VZ proto rozhodl o stažení zasahujících jednotek PO do bezpečné vzdálenosti. Vzhledem k charakteru hořících látek byl ze stanice České Budějovice vyžádán nákladní kontejnerový automobil s 8000 l pěnidla a z podniku Čepro, a.s., skladu Smyslov bylo dovezeno 1400 l pěnidla. Do pohotovosti na stanici a následně i k zásahu na místě požáru byli povoláni příslušníci ze směnné i denní služby, kteří zabezpečovali doplňování pěnidla a PHM a plnění tlakových lahví dýchacích přístrojů.


Po zabezpečení dostatečného množství pěnidla byl zahájen zásah pěnou dvěma proudy C 52, a to do prostoru archivu a skladu pneumatik v severní části objektu. V čase 02.14 hodin došlo ke zřícení střechy nad částí objektu. V této době byla prováděna evakuace materiálu z kanceláří nacházejících se v přístavcích okolo hořící haly. Ve 02.37 hodin se na místo požáru dostavil vyprošťovací automobil a ve spolupráci se zasahujícími hasiči bylo odtaženo sedm nákladních automobilů zaparkovaných v blízkosti hořící haly za nepřetržitého ochlazování odtahovaných automobilů a vedlejších budov vzdálených od požáru asi 30 metrů.


Ve 03.15 hodin bylo jednotkou SDH obce Tábor zjištěno, že v přístavbě na východní straně haly se ve skladu hořlavých kapalin nachází přibližně 4000 l olejů. Pomocí vysokozdvižného vozíku tato jednotka vybourala otvor do obvodového zdiva skladu a za neustálého ochlazování odstranila nádoby s hořlavou kapalinou.


Po uhašení požáru v prostoru archivu a skladu pneumatik byl pěnový proud přenesen na AP 32. VZ rozhodl o přeskupení sil a prostředků ze severní na západní stranu haly a bylo zahájeno plošné hašení pěnou v místech zřícené střechy. Celkem bylo v danou chvíli nasazeno sedm vodních proudů C 52 a jeden pěnový proud B 75.


Následky požáruNásledky požáruLokalizace požáru
Po lokalizaci požáru v 06.40 hodin vydal VZ jednotce SDH obce Chýnov rozkaz odvézt, pod ochranou proudu C 52, palety se škrobem, které byly uloženy v těsné blízkosti haly. Vzhledem k poškození stavebních konstrukcí požárem a pro zajištění bezpečnosti zasahujících hasičů, byl na žádost VZ povolán na místo požáru statik a těžká stavební technika.


V 07.28 hodin byl snížen stupeň požárního poplachu z II. na I. stupeň a jednotky PO z II. stupně byly postupně odeslány na základny. Na místě požáru byly ponechány jednotky SDH obce Tábor, stanice Tábor a stanice Soběslav, které prováděly postupné dohašování ohnisek hoření v šestihodinovém harmonogramu střídání.


Ve dnech 20. až 21. září 2009 jednotky PO pokračovaly ve fyzicky i psychicky namáhavé práci při vyhledávání a dohašování skrytých ohnisek hoření, především v prostoru uskladněných papírenských výrobků.
Dne 22. září 2009 ve 12.30 hodin VZ oznámil likvidaci požáru a po závěrečném průzkumu bylo místo požáru předáno majitelům a nájemci objektu.


Příčina vzniku požáru
Ke zjištění příčiny vzniku požáru byla ustanovena vyšetřovací skupina složená z příslušníků Policie ČR (Policejní prezidium Kriminalistický ústav, Krajské ředitelství policie Jihočeského kraje – správa kriminální policie a vyšetřování a odbor kriminalistické techniky a expertiz, Krajské ředitelství policie Jihočeského kraje – územní odbor Tábor), MV-generálního ředitelství HZS ČR a Technického ústavu požární ochrany Praha, krajského ředitelství a územního odboru HZS Jihočeského kraje, která ve dnech 19. až 25. září 2009 prováděla ohledání místa požáru. V průběhu zjišťování příčiny vzniku požáru bylo stanoveno několik verzí – technická závada, nedbalostní jednání nebo úmyslné založení. Žádná z verzí však dosud nebyla potvrzena.


Dle prvotního vyjádření majitelů a nájemce byla požárem způsobena škoda ve výši přibližně 66 milionů korun. Uchráněné hodnoty byly zjištěny ve výši 70 milionů korun. Především šlo o zamezení rozšíření požáru na nákladní a osobní automobily, které se nacházely v blízkosti haly a na objekt logistického skladu a na čerpací stanici pohonných hmot.


Specifika zásahu
Negativa:
značné rozměry objektu,
vysoká rychlost šíření požáru v prostoru sendvičové konstrukce střešního pláště,
vrstva asfaltové lepenky na střešním plášti, která při požáru odkapávala a zvyšovala intenzitu hoření,
plechová krytina střešního pláště neumožňovala účinné hašení z horní části objektu,
nemožnost provedení zásahu z vnitřku objektu z důvodů hrozícího zřícení ocelové nosné konstrukce,
minimum informací o materiálu a provozu v jednotlivých částech haly,
velké množství tlakových lahví v objektu, jejichž výbuchy bezprostředně ohrožovaly zasahující hasiče,
nízký tlak v hydrantové síti v okolí areálu daný výškovými parametry gravitačního vodovodu,
značný vývin kouře ze stovek pneumatik a nutnost vést většinu zásahu v dýchacích přístrojích,
charakter uskladněného hořlavého materiálu – velké role papíru s množstvím lepidla,
nutnost zdlouhavého rozebírání zříceného střešního pláště, aby byl umožněn přístup k ohniskům hoření,
problémy s uvolňováním členů jednotek SDH obcí ze zaměstnání při několikadenním zásahu.


Pozitiva:
objekt se nachází v průmyslové části města mimo obytnou zónu,
po odtažení vozidel vznikl dostatečný prostor a byly uvolněny zpevněné plochy pro umístění požární techniky prakticky okolo celého objektu haly,
velitelé jednotek PO respektovali a důsledně plnili rozkazy VZ,
při požáru nedošlo ke zranění zasahujících hasičů,
bylo zabráněno rozšíření požáru na čerpací stanici PHM a další budovy v areálu,
přítomnost vyprošťovacího jeřábu s obsluhou na místě požáru s možností efektivně a bezpečně provést odtažení nákladních automobilů z okolí hořící haly,
velmi dobrá spolupráce s Policií ČR a Městskou policí Tábor při řízení dopravy a následném střežení místa požáru,
autobusová doprava v areálu nebyla, díky dobré organizaci na místě zásahu, omezena a nedošlo ani ke zpoždění spojů.
mjr. Bc. František PODLAHA, nprap. Martin PETRÁK, foto archiv HZS Jihočeského kraje

 

Nálezy sudů s neznámými látkami jsou stále četnější

Jak již bylo uvedeno v článku „Podezřelý dopis omámil důchodce“ (č. 5/2009), v rámci Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje (HZS JmK) působí výjezdová skupina chemické laboratoře při Školicím středisku Tišnov (ŠS Tišnov), která zabezpečuje výjezdy k chemickým haváriím nebo únikům neznámých látek. V tomto článku bych chtěl upozornit na jeden zajímavý fenomén, který se během loňského roku vyskytl při výjezdové činnosti této laboratoře.

V průběhu uplynulého roku byla výjezdová skupina chemické laboratoře povolána ke čtyřem případům nálezů sudů s neznámou a tedy i potenciálně nebezpečnou látkou. Jednotlivé případy jsou popsány v následujících pasážích.

Nález  v KašenciNález v Kašenci

Nález sudů s neznámou látkou v Miroslavi-Kašenci
Dne 10. února 2009 bylo v katastru obce Miroslav, okr. Znojmo, nalezeno u polní cesty deset stolitrových plastových sudů obsahujících tekutiny různých barevných odstínů a jeden barel o objemu 1 m3 asi z jedné třetiny naplněný fialově černou sedlinou. Vzhledem k podezření na možnou nebezpečnost obsahu sudů byly na místo povolány složky IZS a odboru životního prostředí (ŽP) MÚ Moravský Krumlov. Jednotka stanice Moravský Krumlov na místě zjistila, že sudy obsahují neznámou látku, vzhledově připomínající zbytky barev v odstínech tmavě zelená, černá, fialová a modrá. Proto byla na místo povolána i výjezdová skupina chemické laboratoře Školicího střediska Tišnov, aby provedla identifikaci této neznámé látky a vyloučila, případně potvrdila její nebezpečnost pro obyvatelstvo nebo životní prostředí.

Analýza neznámé látky byla provedena pomocí těchto metod:
a) plynovou chromatografií s hmotnostním spektrometrem (GC-MS) byla prokázána přítomnost stop těkavých organických látek – alkanů, aromatických uhlovodíků, derivátů anilinu a chlorovaných uhlovodíků a dalších organických látek s dominantní převahou aromatických látek typu styren, methylstyren, 4-terc-butyl-o-xylen. Dále byly přítomny stopy polárních rozpouštědel – acetonu a alkoholů;
b) infračervenou spektrometrií bylo zjištěno, že identifikovaná látka je podobná spektru odpovídající barvivu na bázi kobaltové modři;
c) elementární analýza prokázala přítomnost anorganických plniv.

Vyhodnocením výsledků jednotlivých analýz bylo zjištěno, že se s nejvyšší pravděpodobností jedná o organické, vodou ředitelné barvy. Vzhledem k tomu, že nedošlo k významnějšímu úniku obsahu barelů, nemohlo být ohroženo zdraví obyvatel ani životní prostředí. Obsah sudů i barelu však bylo nutné nechat zlikvidovat odbornou firmou, neboť jeho uvolnění do okolního prostředí by způsobilo významnou ekologickou zátěž a lokálně ohrozilo životní prostředí.

Nález v LedcíchNález v Ledcích

Nález sudů s neznámou látkou v obci Ledce
Dne 3. dubna 2009 bylo v katastru obce Ledce, okr. Brno-venkov, nalezeno u lesní cesty deset stolitrových plastových sudů naplněných tekutinami různých barevných odstínů a jeden barel o objemu 1 m3 asi z jedné třetiny naplněný fialově černou sedlinou. Vzhledem k podezření na možnou nebezpečnost obsahu sudů byly na místo povolány složky IZS a odboru ŽP ORP Židlochovice. Jednotka stanice Židlochovice na místě zjistila, že sudy obsahují neznámou látku, vzhledově připomínající zbytky barev v odstínech černé, fialové a modré. Proto na místo povolali výjezdovou skupinu chemické laboratoře Školicího střediska Tišnov, aby identifikovala neznámou látku. Již při počátečním průzkumu výjezdové skupiny bylo zjištěno, že je tento nález totožný s nálezem ze dne 10. února 2009. Odebrané vzorky byly odvezeny do laboratoře a podrobeny stejné analýze jako vzorky z předchozího případu. Výsledky analýz opět potvrdily nález organických, vodou ředitelných barev.

Nález v OřechověNález v Ořechově

Nález sudů s neznámou látkou u obce Ořechov
Dne 29. dubna 2009 bylo v katastru obce Ořechov, okr. Brno-venkov, nalezeno v poli osm ocelových sudů. Vzhledem k podezření na možnou nebezpečnost obsahu sudů byly na místo povolány složky IZS a odboru ŽP MÚ Šlapanice. Jednotka stanice Ivančice na místě zjistila, že sudy obsahují neznámou kapalinu nažloutlé barvy, proto povolala jednotku ze stanice Lidická, jejíž velitel následně povolal výjezdovou skupinu chemické laboratoře Školicího střediska Tišnov, aby provedla identifikaci neznámé látky. Před příjezdem výjezdové skupiny provedli příslušníci chemické služby ze stanice Lidická prvotní identifikaci této látky pomocí Ramanova spektrometru, který ji identifikoval jako etanol (viz obr. 3). Vzhledem k tomu, že identifikace neznámé látky musí být potvrzena ještě další nezávislou metodou, byly odebrané vzorky odvezeny výjezdovou skupinou k analýze do stacionární laboratoře Školicího střediska Tišnov.

Následně byla provedena analýza dovezených vzorků pomocí metody plynové chromatografie s hmotnostním spektrometrem (GC-MS). Výsledky analýz potvrdily přítomnost etanolu. Neznámá kapalina, která byla ve všech sudech stejná, kromě toho obsahovala ještě další látky, jako pseudokumen, indan, tetralin, naftalen, různě metylované benzeny a další (viz obr. 4).

Tyto látky se používají k výrobě rozpouštědel pro nátěrové hmoty, případně pro výrobu čisticích a odmašťovacích prostředků. Všechny uvedené látky, vyjma alkoholu, jsou zdraví škodlivé a nebezpečné pro životní prostředí.

Vzhledem k tomu, že žádná z nalezených látek není toxická nebo extrémně nebezpečná a únik těchto látek nebyl zaznamenán, nedošlo k ohrožení zasahujících hasičů a obyvatelstva ani k poškození životního prostředí. Pokud by ale došlo k úniku těchto látek do půdy či vody, bylo by, vzhledem k jejich povaze, životní prostředí ohroženo.

Nález v IvančicíchNález v Ivančicích

Nález sudů s neznámou látkou u obce Ivančice
Dne 29. září 2009 byly v katastru obce Ivančice nalezeny v poli dva plastové sudy. Vzhledem k podezření na možnou nebezpečnost obsahu sudů byly na místo povolány složky IZS a odboru ŽP MÚ Ivančice. Jednotka stanice Ivančice na místě zjistila, že sudy obsahují neznámou kapalinu. Proto na místo povolala výjezdovou skupinu chemické laboratoře Školicího střediska Tišnov, aby identifikovala neznámou látku.

Označení a způsob balení sudů napovídalo, že by se mohlo jednat o průmyslové hnojivo, proto byla identifikace látky provedena elementární analýzou. Její výsledky potvrdily, že neznámou látkou je průmyslové hnojivo obsahujícího 4,5 % hm. amoniakálního dusíku a 4,5 % hm. mikroživiny bór vázaného v chelátové vazbě.

Vzhledem k tomu, že listové hnojivo bylo uzavřeno v barelu a nedošlo k jeho úniku, nebyly ohroženy osoby ani životní prostředí. K ohrožení životního prostředí by mohlo dojít v případě úniku většího množství listového hnojiva do podzemních nebo povrchových vod.

Závěr
Z popsaných zásahů je patrné, že celosvětová finanční krize v letošním roce výrazně přispěla k tomu, že firmy nebo fyzické osoby ve snaze ušetřit náklady za likvidaci, vyhazují nebezpečný odpad do polí, lesů atd., čímž ohrožují životní prostředí a zatěžují rozpočty HZS krajů (zbytečné výjezdy) a obcí, které musí nalezené látky často nákladně ekologicky likvidovat.


O zásazích více na www.firebrno.cz/tisnov.


por. Ing. Jan HRDLIČKA, foto archiv HZS Jihomoravského kraje a autor

Město Opava má zřízeno evakuační centrum pro nouzové přežití obyvatelstva

 

 

 

Humanitární sklad Sklad evakuačního centra 

UmývárnaUmývárna

Lůžková částLůžková část

Opavská radnice otevřela výjimečné evakuační zařízení pro osoby postižené následky mimořádných událostí nebo krizových situací. Evakuační centrum tohoto rozsahu je pravděpodobně jediné v České republice a je schopno okamžitě poskytnout potřebné zázemí pro nouzové přežití obyvatelstva. Centrum je k dispozici nejen místním lidem, ale jeho služeb může využít celý opavský region, případně regiony sousední.


V evakuačním centru je k okamžitému použití připraveno 71 lůžek, dalších 270 lůžek včetně nezbytného materiálu humanitární pomoci je v případě potřeby připraveno ke zpohotovení v relativně krátkém čase v prostoru tělocvičny magistrátu vzdálené padesát metrů od evakuačního centra a v prostorách blízké základní školy, která je od centra vzdálena zhruba 200 metrů. Centrum je tak schopno během několika hodin poskytnout nouzové ubytování pro 340 evakuovaných obyvatel. Tato kapacita byla stanovena na základě zkušeností z povodní v roce 1997, kdy tato živelní pohroma připravila o střechu nad hlavou 320 lidí. Kromě ubytovacích prostor jsou součástí evakuačního centra sklad materiálu humanitární pomoci, místnost pro odpočinek a sociální zařízení, dále je zde k dispozici lékařský pokoj, místnost pro policii, mohou zde působit další odborníci jako například psycholog. V sousedství centra je jídelna magistrátu města, kde se mohou evakuovaní občané stravovat. Pokud by bylo nutné zajistit nouzové ubytování pro další osoby, lze na volné ploše u centra vybudovat stanový tábor (rozvinout materiální základnu humanitární pomoci Armády ČR nebo Hasičského záchranného sboru ČR) nebo je možné využít velkou zasedací místnost, která se nachází v těsné blízkosti evakuačního centra.


Na začátku byl „Plán evakuace a nouzového přežití“
Na základě provedené reformy územní veřejné správy a v souladu s ustanovením § 15 odst. 4 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů, se v roce 2003 statutární město Opava stalo určenou obcí, které je stanovena povinnost rozpracovat vybrané úkoly krizového plánu kraje na podmínky správního obvodu obce s rozšířenou působností. Tohoto úkolu se ujalo nově vzniklé oddělení havarijního a krizového řízení magistrátu. Jedním z důležitých úkolů při tvorbě „krizového plánu určené obce“, byly práce na řešení evakuace ohrožených obyvatel v případě vzniku mimořádné události nebo krizové situace a následné řešení jejich nouzového přežití (nouzové ubytování, nouzové stravování, humanitární pomoc) v případech, kdy postižení obyvatelé přišli o svá obydlí nebo je nemohou dočasně užívat. Získat informace, geografický přehled a absolvovat jednání se subjekty, které by se měly podílet na evakuaci a nouzovém přežití postižených obyvatel znamenalo vynaložit značné úsilí ze strany pracovníků oddělení havarijního a krizového řízení. Na základě získaných podkladů bylo zahájeno zpracování dokumentace k organizaci a zajištění evakuace a nouzového přežití obyvatelstva. Krizový plán určené obce byl jako celek dokončen do dvou let od zadání, tedy počátkem roku 2006.


Následovala materiální a humanitární základna
Po dokončení plánovacích dokumentů vznikla myšlenka podpořit účinnost krizového řízení v případě mimořádných událostí a krizových situací vybudováním stacionární materiální a humanitární základny. Materiální základna humanitární pomoci je doplňujícím prvkem integrovaného záchranného systému při provádění záchranných a likvidačních prací a následném poskytování pomoci postiženému obyvatelstvu, resp. k zajištění jeho základních životních potřeb (ubytování, příprava a výdej stravy, ošacení apod.), a to na dobu nezbytně nutnou.


Získat materiál, použitelný pro záměry humanitární základny, bylo poměrně náročné. Nakonec se podařilo shromáždit nezbytné množství materiálu všeho druhu, využitelného k poskytnutí pomoci v případě řešení následků mimořádné události nebo krizové situace, zejména k zabezpečení nouzového přežití obyvatel. Materiál byl získán ze zásob neupotřebitelného materiálu v rezortu Ministerstva obrany (Armáda ČR) a od Zdravotnické záchranné služby v Opavě, která rušila část svých zásob vyčleněných pro krizové situace (materiál vyčleňovaný pro dříve vytvářené oddíly lékařské pomoci). Od těchto subjektů byly získány kovové postele s matracemi, spací pytle, spodní prádlo, zimní a letní ponožky, ručníky, utěrky, vojenské stany, termosy na jídlo a tekutiny a manipulační technika. Český červený kříž v Opavě daroval větší počet zdravotnických nosítek, skládacích lehátek a třídílných jídelních souprav, ze zrušených stálých tlakově odolných úkrytů byly využity plastové nádoby na vodu, kanystry na PHM a nářadí. Z dříve vytvořených zásob materiálu humanitární pomoci (zejména z darů při povodních v roce 1997) bylo k dispozici 10 ks výkonných plovoucích čerpadel, gumové boty, plynové PB vařiče, spací pytle, skládací stoly a židle. Všechen tento materiál byl převeden buď bezúplatně nebo za zanedbatelnou zbytkovou cenu. Z rozpočtu oddělení havarijního a krizového řízení byly pořízeny mobilní sirény, protipovodňové bariéry, elektrocentrály, kalové čerpadlo, kontejnery, vysokozdvižný vozík, paletovací vozík, mobilní osvětlení, teplovzdušné soupravy, perkolátory, osobní ochranné prostředky a prostěradla. Dále byla pořízena i mobilní polní kuchyně, která je v období mimo krizové situace využívána pro letní tábory dětí.


Renovace materiálu humanitární pomoci
Veškerý nashromážděný materiál humanitární pomoci byl uskladněn v prostorách bývalé kuchyně vojenského gymnázia v ulici Krnovská (nyní objekt v majetku města). Vzhledem k tomu, že se v drtivé většině jednalo o věci starší nebo používané, bylo nutné každou položku překontrolovat, ošetřit a případně opravit. Při představě, že se jednalo o několik tisíc kusů materiálu, jehož renovaci prováděli zaměstnanci oddělení havarijního a krizového řízení magistrátu ve spolupráci se členy jednotky Sboru dobrovolných hasičů obce Opava-Kylešovice ve chvilkách, kdy jim to dovolily pracovní povinnosti, není divu, že tyto práce trvaly půldruhého roku.


Záměr vytvořit evakuační centrum a stavební realizace
Závěry z vyhodnocení povodní v roce 2007 potvrdily nutnost vybudování takového zařízení, jakým je evakuační centrum pro nouzové přežití postižených obyvatel. V roce 2007 přišlo krátkodobě o přístřeší asi 40 obyvatel městské části Opava-Komárov. Dalším podstatným důvodem pro záměr realizovat vybudování evakuačního centra byla úvaha, jak operativně, rychle a hlavně účinně aktivovat velké množství humanitárního materiálu pro řešení mimořádné události nebo krizové situace, zejména v případech, kdy postižení občané jsou nuceni na nějakou dobu opustit svá obydlí a evakuovat.


Město Opava vlastnilo v ulici Krnovská dlouhodobě nevyužívaný objekt bývalé jídelny a kuchyně vojenského gymnázia. V první polovině roku 2008 vedení města Opavy rozhodlo o celkové rekonstrukci tohoto objektu, kde kromě nové jídelny, archivu a zasedací místnosti byl do projektu zahrnut také záměr rekonstrukce prostorů pro vybudování evakuačního centra (v té době zde byl umístěn materiál humanitární pomoci). Rekonstrukce byla zahájena v červnu 2008 a zahrnovala vybudování sociálních zařízení, srovnání podlah, demontáž staré vzduchotechniky a elektroinstalace, vybudování nové elektroinstalace a osvětlení, osazení dveří, opravu vstupního schodiště, topení, vymalování celého prostoru a další práce. V srpnu 2008 byla rekonstrukce objektu dokončena a stavba zkolaudována.


Organizace skladu a vybavení ubytovací části
Po kolaudaci evakuačního střediska bylo nutné provést závěrečné práce, tj. přestěhování veškerého materiálu a zařízení z Dukelských kasáren, kde bylo vše uskladněno po dobu rekonstrukce. Nejnáročnější a nejpracnější byla organizace uložení velkého množství materiálu ve skladu s ohledem na to, aby v případě potřeby jeho použití bylo možné co nejrychlejší vyskladnění. V ubytovací části byly umístěny vojenské postele včetně pohotovostních balíčků, ve kterých evakuovaní občané najdou to nejdůležitější pro dobu nouzového přežití .


Závěr
Náklady na rekonstrukci prostor evakuačního centra byly dva miliony korun. S vybavením a materiálem humanitární pomoci se celková částka vyšplhala na necelých 4,5 milionu korun.


Jiří STEHLÍK, Magistrát města Opavy, foto autor

 

Prostějov čelil přívalovým dešťům

ŠtábŠtáb

Poznatky ze cvičení orgánů krizového řízení a složek IZS
Ve dnech 24. a 25. září a 10. října 2009 se v Prostějově uskutečnilo cvičení PŘÍVAL 2009. Zúčastnily se ho orgány krizového řízení města Prostějov a složky integrovaného záchranného systému (dále jen „IZS“) ve správním obvodu obce s rozšířenou působností (dále jen „ORP“) Prostějov.


„Velká oblačnost směřuje do České republiky směrem od jihovýchodu. Na území Moravy se předpokládají přívalové deště doprovázené silným větrem. Český hydrometeorologický ústav vydal výstrahu na extrémní výskyt jevů pro Jihomoravský, Zlínský a Olomoucký kraj. Lze předpokládat možné rozvodnění menších toků. Ve středu 23. září 2009 v nočních hodinách se na části území ORP Prostějov vyskytly extrémní přívalové deště doprovázené silným větrem. Na východní části Drahanské vrchoviny spadlo místy až 50 mm srážek během tří hodin. Během krátké doby došlo k rozvodnění malých vodotečí a voda zaplavila více než devět obcí v okolí města Plumlov. V místech Repešského žlebu se nachází dětský tábor, který zaplavil přívalový déšť. Podařilo se zachránit dvacet dětí, dalších šest osob se pohřešuje. Extrémní srážky zasáhly rovněž několik obcí v jižní části ORP Prostějov“. Tak zněla rozehra cvičení Příval 2009.


Části cvičení
Samotné cvičení se skládalo ze tří částí. První byla určena pro krizový štáb ORP Prostějov a štáb HZS Olomouckého kraje, územního odboru Prostějov. Druhá část cvičení byla zaměřena na nácvik zásahu složek IZS dle typové činnosti „Záchrana pohřešovaných osob – pátrací akce v terénu“. Tyto dvě části se uskutečnily ve dnech 24. a 25. září 2009. Ve třetí části se jednotky sboru dobrovolných hasičů obcí (dále jen „SDH“) zapojily do plnění úkolů v oblasti ochrany obyvatelstva. Jednotlivé části cvičení na sebe vzájemně navazovaly a vycházely z jedné rozehry. Tímto způsobem bylo možné procvičit nejen dílčí činnosti, ale také celý mechanizmus rozvoje řízení mimořádné události od operační úrovně až po strategickou.


Cvičení orgánů krizového řízení
Štábní část cvičení začala na operačním a informačním středisku HZS Olomouckého kraje, které mělo za úkol odhadnout rozsah mimořádné události a vyslat síly a prostředky dle požárního poplachového plánu. O události byl informován řídící důstojník, který rozhodl svolat štáb územního odboru HZS Olomouckého kraje. Úkolem štábu bylo zajistit organizaci řízení mimořádné události, systém komunikace a předávání informací a základní logistickou podporu zasahujících jednotek požární ochrany. O mimořádné události byl informován starosta města Prostějov a tajemník bezpečnostní rady města. Vzhledem k rozsahu mimořádné události požádal velitel zásahu starostu ORP Prostějov o koordinaci záchranných prací. Starosta rozhodl využít na podporu koordinace záchranných prací krizový štáb ORP Prostějov, který byl doplněn o vybrané členy povodňové komise.


Krizový štáb ORP Prostějov se sešel na svém pracovišti na stanici Prostějov, kde řešil úkoly, které měly cvičení co nejvíce přiblížit reálné situaci. Patřilo mezi ně především zajištění pomoci pro postižené obyvatelstvo, logistické podpory zasahujícím, distribuce humanitární pomoci, informování obyvatel a organizace finanční sbírky. Předávání požadavků z postižených území a nabídek pomoci zajišťovala skupina rozehry prostřednictvím telefonu nebo emailu.


Vzhledem k rozsahu mimořádné události požádal starosta města Prostějov hejtmana Olomouckého kraje o vyhlášení stavu nebezpečí na území ORP Prostějov. Aby tato situace co nejvíce připomínala skutečnost, byl zřízen také krizový štáb Olomouckého kraje, který představovali příslušníci z krajského ředitelství HZS Olomouckého kraje. Krizový štáb ORP Prostějov si tedy vyzkoušel nejen činnosti zaměřené na organizování pomoci, ale i komunikaci s nadřízeným krizovým štábem.


Práce krizového štábu ORP Prostějov byla práce sehraného týmu. Velký podíl na tom má i skutečnost, že cvičení krizového štábu provádí město Prostějov pravidelně již několik let.


Cvičení složek IZS
Následující den se uskutečnilo cvičení složek IZS zaměřené na záchranu pohřešovaných osob v terénu. Vedoucí složkou zde byla Policie České republiky, územní odbor vnější služby a územní odbor služby kriminální police a vyšetřování Prostějov. HZS Olomouckého kraje zajišťoval nasazení jednotek SDH obcí a týlovou podporu zasahujících. Během cvičení byl pro činnost štábu využit i stan, který město Prostějov zakoupilo pro potřeby HZS Olomouckého kraje.


V poměrně obtížném terénu bylo rozmístěno pět figurantů, kteří měli být nalezeni pátrací rojnicí. Na pomoc byla povolána i Letecká služba Policie ČR. V rámci dohod o plánované pomoci na vyžádání byli nasazeni atestovaní kynologové z Městské policie Ostrava, Svazu záchranných brigád kynologů ČR a Záchranného útvaru HZS ČR. Využity byly i další složky IZS, jako Městská policie Prostějov a Celní úřad Prostějov. Prostor pátrání byl rozdělen do několika úseků, které byly propátrávány pomocí rojnice. Všechny figuranty se podařilo nalézt během několika hodin.


Cvičení složek IZS bylo především přínosem pro zkvalitnění vzájemné spolupráce mezi Policií České republiky a jednotkami požární ochrany při těchto zásazích. Kvalitní spolupráce mezi policií, hasiči a atestovanými kynology se projevila nejen v pátrací rojnici, ale i ve štábu pátrání. Do cvičení IZS bylo zapojeno více než 120 zasahujících. Byli pozváni členové bezpečnostní rady města, členové krizového štábu, ale i starostové obcí. Představitelé veřejné správy zde mohli získat informace o jejich úkolech při pátrání po pohřešovaných osobách.


Cvičení jednotek SDH obcí
Třetí část cvičení vycházela ze systému odborné přípravy jednotek SDH obcí v oblasti ochrany obyvatelstva. Tak, jako se organizují taktická cvičení jednotek požární ochrany zaměřená na hašení požárů a záchranné práce, provádí se i taktická cvičení zaměřená na ochranu obyvatelstva. Cvičení bylo určeno pro jednotky SDH obcí, které v minulých letech prošly základní odbornou přípravou zaměřenou na ochranu obyvatelstva. Jejich úkolem bylo provést evakuaci a zajistit nouzové ubytování a stravování. Aby se cvičení co nejvíce přiblížilo reálné události, konalo se v nočních hodinách. Jako figurantů bylo využito dvaceti studentů Střední veřejnoprávní školy TRIVIS Prostějov, s.r.o. Studenti byli v odpoledních hodinách přemístěni do skladu humanitární pomoci HZS Olomouckého kraje v Hamrech. Vzhledem k tomu, že součástí výuky na této střední škole je i problematika IZS, byla studentům dána možnost zahrát si na orgán zabezpečující evakuaci a evakuované osoby.


Taktické cvičení jednotek SDH začalo dne 10. října 2009 přesně o půlnoci. Jednotky SDH obcí byly nejprve seznámeny se vzniklou situací a následně rozděleny na dvě skupiny. Jedna skupina zajišťovala transport materiálu ze skladu humanitární pomoci, druhá výstavbu štábu velitele zásahu a osvětlení prostor srubového tábora Hamry, kde mělo být zajištěno nouzové ubytování. Po přepravě materiálu do srubového tábora v Hamrech byly jednotky SDH obcí rozděleny do jednotlivých úseků:
výstavba stanů,
nouzové ubytování (příprava srubů, ubytování evakuovaných),
nouzové osvětlení (sruby, stany, komunikace),
přijímací místo evakuovaných,
stravování.
Vybraní velitelé jednotek SDH obcí plnili i funkci velitelů úseků. Příslušníci HZS Olomouckého kraje zde pracovali pouze jako odborní lektoři. Místo nouzového ubytování bylo dokončeno ve 03.30 hodin. Poté bylo možné do něj přesunout studenty, kteří se nacházeli ve skladu humanitární pomoci v Hamrech.


Závěr
Taktické cvičení Příval 2009 bylo ukončeno dne 10. října 2009 v 08.00 hodin. Celkem se ho účastnilo 60 členů z 11 jednotek SDH obcí. V jeho průběhu byly procvičeny mechanizmy koordinace záchranných prací v taktické, operační i strategické úrovni. Na jeho organizaci se podílely HZS Olomouckého kraje, město Prostějov, jednotky SDH obcí a další složky IZS. Celkem bylo do cvičení zapojeno více než 230 osob.


plk. Ing. Petr OŠLEJŠEK, Ph.D., mjr. Ing. Alice HRUBÁ, foto archiv HZS Olomouckého kraje

Program španělského předsednictví v Radě EU v oblasti civilní ochrany

Od 1. ledna 2010 se předsednictví v Radě EU ujímá po Švédsku Španělsko, které má svůj 18měsíční program vytvořený společně s Belgií (předsednictví od 1. července do 31. prosince 2010) a s Maďarskem (předsednictví od 1. ledna do 30. června 2011).


Program španělského předsednictví v Radě EU (dále jen ES PRES) v oblasti civilní ochrany se zaměří hlavně na následující aktivity, které chce španělská strana podpořit uspořádáním tematických seminářů a workshopů:


Závěry Rady na téma prevence lesních požárů,
Závěry Rady na téma psychosociální podpora obětem katastrof velkého rozsahu a role Mechanismu civilní ochrany EU v případě katastrof velkého rozsahu.


Prevence lesních požárů
V letech 1990 až 2007 byla Evropská unie svědkem signifikantního nárůstu přírodních i antropogeních katastrof, a to jak z hlediska jejich počtu, tak i následků. Nejčastějšími byly lesní požáry, povodně, sucha a mnoho dalších. Častá frekvence a zvýšená intenzita těchto katastrof, které jsou důsledkem změn klimatu, zvyšujících pravděpodobnost nárůstu ztrát na lidských životech, narušení ekonomiky a sociální infrastruktury a zhoršení již nyní křehkých ekosystémů. Mnoho členských států má v posledních letech zkušenosti s teplejšími a suššími léty, ze kterých pramení periodicky se vracející fenomén lesních požárů v Evropské Unii – např. Portugalsko (2003), Španělsko (2006), Řecko (2007, 2009) a Bulharsko (2008).


Studie provedené Organizací spojených národů a dalšími mezinárodními organizacemi odhalily rostoucí náchylnost k těmto situacím, které navádějí k myšlence chopit se této problematiky z hlediska krizového řízení a zahrnout všechny fáze řídícího cyklu, tedy prevenci a včasné varování, připravenost, odezvu, obnovu a rekonstrukci.


Z důvodu výše zmíněných faktů zorganizovalo španělské Generální ředitelství civilní ochrany ve spolupráci s Evropskou komisí ve Španělsku ve dnech 19. a 20. května 2009 seminář o evropském přístupu ke zvládání lesních požárů. Semináře se zúčastnilo 15 států (Belgie, Bulharsko, Česká republika, Francie, Řecko, Chorvatsko, Itálie, Maroko, Německo, Nizozemsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Španělsko a Švédsko).


Se zřetelem na závěry semináře a v souladu se Sdělením Komise o přístupu Společenství k prevenci přírodních a antropogeních katastrof [dokument COM (2009) 82] chce ES PRES představit návrh Závěrů Rady na prevenci lesních požárů zaměřenou mimo jiné i na snížení nebo odstranění příčin vzniku lesních požárů a na minimalizaci jejich následků.


Psychosociální podpora obětem katastrof velkého rozsahu
Psychosociální podpora obětem katastrof velkého rozsahu a jejich rodinám je určena pro všechny, kteří byli sami zasaženi katastrofou nebo v jejím důsledku náhlou, neočekávanou a často násilnou ztrátou člena rodiny nebo blízké osoby. Je třeba brát zřetel i na dílčí prvek nejistých informací v procesu identifikace těl. Cílem je, aby přeživší, příbuzní zesnulých a záchranáři měli dostačující přístup k psychosociální podpoře a službám.


ES PRES by chtělo představit návrh Závěrů Rady zaměřený na přístup Společenství k psychosociální podpoře obětem katastrof, do kterých budou zahrnuty výstupy ze semináře na psychosociální podporu obětem katastrof, který proběhne ve Španělsku v únoru roku 2010.


Role Mechanismu civilní ochrany EU v případě katastrof velkého rozsahu
Další prioritou ES PRES, která však bude přidružena k psychosociální podpoře obětem katastrof velkého rozsahu je koordinovaná odezva civilní ochrany v případě významných událostí.


Blížící se významné události v Evropské unii (Olympijské hry v Londýně, Den mládeže v Madridu), současný stav vývoje Mechanismu a současné zkušenosti (Thajsko, Bombaj) nás nabádají k úvaze o přidané hodnotě Evropského přístupu k významným událostem navštěvovaným velkým množstvím lidí.


Na základě zkušeností získaných v průběhu olympijských her v Barceloně a v Aténách i při dalších významných událostech (mistrovství Evropy ve fotbale atd.) je nutné prostudovat využitelnost nástrojů zřízených v rámci Mechanismu a zajistit přímou podporu národním strukturám, které jsou zodpovědné za bezpečnost účastníků a návštěvníků. V březnu roku 2010 bude uspořádán workshop na téma “Koordinovaná odezva civilní ochrany v případě významných událostí“. Jeho účelem je zaměřit se na potřeby plánování významných událostí s účastí velkého množství lidí na evropské úrovni. Na tomto workshopu by také měly být projednány postupy (spojené s lidským chováním v davu, např. panika, psychosociální rizika), které by následně byly doplněny do návrhu Závěrů Rady EU zaměřených na přístup Společenství k psychosociální podpoře obětem katastrof a byly by projednány na zasedáních pracovní skupiny Rady EU pro civilní ochranu (Prociv) počínaje březnem 2010.


Cvičení CBRN
ES PRES také plánuje zorganizovat v červnu roku 2010 cvičení CBRN na základě projektu “Síly a prostředky rychlé odezvy EU 7” (EURRC7).


Se souhlasem zbylých šesti zemí zapojených do projektu, pozve Španělsko na cvičení organizace členských států zainteresované do civilní ochrany a zástupce Evropského parlamentu (členy z relevantních výborů a vybrané španělské členy).


Další zajímavostí ES PRES je, že je prvním předsednictvím, které úřaduje po vstoupení Lisabonské smlouvy v platnost. Ve svém programu přislíbilo ES PRES informování Prociv o práci Komise na tvorbě “Akčního plánu pro Stockholmský program”.


Časový harmonogram událostí a setkání v průběhu ES PRES v Radě EU
13. ledna – Pracovní skupina Rady EU pro civilní ochranu - Prociv
8. - 9. února – Seminář na téma “Psychosociální podpora obětem katastrof velkého rozsahu”
10. února – Pracovní skupina Rady EU pro civilní ochranu – Prociv
3. - 5. března – Expertní workshop na téma “Role civilní ochrany v případě významných událostí”
17. března – Pracovní skupina Rady EU pro civilní ochranu – Prociv
14. dubna – Pracovní skupina Rady EU pro civilní ochranu – Prociv
12. května – Pracovní skupina Rady EU pro civilní ochranu – Prociv
3. - 4. června – Rada JHA – schválení závěrů ES PRES
10. - 11. června – 24. setkání generálních ředitelů civilní ochrany v Madridu doprovázené cvičením na téma CBRN
16. června – Pracovní skupina Rady EU pro civilní ochranu – Prociv.


Se závěrem švédského předsednictví ke dni 31. prosince 2009 se uzavřela kapitola 18měsíčního společného programu Francie, České republiky a Švédska. O splnění tohoto programu Vás budeme informovat v některém z dalších čísel časopisu 112. Závěrem nezbývá než popřát současnému triu předsednictví mnoho úspěchů při plnění složitých úkolů a výzev, jimž dnešní společnost musí čelit. 


plk. Bc. Jiří MUSÍLEK, MV-generální ředitelství HZS ČR

Ve Zbirohu se buduje expozice požární ochrany a ochrany obyvatelstva

Hasičský záchranný sbor České republiky vytváří v části areálu bývalých kasáren ve Zbirohu expozici mapující vznik a vývoj požární ochrany a ochrany obyvatelstva v českých zemích.

Bývalá kasárnaBývalá kasárna

Expozice požární ochrany umožní návštěvníkům seznámit se s historií vzniku a vývojem dobrovolné a profesionální požární ochrany. Vedle dobových dokumentů si budou moci prohlédnout historickou i současnou požární techniku a věcné prostředky požární ochrany používané při zásazích a získat informace o poslání, organizaci a činnosti profesionálních a dobrovolných hasičů v jednotlivých obdobích vývoje českých zemí.

Expozice ochrany obyvatelstva bude mapovat její vývoj od vzniku civilní protiletecké ochrany po I. světové válce, přes budování civilní obrany ve 2. polovině minulého století a její transformaci na přelomu tisíciletí včetně současného poslání a úkolů. Vedle textových dokumentů a fotografií nebudou ani v této expozici chybět unikátní technika, technické a ochranné prostředky.

Realizaci uvedeného záměru budou přizpůsobeny i prostorové možnosti. Areál Zbiroh, kromě krytých i nekrytých prostor určených pro trvalé i přechodné umístění exponátů, bude disponovat prostory upravenými k variabilnímu využití – ukázkám činnosti složek integrovaného záchranného systému, prezentaci výrobců a dodavatelů požární techniky, věcných prostředků požární ochrany apod.

Místo expoziceMísto expozice

Vítaná pomoc
V současné době se ve Zbirohu soustřeďují exponáty. V této souvislosti tvůrci expozice požádali o pomoc a spolupráci také obce a sbory dobrovolných hasičů obcí. Právě ony jsou vlastníky celé řady unikátních dobových dokumentů a fotografií, historické požární techniky a věcných prostředků požární ochrany, které mnohdy zůstávají skryty před veřejností.

Tvůrci expozice ve Zbirohu proto uvítají zájem každého, kdo by chtěl přispět k jejímu obohacení nabídkou exponátů zachycujících historii požární ochrany a ochrany obyvatelstva v našich zemích. V případě jejich poskytnutí budou ti, kteří je zapůjčí nebo darují, vhodným a důstojným způsobem v expozici prezentováni.

 

Historická požární technikaHistorická požární technikaKontakty
Vlastimil Studený
e-mail: vlastimil.studeny@grh.izscr.cz
telefon: 950 819 770
mobil: 724 178 001
JUDr. Zoltán Szaszo
e-mail: zoltan.szaszo@grh.izscr.cz
telefon: 950 819 787
mobil: 602 625 301
Antonín Pavelec
e-mail: zl.zbiroh@email.cz
telefon: 371 584 049
mobil: 724 204 597

Jako první na výzvu reagovaly město Březová a SDH z Pacova, za což jim tvůrci expozice vyjadřují své poděkování.

Požární technikaPožární technikaÚplně prvním exponátem se stala cisternová automobilová stříkačka CAS 25 - Š 706 RTHP vyrobená v roce 1968, kterou zapůjčilo město Březová. Město Březová (Karlovarský kraj) má téměř 2800 obyvatel, sbor dobrovolných hasičů byl založen v roce 1959 a v současné době čítá 33 členů. Od Sboru dobrovolných hasičů z Pacova bude v expozici ve Zbirohu umístěno více exponátů, jako jsou dokumenty, dobové hasičské přilby a uniformy, ale také čtyři historické stříkačky, z nichž nejstarší, zápřahová ruční stříkačka horského typu, byla vyrobena v roce 1821. V Pacově (kraj Vysočina) žije přes 5000 obyvatel, sbor dobrovolných hasičů, který má v současnosti 71 členů, byl založen v roce 1871.

 

Na důvody rozhodnutí o zapůjčení exponátů jsme se zeptali starosty města Březová Miroslava Boudy a Miloslava Hovorky ze SDH Pacov.

Co pro vás znamená, že historická hasičská technika z vašeho města bude součástí expozice?
Miroslav Bouda: Osobně jsem velmi rád, že se náš starý dobrý „trambus“, který mnoho a mnoho let vykonával službu ve prospěch Březové a vlastně celého regionu, stane součástí expozice. Věřím, že tento „kus hasičské techniky“ bude ještě spoustu dalších let připomínat, že březovští hasiči dokázali svým nesmírným fandovstvím hasičskému řemeslu udržet tento automobil tolik let v provozu.

Miloslav HovorkaMiloslav Hovorka

Miloslav Hovorka: Je to velká radost a zároveň splněný sen nejen můj, ale i mnoha jiných členů  našeho sboru. Je to také poděkování našim předchůdcům, kteří tuto hasičskou techniku udržovali v náležitém pořádku a dobrém stavu. Proto nás těší, že poslouží a udělá radost i jiným hasičům a návštěvníkům. Ukáže šikovnost a cit pro krásu řemeslníků, kteří vytvořili tuto techniku pro hasiče k jejich nelehké práci.


Co se vám vybaví, když se řekne „hasičské řemeslo?
Miroslav Bouda: Zní to jako dvě obyčejná slova, avšak ve skutečnosti by se na toto téma dalo hovořit velmi a velmi dlouho ve všemožných souvislostech. Počínaje společenským uplatněním, ve vztahu k výchově občanů (nakonec i já jsem prožil své dětské období v březovském sboru), ve vztahu k plnění úkolů týkajících se požární ochrany jako takové, ve vztahu k různým tradicím. Naši hasiči jsou nápomocni při organizování různých kulturně společenských nebo sportovních akcí a zapomenout nelze na provázanost s činností někdejších národních výborů, dnes radnic měst a obcí. Jsem rád, že hasičské řemeslo si po revolučních změnách počátkem devadesátých let vydobylo své důstojné místo, a to nejen vnímáním občanskou veřejností, ale také v očích minulých i současných politiků.

Miloslav Hovorka: Hasičské řemeslo je náročné, ale i krásné. Takové povolání nemá srovnání. Je mnoho lidí, kteří mu propadnou na celý život. Od nástupu k profesionálním hasičům v roce 1979, kdy jsem svého koníčka proměnil v povolání, jsem měl to štěstí, že mí nadřízení byli opravdu odborníci a lidé na správných místech. Mnohému jsem se naučil právě od nich.  Dobří lidé mě provázeli celou dobu mého služebního poměru, s mnohými spolupracuji i nyní. Pomyslnou štafetu jsem předal a v této práci pokračuje můj syn.

Miroslav BoudaMiroslav Bouda

Co byste chtěli vznikající expozici popřát?
Miroslav Bouda: Myšlence vytvořit expozici hasičské techniky přeji, aby byla uvedena co nejdříve v život, aby se veřejnost mohla dnes a denně přesvědčovat, že „hasičina“ není pouze jakýsi technicko vojenský dril pod vedením velitelů, ale že se jedná také o velký kus historie činnosti sborů dobrovolných hasičů. Přeji nově připravované expozici co nejvíce příznivců a jsem hluboce přesvědčen, že jde o smysluplný projekt potřebný pro prezentaci hasičského řemesla.

Miloslav Hovorka: Rád cestuji a díky hasičům a jejich světovým hrám jsem poznal mnoho zemí a kontinentů. Na těchto cestách jsem se vždy zajímal o starou hasičskou techniku. Těší mě, že je v naší zemi mnoho krásných historických stříkaček, automobilů a materiálů, které nám může závidět celý svět.
Proto bych si přál, aby nově se tvořící expozice měla pochopení jak u  profesionálních, tak i u dobrovolných hasičů.

kpt. Ing. Ivana SVITÁKOVÁ, plk. Dr. Jaroslav VYKOUKAL, foto Milan VÁVRŮ a archiv redakce

vytisknout  e-mailem