Stavební prevence
- Státní požární dozor v oblasti stavební prevence
- Stavební prevence u HZS Kraje Vysočina
- Požárně bezpečnostní řešení stavby
- Stavební prevence v roce 2023
Státní požární dozor v oblasti stavební prevence
V souladu s § 26 odst. 2 písm. b) zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, (dále jen „zákon o požární ochraně“) ve znění pozdějších předpisů je Hasičský záchranný sbor Kraje Vysočina dotčeným orgánem státní správy na úseku požární ochrany a v tomto oboru také vykonává státní požární dozor.
1. prosince 2021 vstoupila v účinnost novela zákona o požární ochraně (zákon č. 415/2021Sb.), která, kromě jiného, upravuje výkon státního požárního dozoru v oblasti posuzování stavební nebo územně plánovací dokumentace, zavádí kategorizaci staveb z hlediska požární ochrany a ochrany obyvatelstva, dále zavádí povinnost vybavit zařízení sociálních služeb elektrickou požární signalizací, případně zařízením autonomní detekce a signalizace, a to s ohledem na ubytovací kapacitu tohoto zařízení.
Posuzování stavební nebo územně plánovací dokumentace, a to:
- regulačního plánu, nahrazuje-li územní rozhodnutí vztahující se k umístění stavby,
- podkladů k územnímu souhlasu nebo dokumentace pro vydání územního rozhodnutí, vztahujících se k umístění stavby,
- projektové dokumentace stavby, nebo dokumentace pro ohlášení stavby, v těch případech, kdy se podle stavebního zákona nevyžaduje pro ohlášení stavby projektová dokumentace, nebo
- dokumentace ke změně v užívání stavby.
Posouzení se provede v rozsahu požárně bezpečnostního řešení podle zvláštního právního předpisu nebo v rozsahu obdobného dokumentu, který je dostatečný pro posouzení požární bezpečnosti stavby, a to pouze u staveb, u kterých je vykonáván státní požární dozor.
Kategorizace staveb z hlediska požární ochrany a ochrany obyvatelstva
Kategorizace staveb z hlediska požární ochrany a ochrany obyvatelstva má značné dopady jak do oblasti zpracovávání požárně bezpečnostních řešení, tak i do oblasti výkonu státního požárního dozoru ze strany Hasičského záchranného sboru ČR. Zásadním způsobem byl změněn rozsah staveb, které podléhají výkonu státního požárního dozoru v oblasti stavební prevence. Stavby jsou členěny do čtyř kategorií – 0, I, II a III (blíže viz níže). U každé z těchto kategorií jsou stanoveny požadavky a oprávnění s ohledem na obsah projektové dokumentace. Zmíněná oprávnění se vztahují nejen ke zpracování požárně bezpečnostního řešení (PBŘ), ale také k výkonu státního požárního dozoru (SPD).
Kategorie staveb z hlediska požární bezpečnosti a ochrany obyvatelstva:
- stavby kategorie 0, nepředstavující zvláštní nebezpečí – pro tyto stavby není povinnost zpracovat PBŘ a ani nepodléhají výkonu SPD,
- stavby kategorie I, představující mírné nebezpečí – pro tyto stavby se zpracovává PBŘ ale nepodléhají výkonu SPD,
- stavby kategorie II, představující vyšší nebezpečí – zpracovává se PBŘ a stavby podléhají výkonu SPD,
- stavby kategorie III, představující vysoké nebezpečí – zpracovává se PBŘ a stavby podléhají výkonu SPD.
V souborech ke stažení naleznete:
Nadále platí, že:
- státní požární dozor se vykonává též ověřováním, zda byly dodrženy podmínky požární bezpečnosti staveb vyplývající z posouzených podkladů a dokumentace, včetně podmínek vyplývajících z vydaných stanovisek.
- podklady, dokumentaci a projektovou dokumentaci předkládá orgánu vykonávajícímu státní požární dozor stavebník v listinném vyhotovení.
-výsledkem posuzování podkladů, dokumentace a ověřování splnění stanovených požadavků je závazné stanovisko podle stavebního zákona.
Vzory žádostí o stanovisko k projektové dokumentaci a k užívání stavby je možné ke stažení zde.
Stavební prevence u HZS Kraje Vysočina
Stavební prevence v rámci HZS Kraje Vysočina je prováděna příslušníky pracoviště stavební prevence, KČ a ZPP na krajském ředitelství a dále pak příslušníky jednotlivých územních odborů zařazenými na pracovišti prevence, OOB a KŘ.
Požárně bezpečnostní řešení stavby
Obsah a rozsah požárně bezpečnostního řešení
(§ 41 odst. 1 vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci) ve znění vyhlášky č. 221/2014 Sb.)
Příslušné podklady z hlediska požární bezpečnosti obsahují:
- návrh koncepce požární bezpečnosti z hlediska předpokládaného stavebního řešení a způsobu využití stavby. Přitom se vychází z výšky stavby, stavebních konstrukcí, umístění stavby z hlediska předpokládaných odstupových, popřípadě bezpečnostních vzdáleností, údajů o navržené technologii a používaných, zpracovávaných nebo skladovaných látkách,
- řešení příjezdových komunikací, popřípadě nástupních ploch pro požární techniku, zajištění potřebného množství požární vody, popřípadě jiné hasební látky,
- předpokládaný rozsah vybavení objektu vyhrazenými požárně bezpečnostními zařízeními, včetně náhradních zdrojů pro zajištění jejich provozuschopnosti,
- zhodnocení možnosti provedení požárního zásahu, popřípadě vyjádření potřeby zřízení jednotky požární ochrany podniku nebo požární hlídky,
- grafické vyznačení umístění stavby s vymezením předpokládaných odstupových, popřípadě bezpečnostních vzdáleností, příjezdové komunikace a nástupní plochy pro požární techniku, připojení k sítím technického vybavení apod.
(§ 41 odst. 2 vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci) ve znění vyhlášky č. 221/2014 Sb.)
Požárně bezpečnostní řešení nebo obdobný dokument, který je nedílnou součástí dokumentace nebo projektové dokumentace, obsahuje:
- seznam použitých podkladů pro zpracování,
- stručný popis stavby z hlediska stavebních konstrukcí, výšky stavby, účelu užití, popřípadě popisu a zhodnocení technologie a provozu, umístění stavby ve vztahu k okolní zástavbě,
- rozdělení stavby do požárních úseků,
- stanovení požárního rizika, popřípadě ekonomického rizika, stanovení stupně požární bezpečnosti a posouzení velikosti požárních úseků,
- zhodnocení navržených stavebních konstrukcí a požárních uzávěrů z hlediska jejich požární odolnosti,
- zhodnocení navržených stavebních hmot (stupeň hořlavosti, odkapávání v podmínkách požáru, rychlost šíření plamene po povrchu, toxicita zplodin hoření apod.),
- zhodnocení možnosti provedení požárního zásahu, evakuace osob, zvířat a majetku a stanovení druhů a počtu únikových cest, jejich kapacity, provedení a vybavení,
- stanovení odstupových, popřípadě bezpečnostních vzdáleností a vymezení požárně nebezpečného prostoru, zhodnocení odstupových, popřípadě bezpečnostních vzdáleností ve vztahu k okolní zástavbě, sousedním pozemkům a volným skladům,
- určení způsobu zabezpečení stavby požární vodou včetně rozmístění vnitřních a vnějších odběrních míst, popřípadě způsobu zabezpečení jiných hasebních prostředků u staveb, kde nelze použít vodu jako hasební látku,
- vymezení zásahových cest a jejich technického vybavení, opatření k zajištění bezpečnosti osob provádějících hašení požáru a záchranné práce, zhodnocení příjezdových komunikací, popřípadě nástupních ploch pro požární techniku,
- stanovení počtu, druhů a způsobu rozmístění hasicích přístrojů, popřípadě dalších věcných prostředků požární ochrany nebo požární techniky,
- zhodnocení technických, popřípadě technologických zařízení stavby (rozvodná potrubí, vzduchotechnická zařízení, vytápění apod.) z hlediska požadavků požární bezpečnosti,
- stanovení zvláštních požadavků na zvýšení požární odolnosti stavebních konstrukcí nebo snížení hořlavosti stavebních hmot,
- posouzení požadavků na zabezpečení stavby požárně bezpečnostními zařízeními, následně stanovení podmínek a návrh způsobu jejich umístění a instalace do stavby (dále jen "návrh"); návrh vždy obsahuje:
1. způsob a důvod vybavení stavby vyhrazenými požárně bezpečnostními zařízeními, určení jejich druhů, popřípadě vzájemných vazeb,
2. vymezení chráněných prostor,
3. určení technických a funkčních požadavků na provedení vyhrazených požárně bezpečnostních zařízení, včetně náhradních zdrojů pro zajištění jejich provozuschopnosti,
4. stanovení druhů a způsobu rozmístění jednotlivých komponentů, umístění řídicích, ovládacích, informačních, signalizačních a jisticích prvků, trasa, způsob ochrany elektrických, sdělovacích a dalších vedení, zajištění náhradních zdrojů apod.,
5. výpočtovou část,
6. stanovení požadavků na obsah prováděcí dokumentace, - rozsah a způsob rozmístění výstražných a bezpečnostních značek a tabulek, včetně vyhodnocení nutnosti označení míst, na kterých se nachází věcné prostředky požární ochrany a požárně bezpečnostní zařízení.
Výkresy požární bezpečnosti
Vyžaduje-li to rozsah stavby nebo v případě požadavku orgánu státního požárního dozoru tvoří nedílnou součást požárně bezpečnostního řešení výkresy požární bezpečnosti zpracované podle normativních požadavků (ČSN 01 3495 Výkresy ve stavebnictví - Výkresy požární bezpečnosti staveb).
Výkresy požární bezpečnosti stavby obsahují:
- grafické označení požárních úseků včetně uvedení stupně požární bezpečnosti,
- požární odolnost stavebních konstrukcí a požárních uzávěrů,
- vyznačení únikových cest, směrů úniku a východů do volného prostoru, celkový počet unikajících osob a počty osob unikajících jednotlivými směry,
- schéma vybavení požárně bezpečnostními zařízeními,
- zdroje požární vody (vnější a vnitřní odběrní místa),
- umístění hlavních uzávěrů vody, plynu, popřípadě dalších rozvodů, umístění hlavních vypínačů elektrické energie,
- způsob rozmístění a druhy hasicích přístrojů, bezpečnostních značek a tabulek,
vyznačení požárně nebezpečného prostoru stavby a sousedních objektů, přístupových komunikací, nástupních ploch pro požární techniku a zásahových cest.
Stavební prevence v roce 2023
V roce 2023 bylo uvedeno do užívání mnoho významných stavebních objektů, na jejichž kontrolních prohlídkách jsme se v rámci státního požárního dozoru podíleli. Z mnoha lze zejména uvést například tyto stavební akce:
- Dostavba biatlonového areálu Vysočina aréna pro WCH 2023 (novostavba pevné tribuny „E“ a dalších tribun)
- Mateřská školka Podhrad v Humpolci
- ZCR - Památková obnova zámku Červená Řečice čp. 1
- NKP Státní zámek Telč
- Revitalizace areálu Alfatex – víceúčelový objekt, Jihlava
- Rezidence Vrchlického objekty SO 19 a SO 20, Jihlava
- Obchodní centrum OC Hradby, Velká Bíteš
- Víceúčelové sportovní zařízení se zázemím (IntexArena), Ledeč nad Sázavou
- Montážní hala se zázemím, Chotěboř
- Novostavba líhně drůbeže ve Studenci
- Stavební úpravy a přístavba víceúčelového domu Valeč
- Shopping Moravské Budějovice II. Etapa
- Domov s pečovatelskou službou – Stern
V rámci celého Kraje Vysočina na úseku stavební prevence bylo v roce 2023
- vydáno celkem 1163 závazných stanovisek k projektovým dokumentacím staveb
- vydáno celkem 588 závazných stanoviska k užívání stavby, přičemž byly zajištěny účasti na kontrolních prohlídkách staveb před uvedením stavby do užívání
V roce 2023 bylo z úrovně krajského ředitelství na území Kraje Vysočina posouzeno celkem 22 projektových dokumentací budov kategorie III. Celkem bylo vydáno 10 závazných stanovisek k užívání stavby. U těchto objektů byla provedena kontrolní prohlídka za účelem jejich uvedení do užívání.
Přehled výkonu stavební prevence na jednotlivých územních odborech |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Územní odbory |
Stanoviska k PD |
Stanoviska k užívání stavby |
Suma |
|||
2022 |
2023 |
2022 |
2023 |
2022 |
2023 |
|
Havlíčkův Brod |
164 |
159 |
80 |
96 |
244 |
255 |
Jihlava |
260 |
285 |
118 |
86 |
378 |
371 |
Pelhřimov |
169 |
175 |
90 |
116 |
259 |
291 |
Třebíč |
241 |
240 |
96 |
142 |
337 |
382 |
Žďár n. Sáz. |
253 |
282 |
170 |
138 |
423 |
420 |
Celkem ÚO |
1087 |
1141 |
554 |
578 |
1641 |
1719 |