HZS Kraje Vysočina  

Přejdi na

Vaše důvěra je náš závazek


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Evropský den tísňové linky 112

Evropský den tísňové linky 112

Dne 11. února si již popáté připomeneme Evropský den tísňové linky 112.Prostřednictvím tohoto jednotného evropského čísla tísňového volání se mohou lidé v nouzi dovolat pomoci záchranářů, a to ve všech státech  Evropské unie. V České republice obsluhují tuto linku Hasičské záchranné sbory krajů. V naší republice funguje 14 call center linky 112. Tato centra jsou  v rámci celé České republiky navzájem hlasově i datově propojena a jsou vzájemně zastupitelná. Znamená to, že v případě přetížení nebo výpadku centra v jednom kraji jsou hovory na linku tísňového volání 112 automaticky přesměrovány na další telefonní centra tísňového volání 112 v jiných krajích a volající tuto skutečnost vůbec nepozná.
 
Linka tísňového volání 112 se přitom v České republice již „vžila“ do podvědomí veřejnosti. Zatímco na linku 150 bylo v průběhu loňského roku v Kraji Vysočina směřováno 18 589 hovorů, tak  linka 112 byla o poznání vytíženější. Počet volání na tuto linku se vloni v našem kraji vyšplhal na rekordních 129 950 hovorů, což je největší počet volání od roku 2008, kdy byla tato linka zavedena.
 
  
Statistika příjmu tísňového volání na TCTV 112 HZS Kraje Vysočina
PS – pevná síť, MS – mobilní síť
 
 
Počet
112
150
Celkem hovorů
PS
MS
Celkem
PS
MS
Celkem
PS
MS
Celkem
2008
7231
109872
117103
4256
10866
15122
11487
120738
132225
2009
7029
117106
124135
3826
9 606
13432
10855
126712
137567
2010
6531
112661
119 192
3543
15255
18798
10074
127916
137990
2011
11361
118589
129950
2397
16192
18589
13758
134781
148539
 
 
Podíl počtu tísňových a planých volání na tísňové linky
 
Počet
112
150
Celkem
Tíseň
Plané
Celkem
Tíseň
Plané
Celkem
Tíseň
Plané
Celkem
2008
7595
109508
117103
12450
2672
15122
20045
112180
132225
2009
8285
115850
124135
7113
6319
13432
15398
122169
137567
2010
7553
111639
119192
2786
16012
18798
10339
127651
137990
2011
8547
121403
129950
2108
16481
18589
10655
137884
148539
 
  
Operátoři linky 112 se vloni rozhodně nenudili
 
Plné ruce práce měli s příjmem tísňového volání operátoři linky 112. Vloni na tuto linku směřovalo celkem 129 950 hovorů. Na jeden den tak připadá v průměru více než 356 hovorů. Planých, ale také zlomyslných hovorů směřovalo na linku 112 v loňském roce 121 403,  což je téměř 333 hovorů denně.
 
„Jako každý rok, tak také vloni jsme zažili největší příjem volání v páteční podvečery a o víkendech. Někteří lidé se totiž po požití alkoholu voláním na tísňovou linku doslova baví. Vymýšlejí si různé události a historky, které se nestaly. Vůbec si však neuvědomují, že linka 112 je technologicky velmi vyspělá a umožňuje nám lokalizaci volajícího. Už z tohoto se dá velmi rychle v mnoha případech posoudit, zda k ohlašované události opravdu došlo nebo zda si volající pouze vymýšlí. V mnoha případech potom stačí, aby operátoři linky upozornili volajícího, že na monitoru počítače vidí místo, ze kterého volá a také že je hovor nahráván. Spousta „vtipálků“ si potom hovor hodně rychle rozmyslí. Zažili jsme ale také případy, že i přes upozornění nám někteří lidé volali třeba celou noc a někdy používali při komunikaci opravdu velmi nevhodný a místy i  vulgární slovník. Problémem však nejsou pouze podnapilí lidé či vtipálci. Velmi často na tísňovou linku volají také malé děti. Rodiče jim v dobré víře věnují mobilní telefon, o kterém si myslí, že již nefunguje a dítě velmi snadno vytočí 112. Na tuto linku tísňového volání se dá totiž dovolat bez SIM karty i bez kreditu. Staří lidé potom tuto linku velmi často zaměňují s linkou svého mobilního operátora či jinou informační linkou “, uvedl mjr. Ing. Martin Totek, vedoucí KOPIS HZS Kraje Vysočina.
 
Operátoři linky 112 jsou schopni odbavovat tísňové hovory nejen v češtině, ale i angličtině a němčině, v případě potřeby mají k dispozici softwarovou podporu i v dalších světových jazycích.
Kdy volat linku 112?
  • Pokud potřebujete pomoc hasičů, v případě rozsáhlejších mimořádných událostí, kdy je nutná spolupráce dvou a více záchranných složek.
  • Při cestách do zahraničí.
  • Pokud si nedokážete vzpomenout na jiná tísňová čísla nebo si nejste jisti.
  • Linku 112 mohou využít osoby, které nehovoří česky. Operátoři tísňové linky jsou jazykově vybaveni.
Pokud budete řešit pouze zdravotní obtíže, trestný čin, atd., obracejte se přímo na národní čísla tísňového volání (150 hasiči, 155 zdravotnická záchranná služba, 158 policie, 156 městská policie). 
 
Jak volat na linku 112?
Pro operátory a operátorky tísňové linky je velmi důležité, aby získali základní údaje o události, kterou chcete ohlásit. Při ohlašování prosím zachovejte rozvahu a klid. Operátorům sdělte:
  • Co se stalo.
  • Zda je někdo zraněn.
  • Kde k události došlo (město, ulice, číslo popisné domu).
  • Řekněte své jméno.
  • Nikdy nezavěšujte jako první. Operátor tísňové linky Vám položí doplňující otázky.
  • Po ukončení hovoru vyčkejte na zpětný telefonát, který ověří pravdivost nahlášené zprávy a sníží tak riziko, že se jedná o „planý poplach“.
 
Postih za zlomyslné volání
Po novelizaci provedené zákonem č. 468/2011 Sb. s účinností od 1. ledna 2012 je možno fyzické osobě, která uskutečňuje zlomyslná volání na číslo tísňového volání, uložit v souladu s ustanovením § 119 odst. 7 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, pokutu do výše 200 000 Kč.
 

vytisknout  e-mailem