Hasičský záchranný sbor České republiky  

Přejdi na

Předcházíme rizikům


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Časopis 112 ROČNÍK XI ČÍSLO 2/2012

V úvodu přinášíme statistické údaje o činnosti HZS ČR v uplynulém roce. V bloku POŽÁRNÍ OCHRANA analyzujeme zásah na požár v závodech na výrobu CD a DVD nosičů v obci Loděnice, seznamujeme s novými požárně bezpečnostními požadavky na cigarety, možnostmi využití počítačového modelování požárů v praxi a s elektronickou verzí jednotných dokladů ke stavbě. V části věnované IZS přinášíme zkušenosti s novým programem pro výcvik hasičů a představujeme projekt vzniku českého DVI týmu. V blocích OCHRANA OBYVATELSTVA a KRIZOVÉ ŘÍZENÍ informujeme o cvičení HUMPO 2011, objasňujeme, proč byl rok 2011 zlomovým v oblasti krizového řízení, seznamujeme s problematikou civilního nouzového plánování v NATO jako i s úkoly, které v oblasti krizového řízení plní Ministerstvo životního prostředí. V časopisu dále naleznete informace o nabídce preventivních a instruktážních filmů z video studia Institutu ochrany obyvatelstva Lázně Bohdaneč nebo pozvánku na květnový veletrh FSDays.  

  • Hasiči zachránili více než dvanáct tisíc lidských životů a uchránili několikamiliardové hodnoty
  • Požár vznikl v příručním skladu
  • Simulační program pro výcvik hasičů
  • Projekt vzniku českého DVI týmu
  • Sjednocování postupů v oblasti krizového řízení v roce 2011
  • Prioritou odborná stránka videopříspěvků
  • V tištěné podobě časopisu ještě najdete

Hasiči zachránili více než dvanáct tisíc lidských životů a uchránili několikamiliardové hodnoty

Dne 24. ledna 2012 se v budově MV-generálního ředitelství HZS ČR konala bilanční tisková konference, na které generální ředitel HZS ČR plk. Ing. Drahoslav Ryba a jeho náměstci brig. gen. Ing. Miloš Svoboda a plk. Ing. František Zadina seznámili zástupce médií s činností sboru v uplynulém roce.

Převládaly zásahy u technických havárií

V roce 2011 zasahovaly jednotky PO celkem u 101 101 událostí. Proti roku 2010 jde o 9% pokles. Nejčastěji hasiči zasahovali u technických havárií (např. vyprošťování a záchrana osob nebo zvířat, otevírání uzavřených prostor, odstraňování překážek na komunikacích), kterých bylo 50 035, což představuje pokles o 21 %. Z celkového počtu událostí se zásahem jednotek PO tvořily technické havárie 49,5 %. Jednotky PO zasahovaly u 17 061 dopravních nehod (17 % z celkového počtu zásahů), což je o 4 % méně než v roce 2010.
Hasiči likvidovali nebezpečné látky v 5285 případech (srovnatelně s rokem 2010), z toho v 4251 případech šlo o únik ropných produktů. Z celkového počtu událostí se zásahem jednotek PO tvořily úniky nebezpečných látek 5 %.
Jednotky PO bezprostředně zachránily celkem 12 015 lidských životů a před hrozícím nebezpečím evakuovaly 30 351 osob. Při zásahové činnosti bylo zraněno 405 hasičů, z toho 303 profesionálních.
Zásahová činnost jednotek PO probíhala v 91 650 případech v součinnosti s ostatními složkami IZS. Nejčastěji s Policií ČR (59,8 %), dále zdravotnickou záchrannou službou (21 %) a obecní policií (10,5 %).
Nejvíce událostí vznikalo v pátek (15,6 %) a v srpnu (12,4 %), nejméně v neděli (12,3 %) a v únoru (5,8 %). Nejvyšší počet zásahů byl proveden  v Moravskoslezském kraji (17 868), dále Středočeském kraji (12 554) a Ústeckém kraji (8528).
Planých poplachů bylo zaznamenáno 8202. Tvořily 8 % z celkového počtu událostí a oproti roku 2010 vzrostl jejich počet o 2 %.

Počet událostí se zásahem jednotek PO
 
Druh události
2010
2011
Index %
2011/10
Požáry s účastí jednotky PO
17 296
20 511
119
Dopravní nehody
18 053
17 061
95
Úniky nebezpečných látek
z toho „ropných produktů“
5 300
4 407
5 285
4 251
100
96
Technické havárie
62 961
50 035
79
Radiační havárie a nehody
0
1
x
Ostatní mimořádné události
2
7
350
Plané poplachy
8 037
8 202
102
CELKEM
111 649
101 101
91
 Nejvíce požárů v domácnostech

Jednotky PO likvidovaly celkem 20 511 požárů. Proti roku 2010 vzrostl jejich počet o 19 %.
Bylo evidováno 1152 osob zraněných při požárech, což je nejvíce za posledních deset let. Oproti roku 2010 se tento počet zvýšil o 92 osob. Při požárech zemřelo 129 osob. Ve srovnání s rokem 2010 se tento počet snížil o dvě osoby. Z celkového počtu usmrcených u požárů byly dvě děti do 15 let, 97 osob ve věku 15 až 60 let a 30 osob ve věku nad 60 let.
Nejvíce úmrtí u požárů bylo zaznamenáno v soukromých domácnostech (66 usmrcených a 571 zraněných) a v dopravě (28 usmrcených a 203 zraněných). Nejvíce usmrcených při požárech je evidováno v Moravskoslezském kraji (22 případů), kraj Královéhradecký neeviduje žádnou oběť požáru.
Škody způsobené požáry se vyšplhaly na 2,24 miliard Kč.
Hasiči před požárem uchránili majetek za více než osm miliard Kč.
Nejvíce požárů (2668) vzniklo v domácnostech (o 161 více než v roce 2010).
Nejčastějšími příčinami vzniku požárů byly technické závady (2794) a nedbalost dospělých (2087). Oproti roku 2010 se zvýšil počet požárů úmyslně založených na 1838, což je o 200 více než v roce 2010. Mírný pokles zaznamenaly požáry způsobené závadami komínů (291) a topidel (135). Ve 246 případech byla příčinou vzniku požárů hra dětí s ohněm.

Počet požárů podle nejčastějších příčin vzniku požáru
 
Příčina
2010
2011
Index %
2011/10
Úmyslné zapálení
1 638
1 838
112
Hra dětí s ohněm
221
246
111
Nedbalost dospělých
2 565
2 087
81
Závady komínů
318
291
92
Závady topidel
171
135
79
Technické závady
(mimo komínů a topidel)
2 908
2 794
96
Samovznícení
81
112
138
Výbuchy
14
16
114
Blesky
53
60
113
Dopravní nehody
129
140
109
Dále nedošetřované požáry
8 965
11 807
132
Ostatní příčiny
41
37
90
Neobjasněno, v šetření
843
984
117
CELKEM
17 937
21 125
118
 
(Požáry nedošetřované: zejména požáry beze škody v přírodním prostředí vlivem suchého období v letních a podzimních měsících).
 

Zásahová činnost v letech 2001 až 2011

V rámci hodnocení byla statisticky vyjádřena zásahová činnost jednotek PO za období let 2001 až 2011. Bylo zaznamenáno celkem 1 147 156 událostí se zásahem jednotek PO. Vzniklo 229 569 požárů. Jednotky PO v tomto období bezprostředně zachránily 92 487 lidských životů a před hrozícím nebezpečím evakuovaly 208 899 osob.

Výkon státního požárního dozoru

V roce 2011 bylo realizováno celkem 11 980 kontrolních akcí na dodržování povinností stanovených předpisy o požární ochraně. Kontrolní akce obsáhly 1084 komplexních kontrol, 7871 tematických kontrol a 3025 kontrolních dohlídek. Většina kontrol byla provedena u právnických a podnikajících fyzických osob (11 376).
V rámci celorepublikových kontrolních akcí byly kontrolovány bytové domy a ubytovací zařízení, ve kterých jsou ubytovány nepřizpůsobivé osoby. V oblasti stavební prevence bylo orgány SPD vydáno 78 963 stanovisek, zúčastnily se 3285 územních a stavebních řízení a 27 555 řízení o uvedení stavby do užívání.
V oblasti zjišťování příčin vzniku požárů orgány SPD zpracovaly 9510 spisů o požárech a bylo vypracováno 592 požárně technických expertiz.
HZS krajů provedly celkem 333 mimořádných tematických kontrol. Nejvíce ve Středočeském kraji (59), nejméně ve Zlínském kraji (6). Bez závad bylo 48 kontrol, u 285 kontrol (85,6 %) byly zjištěny závady. Zjištěno bylo celkem 1060 závad, nejvíce v Ústeckém kraji (168), nejméně ve Zlínském kraji (21).

Tísňová volání

Na linkách 112 a 150 bylo přijato 4 005 311 volání (oproti roku 2010 o 1 % méně). Na lince tísňového volání 112 bylo v loňském roce přijato 3 524 073 volání, na lince 150 celkem 481 238 volání. Mimo telefonní centra tísňového volání bylo uskutečněno 8 899 tísňových volání.

Ochrana obyvatelstva a krizové řízení

Řada významných úkolů byla plněna v oblasti ochrany obyvatelstva a krizového řízení.
HZS ČR v souladu s Koncepcí vzdělávání v oblasti krizového řízení zabezpečil vzdělávání starostů obcí (z úrovně MV-generálního ředitelství HZS ČR starostů obcí s rozšířenou působností a primátorů, z úrovně HZS krajů starostů ostatních obcí).
MV-generální ředitelství HZS ČR ve spolupráci s vybranými HZS krajů zpracovalo Metodiku zpracování krizových plánů, Metodiku zpracování plánů krizové připravenosti a plánů krizové připravenosti subjektů kritické infrastruktury a Směrnici Ministerstva vnitra ke krizovým štábům. Tyto dokumenty představují významné pomůcky pro všechny orgány krizového řízení.
Výraznou měrou se rovněž podílelo na aktualizaci Bezpečnostní strategie ČR, implementaci směrnice EU o evropské kritické infrastruktuře do právního řádu ČR a na začlenění tematik ochrana člověka za mimořádných událostí, dopravní výchova a péče o zdraví do studijních programů pedagogických fakult.

S nejnižším rozpočtem

V závěru tiskové konference generální ředitel HZS ČR plk. Ing. Drahoslav Ryba upozornil na skutečnost, že v letošním roce bude HZS ČR hospodařit s nejnižším rozpočtem v jeho novodobé historii. Nejvýrazněji se tato skutečnost projeví v oblasti investic. „Rozpočet sboru je nižší, než činí uchráněné hodnoty zásahem jednotek požární ochrany během loňského roku. Doslova každá koruna vložená do rozpočtu hasičů se státu vrátí,“ zdůraznil.

Mgr. Zbyněk KOUKOLÍK, kpt. Ing. Ivana SVITÁKOVÁ, pplk. Ing. Vladimír VONÁSEK, foto Milan VÁVRŮ a archiv redakce
 

Požár vznikl v příručním skladu

V obci Loděnice ve Středočeském kraji došlo 27. listopadu 2011 k rozsáhlému požáru výrobní budovy v areálu firmy GZ Digital Media, a.s., výrobce CD a DVD. Dva zaměstnanci společnosti při něm utrpěli zranění. Hasičům se podařilo požár zlikvidovat po 26 hodinách náročného zásahu.

Popis objektu

Třípodlažní trakt výrobní haly o rozměrech 112 x 32 m měl smíšenou stavební konstrukci. Svislé stavební konstrukce byly vyzděny z plných pálených cihel, podlahy betonové. Střešní konstrukci tvořily ocelové nosníky, na nichž byl ukotven plášť z dřevěných desek shora pobitých ocelovým plechem. Podkrovní prostor oddělovaly od 3. nadzemního podlaží (NP) zavěšené podhledy s tepelnou izolací a prkennou pochozí lávkou uprostřed. V 1. NP jižního traktu se nacházela tiskárna, ve 2. NP kancelářské prostory, závodní jídelna a sklad provozních chemikálií a ve 3. NP byly umístěny dílny ruční výroby – lepení a balení, příruční sklad hořlavých kapalin a další kancelářské prostory. Na jižní trakt navazoval a byl s ním přímo propojen objekt tzv. věže – čtyřpodlažní budovy se schodišťovým prostorem, v jejímž 4. NP byla umístěna technologická nádrž užitkové vody. Za věží budova dále pokračovala severním traktem výrobní haly.

Průběh zásahu

Požár vznikl v 16.50 hodin v místnosti příručního skladu hořlavých kapalin ve 3. NP, kde došlo ke vznícení oděvu na zaměstnanci, který manipuloval s hořlavinami. Utrpěl popáleniny druhého stupně. Při požáru došlo ke zranění ještě další zaměstnankyně, která se intoxikovala zplodinami hoření. Před příjezdem jednotek PO se uskutečnila samovolná evakuace zaměstnanců z objektu.

U požáru zasahovaly jednotky HZS Středočeského kraje ze stanic Beroun, Hořovice, Kladno a Řevnice posílené o jednotky HZS hl. m. Prahy a jednotky SDH obcí Chyňava, Loděnice, Rudná a Vysoký Újezd, ve spolupráci se ZZS a Policií ČR.

Požár byl nahlášen v 16.55 hodin dne 27. listopadu 2011 na operační a informační středisko HZS Středočeského kraje v Kladně (dále jen „OPIS“) s tím, že hoří výrobní hala gramofonových závodů ve druhém patře. Na místo zásahu byla vyslána jednotka HZS Středočeského kraje ze stanice Beroun s požární technikou CAS 20, CAS 16, AZ 30 a VEA a dále jednotka SDH obce Chyňava s CAS 25 a CAS 32 a místní jednotka SDH obce Loděnice s CAS 25.

Po příjezdu na místo zásahu v 17.05 hodin a krátkém průzkumu velitel zásahu (VZ) požádal o vyhlášení II. stupně požárního poplachu a vyslání další požární techniky.

V úvodní fázi zásahu byly rozvinuty dva proudy C 52 a hasiči v dýchacích přístrojích postupovali vnitřním schodištěm do 3. NP k hořící dílně ručního lepení. U příručního skladu hořlavých kapalin byl ustaven požární automobilový žebřík ke snížení intenzity plamenného hoření. Požární techniku hasiči napojili na vnitropodnikovou hydrantovou síť. Hasič se zdravotnickým vzděláním poskytoval až do příjezdu ZZS dvěma zraněným osobám první pomoc.
Na základě požadavku VZ postupně OPIS vyslalo jednotku SDH obce Vysoký Újezd s CAS 25, jednotku SDH obce Rudná s CAS 25, jednotky HZS Středočeského kraje stanic Hořovice s CAS 32 a AZ 30, Řevnice s CAS 32 a Kladno s AZ 30. Byla vyžádána mezikrajská pomoc od HZS hl. m. Prahy, který na místo zásahu vyslal jednotky stanice 7 s CAS 24, CAS 32 a AZ 30.

Vzhledem ke skladbě hořlavých materiálů a ke skutečnosti, že objekt nebyl dělen do požárních úseků, došlo k rychlému rozšíření požáru svisle do podkrovního prostoru a vodorovně do sousední dílny ruční výroby. Horké spaliny se kumulovaly v celém podstřešním prostoru v délce 112 m a netěsnostmi v podhledu pronikaly do všech místností ve 3. NP. Při zásahu došlo v 17.45 hodin ke ztrátě nosné funkce ocelové konstrukce a ke zřícení střešní konstrukce na betonovou podlahu 3. NP na ploše 32 x 32 m. V úrovni 3. NP se zásahem podařilo udržet plochu požáru 40 x 32 m.

Místo zásahu bylo rozděleno na čtyři úseky, v 18.01 hodin velení zásahu převzal řídící důstojník územního odboru Beroun.

Úsek 1 byl vytvořen na severovýchodní straně traktu, kde byly nasazeny síly a prostředky proti šíření požáru ve 3. NP, v podkrovním prostoru a na severovýchodní straně střechy. Úseku 1 velel velitel stanice Hořovice, který nasadil jeden proud C 52 po vnitřním schodišti na úroveň 3. NP, dva proudy C 52 ze dvou požárních automobilových žebříků. Do objektu věže byl natažen jeden záložní proud pro případ nečekaného rozvoje požáru. Kromě hašení se v úseku 1 provádělo odvětrání střešní konstrukce, demontáž podhledů, zaplachtování drahých tiskařských strojů v 1. NP a odčerpávání hasební vody z výtahové šachty kalovým čerpadlem.

Úsek 2 byl vytvořen na jihovýchodní straně traktu, kde byly nasazeny síly a prostředky ke snížení největší intenzity požáru hašením ve 3. NP. Úseku 2 velel velitel čety stanice 7 HZS hl. m. Prahy, který nechal nasadit jeden proud C 52 z koše automobilového žebříku a jeden proud C 52 po požárním nastavovacím žebříku dovnitř budovy ve 3. NP.

Úsek 3 byl vytvořen na jihozápadní straně traktu, kde byly nasazeny síly a prostředky ke snížení největší intenzity požáru hašením ve 3. NP. Úseku 3 velel velitel družstva stanice Beroun, který nasadil dva proudy C 52 po vnitřním schodišti, jeden proud C 52 z koše automobilového žebříku a jeden proud C 52 po požárním nastavovacím žebříku na střeše přístavby z jihozápadní strany. V průběhu zásahu bylo nutné v tomto úseku provést částečnou evakuaci chemikálií ze skladu ve 2. NP, které byly ohroženy zatékající hasební vodou. Byla vytvořena šestičlenná skupina hasičů, která v dýchacích přístrojích podle pokynů technika chemické služby vynášela chemikálie v promokavých obalech do bezpečného prostoru. Ve skladu zůstaly pouze chemikálie ve voděvzdorných obalech. Změřením pH lakmusovými papírky bylo zjištěno pH=6, a bylo možné nasadit plovoucí čerpadlo k odčerpání vody z havarijní jímky skladu ven z budovy. V průběhu zásahu byl útočný proud C 52 z koše AZ stažen a AZ byl nasazen k osvětlení místa zásahu dvěma halogenovými reflektory (1000 W).

Úsek 4 byl vytvořen na severozápadní straně traktu, kde byly nasazeny síly a prostředky k zabránění šíření požáru v podstřešním prostoru a na severozápadní straně střechy. Úseku 4 velel velitel družstva stanice Beroun, který nasadil jeden proud C 52 po požárním žebříku na střechu výrobní haly a vysokotlaký proud z hasícího a řezacího zařízení COBRA HZS hl. m. Prahy. Prioritním úkolem bylo odvětrání již částečně zasaženého podkrovního prostoru. Do střešního pláště byly vytvořeny otvory zařízením COBRA a kotoučovými pilami. Po odvětrání a ochlazení půdního prostoru byl shora nasazen nastavovací žebřík na pochozí lávku a proud C 52 byl využit k hašení požárem zasaženého dřevěného podbití zevnitř. V průběhu zásahu došlo k nahrazení jednoho proudu C 52 dvěma vysokotlakými proudy z CAS 16, s nimiž se v podkrovním prostoru lépe manipulovalo. K osvětlení západní strany místa zásahu byla nasazena přenosná osvětlovací souprava LED a osvětlovací balón.

Lokalizace požáru

V době lokalizace požáru ve 20.47 hodin bylo při zásahu nasazeno 79 hasičů z 10 jednotek PO s jedenácti CAS, čtyřmi AZ, dvěma PPLA, třemi VEA a další požární technikou.

Ve 22.07 hodin byla po výrazném snížení intenzity plamenného hoření na všech úsecích provedena redukce sil a prostředků – úseky 1 a 4 byly sloučeny do úseku 1 a úseky 2 a 3 byly sloučeny do úseku 2. V úseku 1 probíhala pouze kontrola již uhašeného požáru. V úseku 2 docházelo stále ke žhnutí desítek balíků stohovaného papíru. Po poradě s velitelem úseku VZ rozhodl omezit vyklizovací práce a hašení požáru pouze na hašení plamenného hoření. Toto rozumné rozhodnutí zachovalo maximum důkazního materiálu a přispělo ke kultuře hašení, kdy bylo omezeno množství hasební vody na minimum. Okolí objektu nebylo znečištěno vyhazovaným hořícím materiálem. Část jednotek PO byla odeslána na základny, na místě zásahu byly ponechány jednotky stanic Beroun a Hořovice a jednotky SDH obcí Chyňava a Vysoký Újezd.

V pondělí 28. listopadu 2011 byli v 00.32 hodin zasahující hasiči vystřídáni, velení zásahu převzal velitel čety C stanice Beroun. Bylo zrušeno dělení do dvou úseků a jednotky PO v dýchacích přístrojích byly nasazeny na dohašování jednotlivých ohnisek požáru pod zřícenou střešní konstrukcí ve 3. NP. V 08.09 hodin proběhlo druhé střídání, velení zásahu převzal velitel družstva stanice Beroun, hasiči pokračovali v dohašování požáru a dále asistovali pracovníkům zjišťujícím příčinu vzniku požáru a službě kriminální policie.

Ve 13.33 hodin bylo místo zásahu předáno jednotce SDH obce Loděnice k dohledu a téhož dne v 18.55 hodin bylo po 26 hodinách zásahu a po závěrečné kontrole termovizní kamerou velitelem čety protokolárně předáno zástupci firmy GZ Digital Media, a.s.

Týlové zajištění zásahu

Na logistickém zajištění zásahu se výraznou měrou podílelo vedení společnosti GZ Digital Media, a.s., které na základě informací podaných velitelem zásahu o počtu nasazených hasičů v areálu poskytlo bezplatně nápoje, stravu a prostory pro regeneraci sil hasičů ve vedlejší hale.
Dodávka hasební vody byla zajištěna z nadzemních hydrantů vnitropodnikové hydrantové sítě, jejíž zřízení jako vyvolaná investice při výstavbě nové haly podstatně ovlivnilo kontinuitu hašení a úspěšnost celého zásahu.
Zásah kladl vysoké nároky na zabezpečení dýchacích přístrojů. K plnění úkolů chemické služby byl na místo zásahu povolán PPLA ze stanice Kladno. Posléze byl nasazen i protiplynový kontejner ze stanice Beroun a zajištěna doprava tlakových lahví plněných kompresorem na stanicích Beroun a Kladno.

Spolupráce složek IZS

S hasiči spolupracovala zdravotnická záchranná služba, která kromě ošetření a transportu dvou zraněných osob k nemocničnímu ošetření, zajišťovala v prvních čtyřech nejexponovanějších hodinách zásahu trvalou asistenci nejprve lékařské a následně zdravotnické osádky pro případ pomoci při vzniku úrazu zasahujících hasičů. K žádnému úrazu vzhledem k profesionálnímu provedení zásahu nedošlo.
Policie ČR plnila úkoly k zajištění pořádku, kriminální policie úzce spolupracovala s pracovníky oddělení zjišťování příčin vzniku požárů. Na základě vyhodnocení situace na místě zásahu byla v 18.40 hodin povolána výjezdová skupina chemické laboratoře Kamenice k monitoringu ovzduší a ke zhodnocení přijatých opatření při evakuaci nebezpečných látek ze skladu chemikálií. Výjezdová skupina se na místo zásahu dostavila ve 20.19 hodin, provedla ve spolupráci se směnovým technikem chemické služby průzkum místa zásahu a potvrdila správnost a adekvátnost přijatých opatření.
Zálohy byly řešeny jednotkami SDH obcí Králův Dvůr na stanici Beroun, Komárov na stanici Hořovice a Zdice na vlastní zbrojnici. V 19.30 hodin byl dán velitelem zásahu pokyn k povolání další kompletní směny hasičů z mezisměnového volna na stanici Beroun. Zálohující jednotky byly vyslány k požáru trávy v Tachlovicích a k planému poplachu do Knížkovic.

Příčina vzniku požáru

V době příjezdu určeného příslušníka územního odboru Beroun na místo události byl požár ve 3. fázi rozvoje. Plamenným hořením byla zasažena jižní část třetího nadzemního podlaží haly, přičemž plameny vystupovaly střešní konstrukcí a okenními otvory. Podle prvotních zjištění a po vyhodnocení situace byli na místo požáru povoláni vyšetřovatel požárů územního odboru Beroun a vyšetřovatel požárů krajského ředitelství a následné úkony prováděli ve vzájemné spolupráci.

Směr šíření požáru byl zaznamenán z popisované místnosti skladu hořlavin. Prvotní šetření bylo zaměřeno na vytěžení informací od osob přítomných na pracovišti v době vzniku požáru a vedení společnosti se zaměřením na požární dělení objektu, vnitřní vybavení, činnosti prováděné v místě vzniku požáru, místní zvyklosti a požární prevenci například zákaz kouření a používání otevřeného ohně. Vzhledem ke skutečnosti, že výrobní hala byla navržena, vystavěna a uvedena do užívání v době před vydáním kodexu technických norem, týkajících se požární ochrany objektů, nebyly vnitřní prostory děleny do požárních úseků a v místě vzniku požáru nebyla instalována požárně-technická zařízení. Objekt byl pouze vybaven přenosnými hasicími přístroji.

Podle svědků vznikl požár v místnosti skladu hořlavin v době, kdy zde byl pouze jeden zaměstnanec společnosti, který bezprostředně po vzniku požáru vyběhl z této místnosti, přičemž na něm hořel oděv. Toto místo bylo nejprve označeno jako svědecké ohnisko vzniku požáru. Spolupracovníci pomohli postiženému s vysvlečením oděvu a současně zahájili prvotní hasební zásah jedním přenosným hasicím přístrojem. Následně provedli zaměstnanci evakuaci požárem zasažené části haly.

V následujících dnech se šetření provádělo ve spolupráci s přizvanými příslušníky výjezdové skupiny Technického ústavu požární ochrany v Praze (dále jen „TÚPO“). Na místě byly příslušníky TÚPO provedeny sférické snímky, bylo provedeno zevní ohledání objektu s použitím AZ 30, detailní ohledání vnitřního prostoru objektu, místa svědeckého ohniska vzniku požáru a zajištění stop. Současně byl vyšetřovateli požárů zajištěn amatérský videozáznam mobilním telefonem, ze kterého je patrný vznik a rozvoj požáru z popisované místnosti skladu hořlavin, dokumentace požární ochrany a stavební dokumentace objektu. Na základě ohledání místa požáru, svědeckých výpovědí a prozkoumání amatérského videozáznamu a zajištěné dokumentace byla místnost skladu hořlavin označena jako požární a následně kriminalistické ohnisko vzniku požáru.

Detailním ohledáním ohniska požáru, zaměřeným na objasnění iniciátoru požáru, byly vyloučeny verze vzniku požáru technického charakteru – závady na elektroinstalaci nebo strojích a zařízení. V prostoru vzniku požáru nebyly instalovány žádné stroje a zařízení, které by mohly iniciovat požár a současně na rozvodech elektroinstalace nebyly nalezeny žádné markanty nasvědčující příčině vzniku požáru vlivem elektrického zkratu nebo přechodového odporu. Vyšetřovateli požárů byly stanoveny jednak verze nedbalostního charakteru – nesprávné manipulace s hořlavými kapalinami, kouření, zanedbání bezpečnostních předpisů při používání otevřeného ohně apod., verze výboje statické elektřiny při manipulaci s hořlavými kapalinami a verze úmyslného jednání.

Postupným šetřením ve spolupráci s Policií ČR se podařilo vyloučit verze výboje statické elektřiny a úmyslné zapálení. Nejpravděpodobnější prověřovanou verzí příčiny vzniku požáru je v současné době nedbalostní jednání. Další vyšetřování se provádí v závislosti na zdravotním stavu zraněného zaměstnance.

Poznatky ze zásahu

Pozitiva
rychlé soustředění povolaných jednotek PO,
plně funkční hydrantová síť v objektu,
zabránění rozšíření požáru pod střechou,
přehledná struktura velení,
kontinuální výměna dýchacích přístrojů v PPLA stanic Kladno a Beroun,
zajištění ochranných nápojů a stravy vedením podniku,
nedošlo ke zranění zasahujících hasičů,
izolované místo zásahu v uzavřeném areálu.

Negativa
na vrátnici nebyla k dispozici dokumentace zdolávání požáru, v úvodní fázi nedostatek informací o objektu, zastaralá dokumentace zdolávání požáru,
rychlý rozvoj požáru uvnitř objektu,
překážky na zásahových cestách (palety, materiál, výrobky),
zamčené únikové cesty,
problémové odpojení objektu od elektrické energie.

Výše škod a uchráněné hodnoty

Předběžně vyčíslené škody vzniklé požárem byly stanoveny na 42,5 milionu Kč, z toho 20 milionů Kč na stavební části a zbytek na zařízení. Uchráněné hodnoty byly vyčísleny na 245 milionů Kč, kdy hlavním kritériem bylo zastavení šíření požáru pod střechou výrobní haly a ochrana tiskařských strojů v 1. NP zaplachtováním. Výroba tak musela být přerušena pouze na dva dny.

mjr. Ing. Tomáš HRADIL, mjr. Bc. Libor POSPÍŠIL, foto archiv HZS Středočeského kraje

 

Simulační program pro výcvik hasičů

Simulační program XVR vytvořila nizozemská firma E-semble jako novou interaktivní pomůcku pro výcvik hasičů. Výukový program je určen ke vzdělávání a k odborné přípravě příslušníků a zaměstnanců bezpečnostních a záchranných sborů a lze s ním ve virtuální realitě simulovat řízení zásahu složek integrovaného záchranného systému (dále jen „IZS“) pro různé druhy mimořádných událostí (dále jen „MU“), např. požár, dopravní nehoda, zásah na nebezpečnou látku (dále jen „NL“), živelní pohroma atd.

S vysoce sofistikovaným a variabilním simulačním programem XVR je možné řídit zásah na taktické, operační i strategické úrovni. V České republice již tuto interaktivní pomůcku pro výcvik využívá firma Ambulance Meditrans, která prostřednictvím virtuální reality pravidelně školí pracovníky své společnosti v operačním řízení. V zahraničí tento produkt využívají pro výcvik hasičů např. v Nizozemsku, Velké Británii, Novém Zélandu, Austrálii, Taiwanu a nově i v Číně, kde bylo vybudováno rozsáhlé školicí centrum pro šanghajské hasiče, kompletně vybavené tímto simulačním programem.

Simulátor XVR

Pod tajemným výrazem simulátor XVR si můžeme představit soubor softwarového vybavení a audiovizuální techniky (počítač, dataprojektor, promítací plátno, ovládací jednotky – joystick), které umožňuje výcvik spočívající v řízení zásahu. Samotný výcvik se provádí s technickými prostředky ve virtuální realitě. Obraz je přenášen z počítače přes dataprojektor na promítací plátno a posluchač vlastním joystikem (ovladačem) řídí zásah. Prostřednictvím radiostanice vydává pokyny pro činnost na místě zásahu a operátor tyto povely realizuje zobrazením měnící se situace na místě zásahu.

Základním předpokladem pro efektivní výcvik je zejména vytvoření pracovního týmu a zajištění odpovídajícího týlového zázemí (vhodná učebna, softwarové zařízení, komunikační technika, apod.). Nepostradatelné a zásadní jsou při výcviku role instruktora a operátora. Oba se přímo podílí na tvorbě námětů a scénářů jednotlivých cvičení (druhů MU) a zároveň jsou během výcviku přítomni na pracovišti jako pozorovatelé řešení MU. Operátor reaguje na požadavky posluchače, který je v pozici např. velitele zásahu (dále jen „VZ“) nebo hasiče a plní jeho pokyny v rámci virtuální reality – dojede s technikou na místo zásahu, vyšle skupinu na průzkum místa zásahu, zřídí útočné vedení apod. Současně může simulovat roli operačního důstojníka KOPIS HZS kraje tím, že podle požadavku VZ na místo MU vysílá požadované síly a prostředky (dále jen „SaP“) a poskytuje VZ odpovídající informační podporu. To vše provádí na svém počítači, který posluchač nemá možnost sledovat. Role instruktora spočívá v tom, že spolu s operátorem celý vývoj události režíruje a řídí. Prostřednictvím operátora aktivuje události v předem připraveném virtuálním scénáři nebo reaguje na rozhodovací proces a postupové kroky posluchače. Má plnou kontrolu nad událostí během celého cvičení. S posluchačem je nepřetržitě v kontaktu, což umožňuje zpětnou vazbu vzhledem k rychlému zhodnocení prováděných činností. V kterémkoli časovém úseku může výcvik zastavit, měnit scénář v návaznosti na sled událostí a zadávat posluchači různé úkoly (např. když u dopravní nehody opomene protipožární opatření, osobní automobil začne hořet).

Jak bylo uvedeno výše, posluchač řídí zásah na místě MU v souladu s rozhodovacím procesem jako u skutečného zásahu. Provede vizuální prohlídku místa zásahu (případně využije průzkumnou skupinu), posoudí rizika a nebezpečí, stanoví priority a rozhodne, jaká opatření přijme a jaké taktické postupy pro likvidaci MU použije.

Se simulátorem XVR si posluchač vyzkouší intenzivní nácvik některých dovedností, které se při ostrém řízení zásahu cvičí velmi obtížně, například příjezd jednotky požární ochrany (dále jen „jednotka PO“) na místo zásahu (nejvhodnější příjezdová komunikace, vhodné ustavení požární techniky), prvotní odhad SaP pro zvládnutí události, komunikace s osobami na místě MU a získání vstupních informací, komunikace s hasiči – vydávání stručných a jasných pokynů. Po absolvování předmětného výcviku na simulátoru XVR již posluchač získává zažité základní taktické postupy, které dále vykonává automaticky.

Firma E-semble v současné době nabízí 27 virtuálních prostředí a v rámci každého z nich je možné vytvořit libovolné množství jednotlivých scénářů:
město – požár obytné budovy, výškové budovy, podzemní garáže, skladových prostor,
zemědělská výroba – požár objektu s chovem zvířectva, záchrana a evakuace zvířat,
silniční tunel – dopravní nehoda s následným požárem,
letiště – likvidace letecké havárie – požár, třídění raněných apod.,
dálniční komunikace – hromadná nehoda motorových vozidel, třídění raněných,
výrobní závod (továrna) – likvidace následků chemické havárie, únik NL,
povodeň – záchranné a likvidační práce, součinnost složek IZS a samosprávy při zvládání této MU,
fotbalový stadion – nepokoje, udržení veřejného pořádku apod. (pro Policii ČR a bezpečnostní složky),
a další.

Kurz taktického řízení v Brně

V září loňského roku se pro příslušníky HZS ČR uskutečnil pilotní výcvik s využitím simulačního programu XVR (dále jen „XVR“) ve Školním a výcvikovém zařízení HZS ČR (ŠVZ HZS ČR), středisku Brno. Pro účely výcviku zapůjčila firma E semble potřebné softwarové vybavení i s personálním obsazením a do Brna přicestovali z Nizozemska dva zaměstnanci výše uvedené firmy.

Dvoudenní zaměstnání bylo zahrnuto do výuky kurzu Taktického řízení Z (TŘZ) pro získání odborné způsobilosti k výkonu velitelské funkce na úseku IZS a výkonu služby. Po úvodním seznámení s nadcházejícím zaměstnáním byli posluchači rozděleni do dvou skupin po sedmi lidech. V pracovní skupině A (jednotky PO) byli řešeny čtyři scénáře zaměřené na řízení zásahu MU, při které převažuje činnost jednotek PO (požár bytové jednotky, požár podzemní garáže v obytném domě, dopravní nehoda dvou osobních motorových vozidel se zraněním, zásah na NL). Každý jednotlivý scénář řešili dva posluchači najednou – jeden v pozici VZ zásah řídil, druhý byl v roli hasiče nebo velitele další jednotky PO. V pracovní skupině B (IZS) byli řešeny čtyři scénáře zaměřené na řízení zásahu MU, při které se předpokládá součinnost se složkami IZS (spolupráce se ZZS, Policií ČR, pohotovostními službami apod.). Každý jednotlivý scénář řešili dva posluchači najednou, obdobně jako u skupiny A (letecká nehoda – nouzové přistání, dopravní nehoda autobusu a osobního vlaku, hromadná nehoda na dálnici). Při těchto scénářích a následném řízení zásahu byl kladen důraz na součinnost složek IZS, komunikaci mezi nimi a zejména činnosti spočívající ve třídění velkého počtu zraněných osob metodou START. Odpoledne se posluchači ve skupinách A a B vyměnili.

Komunikace posluchačů při řízení zásahu, zejména spojení VZ s KOPIS HZS kraje (operační důstojník) a VZ s jednotlivými hasiči při řízení zásahu, probíhala prostřednictvím radiostanic.

Na řešení jednoho scénáře byla plánována přibližně jedna vyučovací hodina (45 min). Tento čas byl plně dostačující a v závěru byl ještě využit pro věcnou diskuzi o kladech a záporech daného řízení zásahu.

Druhý den byl XVR upraven tak, aby vznikla možnost pracovat na třech pracovištích současně. Konkrétně byla posluchači řešena MU, která se stala v roce 2007 na území Libereckého kraje. Tehdy došlo k rozsáhlému požáru objektu bývalého výrobního závodu Kolora, jehož scénář operátor vzhledem k velkému rozsahu předem důkladně připravil. Místo zásahu bylo VZ rozděleno do úseků a činnost posluchačů probíhala na těchto úsecích současně. Poprvé bylo vyzkoušeno řízení zásahu velkého rozsahu s rozdělením místa zásahu na úseky.

Hlavním cílem a záměrem celého zaměstnání bylo ověřit, zda tuto novou interaktivní výukovou pomůcku bude možné účelně využít k odborné přípravě jednotek PO a případně ji v budoucnu začlenit do systému vzdělávání pro příslušníky HZS ČR. Poděkování patří MUDr. Chocholoušovi a Bc. Klimešovi, DiS. z firmy Ambulance Meditrans za zapůjčení jejich softwarového vybavení a organizaci zaměstnání a společnosti E-semble za zapůjčení XVR a především pak ŠVZ HZS ČR, středisko Brno, za umožnění předmětného výcviku v kurzu pro budoucí velitele.

Zhodnocení výcviku

Simulátor XVR umožnil:
→ procvičení činnosti pomocníka VZ, který udržuje radiové spojení s KOPIS, shromažďuje dokumentaci, zaznamenává časové údaje,
zřízení štábu VZ a procvičení činnosti jednotlivých členů štábu,
činnost řídícího důstojníka na místě MU,
třídění raněných osob metodou START, kdy je možné připravit scénář s velkým počtem zraněných osob,
řízení zásahu s ohledem na komunikaci VZ s vedoucími a veliteli složek IZS (hasič, policista, lékař),
zpracování scénářů pro soubor typové činnosti složek IZS při společném zásahu – postup složek IZS při záchranných a likvidačních pracích s ohledem na druh a charakter MU (11 scénářů typových činností a řízení zásahu daných MU),
prezentace a zaměstnání pro vedoucí a velitele složek IZS podle jejich věcné odpovědnosti za soubor typové činnosti,
řízení zásahu rozsáhlé MU – 3. a zvláštní stupeň poplachu s ohledem na součinnost a spolupráci VZ (štábu VZ) s představiteli místní samosprávy (starosta obce nebo města, hejtman, pohotovostní služby, orgány krizového řízení).

Konkrétní využití XVR v osnovách kurzů

1. VPP/modul IZS – prezentace řízení zásahu lektorem za účelem ukázky taktiky zásahu při likvidaci MU – krok za krokem,
2. TŘZ – řízení zásahu dle jednotlivých scénářů u různých druhů MU na taktické úrovni,
3. TŘP – rozbor a analýza již provedených událostí (např. požár velkého rozsahu a následné činnosti jednotek PO – příjezd, ustavení požární techniky, nasazení SaP, vytvoření bojových úseků), výuka dokumentace IZS – soubor typové činnosti složek IZS při společném zásahu apod.,
4. TSŘ – řízení zásahu na operační nebo strategické úrovni (dlouhodobý zásah velkého rozsahu a zapojení dalších subjektů do likvidace MU – likvidace následků povodní, odstraňování následků extrémních meteorologických jevů, atd.),
5. program se jeví jako ideální prostředek pro přezkoušení odborných znalostí a dovedností při řešení MU (závěrečné zkoušky).

Přínos XVR pro výcvik:
nácvik rozhodovacího procesu při řízení zásahu,
MU není nutné si představovat, neboť situaci u zásahu všichni vidí (a to stejně), dochází ke konfrontaci živého člověka s virtuální realitou,
u konkrétní simulace lze vždy vývoj zastavit, prodiskutovat navrhovaná řešení a rozhodnout o dalším postupu (eventuálně danou událost postupně řešit několikrát po sobě odlišným způsobem se zhodnocením, která varianta a proč byla nejlepší),
pokud výcvik řešení MU probíhá v reálném čase, lze na VZ v rozhodovacím procesu vytvořit tlak stejně, jako by tomu bylo při skutečném řešení zásahu,
interaktivní forma, kdy jsou do výuky a výcviku vtaženi všichni posluchači bez rozdílu, umožní prakticky na vlastní kůži si vyzkoušet rozhodovací proces velení při zásahu, čehož v běžných školních podmínkách nelze docílit,
program vede posluchače k širšímu posuzování skutečností a přemýšlení, než jen soustředění se na jednu věc (např. požár objektu, kouř jde viditelně ze 3. NP, ale ve skutečnosti hoří v podzemní garáži, řešení otázek typu „kam budou odtékat použitá hasiva“),
praktické použití programu je založeno na nutnosti jednoduché a jasné komunikace velitele nebo velitelů při zásahu se štábem a veliteli několika úseků (jak do radioprovozu, tak i podřízeným) – zde jsme zjistili, že problém u našich velitelů není jen v nezkušenosti při rozhodovacím procesu, ale především v neschopnosti rychlé, věcné a přesné komunikace a neprovádění zpětné vazby (bylo až s podivem, jak je pro některé účastníky těžké formulovat pokyny a předávat si nezkresleně informace),
možnost řešit zásahy, které hasič ještě ve svém profesním životě nezažil (nezná),
ostatní posluchači se aktivně účastní výcviku tím, že pozorují řízení zásahu,
simulace zásahu, který již proběhl – následný rozbor a vyhodnocení zásahu vzhledem k nasazení SaP, taktice zásahu apod.,
XVR umožňuje vytváření dynamických stereotypů konání (rutiny) při činnosti VZ krok za krokem – průzkum místa zásahu, postačí SaP na místě zásahu nebo povolat posily, kde nasadit SaP, jak a kde získat hasební vodu, vytěžení informací od osob na místě zásahu, udílet jasné a stručné pokyny hasičům atd.,
program lze využít jak pro základní výcvik velitelů v taktické úrovni řízení včetně řízení zásahu se štábem VZ, tak i pro školení a výcvik operační úrovně řízení a dále pro výuku všech zástupců strategické úrovně řízení včetně opatření na úseku ochrany obyvatelstva, členů krizových štábů a dalších orgánů krizového řízení,
panovala všeobecná shoda (lektoři, zástupci MV-generálního ředitelství HZS ČR, posluchači) v názorech na možnosti využití XVR jako interaktivní učební pomůcky.

Závěr

Po konzultacích s lektory ŠVZ HZS ČR, středisko Brno a na základě zkušenosti firmy Ambulance Meditrans převládl názor, že ideálním řešením se jeví pořízení XVR pouze pro školní a výcviková zařízení, která se přímo podílí na vzdělávání příslušníků HZS ČR. Hlavním důvodem je zařazení a využití XVR v kurzech pro odbornou způsobilost hasičů a zejména garance kvalitní výuky ze strany vzdělávacích zařízení. Nezanedbatelná je i příprava XVR pro předmětnou výuku a kvalitní a citlivé personální obsazení (výběr) operátora a instruktora.

Všichni se jednoznačně shodli na tom, že XVR zaujme každého účastníka kurzu, „vtáhne ho do hry“ a jednoduše navodí tvůrčí atmosféru, kdy cvičící velmi aktivně vymýšlejí, jak z pozice velitele zásahu řešit mimořádnou událost podle stanoveného scénáře. Prostřednictvím XVR lze navodit otevřenou diskuzi nad řešeným problémem a efektivně si tak předávat zkušenosti v rámci velení při zásahu.

Závěrem lze konstatovat, že XVR je výbornou interaktivní pomůckou při výcviku v komunikaci a osvojení praktických dovedností v rozhodovacím procesu velitelů při zásahu a na všech úrovních řízení. Na základě získaných zkušeností a výsledku hodnocení zaměstnání s XVR lze předpokládat, že učební pomůcku do budoucna pořídí také HZS ČR a brzy ji budou moci využívat hasiči pro výcvik v našich podmínkách stejně jako kolegové ve světě.

kpt. Ing. Roman HEJZLAR, MV-generální ředitelství HZS ČR, foto autor a archiv autora

Projekt vzniku českého DVI týmu

Mimořádné události s velkým počtem obětí (živelní pohromy, teroristické útoky, požáry, tragické dopravní nehody) vyvolávají v různých zemích světa potřebu vzniku týmů pro identifikaci obětí hromadného neštěstí, které se mezinárodně označují zkratkou DVI (Disaster Victim Identification). DVI týmy jsou ustanoveny ve více než deseti státech Evropy.

Potřebu vzniku českého DVI týmu si uvědomuje i současné vedení Policie ČR. V roce 2006 Kriminalistický ústav Praha (KÚP) zahájil ve spolupráci s odborníky z Ústřední vojenské nemocnice Praha, Ústavu soudního lékařství a toxikologie Všeobecné fakultní nemocnice v Praze a 1. lékařské fakulty UK v Praze tříletý projekt bezpečnostního výzkumu Ministerstva vnitra s názvem „Vytvoření struktury týmu pro identifikaci obětí hromadného neštěstí (DVI) v České republice jako nástroje řešení kriminalistických a soudně lékařských problémů při identifikaci osob a věcí v případech hromadných nehod“. V průběhu řešení tohoto projektu byla vypracována metodika pro činnost českého DVI týmu a navržena koncepce k jeho ustanovení.

Podněty pro vznik týmu

V posledních deseti letech byly také v České republice řešeny události s větším počtem obětí. Například v roce 2003 došlo k nehodě autobusu u Nažidel, při které zahynulo 19 lidí, v roce 2008 při železniční nehodě ve Studénce osm lidí, požár v opuštěných budovách nádraží v Praze na Florenci v roce 2010 si vyžádal devět obětí. Sestavení týmu pro identifikaci osob při hromadných nehodách je v České republice dosud prováděno „ad hoc“.

„O vzniku českého DVI týmu se uvažuje téměř šest let. Jedním z impulzů pro jeho vznik bylo ničivé tsunami v Thajsku v roce 2004, které připravilo o život tisíce lidí, kdy jsme identifikovali šest českých obětí. Je zapotřebí si uvědomit, že rozmach cestování, zejména rozvoj letecké, železniční a autobusové dopravy, přináší daleko větší riziko vzniku tragických nehod s větším počtem obětí, mnohdy s výskytem zemřelých osob různé státní příslušnosti,“ uvádí vedoucí oddělení vědy a informatiky Kanceláře ředitele KÚP plk. Mgr. Petr Bendl, který stojí za přípravou vzniku DVI týmu v České republice. Možnost společného výcviku a také materiální pomoc v oblasti technického vybavení týmu nabízí českým odborníkům vznikající projekt švýcarsko-české spolupráce s názvem „DVI tým – teoretická a praktická příprava a technické zabezpečení“.

Složení a činnost

Na základě doporučení Interpolu se DVI tým skládá ze tří skupin, kterými jsou post mortem skupina, ante mortem skupina a totožnost ustavující skupina. Jejich nasazení bylo v tuzemských podmínkách úspěšně ověřeno při simulované letecké nehodě v rámci součinnostního cvičení složek IZS Letiště 2007.

Proces identifikace obětí začíná na místě hromadné nehody prací skupiny post mortem, která se zabývá prohlídkou místa činu za účelem ohledání obětí a dále ohledáním a zajištěním osobních věcí a předmětů obětí. Skupina post mortem pokračuje úkony při provádění pitvy a pomocných vyšetření, registrací identifikačních markantů. Ante mortem skupina soustřeďuje informace o pohřešovaných (genetický materiál, daktyloskopické stopy, fotografie, apod.). Totožnost ustanovující skupina porovnává všechna dostupná data a na základě vyhodnocení všech informací ve spolupráci se státním zástupcem potvrzuje identitu jedince. Členům této skupiny předkládají vedoucí skupin arte mortem a post mortem podklady pro ustanovení totožnosti osoby na základě porovnání identifikačních dat.

Členy týmu jsou především policisté, kteří provádějí kriminalistickotaktické postupy, profilaci DNA, daktyloskopii, ale také některé úkony v oblasti forenzní stomatologie a antropologie. Další specifické expertizní úkony jako jsou RTG vyšetření a porovnání lékařských identifikačních markantů realizují v rámci DVI týmu soudní lékaři. Součástí týmu je psycholog, jehož pomoc je důležitá nejen pro pozůstalé obětí, ale mnohdy i pro členy týmu, jejichž práce je náročná zejména po psychické stránce.

Značení nálezu obětí není v Evropě jednotné a vychází obvykle z národních specifik. Pro český DVI tým se jako nejvhodnější ukazuje číslování barevně odlišenými kartičkami, které se dělí na sadu pro nález těla (žlutá se symbolem M), sadu pro část těla (růžová se symbolem P) a sadu pro předmět nebiologického původu (bílá se zeleným symbolem O). Písmena jsou odvozena z latinských názvů (zemřelý – mortuus, část – pars a předmět – obiectum), aby byla mezinárodně srozumitelná. Získaná data z identifikace obětí jsou zaznamenávána do formulářů vytvořených na základě standardů Interpolu. Pro skupinu post mortem jsou k dispozici růžový formulář PM a identifikační karty (oběti, části těla a věcí), pro skupinu ante mortem žlutý formulář AM (identifikační data získaná od blízkých osob identifikované osoby, adresy ošetřujících lékařů a stomatologů, fotografie, apod.) a pro skupinu totožnost ustavující bílý formulář ID (identifikační), do kterého se zapisují závěry o provedených vyšetřeních post mortem a shodnosti s daty ante mortem. Identifikační data z formulářů je možné po úpravě převádět do počítače (tablet s dotykovou obrazovkou) a včetně obrazové dokumentace je dále databázově zpracovat.

Součinnost se složkami IZS

Usnesení Bezpečnostní rady státu č. 6/2007 ukládá Policejnímu prezidiu ČR zabezpečit zpracování materiálu pro potřeby řešení hromadné události s velkým počtem raněných a obětí. V roce 2007 vznikla k uvedenému úkolu pracovní skupina, která spolupracovala při vytváření Katalogového souboru typové činnosti „STČ – 09/IZS Typová činnost složek IZS při společném zásahu u mimořádné události s velkým počtem raněných a obětí“, ve kterém se poprvé vyskytuje pojem DVI tým a popis jeho činnosti. Pracovní skupina doporučila, aby po svém vzniku byl DVI tým začleněn do IZS (včetně zařazení do ústředního poplachového plánu IZS), byly nastaveny standardy spolupráce také s odborníky mimo rezort vnitra, zajištěno vhodné uložení elektronických formulářů tak, aby byly okamžitě k dispozici při mimořádné situaci nejen v České republice, ale též při identifikačních činnostech v případech, kdy dojde k úmrtí občanů České republiky v zahraničí.

Výměna zkušeností

Praxe českých expertů na místě hromadného neštěstí byla v minulosti prezentována na odborných seminářích a konferencích s mezinárodní účastí a setkala se vždy s pozitivním ohlasem. KÚP uspořádal ve spolupráci s ENFSI (European Network of Forensic Science Institutes) dva semináře věnované problematice identifikace obětí s velkým počtem obětí (2005, 2006) a odbornou konferenci s názvem „Identifikace obětí hromadných neštěstí – teorie a praxe DVI týmů“ v roce 2011, na které byly prezentovány nejnovější poznatky z Rakouska, Francie, Švýcarska, Německa nebo Holandska. Představen byl například mobilní systém značení stop a věcí, který ulehčuje jejich následnou identifikaci (tento systém Interpol doporučil jako metodu nejvhodnější pro použití na místě katastrof) nebo speciální přenosný ruční rentgen využitelný při stomatologické identifikaci obětí. „Je na místě poděkovat našim zahraničním partnerům, kteří nám poskytují velmi významnou pomoc, čímž ulehčují budování českého DVI týmu,“ zdůrazňuje ředitel KÚP plk. Ing. Pavel Kolář, CSc. Při vytváření českého DVI týmu odborníci z KÚP spolupracují také s Ministerstvem zdravotnictví, Ústavem soudního lékařství a toxikologie Všeobecné fakultní nemocnice v Praze a 1. lékařské fakulty UK v Praze a s forenzními lékaři z Vojenského ústavu soudního lékařství Ústřední vojenské nemocnice Praha, kde byl mimo jiné vytvořen v rámci akreditačního šetření JCI (Joint Commission International) „Plán hromadného příjmu zemřelých do ÚVN Praha“.

Ustanovení českého DVI týmu

Vytvoření DVI týmu a navazujícího systematického školení vybraných odborníků z řad policistů a soudních lékařů představuje řešení, které přispívá ke zrychlení a zjednodušení identifikačního procesu v případě mimořádných událostí s větším počtem obětí. Vypracována jsou doporučení pro Ministerstvo vnitra, Policii ČR a Ministerstvo zdravotnictví a podklady k vytvoření právních předpisů zakotvujících DVI tým v naší legislativě, spolu s řešením jeho financování, materiálně-technického vybavení, výzkumu, vývoje a zveřejňování informací.

„Pevně věřím, že i s pomocí projektu švýcarsko-české spolupráce, k jehož realizaci jsem již podepsal smlouvu, se povede vytvořit materiálně vybavený a akceschopný tým specialistů. Zároveň si přejme, aby bylo co nejméně důvodů k jeho nasazení,“ doplňuje policejní prezident plk. Mgr. Petr Lessy.

Po schválení příslušné legislativy by mohl být český DVI tým ustanoven v polovině letošního roku.

Mgr. Zbyněk KOUKOLÍK, foto archiv redakce a Policie ČR
 

Sjednocování postupů v oblasti krizového řízení v roce 2011

Dnem 1. ledna 2011 nabyla účinnosti novela zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů.

S touto skutečností byla také spojena změna prováděcího právního předpisu – nařízení vlády č. 462/2000 Sb., k provedení § 27 odst. 8 a § 28 odst. 5 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů, a přijetí zcela nového prováděcího právního předpisu – nařízení vlády č. 432/2010 Sb., o kritériích pro určení prvku kritické infrastruktury. Uvedené legislativní úpravy přinesly zásadní posun v oblasti „krizové legislativy“. Krizový zákon byl takto zásadním způsobem novelizován ve své podstatě poprvé za celou dobu své existence. Kromě nového legislativního zakotvení oblasti kritické infrastruktury byly provedeny další zásadní změny, které měly sloužit zejména k vyjasnění kompetencí a působností v oblasti krizového řízení.

Zpracování dokumentů nelegislativního charakteru

Jedním ze zásadních úkolů, který vyplynul z provedených úprav, bylo zpracování dokumentů nelegislativního charakteru, které by přispěly k jednotnému chápání a aplikaci novelizovaných norem v oblasti krizového řízení. Ke zpracování dokumentů nelegislativního charakteru bylo příslušné Ministerstvo vnitra, respektive generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky, které je jeho součástí, a to v rámci kompetence sjednocovat postupy v oblasti krizového řízení, která je mu dána ustanovením § 10 odst. 1 písm. a) krizového zákona a v návaznosti na ustanovení zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů. Ministerstvo vnitra-generální ředitelství HZS České republiky (MV-GŘ HZS ČR) ve smyslu koordinace výkonu státní správy v oblasti krizového řízení zpracovalo:

- Metodiku zpracování krizových plánů podle § 15 až 16 nařízení vlády č. 462/2000 Sb., k provedení § 27 odst. 8 a § 28 odst. 5 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů, č. j. MV-76085-1/PO-OKR-2011 (dále jen „metodika zpracování krizových plánů“);
- Směrnici Ministerstva vnitra, kterou se stanoví jednotná pravidla organizačního uspořádání krizového štábu kraje, krizového štábu obce s rozšířenou působností a krizového štábu obce, č.j. MV-117572-2/PO-OKR-2011 (dále jen „směrnice Ministerstva vnitra ke krizovým štábům“);
- Metodiku zpracování plánů krizové připravenosti podle § 17 až 18 nařízení vlády č. 462/2000 Sb., k provedení § 27 odst. 8 a § 28 odst. 5 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů, č.j. MV-140690-1/PO-OKR-2011 (dále jen „metodika zpracování plánů krizové připravenosti“).

Metodika zpracování krizových plánů

Prvním z dokumentů byla metodika zpravování krizových plánů. Ta stanoví obsahové vymezení náležitostí a další podrobnosti související se zpracováním krizového plánu ministerstva, jiného ústředního správního úřadu, České národní banky a jiného státního orgánu, jemuž krizový zákon ukládá povinnost zpracovat krizový plán, dále krizového plánu kraje a krizového plánu obce s rozšířenou působností. Metodika zpracování krizových plánů byla vytvořena v rámci odborné pracovní skupiny složené ze zástupců hasičských záchranných sborů krajů (Karlovarský kraj, Moravskoslezský kraj, Jihomoravský kraj a Olomoucký kraj) a zástupců MV-GŘ HZS ČR. Na pracovní úrovni byla projednána se zástupci ministerstev a jiných ústředních správních úřadů, s tajemníky bezpečnostních rad krajů a s řediteli odborů ochrany obyvatelstva a krizového řízení HZS krajů. Následně byla dne 12. července 2011 schválena generálním ředitelem HZS ČR, nabyla účinnosti dnem 1. srpna 2011 a nahradila předchozí metodiku z roku 2003. Metodika byla elektronickou cestou distribuována dotčeným orgánům krizového řízení a byla publikována jako příloha v časopisu 112, č. 8/2011.
Metodika zpracování krizových plánů, jako každý metodický dokument, má doporučující charakter, proto nelze postup podle ní vynucovat. V tomto smyslu není tedy závazná, ale ředitelům HZS krajů bylo doporučeno podle ní postupovat. Slouží k zajištění jednotného postupu zpracování krizových plánů a je považována za pomůcku krizového řízení. Metodika je členěna do čtyř hlav a přílohy, která obsahuje tři vzory – vzor rozhodnutí o vyhlášení stavu nebezpečí, vzor rozhodnutí o změně krizových opatření a vzor rozhodnutí o zrušení stavu nebezpečí. Smyslem uvedených vzorů je zamezení případných rozporů, které by mohly mít za následek zrušení rozhodnutí o vyhlášení stavu nebezpečí vládou ČR z důvodu vyhlášení krizového stavu v rozporu se zákonem. Jednotlivé články metodiky zpracování krizových plánů formulují obsahové vymezení konkrétních náležitostí krizových plánů a přibližují obsah některých ustanovení krizového zákona a nařízení vlády č. 462/2000 Sb.

Směrnice Ministerstva vnitra ke krizovým štábům

Dalším ze zpracovaných dokumentů je směrnice Ministerstva vnitra ke krizovým štábům. Návrh byl opět zpracován odbornou pracovní skupinou. Na rozdíl od metodik je v případě směrnice Ministerstva vnitra stanoven určitý procesní postup, v rámci kterého musí být návrh projednán. V souladu s požadavky byl návrh směrnice zaslán k připomínkám ministerstvům, Úřadu vlády České republiky, Magistrátu hl. m. Prahy a krajským úřadům. Uplatněné připomínky byly řádně vypořádány a následně byl návrh směrnice projednán na zasedání Koordinační komise Ministerstva vnitra pro přípravu směrnic ministerstev a ostatních ústředních správních úřadů týkajících se orgánů krajů a orgánů obcí na úseku výkonu státní správy a text byl upraven s ohledem na závěry z tohoto jednání. Dokument byl předložen ministru vnitra, který jej dne 24. listopadu 2011 schválil s účinností od 15. prosince 2011 a nahradil tak předchozí směrnici z roku 2004.

Směrnice Ministerstva vnitra ke krizovým štábům stanoví organizační uspořádání a působnost krizového štábu kraje, krizového štábu obce s rozšířenou působností a krizového štábu obce, pokud je zřízen a vymezuje činnosti těchto krizových štábů při řešení mimořádných událostí nebo krizových situací. Směrnice se zabývá otázkami použití krizového štábu, svolání krizového štábu, zasedání krizového štábu, spolupráce mezi krizovými štáby nebo odborné přípravy členů krizového štábu. Vzhledem k tomu, že byla publikována ve Věstníku vlády pro orgány krajů a orgány obcí, ročník 9, částka 6 ze dne 30. listopadu 2011, je závazným dokumentem pro orgány krajů a orgány obcí. V rámci systematiky je směrnice členěna do tří hlav a obsahuje dvě přílohy – vzor standardizovaného hlášení a vybraná ustanovení právních předpisů. Slouží ke sjednocení organizace krizových štábů zřizovaných k řešení krizových situací a používaných ke koordinaci a provádění záchranných a likvidačních prací podle zákona o integrovaném záchranném systému. Vydání směrnice bylo avizováno dotčeným orgánům krizového řízení (je k dispozici na webových stránkách Ministerstva vnitra v části „Legislativa – věstníky pro kraje a obce – částka 6/2011“). Uvedená směrnice byla otištěna v samostatné příloze časopisu 112 č. 1/2012.

Metodika zpracování plánů krizové připravenosti

Posledním dosud zpracovaným dokumentem metodického charakteru je metodika zpracování plánů krizové připravenosti, která stanoví obsahové vymezení náležitostí a další podrobnosti související se zpracováním plánu krizové připravenosti a plánu krizové připravenosti subjektu kritické infrastruktury. Plán krizové připravenosti je definován jako nástroj k zajištění připravenosti právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby, která zajišťuje plnění opatření vyplývajících z krizového plánu a územního správního úřadu podle ustanovení § 24c krizového zákona na krizové situace, které mohou ohrozit plnění opatření vyplývajících z krizového plánu, a dále obsahuje postupy k realizaci opatření vyplývajících z krizového plánu za krizové situace. Plán krizové připravenosti subjektu kritické infrastruktury je potom vymezen jako nástroj k zajištění připravenosti subjektu kritické infrastruktury na krizové situace, které mohou ohrozit funkci prvku kritické infrastruktury.

Proces tvorby metodiky zpracování plánů krizové připravenosti byl obdobný jako u metodiky zpracování krizových plánů. Návrh opět vytvořila odborná pracovní skupina a následně byl text rozeslán k možnému vyjádření zástupcům ministerstev a jiných ústředních správních úřadů, tajemníkům bezpečnostních rad krajů a ředitelům odborů ochrany obyvatelstva a krizového řízení HZS krajů. S ohledem na změnu, která nastala k 1. prosinci 2011, byla tato metodika schválena již novým generálním ředitelem HZS ČR plk. Ing. Drahoslavem Rybou a nabyla účinnosti dnem 1. ledna 2012. Metodika byla elektronickou cestou distribuována dotčeným orgánům krizového řízení a je publikována jako příloha tohoto čísla časopisu.

Závěr

Rok 2011 byl v oblasti krizového řízení rokem zlomovým. Došlo k zásadnímu posunu chápání pojmu krizové řízení, kdy nově zahrnuje také problematiku ochrany kritické infrastruktury. MV-GŘ HZS ČR bude i v tomto roce pokračovat ve zpracovávání dokumentů metodického charakteru, kterými bude naplňovat svou kompetenci sjednocovat postupy v oblasti krizového řízení a vytvářet podmínky pro aplikaci krizového zákona a prováděcích předpisů k němu do praxe.

Poznámka: Všechny tři uvedené dokumenty jsou k dispozici na webových stránkách www.hzscr.cz v části „Krizové řízení – Ke stažení“.

pplk. JUDr. Marika ROSINOVÁ, plk. Ing. Daniel MIKLÓS, MV-generální ředitelství HZS ČR
 

Prioritou odborná stránka videopříspěvků

Od 20. ledna letošního roku slouží široké veřejnosti internetová prezentace tvhasici.cz, která obsahuje publicistické, výukové a propagační snímky z oblasti prevence, jejichž producentem je MV-generální ředitelství HZS ČR. Stránka je součástí webového portálu www.ioolb.cz Institutu ochrany obyvatelstva Lázně Bohdaneč (dále jen „Institut“).

„Zájemce má k dispozici kompletní zpravodajský servis obsahující pouze příspěvky z naší tvorby a má tak garantovánu jejich odbornou stránku,“ říká vedoucí pracoviště videostudia Institutu Jiří Drábek, který spolu s dalšími redaktory Miroslavem Bečičkou, Janem Bláhou a Lukášem Pochylým stojí za přípravou a realizací příspěvků, které jsou nově rozčleněny do rubrik „Zpravodajství“, „Hasičský magazín“ a „Štěstí přeje připraveným“.

Obsahová náplň

V rubrice „Zpravodajství“ jsou zařazeny krátké videozprávy zachycující aktuální dění v HZS ČR a oblasti integrovaného záchranného systému.

Analyticky je zaměřen „Hasičský magazín“.„Koncipován je jako čtvrtletník, v němž divák nalezne rozhovory se zajímavými osobnostmi, představení HZS krajů, prezentaci hasičské profese a jednotlivých specializací, nebo zajímavosti z činnosti jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí. Počítáme i se speciálním vydáním magazínu k významným událostem,“ uvádí redaktor Lukáš Pochylý. První číslo Hasičského magazínu přináší rozhovor s novým generálním ředitelem HZS ČR plk. Ing. Drahoslavem Rybou, komentář ke statistice požárů, ke kterým došlo v závěru minulého roku, příspěvek věnovaný historii a současnosti pořádání sportovních soutěží CTIF a videoukázku ruční hasičské stříkačky.

V nabídce jsou všechny díly seriálu s názvem „Štěstí přeje připraveným“. Tyto vysoce kvalitní výukové a instruktážní videoklipy s tematikou prevence vznikají ve videostudiu Institutu od roku 2005. Na jejich výrobě se podílejí odborníci z řad příslušníků HZS ČR a dalších složek IZS. Témata se dotýkají oblasti ochrany obyvatelstva, poskytují doporučení, jak předejít nehodám a mimořádným událostem, jak se zachovat při mimořádných a život ohrožujících situacích. „Úspěch seriálu dokládá nejen vysoká sledovanost, ale zejména poptávka po jednotlivých dílech. Jeho rozšíření do domácností občanů přinesla i snadná dostupnost přes provozovatele kabelových televizí a internetové portály měst a obcí. Těší nás zájem institucí působících v oblasti vzdělávání. Neustále vymýšlíme nové způsoby, jak zaujmout co nejvíce diváků, zajímáme se o jejich názory a máme zpětnou vazbu. S oblibou se setkává vědomostní soutěž o zajímavé ceny, která je pravidelně vyhlašována na našich stránkách,“ říká režisér seriálu Miroslav Bečička, který se v Institutu natáčení videoklipů věnuje již dvacet let.

V seriálu „Štěstí přeje připraveným“ byla dosud zpracována tato témata:

1. DVD

Linky tísňového volání 
Varovný signál
Evakuační zavazadlo
Opuštění domácnosti
Improvizovaná ochrana
Požár v domě
Nález zavazadla
Krizové situace v zahraničí
Kapsáři
Kamna
2. DVD

Komíny
Krádež auta
LPG
Resuscitace
Umělé dýchání
Dopravní nehoda
Propan
Vypalování trávy
Hlásiče kouře
Záchrana tonoucího
Nové videoklipy
Požár automobilu
Stabilizovaná poloha
Hašení oleje
Věnec

Informační potenciál

Redaktoři videostudia pravidelně přinášejí zpravodajství z akcí pořádaných MV-generálním ředitelstvím HZS ČR i ze součinnostních cvičení složek IZS, které slouží zejména pro informování a další vzdělávání hasičů. Vítají podněty na nová témata z řad profesionálních a dobrovolných hasičů i širší veřejnosti.

Větší dostupnost krátkých videoklipů z produkce videostudia umožňuje kanál HasiciCZ na YouTube, odkud je pravidelně získávána statistika jejich sledovanosti. Mezi nejnavštěvovanější patří příspěvky „Vyproštění autobusu“, „Krádež auta“ a „Resuscitace“.

Do pracovní náplně redaktorů videostudia patří také výuková činnost. Podílejí se na realizaci kurzů „Práce s videokamerou při dokumentaci krizových stavů“ a „Režie, ozvučení a střih filmu“, které jsou pořádány v rámci HZS ČR.

V loňském roce byly dokončeny instruktážní filmy „Základy lanové techniky“ (ukázky vázání základních uzlů, jejich výhody a nevýhody, použití při sebejištění a slaňování) a „Odběr vzorků pro vyšetřovatele příčin vzniku požárů“ (jak správně odebírat vzorky kapalin, pevných a sypkých látek, textilií, vzorky elektrotechnického charakteru). Na intranetových stránkách HZS ČR jsou zveřejňovány také specializované instruktážní videoklipy (určené pouze příslušníkům HZS ČR). Rozpracován je snímek „První psychologická pomoc“. Pro potřebu HZS ČR a dalších rezortů bylo v loňském roce vyrobeno celkem 747 kopií filmů na nosičích DVD.

Mgr. Zbyněk KOUKOLÍK, foto autor
 

V tištěné podobě časopisu ještě najdete

• PREVENCE
Nový požárně bezpečnostní standard pro cigarety
kpt. Bc. Radek Kislinger, kpt. Ing. Martin Podjukl

• ANALÝZY-HODNOCENÍ
Výbor pro civilní nouzové plánování a jeho činnost v roce 2011
kpt. Ing. Ilona Štěpánková

• PŘÍLOHY
Metodika zpracování plánů krizové připravenosti podle § 17 až 18 nařízení vlády č. 462/2000 Sb., k provedení § 27 odst. 8 a § 28 odst. 5 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů 

Kalendář hlavních sportovních soutěží na rok 2012
 

vytisknout  e-mailem